Kultur 21 januari, 2004

Den anständiga nazismens ansikte

Vi vet ganska mycket om de tyska nazisternas massmord och utrotningar. Vi vet också att dessa brott mot mänskligheten var väl kända under den tid de genomfördes. Ändå måste vi erkänna att nazismen på sin tid inte bara uppfattades som något extremt, som det var självklart att ta avstånd ifrån. I Sverige var de hängivna nazisterna få. Men de stillsamma anpasslingarna var många.

Den tyska nazismen gjorde allt för att framställa sig som en naturlig del av utvecklingen. Genom läsning av Nazi-Tysklands egen propaganda i form av Bildtidningen Signal, framträder bilden av den anständiga nazismen. Det städade folkmordet som går fram under paroller om fred, social välfärd, ekonomiskt samarbete och ett enat Europa.

Bildtidningen Signal, eller Berliner illustrierte Zeitung som originaltiteln löd, gavs ut av den tyska armén.

Tidningen var alleuropeisk, och kom ut på drygt 20 språk i olika länder, däribland Sverige. Den svenska upplagan gavs ut 1941–1945. Under en genomgång av samtliga svenska Signal-nummer hittar jag inte ordet ras, jude eller arier en enda gång. Inga hatiska brandtal eller vulgära nidbilder. Signal är en glad tidning. Korta, osignerade men välskrivna artiklar. Många och proffsiga bilder. Tidningens annonser kommer huvudsakligen från tyska storföretag. Agfa, Siemens och Mercedes-Benz.
En stor del av innehållet i Signal består av krigsrapporteringar. Gemytliga bilder på skojfriska tyska soldater varvas med analyser om varför Tyskland snart kommer att segra i kriget.

Den tyska krigsmakten framställer sig som en folkens befriare och som de små staternas vän. Följdriktigt konstaterar man att ”de tyska soldaterna bli överallt omringade av ungdomliga beundrare, vare sig det är i det kalla Norden, på Balkan eller under Nordafrikas palmer” (nummer 14/1941).
Den tyska armén förklaras ha befriat folken i Östeuropa. Signal kritiserar också Englands koloniala förtryck gentemot irländarna och lovar att Irland ska bli fritt efter den slutgiltiga segern i kriget.

Ett antal artiklar handlar om tyskarnas insatser på Balkan. Tyskland tar åt sig äran av att ha upplöst det gamla Jugoslavien och gett frihet åt kroaterna, som förtryckts av serberna. Överallt hälsas invasions-trupperna med hurrarop: ”De tyska trupperna, som ha gjort slut på en klunga generalers terror i Serbien, bemötas överallt vänligt av befolkningen” (nummer 11/1941).
I juni 1941 öppnas den nya fronten i öster, när Tyskland angriper Sovjetunionen. Från och med nu upptas en stor del av tidningen av kriget mot bolsjevismen. Under rubriken ”Jag skall kämpa för det nya Europa” presenteras SS-frivilliga från olika länder i nummer 14/1941. I nästa nummer, 15/41, förklaras ”stridens mening för frihet och enighet i Europa”:

”Det var ett storartat ögonblick i världens historia, då Tyskland beslöt att taga upp kampen mot Sovjetunionen och bolsjevismen. /…/ Främst bland Tysklands bundsförvanter förklarade Italien, Rumänien, Slovakien och Ungern krig. Även Finland slöt upp vid sidan av Riket. Sverige lät tyska trupper passera genom landet. Överallt bildades frivilliga förband. Så länge man kan minnas tillbaka, ha Europas folk aldrig varit så eniga”.
Innehållet i Signal ändras inte nämnvärt efter krigets vändning vid Stalingrad 1943. Artiklarna vittnar fortfarande om Tysklands nära förestående seger. Dessutom förklaras nu alla de östeuropeiska folken ha slutit upp bakom Tyskland i kampen mot bolsjevismen: ”Ryssar, ukrainare, georgier, medlemmar av alla stammar och folk ha i ständigt stigande ström sökt sig till de tyska trupperna för att låta enrollera sig i en frivilligarmé”. (nummer 24/1943)

