Nyheter/Utrikes 30 november, 2022

Alla ska bli medelklass – men medelklassen är missnöjd

Xi Jinpings nygamla styre vill på sikt göra alla kineser till medelklass. Men medelklassen i Kina är allt mer missnöjd.

I oktober utsåg det kinesiska kommunistpartiets tjugonde kongress ännu en gång Xi Jinping till sin generalsekreterare för en historisk tredje mandatperiod. En av de saker han kommer att tvingas hantera är situationen för den kinesiska medelklassen (350–700 miljoner människor, beroende på definition), som har tjänat stort på 1990-talets reformer, vilka gav dem tillgång till universitetsutbildning och högavlönade jobb samt tillät familjer att förse sina enda barn med materiellt välstånd, äga fastigheter (87 procent av hushållen äger en lägenhet, 20 procent äger mer än en) (1), och oreglerad (om än standardiserad) konsumtion – till priset av att ha tvingats in en allas konkurrens mot alla.

Medelklassen är en essentiell del av kommunistpartiets ekonomiska strategi, som påbörjades ett par år innan Xi tog makten 2012. Denna strategi syftade till att minska behovet av utländska investeringar och export av lågprisvaror inom den kinesiska planen för tillväxt, till fördel för inhemsk efterfrågan, högteknologi och finans. Bara medelklassen kunde driva på tillväxten genom ökad konsumtion och samtidigt utgöra den högt utbildade arbetskraft som den kinesiska ekonomin eftersträvade. (2)

Tanken var att de också skulle utgöra ett föredöme för (landsbygdens) arbetarklass. I dagens Kina betyder medelklass i princip samma sak som urban klass – de som har möjlighet att ta tillvara på nya möjligheter inom utbildning, arbete och personlig berikning. Det enda sättet att få medelklassen att växa är att införliva migrantarbetare från landsbygden (så kallade mingong) som har flockats till storstäderna, där de kan ställa sin arbetskraft i det ”kinesiska miraklets” tjänst. Regeringen vill ”civilisera” dessa migranter, det vill säga lära dem gott uppförande och god smak. Politiken och utbildningsväsendet har gett medelklassen denna uppgift. (3)

Medelklassen förväntas också föregå med gott exempel politiskt. De tillåts protestera, i lagom dos. De uppmuntras att delta i den kontinuerliga förbättringen av rättssystemet, så länge de inte utmanar det politiska. De måste vara både progressiva (det vill säga förespråka modernisering) och konservativa (för att upprätthålla stabiliteten).

Men drömmen om ett samhälle som nästan uteslutande utgörs av medelklass-medborgare, något som speglas i de officiella honnörsorden ”litet välstånd” och ”gemensamt välstånd”, har krockat med Kinas ekonomiska problem, motsättningarna inom samhället och framträdandet av alternativa sociala visioner. Dessa utmaningar, som uppstod på tidigt 2000-tal, har förstärkts av pandemin.

Den nya kinesiska ekonomin har utvecklats långsamt, och tillfredsställer inte längre ambitionerna om rörlighet uppåt. Fler än någonsin tar universitetsexamen, men jobbmarknaden är mättad. Samtidigt tycks den gamla ekonomin ha nått sin gräns: både kinesiska och utländska tillverkare flyttar sina fabriker till utlandet, och byggsektorn, som en gång i tiden ledde efterfrågan, har hamnat i en tillgångskris (4). Många potentiella medelklasskineser är arbetslösa, eller jobbar med låg lön för marknadsföringsplattformar eller som budförare.

Klassystemets rigiditet ökar, eftersom städernas nyanlända har svårt att ta sig in i medelklassen, och de som redan är en del av den inte heller gör några framsteg: inkomsterna stiger inte längre, levnadsomkostnaderna ökar och fastighetspriserna har stigit kraftigt sedan slutet av 1990-talet, vilket tvingat unga människor att skuldsätta sig, eller deras föräldrar att sälja en lägenhet (bland dem som har en över) för att i sin tur kunna hjälpa sina barn att skaffa en första bostad. Kostnaden för utbildning (inklusive extra privatlektioner, trots att det officiellt inte är tillåtet) stiger, precis som kostnaderna för att flytta till ett område med bra skolor. Allt detta driver ytterligare upp priserna på nya bostäder.

