Inrikes 20 juni, 2007

Böcker för arbetarklassen

Arbetarkultur gav under sina 60 år ut en imponerande katalog av folkbildande skön- och facklitteratur av kända författare som Maksim Gorkij, Moa Martinsson, Peter Weiss, Noam Chomsky, och Dario Fo. När det lades ned 1991 var det på inrådan av en – revisionsbyrå.

Under 1800-talets sista decennier startades rad socialistiska tidningar i Sverige. För att sprida socialismens idéer och främja folkbildningen tillkom snart även bokförlag som Federativs, Axel Holmströms förlag, Tiden och Socialdemokratiska ungdomsförbundets Fram. Utgivningen hade en intern funktion, att skola medlemmar och sympatisörer, men också en extern, att vinna ännu fler människor för socialismen.
Socialdemokratiska arbetarepartiet splittrades på våren 1917. Förlaget Fram togs över av vänsterfalangen, den kallade sig först Sverges Socialdemokratiska Vänsterparti och från 1921 Sverges Kommunistiska Parti. År 1929 splittrades Sverges Kommunistiska Parti – majoriteten bildade det så kallade Kilbomspartiet och minoriteten det så kallade Sillénpartiet (nedan kallat SKP). I skilsmässan lades det tidigare partiförlaget Fram ner, men Kilbomspartiet fortsatte att sälja Frams böcker in på 1930-talet under namnet Boklagret. SKP stod nu utan förlag och startade 1930 Arbetarkultur, eller Förlags AB Arbetarkultur. Johan Svedjedal skriver i sin Bokens samhälle att förlagsnamnet kom från den kulturpolitiska uppfattningen att ”arbetarklassen borde ha en egen kultur, fronderande både mot reaktionär borgerlig kultur och hållningslös socialdemokratisk”. Namnet för också tankarna till den sovjetiska proletära kulturrörelsen, Proletkult.

Arbetarkultur satsade under 1930- och 1940-talen på utgivning av teoretisk litteratur av bland andra Marx, Engels, Lenin och Stalin. Lenins Valda verk blev, skriver Svedjedal, ”nästan till förlagets förvåning” en försäljningsframgång. Utgivningen bestod också av små politiska pamfletter som avhandlade dagspolitiska frågor. Förlaget satsade även på skönlitterär utgivning, under de första åren främst översättningar av böcker skrivna av radikala författare som Jorge Amado och Howard Fast. Under det tidiga 1950-talet utlyste dåvarande förlagschefen CH Hermansson en romanpristävling och antologier med texter av författare som Carl Jonas Love Almqvist utgavs. Av de mer kända svenska arbetarförfattarna återfinns titlar av Moa Martinson och Josef Kjellgren i förlagets katalog.
Förlaget arbetade med försäljning via abonnemang eller mot avbetalning – man sålde skön- och facklitterära bokserier som ”Arbetarkulturs romanbibliotek” och ”Lilla biblioteket”. Böckerna såldes också av ombud på möten, via bokombud på arbetsplatserna och i hemmen. I början av 1940-talet utgavs också en liten säljtidning kallad ”Arbetarkulturs förlagsblad”. Här publicerades reklam för nya titlar men också intervjuer med förlagets försäljare på olika orter. Enligt CH Hermansson hade förlaget under en period på 1950-talet 10 heltidsanställda säljare.