Det är inte förrän efter Italiens och Frankrikes fall 1943–44 som en viss bitterhet kan skönjas. ”Så börjar de evigt dummas marsch”, konstaterar man i nummer 1/1944 efter att Mussolini störtats. Och nästan poetisk blir texten under en bild på en fransk nazistisk samarbetsman, som tillfångatagits av motståndsrörelsen. ”Vad har denna man gjort för ont för att av sina egna landsmän hotas med pistolen, misshandlas med knytnävsslag och tvingas att falla på knä innan man mördade honom? Hans förbrytelse var att han varit en europé, en medborgare!” (nummer 19/1944)
Under de sista krigsmånaderna 1945 går Signal så långt att den ifrågasätter om det någonsin kan bli fred i Europa. Samtidigt konstateras att de ”tyska härarnas stridsanda och moral äro obrutna”. Signal går till botten med flaggan i topp.

En hel del artiklar handlar om det nazistiska uppbygget i Tyskland (”den modernaste socialstaten i världen”). Det redogörs för de sociala förmånerna i riket, som vilohem för äldre kvinnor, och de idylliska förhållanden som råder för de tyska industriarbetarna. Annars förekommer i Signal ingen nationalistisk propaganda, i betydelsen att man hyllar Tyskland eller andra enskilda stater. Istället är det de så kallade gemensamma europeiska intressena som framhävs. Medborgarna i länder som hotades, eller redan var ockuperade, av nazisterna kunde ju inte förutsättas att vara solidariska med just Tysklands nationella intressen. Därför måste man pådyvla dem en Europaidentitet.
Tanken är att Europa måste hålla ihop mot resten av världen, framför allt mot Amerika och mot Storbritannien. Britterna förklaras ha ett ”högmod och förakt för allt kontinentalt”.

Europatanken är förstås inte bara ideologisk, utan även ekonomisk: ”Genom den ekonomiska sammanslagningen av den europeiska kontinenten under trycket av kriget mot England slopades praktiskt taget alla murar kring de enskilda staternas näringsliv. Handelsfördrag mellan de olika regeringarna äro föregångare till den europeiska storhandeln” (nummer 7/1941).
Redan 1941 hette det att globaliseringen var en ny företeelse, som helt hade ändrat förutsättningarna för världspolitiken. Nu räckte det inte längre med åtgärder på nationell nivå: ”Varje stat bör, för att övervinna den europeiska anarkin och för att utåt representera Europas intressen åtaga sig vissa offer i fråga om sin suveränitet /…/ Världen har krympt, utrymmet har blivit mindre och de olika strömningarna kunna inte längre få olika utlopp. Andra världsdelar, som äro rikare än Europa och bilda mer enhetliga och slutna områden ha upptagit konkurrensen med vår egen. Idag är läget sådant, att Europas folk, endast kunna försvara sin egen frihet om de äro fast beslutna att försvara Europas frihet i sin helhet. Europa måste under detta tvång betrakta sig som en koalition, som har lyckan att äga en stark förespråkare, nämligen Tyskland.” (nummer 11/1941).

I nästan varje nummer av Signal finns en idyllisk artikel om hur livet i ”det kommande Europa” ska se ut. Det kan handla om hur förträffligt bostadsfrågan ska lösas, eller hur frihandeln ska organiseras.
I nr 10/1941 förklaras hur frukt- och grönsakskommersen ska ordnas efter segern i kriget. Sydöstra Europa ska bistå med frukt, och Holland med blommor och grönsaker till det enade Europa: ”Så tecknar sig bilden på himlen över slagfälten av ett kommande trädgårdsland Europa, som genom sin organisationsförmåga, sin kärlek till naturen och sin skapande kraft har möjlighet att bli och måste bli ett paradis i hjärtat av världen.”

En stor del av den tyska propaganda, som spreds i Sverige under 1940-talet, finns bevarad och tillgänglig på arkiv och bibliotek. Att läsa den väcker frågor.
Hur lyckas man övertyga människor om att krig och folkmord är en vettig lösning, och hur vaccinerar vi oss mot sådan propaganda i framtiden?
Men även frågor som har en mer direkt anknytning till vår egen tid. Vilka rötter har tanken att vi i Europa har specifika intressen, som vi bör värna mot resten av världen? Och hur avspeglas denna gamla föreställning idag?