För att kunna accepteras som medelklass måste man leva upp till vissa standarder gällande smak och konsumtion. ”Lyx” (semi-lyx) har blivit en livsstil. Detta gäller kläder, möbler, bilar, mobiltelefoner och var man bor, vilka restauranger man äter på, vilka scenföreställningar man ser på och vart man åker på semester. Man förväntas sporta och ta hand om sin hälsa (fast utan att undlåta att ta hand om äldre släktingar).

Hälso- och sjukvård blir också allt dyrare: kollektiva sjukförsäkringar täcker en allt mindre del av kostnaderna och privata försäkringar blir allt mer avgörande. Tjänstemän och anställda på stora företag kan hålla huvudet över vattnet, men så är inte längre fallet för egenanställda eller småföretagare.

Pandemin, med sina nedstängningar och reseförbud, har underminerat möjligheterna för miljoner små och medelstora företag vars vinstmarginaler redan var tunna. Vissa småföretagare har inte längre råd att betala räkningarna.
Sedan 1990-talets ekonomiska öppnande har idén om att varje generation ska få det bättre än den förra slagit rot. Människor trodde att deras levnadsstandard skulle kunna fortsätta öka obegränsat, eller åtminstone att deras sociala status skulle bevaras från en generation till nästa. Nu är allt det borta: människor känner sig fångade i en spiral av utgifter och skulder, och har förlorat alla känslor av trygghet.

Fastigheter är den perfekta illustrationen: den yngre generationens föräldrar och mor- och farföräldrar har byggt upp ett ansenligt fastighetskapital, som tros utgöra 70 procent av de kinesiska hushållens tillgångar (5). Men deras välstånd är en illusion, eftersom det bygger på ett ständigt stigande pris för nya bostäder och dess sekundäreffekt på innevarande bestånd. Detta placerar bostadsägande utom räckhåll för den yngre generationen, speciellt i stora städer. Alla är överens om att spiralen måste brytas, men det skulle reducera värdet på de tillgångar hushållen har samlat ihop och använder för att hjälpa sina barn eller räknar med inför pensionen, eftersom det offentliga systemet inte kan garantera några drägliga pensioner. I värsta fall har vissa familjer tvingats fortsätta betala för lägenheter de köpt på planeringsstadiet, trots att byggandet har stannat av efter att byggherren har fått slut på pengar.

Man kan förstås alltid flytta till en medelstor stad där levnadskostnaderna är lägre. Men det innebär också att man accepterar begränsade karriärmöjligheter och sämre skolor. Och eftersom det ses som ett tecken på framgång och social status att bo i storstaden, ses det också som ett misslyckande att lämna den.

Medelklassen uttrycker inte bara dessa farhågor privat: de uttalar dem på sociala medier, och ibland via kollektivt handlande. Kulturella rörelser som tar avstånd från den ständiga konkurrensen, arbetskulten och pressen att ”lyckas” till varje pris har uppstått. Den kändaste, ”ligga ned”-rörelsen (tangping), uppmanar människor att hoppa av hamsterhjulet, bara arbeta så mycket som krävs, förbli singel, inte skaffa barn och njuta av livet. Enligt sociologen Sun Liping är de som anammar denna livsstil i första hand barn till föräldrar som har arbetat ihop ansenliga rikedomar; han avfärdar rörelsen som lyx (6). Andra ser den som ett uttryck för ett djupgående missnöje som samhället och partiet måste hitta ett svar på. Varför jobba ”996” – nio till nio, sex dagar i veckan – om det inte innebär att man kan klättra på samhällsstegen?

Protester har förekommit. I april i år frös fem regionala banker kontona för 300 000 kunder. Bankerna hade förlorat sina pengar i riskabla investeringar, framför allt i fastigheter. Sedan sommaren har ett växande antal bostadsköpare i Kina vägrat göra avbetalningar om inte byggnationen av deras redan köpta bostäder återupptas. I vissa fall har arbetet stått stilla i månader. I september hade 342 bostadsbyggen i nästan hundra städer påverkats av bojkotten.

Den mest förvånande aspekten av Kinas problem är inte att drömmen om att bygga ett medelklassland verkar allt mer ouppnåeligt och inte heller att medelklassen gör uppror, utan att kommunistpartiet tycks inse problemets magnitud och försöker begränsa det. Partiet är naturligtvis oroat över att unga människor verkar sakna något som helst samhällsansvar (eller nationellt ansvar) och inte vill arbeta.

