Nyheter/Utrikes 17 maj, 2021

Den sionistiska vänsterns kollaps

För fjärde gången på två år be­finner sig oppositionen mot den israeliske premiär­ministern Benjamin Netanyahu i samma åter­vänds­gränd: den är i majoritet men för splittrad för att kunna enas. Samtidigt har den sionistiska vänstern reducerats till en skugga av sitt forna jag.

Efter vartenda av de fyra parlamentsval som har hållits i Israel sedan april 2019 har samma konstaterande kunnat göras: Arbetarpartiets inflytande har kollapsat till förmån för en allians mellan nationalistiska och religiösa partier. Den vänstersionistiska utopin, det vill säga grundandet av en judisk stat på socialistiska principer, tycks helt ha misslyckats. Denna vänster har dock spelat en nyckelroll i Israels historia: den var instrumentell för nationens grundande 1948, den hade majoritet i Knesset (parlamentet) under nationens tre första årtionden, och den styrde landet under perioderna 1992–1996 och 1999–2000. Men i de senaste valen var denna vänster oförmögen att ta sig tillbaka till politikens centrum – i stället uppnådde Arbetarpartiet och vänsterpartiet Meretz de sämsta valresultaten någonsin: 7 av 120 säten tillföll partierna i mars 2020, och 13 i årets val.
För att förklara denna nedgång måste man vara medveten om vänstersionismens ursprung och inre motsägelser. Den sionistiska rörelsen grundades av en grupp intellektuella judar i Basel 1897. Förgrundsgestalten var den öster­rikisk-ungerske journalisten Theodor Herzl. Efter att först ha stött den assimilationistiska linjen såg han hur denna utopi kollapsade. I Paris 1894 bevakade han Dreyfus-affären för sin tidning. Tre år senare valdes den socialkristne och öppet antisemitiske kandidaten Karl Lueger till borgmästare i Wien. Herzl slutade då att betrakta assimilationen som en lösning, utan började snarare se den som ett hot. Judarna var klämda mellan på ena sidan dem som krävde deras utrotning – vilket de otaliga pogromerna i det ryska imperiet var det mest direkta uttrycket för – och, på den andra, dem som ville att de skulle uppgå i de europeiska samhällena och avsvära sig sin religion och grupptillhörighet. Den sistnämnda strategin hindrade dock inte antisemitismen från att fortsätta spridas och hota deras säkerhet. Målet blev därför i stället grundandet av en egen politisk enhet i vilken de skulle vara i majoritet och leva i säkerhet. Med andra ord, grundandet av en judisk stat.

Det sionistiska projektet var dock inte monolitiskt, och flera olika strömningar utkristalliserade sig snabbt. Borgerligheten samlade sig runt Herzl, som förespråkade en liberal judisk stat och som sökte diplomatiskt stöd hos företrädare för den västerländska kapitalismen. Andra aktivister förespråkade en sionism genomsyrad av socialism, pådriven av marginaliserade judar som förvandlats till arbetare och bönder. På 1920-talet lyckades denna ”arbetarsionism” ta kontroll över rörelsen.

I slutet av 1800-talet krävde sionismens grundare inte bara rätt till självbestämmande för judarna, utan också rätt att bosätta sig på ett område där de för tillfället var fåtaliga: mindre än fem procent av Palestinas befolkning var judisk vid denna tid. Det sionistiska projektet utvecklades under samma epok som de västerländska stormakterna skapade imperier i Asien och Afrika, och inspirerades därför av samma koloniala ideologi.

Att vara vänster kan grundas på en universalistisk åskådning och principer som social rättvisa för alla eller varje folks rätt till jämlikhet och frihet. Sionismen står i motsättning till dessa ideal eftersom den enbart försvarar judarna. Under den andra halvan av 1800-talet var den europeiska vänstern också väldigt kritiskt inställd till den. Den ansåg att de marxistiska och socialistiska principerna är de enda målen som bör eftersträvas: det är genom den sociala revolutionen som judarna ska emancipera sig, inte genom att grunda en stat tusentals kilometer från deras ideologiska slagfält. De nationalistiska, och därför med nödvändighet etniskt-religiöst betingade synsätten sågs som inkompatibla med klasskampen, som skulle förena individer baserat på deras sociala villkor och inte deras grupptillhörighet.