Kultur 03 september, 2025

90-talet var hopp och liberalism

Det räcker inte att låta smart, man måste tro på det också, anser Mattias Svensson om ”Förbannelsen”. Foto: Märta Thisner.

I sin fixering vid marknadiseringen undviker Karin Petterssons decenniets demokrativåg. Mattias Svensson har läst "Förbannelsen".

På ett plan är Karin Petterssons bok Förbannelsen (Albert Bonniers förlag, 2025) en rätt misslyckad bok.

Tesen är att Sverige skulle vara ”fast i 90-talet”. Men mycket av det jag läser om 90-talet känns tvärtom väldigt avlägset, som heilande skinheads som gjorde gatorna osäkra. Eller klimatförnekare inom högern för den delen. De är sällsynta i dag – tro mig, jag var en av dem. Dessutom var tron på framtiden närmast definierande för 1990-talet. Nu dominerar längtan efter det förflutna.

Framför allt har jag svårt att se den där begränsade politiken som Petterson skriver om. 2000-talet hann knappt börja innan kriget mot terrorismen rättfärdigade alla medel med utbyggd övervakning, CIA:s tortyrcentraler och ogenomtänkta invasionskrig på kredit. Sedan kom finanskrisen som följdes av ett mer än decennielångt experiment med låga och negativa räntor, otaliga stimulanspaket och en expansiv syn på statens ansvar att kompensera företag och hushåll. Under pandemin såg flera stater sig berättigade att låsa in sin befolkning.

Världen som under 1990-talet stadigt gick mot fler och friare demokratier, har sedan 2005 sett friheter inskränkas varje år, enligt tankesmedjan Freedom House. En liberal trend har ersatts av en antiliberal.

Jag hör till dem som tror att vår samtids problem har mer att göra med denna utveckling. Karin Pettersson vill i stället förklara dem med att en doktrinär tro på marknader styrt allt de senaste decennierna och mest skapat elände.

Alla som hotar samma sossars makt genom att ifrågasätta den korporativa svenska samförståndsmodellen utmålas som lömska förrädare.

Hon rådbråkar sin redogörelse av den ekonomiska politiken tills den kan tryckas in i denna mall. Därför lyfts Rysslands och Albaniens misslyckade försök att införa marknadsreformer efter kommunismens fall, men inte att de baltiska länderna och Polen gick betydligt längre och nu är rika, fria demokratier. Och därför nämns att vi fått fler miljardärer i Sverige, men inte att reallönerna började öka igen från 1990-talet, efter att ha stått stilla i två decennier dessförinnan.

Det kulminerar i att Petterson gör ”avbön” för sin del i denna utveckling. Hon som gått på Handelshögskolan och jobbat på finansdepartementet under S-styret i början av 2000-talet säger sig nu ha tänkt om. Det känns tillrättalagt, särskilt för den som känner igen narrativen från forskningen om ”nyliberalism”, som gjort en akademisk genre av att skylla allt man ogillar på liberalismen.

Den intressanta bekännelsen är den som ofrivilligt framkommer i Petterssons personliga skildring av regeringsmakten: Hur hon älskat ”den känsla av förhöjning som uppstår nära maktens centrum”.

Här kommer de sanna instinkterna fram. För visst är det talande när den tidigare finansministern Bosse Ringholm hyllas för att han inte ville umgås med företagare utan med ”grånade partifunktionärer, kommunalråd och ombudsmän” – alltså andra sossar med makt. Och att alla som hotar samma sossars makt genom att ifrågasätta den korporativa svenska samförståndsmodellen utmålas som lömska förrädare. Modellen som även från vänster kritiserades för sin självgoda maktfullkomlighet när det begav sig; ”Sida vid sida, tillsammans hjälps de åt …”

Läs mer

Framför allt framgår att få i maktens centrum drevs av någon marknadsliberal ideologi. Ringholm var gråsosse, Göran Persson konservativ och Karin Pettersson trodde mer på sin och likasinnades förmåga att utforma smart policy än på någon ideologi. För så var det på 1990-talet, berättar hon: att det var viktigare att säga saker som lät smarta och visade att man hade koll, än vad man egentligen höll för sant.
Här finns sannolikt en förklaring till bokens upplägg.