Samtidigt innebär krisen att akademiker får möjlighet att kritisera statens politik. De säger att regeringen borde förbättra hälsovården och pensionerna, bekämpa ojämlikheten och extrem rikedom, skära ned på avgifterna för utbildning och begränsa boendekostnaderna, göra antagningsprov och examina mindre konkurrensutsatta, hindra företag från att hunsa sina anställda, och förespråka samarbete i stället för konkurrens. Det är tydligt att kommunistpartiets ledning känner likadant.

Så när Henanprovinsen försökte hindra småsparare som lurats av bankerna från att protestera – genom att arrestera en handfull och dra in covid-passen för 1 300 personer för att stoppa dem från att resa till demonstrationer – agerade regeringen omedelbart. Ett kompensationssystem sattes upp, bankdirektörer arresterades och de tjänstemän som beordrat indragandet fick sig en uppsträckning. De provinsiella myndigheterna fick tillåtelse att låna pengar för att återuppliva bostadsmarknaden och återstarta de byggnadsprojekt som legat på is.

Frågan om medelklassen i sig var inte en del av den tjugonde kongressens agenda. Men den fanns säkerligen i bakhuvudet på varje delegat och togs upp i varje debatt. Utmaningarna för den ekonomiska utvecklingen, kampen mot ojämlikhet och jakten på ”allmänt välstånd” och social stabilitet betyder att Kinas ”framgångsrika” är ett av regeringens främsta huvudbryn. Lokala myndigheter använder ibland medelklassens problem som ett påtryckningsmedel när de förhandlar med det centrala styret. De förväntas förhindra proteströrelser och de kan använda regeringens rädsla för uppror för att tvinga dem att hjälpa medelklassen.

Men protesterna betyder inte att revolution eller politisk destabilisering är aktuellt. Det finns inga tecken på att kommunistpartiets maktanspråk utmanas av någon annan politisk rörelse eller något annat politiskt system. Kan Kinas nuvarande sociala kontrakt – som tillåter att ett enda parti får politiskt monopol i utbyte mot välstånd – på ett fördelaktigt sätt bytas ut mot något slags demokratisk kapitalism? Det är inte troligt: protester mot nedstängningar den gångna helgen har visserligen innehållit krav på Xi Jinpings avgång, men detta är fortfarande ett ovanligt undantag. Den kinesiska medelklassen klagar långt oftare över kapitalismen än kommunistpartiet. Men vill han att det ska fortsätta så måste Xi Jinping hitta ett sätt att mildra missnöjet.

Jean-Louis Rocca är sociolog och medförfattare (tillsammans med Marc Blecher, David SG Goodman, Yingjie Gui och Beibei Tang) till Class and the communist party och China, 1978-2021: reform and market socialism, Routledge, 2022.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde Diplomatique.

Översättning: Tor Gasslander

Fotnoter

1. William AV Clark, Huang Youqjin and Yi Diachun, ”Can millennials access homeownership in urban China?”, Journal of Housing and the Built Environment, nr 1, Springer, Berlin, januari 2019, och ”Multiple home ownership in Chinese cities: An institutional perspective”, Cities, vol 97, Elsevier, Amsterdam, februari 2020.

2. Se The making of the chinese middle class: small comfort and great expectations, Palgrave Macmillan, London, 2017.

3. Se The middle class in reforming China: the dream of classless society av Marc Blecher, David SG Goodman, Yingjie Guo, Jean-Louis Rocca och Beibei Tang, Class and the communist party of China, 1978-2021: reform and market socialism, Routledge, 2022.

4. Martine Bulard, ”Xi Jinping’s challenges in historic third term”, Le Monde diplomatique, engelsk utgåva, oktober 2022.

5. Dong Dengxin, ”Houses account for about 70 pct of Chinese households’ assets, putting pressure on consumption stimulation”, Global Times, Peking, 29 april 2020.

6. Sun Liping, ”Lying Down’ is not a working-class phenomenon”, Weibo, 13 juni 2021.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Ledare 25 april, 2024

Nu kan väl ingen blunda för fascismen

Räddningstjänst, ambulans och polis är på plats i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

De senaste åren har många till höger tonat ned det fascistiska våldet, för att ursäkta alliansen med Sverigedemokraterna. Attacken i Gubbängen visar än en gång att hotet inte får ignoreras.

