I hamnen i Göteborg varslades under tisdagen 160 av 450 tjänster anställda inom APM Terminals. Företaget menar att man måste anpassa mängden arbete till den nuvarande verksamhetens mycket mindre volym. I en intervju med Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, i Göteborgs-Posten (20/6, 2017) menar hon att den tjugoprocentiga minskningen av antalet kunder och därmed containrar som ska lossas och lastas, beror på Hamnarbetarförbundets strejker och blockader. Detta kan vara ett led i en förhandlingsstrategi men antagligen är det en ekonomisk verklighet som företaget står inför. Oavsett är det förödande för de människor som, om varslet förverkligas, kommer stå utan arbete.
I november 2009 beslutade kommunfullmäktige i Göteborg att privatisera stuveriverksamheten i bilhamnen, containerhamnen och hamnen för lastbilstransporter. Det var ett omstritt beslut, som bara ett parti var emot. Dels för att kommunen i och med det avsade sig den demokratiska styrningen av hamnen men också för att omorganisationen skulle påverka hamnarbetarna på ett då väldigt osäkert sätt.
Både Hamn4an (Hamnarbetarförbundet) och Transport2ans (Transportarbetarförbundet) företrädare var redan när beslutet fattades mycket oroade inför framtiden. För försäljningsbeslutet fattades, precis som dagens varsel, i en konfliktfylld kontext. Konflikter som funnits i hamnen under snart ett decennium. Göteborgs dåvarande politiska majoritet valde en väg som till synes såg enkel ut, men som så här i efterhand, var förödande.
Stefan Löfven och Socialdemokraterna brukar tala sig varma om den svenska modellen. Det gör ofta denna ledarsida också. Partsmodellen är något bra och viktigt som har byggt arbetarrörelsen och dess rättigheter på arbetsmarknaden starka historiskt – viktiga principer om att få välja sina fackliga företrädare och ha inflytande över sitt arbetsmiljön. Men i den svenska modellen fanns också till en början demokratisk kontroll (och därmed togs annan hänsyn än vinstmarginaler) över de verksamheter som har stor inverkan på samhället. Offentlig sektor, kommunala bostadsbolag, posten, tåget och så vidare. Som vi vet är det denna del av den svenska modellen förpassats till skuggorna och marknaden. Hamnen i Göteborg är ett riksintresse för den svenska industrin. I ett läge där konflikten mellan vinst och fackliga rättigheter inte tycks nå en lösning bör det gemensamma återigen få ta sitt rättmätiga ansvar.
Företaget har satt sina principer om att minska arbetarnas inflytande före att bedriva en bra verksamhet i Sveriges största hamn.
Riv kontraktet med APM Terminals – återkommunalisera hamnen i Göteborg!