Men de som dagligen utsattes för antisemitism och förnedring, och som förvägrades alla former av socialt erkännande kunde inte vänta på den hypotetiska revolutionens seger. Det var därför som sionismens inflytande började växa bland vänsteraktivister vars progressiva och revolutionära ideal därmed kom att impregneras av en kolonial kultur. I Palestina uppfattade sig de vänstersionistiska organisationerna som ett revolutionärt avant­garde som skulle medföra marxismens och socialismens seger i Mellan­östern, och därmed modernisera den till övervägande del jordbrukande och politiskt traditionsbundna arabiska befolkningen. Precis som det sionistiska borgerskapet utgick de ifrån att deras projekt var rättvist, modernt och progressivt, och att araberna bara kunde tjäna på det.

Denna förhoppning grusades under 1920- och 30-talen, som präglades av regelbundna arabiska revolter i Palestina mot konfiskeringen av deras mark och den brittiska övermaktens oklara mandat. Detta ledde 1947 till FN:s beslut att dela upp Palestina i två stater, en arabisk och en judisk – en lösning som tillintetgjordes av det första israelisk-­arabiska kriget. Under denna konflikt lyckades den sionistiska rörelsen ta kontroll över 78 procent av det palestinska territoriet, på vilket den 1948 grundade staten Israel. Sin enda legitimitet fick den i resultatet av FN-­omröstningen, som också innebar att en arabisk stat skulle upprättas vid sidan av den.

Israels brott mot FN:s resolutioner började direkt vid statens grundande, och det fastän det var vänstern som styrde den politiska agendan. Under de följande årtiondena förlorade arbetar­sionismen successivt den progressiva mask som den tidigare iklätt sig, under det att man fortsatte att förvägra de araber som levde inom landets gränser lika rättigheter och palestinierna rätten att leva i värdighet och i frihet i sitt hemland, till förmån för en konservativ och kolonial sådan.

Än i dag är idén om den revolutionära juden som anländer till Palestina för att med sina kamrater grunda en progressiv stat och ett jämlikt samhälle djupt rotad i många européers politiska medvetande. I flera decennier har dessa förhållit sig till den israelisk-­palestinska frågan med den israeliska socialistiska modellen, och dess kollektivistiska kibbutzim2 och jordbrukande pionjärer, som ideal. Detta ideal har dock förlorat mycket av sitt innehåll sedan dess. Inte bara på grund av det faktum att kibbutzerna inte spelar en lika viktig ekonomisk och social roll, men framför allt för att de inte längre kan bidra till att skyla över den politiska verkligheten i Israel: en kolonial och förtryckande politik som också är genomsyrad av nyliberalism, något som gör Israel till ett av Västvärldens mest ojämlika länder: det är efter Mexiko det näst mest ojämlika landet bland OECD:s medlemsländer. Därtill kommer det försämrade politiska klimatet: flera intellektuella och journalister beskriver utvecklingen i Israel som en ”högerkantring”, och vissa går så långt som att tala om en ”fascistoid urspårning”, i en kontext där den sionistiska vänstern är allt mer marginaliserad.
Den sionistiska arbetarstaten som byggdes under de första decennierna av Israels existens och som baserades på sekulära principer om solidaritet mellan judiska arbetare existerar inte längre. Israel är numera helt integrerat i den västerländska kapitalismen och har till och med blivit ett eldorado för entreprenörer i tech-branschen. Vågorna av ekonomiska reformer som har genomförts sedan 1980-talet har gjort att kollektivismen har ersatts av individualism, och de socialistiska värdena framstår i dag som passé, i motsats till den religiösa nationalismens värden. Till exempel gick i september 2019 bara 41 procent av barn i skolåldern i statliga sekulära skolor, medan resten gick i privata och religiösa skolor. Denna nya samhällsanda märks även i militären. Enligt vapenvägrarorganisationen Mesarvot (”Vägran”) undslipper nästan 50 procent av gymnasieeleverna den obligatoriska militärtjänsten. Bland dem identifierar sig mindre än en tiondel som vapenvägrare, som vägrar göra militärtjänst av filosofiska eller politiska skäl. Resten befrias från tjänstgöringen antingen för att de är ultraortodoxa, eller för att de ges dispens av andra, inte sällan professionella skäl (även om många yrkestjänster kräver att man gjort militärtjänst).

