Nyheter/Utrikes 17 juli, 2020

”Det här är inte eurokrisen”

EU-kommissionens förslag på en gemensam återhämtningsfond har välkomnats över hela det politiska spektrat. Men Vänsterpartiet ger det i likhet med resten av de svenska partierna kalla handen. På kontinenten har man svårt att förstå de svenska resonemangen.

När EU-kommissionen förra veckan lade fram ett förslag på en ”återhämtningsfond” för de medlemsländer som drabbats värst av coronakrisen dröjde det inte länge innan superlativen stod som spön i backen. Det är också på flera sätt en förvånansvärt ambitiös plan för att komma från en konservativ kommission. Ursula von der Leyens förslag är en bearbetad version av det som lades fram av Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Emmanuel Macron veckan innan. Totalt ska 750 miljarder euro delas ut, varav 500 i bidrag och resten i form av lån. Kommissionen föreslår en höjning av taket på EU:s budget med 0,6 procent för att med budgeten som säkerhet kunna belåna sig på finansmarknaderna. I praktiken innebär detta att finansieringen sker i form av höjda medlemsavgifter. De uppbådade summorna ska sedan spenderas under perioden 2021-2024. Eftersom pengarna är tänkta att gå till de som drabbats värst av pandemin ser de föreslagna summorna för medlemsländerna olika ut. Italien får till exempel 82 miljarder i bidrag, Spanien 77, Frankrike 39, Polen 37 och Tyskland 29 miljarder euro.
I praktiken handlar det om en tillfällig skuldsammanslagning, något som ansågs otänkbart fram till för bara ett par veckor sedan. Dittills hade alla diskussioner om så kallade euroobligationer, eller coronaobligationer som de nu kallas, kört in i väggen då de nordeuropeiska länderna med Tyskland i spetsen avvisat varje sådant förslag. Vad hade hänt som plötsligt fick Merkel att vända på klacken? Svaret finns i den tyska staden Karlsruhe, där den tyska konstitutionsdomstolen sitter. I början av maj beslutade domstolen att olagligförklara den tyska centralbankens deltagande i den Europeiska Centralbankens stödköp av europeiska statsobligationer, som hade inletts 2015 för skydda euron från kollaps. Detta om inte ECB lyckades presentera övertygande bevis för att den inte frångått sitt eget regelverk. Det var inte så mycket hotet om ett tyskt tillbakadragande från euron som signalen som domen skickade till finansmarknaderna och de sydeuropeiska länderna som fick Merkel att byta fot. Domstolens kritik hade kastat obekvämt starkt ljus på den uppenbara svagheten i eurosystemet, nämligen avsaknaden av en gemensam säkerhetsventil i händelse av en kris. I stället för att i tysthet fortsätta låta ECB täppa till läckorna *ad hoc* genom sitt stödköpsprogram gick Merkel plötsligt på offensiven och accepterade Macrons förslag på en gemensamt upplånad stödfond.
Huruvida detta verkligen är det ”Hamiltonska ögonblick” som många kommentatorer talat om (en referens till den tidige amerikanske federalisten Alexander Hamilton och det tillfälle då USA gick från att vara en konfederation till att bli en federal stat genom att utfärda gemensamma skulder) kan diskuteras. Klart står i alla fall att det är väldigt annorlunda tongångar som hörs nu från den tyska regeringen.