Karin Pettersson låter kritisk och indignerad på ett sätt som nog är tänkt att framstå som engagerat. Samtidigt är hon påfallande vag och motsägelsefull. Sverige ska skuldsätta sig så att staten kan expandera, men ingenstans nämns vilka av alla länder som redan gått den vägen som vi ska avundas och ta efter. Hon kritiserar handeln för att ha slagit ut industrijobb, men är samtidigt kritisk mot protektionismen och tycks egentligen inte vilja ha någotdera.

Och det är nog sant. För Karin Pettersson är nog innerst inne själv kvar i 90-talet. Hon vill säga saker som låter smarta, men nu som då utan att nödvändigtvis tro på dem.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 02 september, 2025

Paulina Sokolow: En Ikeakatalog för kulturen

Lars Trädgårdh och kulturminister Parisa Liljestrand presenterar kulturkanon på Uppsala universitet den 2 september. Foto: Paulina Sokolow.

Kullager, minoritetshistoria och tryckfrihetsförordningen. De Tidöpolitiker som förväntade sig en storsvensk uppläxning måste ha blivit besviken – listan känns nästan sossig, lite som en Ikeakatalog.

Gustavianum, Uppsala minsann. Det blev platsen för den presskonferens som emotsetts sedan slutet av 2023 då regeringen aviserade att en kulturkanon skulle fram. 

Vi som ska bevaka, av vilka de flesta tagit tåget från Stockholm, leds in i 1600-talsbyggnaden till en museisal med beteckningen ”Vetenskapshistoria”. På vägen dit går vi genom en mörk korridor där någon ställt fram en skål med Ahlgrens bilar utblandat med olika lakritsbitar. Symboliskt? Mjuk, pastellig kultur blandat med hårda uppfinningar och folkhemskt framförhandlade ekonomiska reformer? 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 02 september, 2025

Är Förintelsen inte heller ett folkmord enligt regeringen?

Palestinier i Gaza bär på sällsynta nödförsändelser från World Food Program. Foto: Abdel Kareem Hana/AP.

Gång på gång har regeringspartierna krävt att Sverige ska erkänna eller förhindra pågående folkmord. Men när det gäller Palestina vägrar man att ta ordet ”folkmord” i sin mun. Vad får det för konsekvenser?

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Israels agerande i Gaza uppfyller den juridiska definitionen av folkmord så som brottet definieras i FN:s folkmordskonvention. Det fastslår en resolution från International Association of Genocide Scholars (IAGS), som samlar världens ledande forskare inom fältet. Resolutionen ligger i linje med tidigare bedömningar från folkmordsforskare, FN-experter och människorättsorganisationer som Amnesty International, Human Rights Watch och israeliska B’Tselem.

Men trots en framväxande internationell konsensus vill Sveriges regering inte använda ordet ”folkmord” för att beskriva Israels agerande i Gaza. Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) kommenterar uttalandet från IAGS med att ”folkmord är en juridisk term med ett tydligt definierat innehåll. […] Därför har svenska regeringar haft som princip att inte rättsligt kategorisera händelser som folkmord med mindre än att en internationell domstol eller tribunal först har prövat frågan”. Samma besked har tidigare givits av statsminister Ulf Kristersson (M).

Det finns två problem med regeringens linje. Det första problemet är att man enligt regeringens definition varken kan kalla Armeniska folkmordet eller Förintelsen för folkmord, eftersom 1948 års konvention om förebyggande och bestraffning av folkmordsbrott inte trädde i kraft förrän 1951. Folkmordet på det osmanska rikets kristna minoriteter må ha legat till grund för konceptet folkmord och Förintelsen må ha skapat den politiska viljan att genomdriva lagstiftning, men i båda fallen dömdes de skyldiga för andra brott.

Det andra problemet är att svenska regeringar inte alls har ”haft som princip att inte rättsligt kategorisera händelser som folkmord med mindre än att en internationell domstol eller tribunal först har prövat frågan”. De mest uppenbara exemplen är återigen det Armeniska folkmordet och Förintelsen, som ofta har beskrivits som folkmord av svenska politiker och myndigheter. Exempelvis karaktäriserades Förintelsen som ett folkmord under det toppmöte i Stockholm år 2000 som Sveriges dåvarande statsminister Göran Persson (S) tog initiativ till, och som ledde fram till bildandet av International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA).