Trots att staten bara erkänner ett enda ”judiskt folk” präglas samhället av djupa klyftor mellan de grupper som utgör den judiska befolkningen (ashkenazer, falasha, mizrahim, rysk­talande, sefarder), och som alla konkurrerar om landets maktpositioner. Fastän bara 30 procent av befolkningen är ashkenazer (judar ursprungligen från Tyskland, Nordfrankrike och Central­europa, övers. anm.) utgör dessa stommen i vänstersionismens huvudsakliga strömningar. Valet av affärsmannen Avi Gabbay, en son till marockanska judar, till ledare för Arbetarpartiet 2017 hade ingen påverkan på hur de traditionellt konservativa orientaliska judarna röstade. Gabbay försökte dock att locka konservativa och religiösa väljare, bland annat genom att förklara att bosättningarna var ”sionismens vackra sida” och att vänsterns problem berodde på att den har glömt vad det innebär att vara jude. Hans efterträdare fram till januari 2021, Amir Peretz, även han av marockanskt ursprung, lyckades inte bättre i väljaropinionen.

Ytterligare en försvårande omständighet för vänstersionismen är att dess aktivister har dålig, eller ingen, kunskap om hur vardagen ser ut för de israeler som lever utanför storstadsområdena. För statsvetaren Ilan Greilsammer har den sionistiska vänstern, inklusive Meretz, ”ingen koppling alls till arbetarklassen”.(3) Vänster­partiernas ledare ”besöker aldrig Sderot eller Netivot (två städer i södra Israel nära Gazaremsan), förutom när de åker förbi dem”, enligt honom. Det förklarar varför deras förslag ofta anses vara ”elitistiska”, framtagna av, och i förlängningen för, de privilegierade i Tel Aviv. Liksom i många andra länder röstar arbetarklassen i något högre utsträckning på högern än på vänstern, förutom bland araberna.

Efter valet i april 2019 analyserade journalisten Meron Rapoport rösterna från den miljon väljare som bor i de 37 fattigaste judiska kommunerna i landet.(4) Dessa städer består övervägande av mizrahim (judar från Mellanöstern och Nordafrika, övers. anm.) och rysktalande judar. Valdeltagandet var 60 procent, vilket motsvarar 30 säten i Knesset enligt reglerna i Israels proportionella valsystem. Sammanlagt fick den sionistiska vänstern 3,25 procent av rösterna, motsvarande en parlamentsledamot. Arbetarpartiets och Meretz ledare existerar i princip inte i de fattigaste, ofta icke-ashkenaziska judarnas medvetande. Samtidigt vann den nationalistiska högern 22 mandat i dessa kommuner, varav tolv gick till regerande Likud. Premiärminister Benjamin Netanyahus parti har, liksom dess allierade partier, rotat sig djupt i dessa perifera, icke-urbana samhällen, framför allt genom ideella organisationer som erbjuder barnverksamhet eller subventionerade skolor. För några årtionden sedan var det den största fackföreningsorganisationen Histadrut som stod för sådana initiativ, vilket spelade en viktig roll för vänsterns stöd från den fattigaste delen av befolkningen.

Den sionistiska vänstern lider av att ha förlorat den politiska plantskola som kibbutzerna tidigare utgjorde, och tack vare vilken den länge kontrollerade staten och dess institutioner. Förut erbjöd kibbutzerna aktivister en politisk skolning som, tillsammans med militärtjänstgöringen, utgjorde vänsterns stomme. Denna kader utgjorde landets elit. Av de ungefär 250 kibbutzer som finns kvar i dag har de flesta privatiserats. Då de ofta ligger på mark där villor eller friluftsparker konstrueras lockar de främst till sig unga barnfamiljer som söker ett lugnare liv. Endast några opererar fortfarande enligt kollektivistiska principer, som lika lön och gemensamt samliv.

Det måste understrykas att majoriteten vänstersionistiska aktivister har väldigt lite kunskap om vardagen för palestinierna. De vet inte vad det innebär att leva under militär blockad. När de läser reportage från de ockuperade områdena av journalister som Amira Hass eller Gideon Lévy, tenderar de att uppfatta författarna som vänstervridna defaitister eller pessimister som bara lyssnar till den palestinska sidan. Vänsterpartiernas ointresse för ideella organisationer som B’Tselem, Breaking the Silence eller Yesh Din, som alla bidrar till att upplysa om ockupationens verklighet och de obekväma aspekter som det israeliska samhället inte vill veta av, är symptomatiskt. Dessa organisationer är fredsrörelsens sista bastioner, men de får nästan inget stöd alls från den politiska vänsterns största partier, vars ledare bryr sig mer om att locka röster bland de 600 000 bosättarna som bor på Västbanken. De är isolerade och deras aktiviteter inskränks ofta av centralmakten som utmålar dem som landsförrädare. Genom att avskärma sig från denna politiska miljö som en gång i tiden utgjorde dess väljarbas har den sionistiska vänstern gjort sig av med möjligheten att erbjuda ett reellt alternativt till Netanyahus koloniala och säkerhetsbetonade skräckpropaganda.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde diplomatique