Kommissionens vidareutveckling av det fransk-tyska förslaget har hittills välkomnats av de flesta partier och partigrupper i unionen, från den EU-positiva högern till vänsterns partigrupp GUE-NGL. De senare var dock tydliga med att peka på förslagets negativas aspekter, nämligen de nyliberala villkor som föga förvånande vidlåder det. Förutom att delar av summorna kommer att öronmärkas för gröna investeringsprojekt kommer fonden inte att betalas ut direkt till staterna utan indirekt via instrumentet för EU:s långtidsbudget MFF (Multi-annual Financial Framework) och bäddas in i det som kallas European Semester, ett ramverk för övervakning av medlemsstaternas budgetar. Bland de reformer som ingår i detta program kan höjning av pensionsåldern, nedskärningar i vården, lönesänkningar, underminerad arbetsrätt och bidragssänkningar nämnas.
Men med tanke på vad alternativet är, nämligen eurozonens sammanbrott och ekonomisk kollaps i sydländerna, ses förslaget generellt som ett litet steg på rätt väg inom den europeiska vänstern. GUE-NGL:s språkrör Manon Aubry och Martin Schirdewan välkomnade förslaget samtidigt som de påpekade att summorna är betydligt mindre än de två biljoner euro som Europaparlamentet har krävt. Denna syn delas av majoriteten av gruppens partier.
Till den minoritet som dock inte stödjer förslaget hör det svenska Vänsterpartiet.
– Vi ska inte nöja oss med att låsa fast oss i frågan om lån eller bidrag. Vi har en skyldighet att lyfta blicken och tänka på EU:s makt, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk till Flamman.
Sverige tillhör den så kallade ”sparsamma fyran”, en grupp länder som också inkluderar Nederländerna, Österrike och Danmark, och som traditionellt går med överskott och är negativt inställda till fördelningspolitik mellan länder. Detta har gjort att dessa länder har fått rykte om sig att vara snåla. Om man lyssnar till Sveriges finansminister Magdalena Andersson, som hellre vill se lån än bidrag till de redan ekonomiskt tyngda sydländerna, är det också svårt att hävda något annat. Vänsterpartiet avvisar i likhet med de andra svenska partierna det lagda förslaget, men Malin Björk inskärper att det är av andra orsaker än de övriga.
– Kommissionen får väldigt mycket mer makt med den här nya budgeten. Det är en ökning med 150 procent. Det är tveksamt om EU ska hålla på med arbetsmarknadsåtgärder och låna pengar. Folk säger att det är någon form av fördelningspolitik, men Vänsterpartiet tycker inte att EU ska vara ett instrument för fördelningspolitik. Det är positivt att de tänker mer på klimatet men man ska komma ihåg att pengarna också kommer att gå till cyber-säkerhet och gränsmyndigheten Frontex och annat. Jag ifrågasätter att man ska slussa så här mycket pengar till byråkrater i Bryssel. EU är en odemokratisk och intransparent organisation som ger med ena handen och tar med den andra i form av privatiseringar och strukturreformer, säger Malin Björk.
I stället föreslår hon och Vänsterpartiet att de värst drabbade länderna får sina skulder avskrivna och att eurozonen inför egna euroobligationer.
– Vi måste så klart tala om solidaritet. Det här är samma länder som fortfarande blöder av eurokrisen. Därför tycker vi att det första som måste ske är att deras skulder skrivs av.
Problemet med det förslaget är bara att länder som Italiens statsskuld uppgår till nästan 2,5 biljoner euro. Och den växer snabbt. En skuldavskrivning för Italien är med andra ord inte en lika lätt ordnad sak som för Zimbabwe.