Trots en framväxande internationell konsensus vill Sveriges regering inte använda ordet ”folkmord” för att beskriva Israels agerande i Gaza.

En ny granskning från Aktuellt i politiken (1/9) visar dessutom att representanter från M, KD, SD och L vid återkommande tillfällen har krävt att Sverige ska erkänna eller förhindra andra påstådda folkmord, utan att invänta utslag i domstol. Vi kan ta tre exempel:

2021 krävde Moderaternas dåvarande utrikespolitiska talesperson Hans Wallmark att den socialdemokratiska regeringen skulle verka för att EU skulle ”definiera” Kinas behandling av uigurerna i Xinjiang som ett folkmord (Skriftlig fråga 2020/21:1422) – som stöd för kravet nöjde sig Wallmark med att hänvisa till det ”breda stöd” som enligt honom fanns inom den amerikanska kongressen. Samma krav framfördes några månader senare av Kristdemokraternas Lars Adaktusson (Interpellation 2020/21:658).

Så sent som förra året krävde Sveriges vice statsminister Ebba Busch (KD) att den regering som hon själv ingick i skulle erkänna 1915 års folkmord på kristna minoriteter i Osmanska riket. Kravet har också framförts av en rad andra kristdemokrater, bland annat Robert Halef (Skriftlig fråga 2017/18:1418), liksom av Sverigedemokraterna genom Björn Söder (Motion 2020/21:96). Söder tillägger att ”Sverige bör gå i bräschen som ett föredöme för mänskliga rättigheter, även om det rent politiskt inte alltid är accepterat.”

I en annan sverigedemokratisk motion, som bland annat undertecknades av partiets utrikespolitiska talesperson Aron Emilsson, krävde man att Sverige skulle erkänna Holodomor, svälten som dödade flera miljoner människor i Ukraina 1932–33, som ett folkmord (Motion 2022/23:1748). Kravet har framförts flera gånger, senast av Erik Hellsborn (SD) förra året (Motion 2024/25:328). Som Hellsborn skriver orsakades nämligen svälten av politiska beslut.

Läs mer

Att regeringen eller regeringspartierna skulle ha några principer mot att använda ordet folkmord utan att ha en juridisk dom att luta sig emot stämmer alltså inte. Om de trots detta inte vill använda ordet för att beskriva Israels agerande i Gaza så behöver man söka någon annan och mer principlös förklaring. Exempelvis att man inte vill stöta sig med USA. Eller att man vill skydda Israel, ett land med vilket Sverige har nära ekonomiska och politiska band.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 02 september, 2025

Konsten att skapa en ikon

Den tidigare presidenten Cristina Fernandez de Kirchner vinkar till sina anhängare från husarresten, 11 juni 2025. Foto: Luis Robayo/AFP/TT.

En kvinna på en balkong. En ifrågasatt dom utan bevis. Ett land i kris. I Argentina är en ny politisk martyr på väg att formas – den korruptionsdömda peronisten Cristina Kirchner.

Korsningen mellan San José och Humberto, i Constitución strax söder om Buenos Aires historiska centrum, har förvandlats till ett permanent protestläger. Folksamlingens storlek har skiftat mellan några hundra till flera tusen, beroende på nyhetsläget, men den har aldrig helt skingrats.

För den nyanlände finns en magnetisk fixpunkt, en osynlig mittpunkt för hela det politiska dramat: balkongen på tredje våningen i huset San José 1111. Däruppe – bakom slutna glasdörrar – bor möjligen, eller kanske inte, ex-presidenten Cristina Fernández de Kirchner. Hon har vid upprepade tillfällen klivit ut för att hälsa sina anhängare, som Evita en gång gjorde från Casa Rosadas rosafärgade altan. Nu är dörrarna stängda. Men närvaron är lika stark för det.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 02 september, 2025

Varför vill SD lägga Sverige under Mohammed bin Salman?

I värmländska Årjäng är friheten bilburen. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Jag älskar den bilburna friheten kring värmländska Årjäng – men utsläppen växer för varje motorvarv. I stället för att fylla despoternas fickor borde vi investera i ett grönt Sverige.