Översättning: Jonas Elvander

 

Fotnoter


Självständig forskare i modern historia. Artikeln bygger på hans bok L’Échec d’une utopie. Une histoire des gauches en Israël, La Découverte, Paris, 2021.
Plural av ”kibbutz”, eller kollektiviserad by. En invånare i en kibbutz kallas ”kibbutznik” (i plural ”kibbutznikim”).
Chloé Demoulin, ”La gauche israélienne se cherche à droite… et ne se trouve pas”, Mediapart, 8 juni 2018.
Meron Rapoport, ”Israel’s left lost a million votes in the last polls. Here’s how they get them back”, Middle East Eye, 19 augusti 2019.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes/Nyheter 16 april, 2024

L svänger i skolfrågan: ”Ny politik om två år”

Lotta Edholm, Johan Pehrson och Fredrik Malm vid presskonferensen. Foto: Samuel Steén / TT.

Liberalerna vill ta fram en ny skolpolitik inför valet 2026. Men enligt Åsa Plesner kan partiet börja driva en annan politik redan nu om viljan finns.

Under tisdag eftermiddag höll Liberalerna en presskonferens där de presenterade sin nya vision för den svenska skolan, som ska omsättas i en ny skolpolitik inför valet 2026. 

I centrum står återregleringen av skolan, där bland annat friskolereformen ska rullas tillbaka, tillsammans med målstyrningen och kommunaliseringen. Även en ”postmodern och konstruktivistisk kunskapssyn” nämns i partiets debattartikel i Svenska Dagbladet, publicerad samtidigt som presskonferensen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 16 april, 2024

Konstnär stänger Israels paviljong på Venedigbiennalen

Israels paviljong 2024. Foto: Flamman
Israels paviljong på tisdagen den 16 april. Foto: Flamman.

”Inte förrän en överenskommelse om eldupphör och frisläppande av gisslan har uppnåtts”. Med det kravet sade konstnären Ruth Patir, som skulle representera Israel på konstbiennalen i Venedig, in sin medverkan.

De sista förberedelserna är just nu igång inför öppnandet av den 60:e upplagan av Venedigbiennalen. På grund av kriget i Gaza har frågan om Israel ska delta varit het och gett upphov till många protester, inte minst initiativat Art not Genocide Alliance, ANGA (Konst, inte folkmord) som krävt att landet ska uteslutas från biennalen samt plattformen Bidoun projects, som under pressvisningsdagarna 18 och 19 april anordnar poesiläsningar för att uppmärksamma Palestina.

På tisdagsmorgonen kunde förbipasserande utanför Israels paviljong läsa en uppklistrad lapp på glasväggen: ”Konstnären och curatorerna för israeliska paviljongen kommer att öppna utställningen när överenskommelse om eldupphör och frigivning av gisslan har uppnåtts.” Konstnären som satt upp detta ultimatum är den som förra september valdes ut att representera Israel, Ruth Patir.

I ett uttalande till New York Times säger Patir: ”Jag avskyr det, men jag tror att det är viktigt.” Curatorerna Tamar Margalit och Mira Lapidot, uppges inte ha informerat den israeliska regeringen, uppger samma tidning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 16 april, 2024

Unga klimataktivister demonstrerar framför riksdagen. Foto: Christine Olsson/TT.

Det finns ett fotografi på mannen med den svarta resväskan som går över den kullerstensgata som breder ut sig mellan Sveriges riksdags huvudbyggnader. Med målet i sikte – Riksdagshusets korridorer – väljer han att kliva rakt över ett gäng ungas banderoll som säger: ”Climate justice = social justice”.

Mannen med resväskan är sverigedemokraten Tobias Andersson, och fotografiet ramar in den konflikt som ungdomar runtom i världen lever i: den mellan förnekelse av klimatkrisens allvar och unga människors framtid.

Aktivisterna på fotografiet ler, men Andersson ser dem inte i ögonen. Trots den självsäkerhet han försöker utstråla känner han sig uppenbarligen obekväm.

Det är inte första gången som Andersson trakasserar aktivister i stället för att prata med dem på ett ärligt sätt. Ett exempel är att han 2022 av Dagens ETC avslöjades uppmuntra en trollarmé att ”konfrontera” klimataktivister.

