Nyheter

Hur ska vänstern vinna då?

Den heliga konsumentmakten

”Man vill inte känna sig dum, så man köper eko, krav och andra trams-märkta varor och ger legitimitet åt hela systemet”, skriver debattören. Foto: Bertil Ericson/TT.

Martin Olsson ifrågasätter konsumentmakt som strategi mot kapitalismen, som han menar återfinns inom vissa delar av vänstern.

Nyheter

Överallt i min sociala cirkel kritiseras samhällsstrukturer, kapitalismen och dess vinst­giriga beteende. Vi är alla överens om att vissa saker ska styras efter behov, inte vinst. Den fria marknaden får sig en känga varje gång vi sitter på puben. Sedan kommer uppmaningarna. Skänk en slant vurmar vänstern. Pekar och namnger de som inte gör rätt för sig, ansvaret är nu vårt. Köp Krav-märkt. ”Vet du hur dåligt det där är för miljön eller?” Vänstern, så påläst och intellektuell. Nu får sig kapitalismen en känga när jag använder min heliga konsumentmakt och väljer rätt, schysst, vara. I praktiken har ju detta kaffet genererat ett stort jävla leende på arbetarna i Brasilien och en bonus på ett par miljoner till golvfolket. Hallelujah.

Dessa människor som slår sig på bröstet efter en utläggning om hur dålig den fria marknaden är, går också runt och kritiserar de som köper fel vara. Är man inte lite väl naiv om man tror att alla konsumenter i Sverige ska få bort globala problem som underbetalda arbeten och växthuseffekten genom att välja rätt? Ena sekunden kritiserar man kapitalismen, i andra sekunden jobbar man aktivt inom dess ramar. Och accepterar dess struktur, fullt ut. Företagen har inte längre någon makt, för just i den fria marknaden ska konsumenterna välja och på så sätt få bort de dåliga företagen. Men hur ska ni ha det? Ska ni kritisera den fria marknaden eller ska ni vandra inom dess ramar? Och acceptera den? Kanske till och med börja vurma för konsumentmakten?

Det är ingen prioriteringsfråga utan en ekonomisk fråga. Om denna underbara konsumentmakt ska fungera måste en överväldigande majoritet göra samma val, vilket inte alla kan. Därför faller denna teori platt. Men man vill inte känna sig dum, så man köper eko, krav och andra trams-märkta varor och ger legitimitet åt hela systemet. Alla människor är inte medelklass och har privilegiet att välja. Kapitalismen går ut på att tjäna pengar, inte att rädda planeteten eller få bort dåliga arbetsförhållanden. Om så vore fallet kunde företagen ta bort alla dåliga varor, bara producera schyssta varor och ta bort alla miljö-etiketter. Men dessa etiketter fyller en mycket viktig funktion. Med en etikett kan man sälja ett gott samvete (och en lögn) för ett lite högre pris och därmed generera mer vinst. Sluta lägg ansvaret på konsumentmakten och ställ de riktiga makthavarna till svars.
Men vad vet jag, nu senast ville ju Anders Ygeman att vi ska använda vår konsumentmakt för att lösa den organiserade brottsligheten i Malmö.

  • Kapitalism
  • konsumentmakt

Nytt