I går kväll arrangerade Vänsterpartiet ett panelsamtal om antifascismen på teatern Moment i Gubbängen. Efter en föreläsning av Klara Ljungberg från Expo skulle ett panelsamtal hållas med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

I stället stormade en handfull svartklädda, maskerade personer in och utdelade ett tiotal slag mot Mathias Wåg, samt kastade en rökbomb. Enligt Expo rör det sig om nazister, som även ska ha filmat evenemanget för att lägga ut i sina kanaler. Mötet kunde dock fullföljas och även om några fick åka till sjukhus skadades ingen allvarligt.

Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige

Bara några dagar tidigare hade maskerade nazister patrullerat Göteborgs gator. Och i Järfälla gick maskerade nazister från NMR till attack mot ett migrantläger, efter en uppmaning till ”vårstädning” av högerextremisten Christian Peterson, komplett med koordinater till platsen.

De senaste åren har vi dessutom tvingat vänja oss vid högerextrema provokatörer som dyker upp med kamera för att skapa ”innehåll” till sina kanaler. När Flamman arrangerade Socialistiskt forum för 1,5 år sedan dök en högerextremist upp för att filma och bete sig hotfullt, även då riktat mot just Mathias Wåg.

Man har också försökt sig på strategiska stämningar (”slaps”) som ett sätt att attackera pressfriheten (Flamman, 29/5 2023). Under namnet ”Förtalsombudsmannen” har Christian Peterson stämt komikern Bianca Meyer för att ha kallat högerextremisten Nick Alinia för ”nazistpyssling”, samt drivit ett liknande fall mot Mathias Wåg, för att dyka upp med kamera och provocera på rättegången.

Läs mer

Men Förtalsombudsmannen förlorade alla dessa fall. Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige, oavsett hur kränkta de blir. Kanske är det därför vi ser en stegrad våldsamhet. Inte konstigt då att Säkerhetspolisen skriver att terrorhotet i dag framför allt kommer från två våldsbejakande rörelser – islamismen och högerextremismen.

Under 2017 placerade nazister bomber på flera flyktingboenden i Göteborg samt en syndikalistlokal, under hösten 2021 ägde två skolattacker rum med högerextrema motiv, och i mars avslöjade Expo hur en nazistisk chattgrupp planerade våldsdåd mot minoriteter som judar och homosexuella. Knivmordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren på Almedalsveckan i Visby 2022 utfördes av en man med bakgrund i NMR, efter flera år av hotfulla aktioner. Den gången var det Johan Hakelius som skämtade bort våldshotet.

Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Men från höger är impulsen att tona ned hotet. I DN fördömer Erik Helmerson dådet, men kan inte låta bli att lyfta in Palestinaaktionen mot Ebba Busch och klimatungdomarna som protesterade framför riksdagen – som om det att jämställa med maskerad misshandel.

Ulf Kristersson relativiserade nyligen det våldsamma högerextrema hotet själv när han skrev: ”Nynazisterna och den autonoma vänstern har länge hotat judar.” (SvD, 8/11 2023) Några autonoma våldsdåd mot judar kunde han dock inte nämna.

Syftet med sådana relativiseringar är förstås att tona ned sin allians med ett parti som springer ur den nynazistiska rörelsen, och som den fortfarande har banden kvar till. Sverigedemokraternas framgångar bygger på just denna dubbelhet – att framställa sig som städad konservatism, samtidigt som man hela tiden blinkar mot rörelsens mest radikala delar. Flera sverigedemokrater har exempelvis öppet backat Petersons kampanj mot Tobias Hübinette på Karlstads universitet.

I den bästa av världar skulle högern ha förstått allvaret för länge sedan, men efter Gubbängen är det fascistiska hotet hotet omöjligt att förneka. Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 25 april, 2024

Facklig organiseringsvåg i amerikanska södern

Shawn Fain, ordförande för UAW. Foto: Alex Brandon / TT

Det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) har medvind. Volkswagen-arbetare i Tennessee anslöt sig till facket den 19 april, och nästa månad ska även arbetare på Mercedes Benz fabrik i Alabama rösta om att gå med.