I Vänsterpartiets kontinentala systerpartier har man svårt att förstå den svenska och nordeuropeiska linjen, vare sig det är Anderssons ”snålhetslinje” eller Vänsterpartiets kritik. Sira Rego som är EU-parlamentariker för det spanska vänsterpartiet Izquierda Unida, som i sin tur ingår i regeringspartiet Unidas Podemos, är mycket kritisk till de nordeuropeiska länderna.
– Den ”sparsamma fyrans” beteende har varit helt oacceptabelt. Förutom att de vill pådyvla oss lån med samma villkor som redan har försatt våra ekonomier under enormt tryck sedan krisen 2008 har de använt en stigmatiserande och oacceptabel retorik. De talar som om de värst drabbade länderna befinner sig i denna situation för att de har spenderat för mycket eller för att medborgarna är för lata, när vi i själva verket lider av konsekvenserna av årtionden av påtvingad åtstramning och avindustrialisering, säger hon till Flamman.
I likhet med Vänsterpartiet är Siro Rego orolig över kraven på strukturreformer men hon välkomnar ändå förslaget som hon menar är ett steg i rätt riktning.
– Vi är övertygade om att hanteringen av denna pandemi överstiger varje enskilt lands kapacitet. Vår ekonomi befinner sig i det tillstånd den gör på grund av att beslut har fattats i Bryssel om att förstöra våra produktiva sektorer och förvandla oss till tjänsteekonomier baserade på turism. Det är därför vi nu kräver en gemensam lösning för att rätta till detta, säger Sira Rego.
Även José Gusmão, EU-parlamentariker för det portugisiska vänsterpartiet Bloco de Esquerda, har svårt att förstå den svenska och nordeuropeiska synen.
– Jag tycker att argumenten är svåra att förstå. Jag hörde den österrikiske kanslern säga att detta kommer att öka skattebördan för österrikiska skattebetalare. Men fonden ska gälla alla unionens länder. Det är ett så kallat cohesion-instrument så de nordeuropeiska länderna kommer visserligen att få mindre hjälp eftersom de behöver det mindre. Men deras ekonomier är beroende av att övriga Europa kan importera deras produkter, säger han.
För honom och hans parti är det uppenbart att eurozonen är dysfunktionell och att något måste göras för att komma till rätta med problemen.
– Det är helt ologiskt att ha en gemensam valuta utan ett gemensamt skuldinstrument. Det finns ingen annan monetär union i världen som inte har den möjligheten. Vi har länge hävdat att eurozonen inte kan fortsätta existera utan en permanent fördelningsmekanism, säger José Gusmão.

Kulturalistisk kritik. Ett nederländskt magasin porträtterar flitiga holländare och lata sydeuropéer med rubriken "Inte en styver mer till Sydeuropa!" Det dröjde inte länge förrän en portugisisk satir gjordes som vände på förhållandet och kritiserade Nederländerna för att vara ett skatteparadis.

Kulturalistisk kritik. Ett nederländskt magasin porträtterar flitiga holländare och lata sydeuropéer med rubriken ”Inte en styver mer till Sydeuropa!” Det dröjde inte länge förrän en portugisisk satir gjordes som vände på förhållandet och kritiserade Nederländerna för att vara ett skatteparadis.

Vänsterpartiets kritik baserar sig också på det faktum att Sverige inte är en del av eurozonen, något som man menar borde innebära att Sverige inte behöver ta ansvar för en valuta som man har sagt nej till.
– De länder som ingår i eurozonen måste rätta till euron. Annars måste man diskutera hur man kan hjälpa länder att lämna valutan under ordnade former. Det är dock väldigt svårt att diskutera det alternativet. Men vår uppgift måste vara att peka på att solidaritet kan ta sig andra uttryck än det här, säger Malin Björk.
Hon pekar också på det faktum att Sveriges EU-avgift skulle höjas drastiskt med det lagda förslaget.
– Man måste diskutera varifrån de pengarna ska komma. Om vi inte hade haft en höger som styrde hade det kanske varit acceptabelt. Vi måste ha skatter på kapital och andra saker för att finansiera avgiftshöjningen. Annars kommer ju pengarna att tas från den svenska välfärden, säger Malin Björk.
José Gusmão har viss förståelse för den synen men menar att det inte går att särskilja EMU från resten av EU så lätt.
– Jag kan förstå att länder som var intelligenta nog att inte gå med i euron kan hävda att dessa problem inte är deras egna. Men det är inte fallet. Den gemensamma marknadens natur gör dessa problem till allas problem. Det är sant att eurozonen har förvärrat marknadens problem. Portugal hade till exempel en jämn handelsbalans när vi anslöt oss till euron och nu har vi ett stort underskott. Men det är sådana problem som ett sådant här förslag kan rätta till, säger José Gusmão.
Han får delvis medhåll av Kostas Lapavitsas som är professor i politisk ekonomi vid universitet SOAS i London och en tidigare medlem av det grekiska vänsterpartiet Syriza. Trots att han är en av eurons mer namnkunniga kritiker menar han att frågan om utträde inte är aktuell just nu.
– De senaste tre månadernas kris visar att euron är ett skämt, den hindrade flera länder från att hantera krisen i stället för att underlätta det. Det råder inga tvivel om att euron är ett historiskt misslyckande. Det är till exempel tydligt att Italien inte borde ha euron. Men är detta rätt tillfälle att lämna euron? Nej, det är det inte. Det är nödvändigt att stödja de länder som har drabbats väldigt hårt för tillfället. Det krävs ingripanden i produktionen och på efterfrågesidan. Det är prioriteten, inte ett utträde. Det borde också ske, men inte nu. Det här är inte eurokrisen.