Om Andersson är obekväm med att föra samtal är det inget mot när ungdomar från rörelsen Ta tillbaka framtiden tog sig in på fossilbolaget OKQ8:s kontor under hösten 2023. De följde efter en tankspridd man i kostym genom entrén och stannade till vid ett konferensbord. En av tiotalet välklädda mötesdeltagare runt bordet, i en annars förvånansvärt tom kontorslokal, frågade: ”Hur kom ni in egentligen?” En av de unga gav det uppenbara svaret: ”Genom dörren.”

Det är inte första gången som Andersson trakasserar aktivister i stället för att prata med dem på ett ärligt sätt.

Jag själv deltog med nöje vid båda de händelser som beskrivs ovan. Mannen på OKQ8 verkade förvånad över vår praxis att använda dörrar för att ta oss in i byggnader. Inte så märkligt med tanke på att han och kollegorna verkar lika förvirrade vad gäller andra uppenbara orsakssamband – som den mellan utsläpp och klimatkris. Vi hade uppenbarligen valt rätt plats att framföra vårt budskap på, eftersom vi fick prata med de personer som kan göra mest åt klimatkrisen, men samtidigt är mest ointresserade av att ta tag i saken.

Ungdomar däremot är tillräckligt handlingskraftiga för att stå upp för sina egna och andras rättigheter, och dessutom tillräckligt rakryggade för att föra dialog med sina motståndare. Vi berättar vad som är välkänt sedan decennier tillbaka: om orsakssamband mellan fossilutsläpp och uppvärmning som bland andra oljejätten Exxon har hemlighållit sedan 70-talet.

Det är dags för fler att ta efter unga människors förmåga att aktivt skapa möten där sanningen kan läggas fram. Sådana ärliga möten är en viktig del av det förändringsarbete som runt sju av tio svenskar vill se. Det är effektivt att säga ifrån, och att det är obekvämt när det sker är själva beviset – annars hade politikerna inte trampat på våra banderoller.

Utrikes 15 april, 2024

”Risken för storkrig är mindre nu”

Det israeliska luftförsvaret skjuter ned iranska drönare och missiler. Foto: Tomer Neuberg/AP.

Enligt Rouzbeh Parsi, programchef på Utrikespolitiska institutet, har risken för storkrig i Mellanöstern minskat.

I lördags natt skickade Iran nästan 200 drönare och långdistansrobotar mot Israel, varav nästan alla sköts ned av israeliskt och allierat luftvärn. Attacken var en vedergällning för Israels bombning av det iranska konsulatet i Damaskus veckan innan.

Enligt Rouzbeh Parsi (bilden), programchef på Utrikespolitiska institutet, är risken för storkrig dock låg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes 15 april, 2024

SAC bildar nytt städsyndikat: ”Fyller ett tomrum”

Solidariska städare samlas för ett grundande möte i SAC:s lokaler i Stockholm. Foto: Anastasiia Omelian.

Efter framgångarna med organisering av byggarbetare tar fackförbundet sikte på städbranschen.

I onsdags samlades uppemot 35 personer från 10 olika länder i fackförbundet SAC:s lokaler, för att formellt grunda den nya fackföreningen Solidariska städare. De flesta av deltagarna var kvinnliga migranter.

– Det är historiskt när nya fackföreningar bildas, och det här är en grupp som är särskilt utsatt, säger SAC-organisatören Pelle Sunvisson till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Kultur 15 april, 2024

Krograggandet har blivit en motståndshandling

Foto: Kim D. Johnson/AP.

En ny bok dödförklarar slampan, som kvävts under den framväxande puritanismen. För oss som älskar att ha kul är det fruktansvärt deprimerande. Men det går fortfarande att göra motstånd.

Svenska Akademiens ordlista definierar ”slampa” som lösaktig kvinna. Populärkulturellt förklaras dock begreppet bättre genom att exemplifiera med gestalten Samantha Jones i kultserien Sex and the City. Det är också henne som journalisten Emil Åkerö (bilden) utgår ifrån i sin nya fackbok Slampans död – En djupdykning i den sexuella lågkonjunkturen, när han frågar sig varför ungdomar i dag hellre verkar vilja vara tv-seriens tråkiga och giftassugna Charlotte York.