Efter förra årets framgångsrika strejker i USA:s nordliga stater, där UAW tog sig an storbolagen Ford Motor Company, General Motors och Stellantis, tändes en gnista i den amerikanska södern.

– Vi röstar för en säkrare arbetsplats, säger Moesha Chandler, arbetare på Mercedes i ett uttalande som delas på UAW:s hemsida, och fortsätter:

– När människor i 20 års ålder känner hur jobben förstör deras kroppar, då är något fel. Genom att gå med i fackföreningen tar vi oss makten att ändra arbetsplatsen till något säkrare och hållbarare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes/Nyheter 24 april, 2024

Nazister attackerade antifascistiskt möte: ”Stärker behovet av antifascism”

Moment Teater i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Flera personer har förts till sjukhus efter att maskerade personer attackerade ett möte i södra Stockholm. Nu kallar Vänsterpartiet till manifestation mot attacken.

På onsdagskvällen attackerades ett möte på Moment Teater i Gubbängen av 3-5 svartklädda och maskerade personer. Enligt tidningen Expo ska det röra sig om nazister, som misshandlade flera personer, vandaliserade teaterlokalen och lämnade platsen innan polisen hann fram till platsen.

Evenemanget gick under titeln Antifascistiskt möte, och var tänkt att bestå av en föreläsning med Klara Ljungberg från Expo och ett efterföljande panelsamtal med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 24 april, 2024

Bosättarkolonialism är inte ett perfekt begrepp – men förklarar Israels politik

Israeler firar Jerusalemdagen, en nationell högtidsdag till minne av landets ockupation av östra Jerusalem 1967. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Under vintern har begreppet bosättarkolonialism debatterats i svensk vänstermedia i relation till Israel och Palestina. I Brand beskrevs Israel av pseudonymen Rolf Skoglund som en ”europeisk-amerikansk bosättarsättarstat”, medan Mirjam Katzin i ett svar kallade det magstarkt att referera till förintelseöverlevare och deras ättlingar för europeiska kolonisatörer.

I en parallell debatt i ETC uppmanade medieforskaren Helena Hägglund vänsterns ledarsidor att använda bosättarkolonialism som teoretiskt ramverk för konflikten, medan Leonidas Aretakis i ett svar beskrev begreppet som ett ”amerikanskt modeord”. Nyligen har termen försvarats av både Kalle Hedström Gustafsson i ETC och Per Sicking i Flamman. Liknande diskussioner har utspelat sig även utomlands, bland annat i tidskriften Jacobin.

Läs mer

Som forskare som använt just det här begreppet i Israel och Palestina känner jag inte igen mig i debatten. Både själva begreppet och poängen med dess användning är ofta ospecifikt beskrivet. Men för att förstå hur och varför det israeliska systemet systematiskt omfördelar resurser från palestinska medborgare i Israel till judiska dito är begreppet användbart.

Nästan all mark i Israel ägs av staten och hyrs ut på kontrakt om 49 eller 99 år genom Israeliska landmyndigheten. Vidden av hur riggat systemet är för de palestinska medborgarna kan vara svår att ta in för den som inte själv hört tjänstemän oförblommerat tala om det.

För att förstå den israeliska nationella skapelseberättelsen med dess vurm för pionjärer är perspektivet också bra, och likaså för att förstå förhållandet mellan de extrema bosättarna och samhället i stort. Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Men man behöver vara specifik. Vad är det till exempel som säger att bosättarkolonialism nödvändigar ett europeiskt förled? Och vilken period pratar vi om när vi säger kolonisatörer? Sionistisk strategi och idé har vidare ändrats över tid och plats. Från sent 1800-tal till 1948 pågick judisk invandring till regionen Palestina under sionistisk flagg. Efter 1948 fortsatte invandringen, bland annat med förintelseöverlevare, men i en helt annan politisk kontext. Inkluderar vi politiken som förs i relation till palestinierna på Västbanken och Gaza eller avgränsar vi oss till Israels erkända gränser? De två systemen är sammanlänkade men olika.