När man svänger av E6:an vid Uddevalla in norrut på landsväg 172 öppnar sig en av Sveriges vackraste landsändar. Först rullar fälten fram som mjuka vågor, med en och annan ko som sorglöst idisslar i värmen. Och när skogen tätnar bryts den ständigt av med lockande badplatser. Vid Billingsfors pappersbruk måste man dock stänga av luftkonditioneringen för att undvika svavelstanken.

Efter länsgränsen till Värmland når man en höjd där den blåskimrande Västra Silen breder ut sig. Här ligger Årjängs kommun, mitt i E18-land. Gränsorten Töcksfors stoltserar med två jättelika handelscenter för att betjäna alla snålrika norrmän som gärna kör långt för att spara några kronor. De törstiga gör även en avstickare till Årjängs Systembolag. Kulturen är motorburen, och man hamnar ofta bakom en epatraktor, som dånar av sin säregna blandning av dansband, techno och metal.

Här har jag tillbringat ännu en sommar, och det går inte att undgå Sveriges beroende av fossil energi. Här kör man till jobbet, affären, krogen, bilträffen och folkracet. I skogen hörs skogsmaskiner, fyrhjulingar och timmerbilar. På fälten traktorer och lantbruksmaskiner.

Vi som lockas hit söker samma frihet. Möjligheten att försvinna på en slingrande landsväg eller in i skogen. Vad man dock inte ser genom vindrutan är att varje motorvarv kräver förbränning av diesel eller bensin. Denna har pumpats upp ur undergrunden, bearbetats i ett raffinaderi och skeppats till bensinstationen. Ändå är det bara 25–40 procent av bränslet som gör nytta i motorn, resten försvinner som spillvärme. En elbil använder 90 procent av energin.

Putin, Trump, eller Saudiarabiens Mohammed bin Salman kan utpressa oss genom att stänga kranen och driva upp priserna på världsmarknaderna.

I Sverige är det här ett särskilt dyrt problem. Medan länder som USA, Norge och Storbritannien har egen produktion av fossila bränslen måste vi importera allt. Enligt MIT:s Observatorium för ekonomisk komplexitet importerade Sverige olja, gas och kol för 216 miljarder kronor 2023 – 11 procent av vår totala import. Trots Ulf Kristerssons vallöfte 2022 om ”ett helt fossilfritt energisystem” har kostnaderna för fossilimporterna skenat under hans tid vid makten. 2021, före Rysslands invasion av Ukraina, låg den på 134 miljarder.

Större konsumtion förklarar inte allt – ökade priser och en svag krona står för det mesta. Men det visar att den fyrhjulsdrivna friheten kring Årjäng är beroende av en marknad som kontrolleras av despoter. Putin, Trump, eller Saudiarabiens Mohammed bin Salman kan utpressa oss genom att stänga kranen och driva upp priserna på världsmarknaderna. Under pristopparna var det rimligt att sänka skatten på bensin och diesel, men långsiktigt är det inte rimligt att Sverige skickar hundratals miljarder till auktoritära länder – och Norge! – för rätten att bränna deras olja, gas och kol.

Detta är ironin. Genom globala energimarknader skapar kapitalismen en känsla av frihet hos trafikanterna, samtidigt som fossildespoterna – och norrmännen! – har fått mer makt över oss. Inför Rysslands invasion av Ukraina ströp Putin gasleveranserna till EU, och skapade kaos genom att pressa upp energipriserna. Qatar har hotat att stoppa gasleveranser om EU går vidare med krav på miljöskydd och arbetsförhållanden. Och Trump har nu tvingat EU att öka vårt fossilberoende i ett nytt ”handelsavtal”.

I Årjäng blev Sverigedemokraterna största parti med 31 procent av rösterna. Deras riksdagsledamot Jessica Stegrud vill att Sverige ska fördjupa beroendet genom att börja med gaskraft, något Sverige inte har haft tidigare.

