Kultur

Berusande scenkonst i Malmö

Henrik Bromander (till höger) ligger bland annat bakom den hyllade serieromanen Smålands mörker (2012, Galago) och en skönlitterär trilogi om manlighet (2014–2017, Atlas). Skådespelaren och bartendern Oskar Stenström agerar och serverar mellan 26 september och 25 oktober på cocktailbaren Care/of i Malmö i Bromanders nya föreställning Vita nätter.Foto: Alexander Tenghamn/Björn Lindgren/TT.

Var går gränsen mellan eklektisk njutning och ångestdämpande drickande? Serietecknaren och författaren Henrik Bromander tar i sin nya föreställning Vita nätter med sig publiken på en barrunda i Malmö.

Kultur

Vad är Vita nätter för en föreställning?

Vita nätter är en teaterföreställning som spelas på en cocktailbar i Malmö som heter Care/of i Malmö. Det är ingen öppen bar där man bara kan slinka förbi utan ett stängt evenemang, men platsen kommer alltså inte att vara i en teaterlokal utan på en riktig krog. På scenen och i baren under kvällen står Oskar Stenström. Han är skådespelare men har tidigare arbetat som bartender. Samtidigt som han spelar och berättar en föreställning kommer han även att servera riktiga drinkar till publiken. Så han kommer ha lite dubbla roller.

Det är väl både en hyllning till och en kritik av alkohol­kulturen.

Varför har ni valt att spela just på en bar?

– Tidigare har vi spelat på ganska udda platser i den här konstellationen. Blue dreams hette till exempel en föreställning som handlade om Malmös svarta ekonomi, där publiken satt i baksätet på en bil som körde runt i staden under en kväll. Vi har gjort en föreställning som hette Våld och pedagogik också där publiken var med och iscensatte olika saker kopplat till vänsterpolitiskt engagemang som till exempel demonstrationer och blockader. Så att på olika sätt bryta med det traditionella sättet att bara spela på en scen för en sittande publik, det är något vi arbetat mycket med. Att det blev just en bar den här gången beror delvis på att Oskar har en bakgrund inom krogbranschen, men också på att han och jag har ett gemensamt intresse för alkoholkultur. Både den roliga delen i det, som att vara ute på krogen, och den mindre roliga, med anhöriga som har olika problem kopplat till alkohol, som ju väldigt många har. Så det är väl både en hyllning till och en kritik av alkoholkulturen kan man säga.

I information om föreställningen skriver ni att ni söker efter ”gränsen mellan eklektisk njutning och ångestdämpande drickande”.

– Ja, det är en av flera gråzoner vi är ute efter att undersöka. Sedan är jag överlag väldigt intresserad av arbete och av hur arbete skildras i konsten. Så för mig har det också varit intressant att se på bartenderns arbete och göra en arbetsskildring av ett ofta ganska osynligt yrke. Det ingår ju dessutom i bartenderns jobb att vara rätt så osynlig. Man går till baren och får sin öl eller sin drink. Men det är ju en människa som ska stå där hela kvällen och det tycker jag är intressant att ta fasta på inom konsten. Att se den människan och försöka ta reda på vem det är.

    Kultur