Läs mer

Till saken hör att det inte finns någon sammanhållen förklaringsmodell som heter bosättarkolonial teori. Det finns däremot något som kallas bosättarkoloniala studier. Detta fält arbetar ofta jämförande och rör sig till övervägande del mellan samtidens Australien, Sydafrika, USA, Kanada och Israel och Palestina. Fältet tog form under 1990-talet i Australien som en reaktion mot brister i det postkoloniala perspektivet. Kolonialismen, menade man, är en pågående och allestädes närvarande process. Att det är ett amerikanskt modeord är därför inte en helt rättvis beskrivning.

Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Det bosättarkoloniala perspektivet har många brister: det innebär ofta en klumpig och odynamisk tudelning mellan kolonialism inriktad mot resurser inklusive människor och kolonialism inriktad mot land (bosättarkolonialism är det senare). Där tenderar man att glömma andra grupper utanför binären bosättare-ursprunglig, till exempel andra invandrargrupper.

Kritiker av perspektivet har även lyft fram att den mycket strukturella synen på världen leder till en konceptualisering där bosättningen alltid ”slutförs”. De menar att även de som använder det för att belysa den israeliska statens övergrepp indirekt skriver en historia där palestinierna (snart) är ett minne blott. Från det perspektivet är det alltså inte antisemitiskt utan anti-palestinskt, om palestinskt här betyder en levande palestinsk framtid i regionen.

I slutändan är det dock framför allt ett akademiskt begrepp. Det kan anpassas till praktik och aktivism, men är i grund och botten en förenkling, som kan hjälpa oss att se vissa toner i en situation – som inte förklarar alla processer, men några.

Med det sagt kan det vara till stor hjälp för att föreställa sig en väg framåt. Det innebär ett nödvändigt erkännande och möjliggör en nödvändig uppgörelse. Vem kan förespråka något annat?

Läs mer
Brända bilar i Huwara den 27 februari 2023, efter en våldsam bosättarräd som svarade på att två bosättare sköts ihjäl av en palestinier. Foto: Majdi Mohammed/AP.
Utrikes 12 januari, 2024

Dagen efter Gaza

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Nyheter/Utrikes 24 april, 2024

Gigbolag försökte påverka europeisk arbetspolitik

En taxi från gigföretaget Bolt kör i centrala Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Taxibolaget Bolt skrev utkast till brev i den estniska regeringens namn, visar en ny granskning.

Tyskland, Frankrike, Grekland och Estland. Under de senaste åren har de fyra länderna varit starka krafter inom EU för att motarbeta det förslag på ny lagstiftning som unionen tagit fram i syfte att förbättra gigarbetares rättigheter.

Nu meddelar Euractiv att organisationen Corporate Europe Observatory (CEO), som bevakar lobbyism i EU, fått tag i mejl som visar hur det estniska apptaxi- och budföretaget Bolt använt sig av intensiv lobbyism för att påverka landets inställning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 24 april, 2024

Maskerad samhällskritik legitimerar ojämlikhet

Jennifer Coolidge som Tanya i ”White lotus” personifierar rik skörhet. Foto: HBO.

Rötäggen skymmer verklig maktkritik när de superrika skildras i media, enligt medievetaren Axel Vikströms nya avhandling.

Svensk nyhetsmedias skildringar av den ekonomiska eliten vältrar sig i rikedomsporr, och lämnar oss med föreställningen om att det bästa vi kan hoppas på är lite ”bättre” miljardärer – sådana som verkligen har förtjänat sin förmögenhet och förvaltar den med nationens bästa för ögonen. Det menar Axel Vikström i en ny avhandling i media- och kommunikationsvetenskap, med titeln The mediated representation of the super-rich.

Rikedomsporren känns igen från de senaste årens våg av tv- och filmdraman om superrika – Succession, White Lotus, Exit, Triangle of Sadness – listan kan göra lång. När superrika skildras i dessa dramer är det oftast i form av psykologiska undersökningar av förmögenhetens korrumperade krafter, lätt maskerat som samhällskritik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2024

Nya bankregler försvårar för föreningar

Det har blivit allt svårare för ideella föreningar att öppna bankkonton, inklusive för politiska förbund. Foto: Marcus Ericsson/TT.

Det blir allt svårare att starta bankkonton för ideella föreningar, bland annat på grund av en ny anslutningsavgift från bankerna. Nu hoppas föreningslivet på förändring.