Vid denna tid försökte förlaget också nå en bredare marknad genom att ge ut billighetsböcker. Man försökte också utveckla kontakterna med bokhandeln men politiska kriser satte käppar i hjulen. Det politiska klimatet på 1950-talet var kompakt antikommunistiskt, vilket knappast underlättade verksamheten. År 1955 firades 25-års jubileum och det konstaterades att bara 3 av 61 egenutgivna titlar var slutsålda. Mot bakgrund av att 38 procent av titlarna fanns kvar i lager började en mer utåtriktad och lättillgänglig utgivning diskuteras. Förhoppningen var att förlusterna skulle kunna inskränkas till den teoretiska litteraturen.
Arbetarkultur startade på slutet av 1950-talet även ett ”imprint”, ett förlag i förlaget, kallat Arena – som inte ska förväxlas med dagens Arena. Målsättningen var antagligen att nå nya kundgrupper och därmed också ökad omsättning. I ett brev framgår att Arena givetvis var ett partiförlag, men att det var registrerat på Sam Johanson och Urban Karlsson, för att utåt sett ”kunna framstå mer självständigt än Arbetarkultur”. Utgivningen skulle inte vara partibetonad eller partibunden.
Arena gav ut titlar som Urtidens djur och Urtidens människa som var anpassade för den svenska grundskole- och gymnasieutbildningen, dessutom hoppades man kunna sälja dem till biblioteken runt om i landet. Att förväntningarna på Urtidens djur var stora framgår av ett brev i Arbetarkulturs arkiv: ”Det innebär att man kan nå utanför vår krets med boken och vända sig till skolor och lärare osv. Men man bör naturligtvis samtidigt för partifolk betona att det är en bok utgiven av ett partiförlag och om möjligt få organisationerna att köpa den för att lotta ut osv”.
En uppmärksammad bok var den algeriske publicisten Henri Allegs Tortyren, som behandlade hur han själv och många andra torterades av fransmännen under befrielsekriget.
Som en av följderna av Chrusjtjovs avstalinisering gav Arena 1963 ut Alexander Solsjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv. Enligt förläggaren Per Gedin skedde utgivningen även i andra länder genom respektive lands kommunistparti. Utgivningen var omstridd. Sam Johanson, förlagschef för Arena, sade i en intervju på slutet av 1970-talet: ”det betraktar ju inte alla som någon merit. Nåja, det var en s.k. tövädersperiod och från sovjetisk sida var man mycket intresserad av att vi skulle ge ut den.”
Arena tycks ha upphört under tidigt 1960-tal.
Under slutet av 1960-talet förändrades det politiska klimatet. SKP hade 1967 bytt namn till Vänsterpartiet kommunisterna, VPK. År 1970 kunde Arbetarkulturs förlagschef Sam Johanson rapportera till VPK:s verkställande utskott att mycket teoretisk litteratur var slutsåld, på grund av det ökade intresset för politisk debattlitteratur. På universiteten användes Karl Marx böcker Pris, lön och profit och Lönarbete och kapital, som förlaget givit ut. Vänsterbokhandlarna runtom i Sverige – Oktober i Stockholm, Bokkaféet i Lund och Karl Marx i Uppsala – var nya marknadskanaler för böckerna.
En refusering som Sam Johanson skrev 1972 säger något om den tidens utgivningsstrategi: ”Praktiskt taget all vår skönlitterära utgivning har gått med förlust – även när böckerna som ibland hänt fått hyggliga recensioner. Vi måste dessutom nu först och främst koncentrera oss på att ge ut nödvändig litteratur för det politiska skolnings- och studiearbetet.” Några år senare beskrevs utgivningens fokus vara på teoretisk litteratur som i något avseende speglade arbetarrörelsens utveckling och på skildringar av det samtida arbetslivet.