Anledningen är inte bara att vi lever i en värdekonservativ tid, utan också att allt fler av våra relationer både utspelas och utvecklas på nätet. Digisexualitet (att använda teknik i sex och relationer) har visserligen fått ett uppsving, men samtidigt kan det avskräcka ungdomar att höra att ”allt på internet finns kvar för alltid” och att eventuella nakenbilder de skickar till en partner riskerar att spridas till hela gymnasieskolan. Men liksom författaren är inne på varnar man hellre för detta i stället för att påpeka att det faktiskt är olagligt att sprida bilder på andra. En form av slutshaming, alltså.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ida Stiller
Frilansjournalist.
Utrikes 14 april, 2024

Tyska intellektuella sparkas i det tysta

Den politiska repressionen fungerar likadant i Iran och Tyskland enligt Tirdad Zolghadr. Foto: Privat.

Tirdad Zolghadr fick sluta efter att han stöttat sina studenters Palestinaprotester. Han anser att Tysklands lärosäten och kulturliv genomgår ett stålbad av utrensningar.

Tirdad Zolghadr sitter vid sitt skrivbord i Berlin. Fram till den 31 mars var han professor på konsthögskolan UDK i Berlin. Men efter att han i en dagstidning anklagats för antisemitism fick han veta att hans tid på skolan var över. Och han är inte ensam om att som kulturarbetare ha fått betala ett högt pris för sin öppna position för Palestina eller för att ha stöttat studenters aktioner.

– Ett högprofilerat fall gällde Nicolas Jaar, en amerikansk musiker som anlitats för en ljudworkshop i München. En av hans studenter anklagade honom för att vara Hamas-anhängare på grund av en harmlös post på sociala medier. I hans fall lyckades hans advokat tvinga tidningen Süddeutsche Zeitung att dra tillbaka sin artikel.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Kultur 14 april, 2024

”Sveriges demokrati behöver tusen kulturhus”

Hägerstensåsens kulturhus anordnar disco för de minsta. Foto: Privat.

På Hägerstensåsens kulturhus samsas pingis, funkisdisko med poesiläsning. Personerna bakom initiativet ser en mötesplats under hot – men också en modell som kan spridas.

En studiecirkel om vänskapens politik, släpp loss till babyrejv och folkmusik. Med regeringens drastiska nedskärningar på civilsamhället, inflation och misstro från främst sverigedemokrater, låter beskrivningen av Hägerstensåsens medborgarhus som något ur det förflutna. Men det folkhemsfunktionalistiska tegelbygget, beläget i en sydlig närförort till Stockholm, är bara inne på sitt tredje år efter nystart.

– Men det stämmer inte riktigt att säga så. Huset grundades av grannar 1957 och har inhyst många föreningar genom åren: schackklubben Rockaden, folkdanslag, bridgeföreningar och en klubb som organiserar bordtennis för seniorer, säger Sebastian Dahlqvist.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Inrikes 13 april, 2024

Upproret mot normalitetens imperium

Diagnoser som adhd blir allt vanligare. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT.

Psykiatriledd inflation i diagnoser, eller moderiktig ursäkt för latmaskar? En ny bok visar att vad som uppfattas som neurologiska avvikelser förändras över historien – och kan vara föremål för kamp.

För att göra en lång historia kort: jag landade i ett neuropsykiatriskt mellanförskap.

– Ja du, Rasmus, det råder inga tvivel om att du befinner dig på adhd-spektrat, förklarade läkaren efter avklarad basutredning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes 13 april, 2024

Stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser

Skillnaderna mellan de svenska ledamöterna i EU-parlamentet är stora i miljöfrågor. Foto: Johan Nilsson/TT.

Naturskyddsföreningen har granskat hur Sveriges 21 ledamöter i Europaparlamentet röstar i miljöfrågor. MP och V ligger i topp – men skillnaderna mellan de svenska ledamöterna är stora.

En ny granskning av Naturskyddsföreningen kartlägger hur Sveriges EU-parlamentariker röstat i 88 viktiga miljöomröstningar mellan 2019 och 2024. Inräknat är också kandidaternas allmänna engagemang, deras ändringsförslag, betänkanden och uttalanden i media.

Miljöpartiet toppar listan tillsammans med Vänsterpartiet och har lysande omdömen. Deras kandidater har påvisat ett starkt engagemang på alla fronter samt arbetat mot en mer hållbar miljö. På delad förstaplats och med bäst miljöbetyg hamnar Jakop Dalunde (MP) och Pär Holmgren (MP) för sitt mångsidiga engagemang i och utanför parlamentet.

På tredje plats hamnar vänsterpartisten Malin Björk (V). 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]