I januari 2022 infördes nya direktiv för Sveriges banker. Byråkratin komplicerades, avgiften till bankerna höjdes och att öppna ett bankkonto kostar nu 5 000 kronor eller mer.

Reglerna blev ett hinder för många ideella föreningar, som behöver en ekonomi för att kunna driva verksamhet. En av de drabbade föreningarna är SGC, som samlar runt 375 spelintresserade ungdomar. Trots större ambitioner är de i dagsläget begränsade till digitala möten via plattformen Discord och en gemensam Minecraftvärld. I sommar skulle de vilja anordna ett läger för sina medlemmar med mat, boende och aktiviteter. Men utan bankkonto är det krångligt att få till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Krönika/Kultur 23 april, 2024

Yael Bartanas ”Farewell” (2024) är som en ondskefull ”Aniara”.

De politiska spänningarna är påfallande närvarande på Venedigbiennalen. Ändå är det handens lust som får känneteckna världens största konstutställning.

När 60:e biennalen i Venedig öppnar en kylslagen dag i april 2024 är stämningen inte den vanliga, euforiska. Världens mest anrika konsthändelse, som inträffar vartannat år sedan snart 130 år, kan med sina nationella paviljonger, ihopträngda i en inhägnad park, Giardini, liknas med en frusen bild av Förenta Nationerna, en spegling av världen av idag. Följaktligen är Ryska paviljongen stängd i år – också. Efter ett beslut av Israels utvalda konstnär själv stod landets modernistiska glas-betong-byggnad  också stängd och nedsläckt. 

I presskön in till området på öppningsdagens morgon hör jag bakom mig två tjejer tala lågmält på hebreiska. Vi börjar prata och är överens om att Ruth Patir tog rätt beslut när hon stängde sin utställning i sista stund utan att stämma av med Israels  kulturminister Miki Zohar. Nu står där utanför i stället tre biffiga ”carabinieri” och blänger på förbipasserande, som inte tycks ta någon större notis. Alltför mycket drar uppmärksamheten till sig och utbudet är överväldigande, deadlines väntar och alla kritiker håller sina sinnen vidöppna för att kunna leverera en färsk spaning. Konsten sägs ju ha de mest finkalibrerade tentaklerna för vart världen är på väg. I tider som dessa är det förstås hårdvaluta och Venedigbiennalen, med sin prestige och koncentration, är den rätta platsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Ledare 22 april, 2024

Klimatförnekelse dödar arbetare

Två byggarbetare förbereder sig på Spaniens andra värmebölja, den 10 juli 2023. Foto: Manu Fernandez/AP.

Värmerelaterade dödsfall har ökat med en tredjedel i Europa, och en ny ILO-rapport visar att arbetare drabbas värst. Klimatförnekelse är alltså inte folkligt, utan gynnar tvärtom eliterna.

Den 11 juli i fjol föll en 44-årig arbetare ihop livlös på gatan i den italienska staden Lodi. Han hade satts att måla vägskyltar mitt i solen, trots 40 grader under värmeböljan Cerberus. Efter flera försök med defibrillatorn förklarades han död på det lokala sjukhuset.

”En tragedi lika absurd som onödig”, sade lokala fackansvariga Elena Maga till tidningen The Post Internazionale. ”Vi borde inte behöva vänta på att människor dör innan vi förändrar något.”

Han är inte ensam. Två nya rapporter som släpptes i dag visar hur värmen blir allt dödligare i världen, och att arbetare världen över tillhör de hårdast drabbade.

Den första rapporten, utgiven av EU:s klimattjänst Copernicus, visar att de värmerelaterade dödligheten ökade med 30 procent i unionen förra året. 2023 var det varmaste året som någonsin har uppmätts, och Europa är den kontinent som värms upp snabbast.

”Det verkar kanske dyrt att agera mot klimathotet”, sade Meteorologiska världsorganisationens chef Celeste Saulo. ”Men priset för att inte agera är betydligt högre.”

Men klimatkrisen slår olika hårt beroende på vem du är. I dag släppte även Internationella arbetsorganisationen (ILO) en rapport som visar att arbetare tillhör de mest utsatta. Värst drabbade är de som arbetar kroppsligt och utomhus, eller som är tvungna att jobba oavsett väder – antingen på grund av deras centrala betydelse, som räddningspersonal och jordbrukare, eller på grund av ekonomisk utsatthet.