Vissa av Arbetarkulturs böcker under 1960- och 1970-talen trycktes i Sovjet och DDR. Ett samarbete fanns även med bokförlaget Progress i Moskva, där svenskar arbetade med att översätta bland annat Marx och Engels arbeten till svenska.
– I mitten av 1970-talet inleddes en strävan att avpartipolitisera förlaget. Vi anställda ville ha bort partistämpeln. Exempelvis utvecklade vi kontakter med bokklubbar och bokhandlare. Vi ville bli självständiga och bli ett normalt förlag, berättar Arbetarkulturs siste förlagschef Jan-Erik Olsson.
Arbetarkultur stod länge utanför det litterära etablissemangets organisation Svenska bokförläggareföreningen, men under 1980-talet valdes Jan-Erik Olsson in i styrelsen.
Under 1980-talet blev förlagets ekonomi allt sämre och man försökte gå ihop med andra småförlag för gemensam försäljning till bokhandeln. Förlaget satsade på klassiker och gav bland annat ut en översättning av den spanska romanen Presidentskan av Leopoldo Alas. Under slutet av 1980-talet lanserade förlaget ut ett tiotal skönlitterära titlar i serien A-pocket.
Till VPK:s partikongress 1990 förslog revisionsbyrån att partiet skulle satsa på kärnverksamheten och göra sig av med sina företag. Det blev plötsligt väldigt omodernt för partier att driva förlags- och tidningsverksamhet. Detta var en trend som även ledde till nedläggningen av det socialdemokratiska Tiden, och vid denna tid lades även tidningen Ny Dag ned.
– Tidigare hade partiet större kulturpolitiska ambitioner, något som återspeglades i valaffischer, studieverksamhet, bok- och tidningsutgivning. Dessutom fanns en livlig intern partipolitisk debatt. Det saknar jag oerhört. Förlaget blev ett offer för politiska motsättningar i partiet, vilket var olyckligt. Så uppfattade jag situationen, säger en av Arbetarkulturs medarbetare, Hans Arvidsson.
– Vid årsskiftet 1990–91 fick personal och författare ta över förlagsverksamheten. Bland andra Jan-Erik Olsson och författarna Gunnar Kieri och Hans Erik Engqvist var drivande, berättar Kersti Eriksson som var ansvarig för VPK:s bokföring.
I och med ägarskiftet bytte förlaget namn till Bokförlaget A och drevs sedan privat under 1991 innan de ekonomiska svårigheterna blev för stora.
Jan-Erik Olsson berättar:
– Vi arbetade i motvind, de gamla skulderna växte. Tidpunkten var den sämsta tänkbara, det var omöjligt att låna pengar, detta var ju under fastighetskrisen i början av 1990-talet. Förlaget såldes till Fälths tryckeri som lade verksamheten i malpåse.

Arvtagare till Arbetarkultur kan sägas vara bokförlaget Nixon, startat av Ung vänster 2002. Nixon är en del av Red Planet AB, som säljer de av Arbetarkulturs titlar som fortfarande finns tillgängliga.
Arbetarkultur gav ut kända författare som Maksim Gorkij, Anton Tjechov, Peter Weiss, Noam Chomsky, Martin Andersen Nexø och Dario Fo. Under förlagets över 60-åriga utgivning skapades en imponerande katalog av folkbildande skön- och facklitteratur – böcker för arbetarklassen.
– Förlaget hade trots sin litenhet en rik utgivning och gott anseende, berättar Hans Arvidsson.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Utrikes 19 april, 2024

EU:s budgetregler kan omöjliggöra klimat- och välfärdsmål

Europaparlamentet kommer att rösta om huruvida de nya reglerna ska träda i kraft eller inte. Foto: Jean-Francois Badias/AP.

Efter tre års paus ska EU:s nyliberala budgetregler återinföras. Trots krav på att de borde förändras har lite hänt – nu kan de omöjliggöra satsningar på såväl välfärden som klimatet.

I italienska tidningar skrivs det om det, på fransk radio debatterar man det, och på belgiska löpsedlar varnar man för det: i början av nästa vecka beslutar Europaparlamentet om huruvida EU-länderna ska ha rätt att finansiera sin välfärd och nå sina klimatåtaganden eller inte. Efter över tre års paus kommer nämligen de hårda budgetreglerna som medlemsländerna har tvingats efterleva sedan slutet av 1990-talet att träda i kraft igen – såvida parlamentet inte röstar nej.

Reglerna i Stabilitets- och tillväxtpakten om att statsskulden och budgetunderskottet inte får överstiga 60 procent respektive 3 procent av BNP, kom först till stånd som inträdeskriterier för medlemmarna i EMU. Men eftersom alla länder var tänkta att införa euron gäller de för samtliga EU-medlemmar, inklusive dem som inte använder den gemensamma valutan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Rörelsen 19 april, 2024

Klimatkampen är förlorad, länge leve klimatkampen!

Klimataktivister från organisationen Extinction Rebellion har upprättat en vägspärr vid Slussen i Stockholm som en manifestation för klimatet inför valet 2022. Foto: Christine Olsson/TT.