Läs mer

I stället för att göda fossildespoterna – och norrmännen! – kan vi investera i vår egen framtid. Det brittiska klimatpolitiska rådet visar i en aktuell rapport hur elektrifieringen dämpar fossilberoendet, genom att investeringar i ett starkare elnät, förnybar energi, kollektivtrafik och laddinfrastruktur minskar behovet av olja, gas och kol. Redan från 2041 blir omställningen en nettobesparing som sedan växer för varje år.

I stället för att göra som Sverigedemokraterna vill och lägga vårt öde i Mohammed bin Salmans händer, borde vi alltså investera i vår egen ekonomi. Det borde oppositionen kunna göra till ett vallöfte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 01 september, 2025

Kulturkanon är inte nationalistisk nog

Lars Trägårdh poserar framför sitt frilanskontor – där även Flamman har sin redaktion. Foto: Magnus Lejhall/TT.

Lars Trägårdh hoppas att hans kulturkanon ska ena landet. Samtidigt slår regeringen sönder kulturens infrastruktur, och använder den som vapen för att skapa polarisering. Det här är ingen kanon: det är en dödsruna.

I morgon är det äntligen dags.

Skådeplatsen Uppsala är väl vald, lärdomsstaden där både Carl von Linné och Erik Gustaf Geijer står staty, giganterna som avtäckt både naturens och samhällets hemligheter. Eller så slipper man näsvisa journalister som inte orkar med den kaosartade tågsträckan från Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Kommentar/Kultur 01 september, 2025

Alex Olofsson: Efter folkfesten kom nådastöten

”Säg mig, åh, säg mig” sjöng Carola häromveckan. Svaret tycks allt mer oklart. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Så skrivs slutligen det sista kapitlet för staden som nu tycks utom räddning. Beskedet om de slutgiltiga rivningarna liknar en nådastöt.

Drygt två veckor väntade man,  tills massmedia, turister och hemvändare, som lockats upp för flytten av Kiruna kyrka, hade åkt hem. Ett spektakel som presenterades som en ”historisk händelse” och en ”folkfest”. Gruvbolaget, kommunen och turistnäringen hade gjort sitt yttersta för att gemensamt få maximalt medialt genomslag för spektaklet. Idag är det nog få som kan förneka att det var något annat än en ren maktuppvisning från gruvbolaget. För samtidigt som företaget bjöd på bröd och skådespel till Kirunaborna, slipade de på kniven – redo att med kirurgisk precision utdela det sista hugget mot samhället. De Kirunabor som lydigt köade för att få en gratis kaffe och en kycklingwrap påminner nu mest om lamm som ovetande fördes till slakt.

Dammet hade knappt lagt sig när gruvbolaget hastigt under torsdagen kallade till  presskonferens. De kommande tio åren kommer ytterligare 2 700 bostäder att rivas, och 6 000 Kirunabor kommer att förlora sina hem. Ett måste för att säkra vår ”gemensamma framtid”, enligt bolaget.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 30 augusti, 2025

Maunchbachs roman är som en aladåb: skånsk, slemmig och dekadent

Huvupersonen är besatt av en man i Maria Maunsbachs nya roman. Foto: Studio Irika.

Den magiska mannen är behagsjuk och egoistisk, men avnjuts och dyrkas i en historia där skurkarna är kvinnor.

Maria Maunsbach är född 1990 i den skånska orten Höör. Alla hennes romaner är väldigt skånska. Det är ”räligt” och ”klydd”. Den förra boken, Lucky Lada och jag, är till och med en pastisch på den skånska skalden Fritiof Nilsson Piraten. En magisk man, hennes senaste, utspelar sig i Malmö och Thailand. Skånskan hänger kvar, fast nu mest som krydda. Den Maunsbachska humorn har heller ingen framträdande roll. I stället är En magisk man en relationsroman.

Trots att halva boken skildras av ett jag, som vi sent omsider lär oss heter Jenny, så handlar den om Mikael. Kvinnor älskar Mikael och han dem. Men mest älskar han thaiboxning. Han har alltid velat fightas, men hans mamma avskyr våld. I gymnasiet börjar han dock boxas, och efter studenten flyr han Malmö för ett gym i Thailand. Där slår han följe med mästaren Håkon och blir proffs i kampsport, innan han förförs av Caroline, förlorar sig själv i fester och knark och återvänder hem med svansen mellan benen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 29 augusti, 2025

Cannabisbolag svartlistade av fonder – krigsbolag ”problematiska”

Den högerextrema miljardären Peter Thiel är vd på Palantir, som förser Israel med militära AI-system. Foto: Jehad Alshrafi/AP, J. Scott Applewhite/AP.