En brandman evakuerar en get under en skogsbrand i Acharnes, en förort i norra Aten, den 23 augusti 2023. Foto: Thanassis Stavrakis/AP.

ILO har identifierat sex klimatrisker som särskilt drabbar arbetare:

Övervärme. De 2,41 miljarder som arbetar inom värmekänsliga branscher som jordbruk, byggande och sopåkning drabbas i högre grad av skador på hjärtat, njurar och skelett, samt värmeslag och utmattning. 18,970 årliga dödsfall på jobbet beror på värme.

Extremväder. Krispersonal inom medicin, bränder, samt fiskare och jordbrukare drabbas i större utsträckning av stormar och översvämningar.

UV-strålning. De 1,6 miljarder som arbetar utomhus i världen, exempelvis inom post, trädgård och hamnar, drabbas av skador på hud och ögon, inklusive cancer.

Luftföroreningar. Samma grupp utsätts även för dålig luft, en hälsofara som kan kopplas till 860 000 årliga arbetsrelaterade dödsfall världen över.

Smitta. De som arbetar utomhus, inte minst i jordbruk, skogar och trädgårdar, drabbas oftare av parasitiska sjukdomar som malaria, borrelia, dengue, snäckfeber och leishmaniasis.

Gifter. Arbetare inom jordbruk, kemi och skogsbruk drabbas av förgiftning, cancer, neurotoxicitet, samt reproduktiva och andra sjukdomar efter att ha utsatts för agrokemiska gifter. Fler än 300 000 människor dör varje år efter förgiftning av bekämpningsmedel.

För visst är klimatet en fråga om klass mot klass – men det är klimatrörelsen som står på folkets sida.

Arbetarklassen sticker alltså ut som en grupp som har ett oerhört starkt intresse av att ta strid mot fossilutsläpp och miljöförstöring, medan klimatbovarna gynnas av den högerretorik som framställer klimatet som en fråga för cyklande veganer i innerstaden. Men som vi ser tillhör den urbana medelklassen inte alls de hårdast drabbade av värmeböljor och översvämningar.

För en månad sedan sågade Klimatpolitiska rådet än en gång regeringens klimatarbete, som slår ifrån sig all kritik från förhatliga experter. Under valrörelsen poserade man i stället vid mackpumpar för att framställa fossilbränsle som folkligt, en strategi som tycks ha lyckats med tanke på valsegern.

Det är en stor utmaning för gröna partier och rörelser, som framställs klimatfrågan som allmänmänsklig, men som har misslyckats med att förklara vilka som drabbas hårdast. Klimatprotester framställs ofta som ett hinder för arbetare som vill komma till jobbet, men i själva verket är det arbetarna själva som borde klistra fast sig på gatorna. För visst är klimatet en fråga om klass mot klass – men det är klimatrörelsen som står på folkets sida.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 21 april, 2024

Brytningstid på norska

”Blå interiör” (1883) anses vara Harriet Backers mästerverk. Bilden är beskuren.

Nationalmuseums utställning med Harriet Backer är en genomsnygg lektion om 1800-talets smygande radikalitet.

”Varför har det inte funnits några stora kvinnliga konstnärer?” Frågan ställdes 1971 i en berömd essä av den amerikanska konsthistorikern Linda Nochlin. Hennes skenbart naiva fråga gav upphov till en störtflod av forskning, och sedan dess har ett oräkneligt antal kvinnliga konstnärer dykt upp vilket gjort konsthistoria till ett betydligt mer diversifierat fält. Att ”upptäcka” en bortglömd konstnär och återupprätta hennes rätta plats i historien har närapå blivit en klyscha i konstbranschen (tänk på Hilma af Klint-febern). Definitivt oftast på gott snarare än ont, även om det kan bli tjatigt och ibland rentav tveksamt att marknadsföra utställningar som ”upptäckter” då det inte sällan redan bedrivits forskning på konstnärerna i fråga.

Det jag blir mest störd av på Nationalmuseums utställning Harriet Backer är ändå att jag – konsthistorienörd och feminist – aldrig tidigare hört hennes namn. För att parafrasera Nochlin undrar jag: Varför är våra grannländers konsthistoria terra incognita? Före och efter Edvard Munch råder mest ett tyst sus i mitt huvud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]