Häromdagen lärde jag mig ett nytt ord: manspain (”manssmärta”). Språkligt besläktat med mansplaining, mäns tendens att med mer eller mindre uppenbara härskartekniker vilja förklara saker för kvinnor, handlar ”manspain” om centrerandet av mäns känslor inför saker som drabbar kvinnor i deras omgivning. Det går att finna otaliga exempel i litteratur och film på detta träffsäkra ord, men den film jag såg mest nyligen som excellerar i företeelsen var vinterns hypade Nocturnal Animals av Tom Ford. Den handlar om en kvinna som får sin exmakes nya roman, dedikerad till henne, sänd till sig. Denna roman, som utgör filmens parallellhandling, skildrar hur en storstadsfamilj på bilresa någonstans i amerikanska södern blir stoppad på vägen av ett gäng stereotypa rednecks som för bort, våldtar och mördar frun och tonårsdottern i familjen.
Resten av historien handlar om mannens hämndodyssé och hans smärta, en smärta som inte främst består av sorgen över att frun och dottern är borta för alltid utan över att de innan döden blev skändade och att han inte var man nog att skydda dem. Kvinnorna reduceras sålunda till estetiskt tilltalande (döda och våldtagna) kroppar och medel för den manliga huvudpersonens utveckling. Deras död blir ett incitament för det mandomsprov som den intellektuella, ”feminiserade” storstadsmannen sent i livet inser att han alltid längtat efter.
En annan film på temat är den iranska Oscarsbelönade The Salesman. Också här blir en kvinna (möjligen) våldtagen och hennes man så besatt av hämnd att han i princip glömmer sin ännu levande, skadade och traumatiserade hustru som går omkring hemma med ett stort bandage på huvudet och inte vågar gå in i badrummet själv eftersom det var där det hände. Till skillnad mot i Nocturnal Animals förhåller sig alltså The Salesman tämligen kritisk till mannens upptagenhet av sina egna känslor av att ha blivit kränkt och skymfad.
Och kvinnan som blivit utsatt för brottet undkommer ödet att reduceras till en estetiserad, död och skändad kropp utan får vara en levande, traumatiserad individ med ett oglamouröst sår på huvudet som liksom hon själv gradvis läker.