Att engagera sig i klimatfrågan är att ofta slitas mellan hopp och förtvivlan. För varje dag som går så minskar våra chanser att begränsa den globala uppvärmningen till rimliga nivåer, för varje dag som går verkar också den globala miljörörelsen växa. Greta Thunbergs skolstrejk har blivit till rörelsen #fridaysforfuture som har spridit sig hela vägen till Australien, trenden med tågsemester tros faktiskt påverka flygindustrin och Facebookgrupppen ”Tågsemester” har i dagsläget över 30 000 medlemmar. I veckan är det Black Friday men fler än någonsin engagerar sig i motrörelser såsom ”En Köpfri Dag” och ”White Monday”. Det känns enormt stort men ofta också alldeles för litet.
Julhandeln väntas återigen slå rekord, 79,7 miljarder kronor säger årets prognos. Då är det bara december månads handel som räknas. Den här veckans turer kring Black Friday är alltså inte inräknat men om jag får gissa så tror jag att det köps en hel del julklappar även då. Att i det här läget förlita sig på att marknaden ska lösa klimatkrisen åt oss är helt absurt. Hela ansvaret kan inte ligga hos konsumenterna. Medan vissa avstår alla sina julklappar köper andra prylar som aldrig förr utan en tanke på sitt klimatavtryck och jag förstår faktiskt att man gör så. Att avstå till exempel julklappar kräver styrka och övertygelse att gå emot djupt rotade normer och kommer mötas med både förakt och ifrågasättande.
Nej, jag vill inte lägga skuld och skam hos konsumenterna. Några som däremot borde skämmas är de företag och politiker, som trots larmrapport efter larmrapport om överkonsumtionens konsekvenser, faktiskt skiter i att agera. Varenda stort företag som massproducerar billiga varor med dålig kvalitet vet om att de bidrar till krisen. Likaså alla de politiker som inte vågar sätta krav på och beskatta producenterna i rädsla för de kortsiktiga ekonomiska konsekvenserna. Men vi vet att de långsiktiga konsekvenserna är långt mycket värre än dåliga siffror i nästa kvartalsrapport.
Nej, jag vill inte lägga skuld och skam hos konsumenterna. Några som däremot borde skämmas är de företag och politiker, som trots larmrapport efter larmrapport om överkonsumtionens konsekvenser, faktiskt skiter i att agera
Det ska inte handla om konsumentansvar, utan om producentansvar. Om vi ska minska klimatpåverkan måste vi tänka om och tänka nytt. Att en produkt ska vara lätt att reparera och lätt att återvinna och framförallt hålla länge. När våra barnbarn hittar en gammal smartphone ska den fungera, precis så som mormors gamla symaskin fortfarande fungerar felfritt. I slutändan handlar det om en enda sak – att våga beskatta användandet av naturresurser. Först då kan det på riktigt finnas lönsamhet att göra grejer som håller och i att reparera. För att våga beskatta användandet av naturresurser behövs modiga politiker och en vass miljörörelse. Tyvärr är det förstnämnda kanske är vårt ekosystems absolut mest knappa resurs.
I veckan utsågs det återvunna klädesplagget till årets julklapp. HUI research som utser årets julklapp motiverar det såhär: ”Årets julklapp speglar konsumenternas ökade intresse för hållbarhet och stigande oro för klimatkrisen”. Men även om engagemanget för miljön växer lavinartat så gör också handeln det, och det är inte tröjor av återvunnet naturmaterial som står för den ökningen. Alla som kämpar för klimatet är hjältar, men det behövs hjälp för att vinna mot den hänsynslösa jätte som den globala överkonsumtionen faktiskt är.
_____________________________________
Prova Flamman!
Nu kan du få Flamman i en månad helt gratis. Följ länken för mer information.