Svenska fonder har miljardinnehav i bolag som kan vara medskyldiga till krigsbrott i Gaza. Men medan oljefonden i Norge svartlistar israeliska banker och bolag på löpande band menar jättefonden AP7 att den bästa grunden för förändring är fortsatt ägarskap.

”Men skönt att man själv undvikit Palantir sedan kriget för att de är ett hemskt företag.”

På Reddits svenska finansmarknadsforum ”ISKbets” reagerar flera investerare snopet på Ekots avslöjande om att statliga sjunde AP-fonden, som förvaltar sex miljoner svenskars pensionspengar, har miljarder i kritiserade bolag som misstänks för delaktighet i Israels krigs- och människorättsbrott i Gaza. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 29 augusti, 2025

Organisera er mot kriget och kapitalets intressen

Försvarsmakten och polisen under en gemensam övning med helikopter (Blackhawk UH-60M) vid riksdagen i Stockholm den 6 augusti. Foto: Magnus Lejhall/TT.

Våra gemensamma resurser ska gå till skola och vård – inte till imperialistiska krig mot andra arbetare.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Arbetarklassen ska inte bli kanonmat eller offras på krigets altare.

I Sverige röstar alla partier för en ”historisk” ökning av militärutgifterna – 300 miljarder kronor till vapen och militär. Målet? Att uppfylla Natos krav och dra in Sverige djupare i deras farliga krigsplaner: 3,5 procent av BNP till försvar och 1,5 procent till civilförsvar.

Dessa miljarder ska inte gå till löner och pensioner. Till sjukhus, skolor, bostäder eller vägar. Utan till vapen som ska användas mot arbetare som vi. Det ”försvar” de lovprisar är en lögn: de förbereder krig, och det är vi som ska betala – med våra skattepengar och i värsta fall med våra liv. Krigsekonomin innebär total förstörelse av våra fackliga och sociala rättigheter.

Krigsekonomin innebär total förstörelse av våra fackliga och sociala rättigheter.

”Arbetarpartierna” stödjer denna massaker. Socialdemokrater, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet marscherar med högern och Nato. De sviker arbetarklassens historia och kamp, som här i Sverige för många år sedan kämpade för att förhindra krig mellan det svenska och norska folket.

Det verkliga hotet är kapitalisternas intressen. Vi hotas inte av något främmande land, utan av storföretagens ekonomiska intressen och konkurrens som med regeringarnas hjälp vill kontrollera vägar, resurser och marknader. Krig förs inte för att kontrollera kärnvapen, religioner eller nationer, som de säger, utan för att en liten minoritet ska bli rik på ruinerna.

Därför måste arbetarklassen organisera sig och kämpa. Vi måste kräva att Sverige drar sig ut ur kriget. Vi måste bryta propagandan som vill få oss att döda varandra – och i stället förena oss med arbetare i alla länder för vänskap och solidaritet, inte för att tjäna krigsherrarnas intressen.

Imperialistiska krig betyder färre rättigheter och mindre liv. Vi kommer att betala för krigsförberedelserna med färre sjukhus, skolor och pensioner. Våra pensionspengar, pengar i de fonder som bygger upp EU:s ”investeringsunion”, kan gå till krig. Det accepterar vi inte.

Läs mer

Vi uppmanar alla fackföreningar att ta ställning. Stå emot den militära propagandan från EU, Nato och regeringen, samt de vapen och nedskärningar som kriget för med sig. Vi måste skydda våra liv, våra rättigheter och vår framtid.

Vi kräver:

1. Sveriges utträde ur alla militära operationer och imperialistiska krig.

2. Inget samarbete med staten Israel.

3. Solidaritet med palestinierna och alla folk som kämpar mot imperialismen.

4. Ingen inblandning, inga uppoffringar för deras krigsslakt.

Vi kallar facken och förtroendevalda till gemensamma aktioner och aktiviteter.

Diskutera på forumet (0 svar)