Är klimatkampen förlorad? Det tycker Tadzio Müller, medgrundare till Ende Gelände i en intervju med Flamman (nr 14/2024). Efter många år med stora proteströrelser är vi fortfarande på väg mot en framtid med allt fler klimatkatastrofer, död och lidande. ”Folk eldar hellre upp planeten och mår skit, än agerar”, säger han.

För mig som klimataktivist är det sorgsen läsning, eftersom Müller har rätt i att världen är på väg åt helvete. Hans känslor är legitima. Samtidigt pekar hans uttalande på ett problem för klimatrörelsen: oförmågan att skilja på målen vi sätter upp i kampen och värdet av kampen själv. I det senare fallet bör vi alltid ha blicken vänd mot att rädda människor och skapa en bättre värld, vad som än händer.

Klimatrörelsen kämpar mot ett av världens mäktigaste intressen, fossilindustrin. På längre sikt kämpar klimatrörelsen även mot kapitalismen i sin helhet, det mäktigaste produktionssystem som världen skådat. Att stoppa fossilindustrin vore en enorm bedrift. Att störta kapitalismen är en ännu större, men inte omöjlig uppgift. Det är därför inte konstigt att vi misslyckas ibland.

Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas.

Det är lätt att relatera till Tadzio Müllers sorg över att mål har förlorats. Det han anser ”har gett våra liv mening i likhet med hur religiösa människor uppfattar världen, det som strukturerar allt vi gör, och våra idéer om vem som är god och ond” gäller inte längre. ”Vi har stött emot de planetära gränserna, och lärt oss att det moraliska universumets båge är kort och böjd mot fascismen”, fortsätter han.

Samtidigt har Tadzio i denna förlust kommit till en nyvunnen insikt: ”att det inte handlar om segerns sannolikhet”, utan ”om de relationer som du bygger medan du försöker uppnå den segern”.

Läs mer

Jag tror precis som Tadzio Müller att dessa relationer är källan till all uthållig klimatkamp, speciellt i tider av motgång. Om den enda anledningen till kampen är vinsterna så är det enkelt att gå hem efter en förlust, dra ned persiennerna och aldrig återvända till rörelsen. Men om kampen får ett värde i sig kan de kämpande gå hem efter förlusten, gråta, festa och tänka om tillsammans – för att snart därefter envist återvända med nya mål.

Såklart är inte kampen en hobby med vänner – väl uttänkta strategier och slagkraftiga mål måste vi alltid ha med oss. Men som Mathias Wåg i en bokrecension skriver här i Flamman blir ”allt eller inget” oftast inget. Det krävs uthålliga organisationer som kan förvalta både kampen genom förlusten, och makten efter vinsten. Och oavsett om vi når 1,5 eller 3 graders uppvärmning kommer klimatkampen aldrig att vara förgäves – inte så länge planeten är beboelig.

Både jag och Müller tror på relationernas vikt. Samtidigt tror jag inte att klimatkampen är körd bara för att framtiden just nu ser mörk ut. Ju starkare vi organiserar oss och ju fler vi blir, desto bättre framtid får vi. Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas. Även i en brinnande värld finns det mycket att kämpa för, och många att rädda som annars skulle dö. Sörj målen, och organisera er.

Noah Björelius Hort
Aktiv i Ta Tillbaka Framtiden
Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta i Tyskland. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 17 april, 2024

Högerextrema norrmän återskapar Hamsuns röst med AI: ”Groteskt”

Författaren Knut Hamsuns signatur. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Författarens ättlingar är skeptiska till projektet – men det högernationalistiska förlaget har inga planer på att stoppa det.

Det norska högerextrema förlaget Legatum Publishing har planer på att använda AI för att återskapa den nazistiska nationalikonen Knut Hamsuns röst. Syftet är att den konstgjorda rösten ska läsa in Hamsuns bok ”Svält” på engelska. 

Då det gått mer än 70 år efter författarens död så tappar förlaget Gyldendal rättigheterna till verket, som därmed får användas av vem som helst. Frågan om upphovsrätten även gäller någons röst är dock inget lagen har beslutat om än.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]