För Lapavitsas som har analyserat kommissionens förslag i detalj är det svenska motståndet desto svårare att förstå då förslaget i själva verket inte är så generöst som det framställs som.
– Om man studerar dokumenten noga ser man att det årliga beloppet inte är mer än 0,6 procent av den totala årsinkomsten. Det är väldigt lite. De kommer inte att allokera så mycket resurser som de säger. Totalt rör det sig om 300 miljarder euro i bidrag och 250 miljarder i lån, samt ytterligare några miljarder i fonder. För ett land som Grekland kommer detta innebära att de får motsvarande 1,5 procent av BNP i fyra år. Det är inte något som Grekland borde säga nej till men det är inte mycket, säger han.
Politiskt har utvecklingen viktiga implikationer, men att det skulle vara ett steg mot Hamiltonsk federalism à la 1780-talets USA tycker Lapavitsas är överdrivet.
– Det här är ett anmärkningsvärt steg. Men inte för att det rör sig om mycket pengar eller för att vi rör oss mot federalism. Inget av det håller på att hända. Om man tittar på de förändringar som har ägt rum sedan krisens början ser man i stället att eurozonens viktigaste regler har upphävts. Stabilitets- och tillväxtpakten som reglerar ländernas budgetdisciplin har suspenderats, så vi har ingen mer åtstramning för tillfället. Förbuden mot statsstöd har upphävts, vilket starka länder som Tyskland har dragit nytta av genom att utfärda statliga stöd på en biljon euro. Och ECB:s regelverk har satts ur spel. De kan nu pumpa in hur mycket likviditet de vill i systemet.
Lapavitsas slutsats är att ”ordoliberalismen”, den specifikt tyska varianten av nyliberalism som genomsyrar stora delar av EU:s struktur och som lägger tonvikten på ekonomiska och politiska regelverk, håller på att fasas ut som ideologiskt ramverk. I stället agerar nu Tyskland och andra länder kortsiktigt i sitt nationella intresse i öppen konkurrens med varandra. Allt detta gör att motståndet till det lagda förslaget på återhämtningsfond framstår som opåkallat för honom.
– Jag förstår inte varför ett vänsterparti skulle avvisa det här förslaget. Det här handlar inte om Sverige, som turligt nog står utanför euron. Vänsterpartier borde förklara för andra i vilken riktning EU håller på att röra sig. Sverige gör vanligtvis det på ett bra sätt. I sydeuropeiska länder prisar nu högern så klart återigen EU. Sveriges vänster skulle i stället för att blockera detta kunna lugnt och sansat förklara vad som håller på att hända de andra länderna, säger Lapavitsas.

José Gusmão har dock viss förståelse för Vänsterpartiets position.
– Jag kan förstå den svenska vänsterns misstankar mot EU, jag förstår att de vill bestämma sin egen återhämtningspolitik. Och jag kan ursäkta svenskarna eftersom det finns fog för känslan att EU inte tjänar vanliga människor. Men vänsterns svar på det här förslaget borde vara att fokusera på villkoren. Det här handlar inte om solidaritet utan om att rätta till obalanser i en gemensam marknad. Nordeuropéer kanske tycker att de slösar bort pengar på lata sydeuropéer. Men de kommer att inse att de tjänade på eurons existens den dagen den kollapsar.
Om Sverige ensamt eller tillsammans med de övriga ”snåla” länderna skulle blockera förslaget och se till att det urvattnas tror José Gusmão att det kommer att falla helt.
– Skuldmutualisering är bättre än ingenting. Vi anser att det bör göras permanent. Men kommissionen insisterar på att det ska vara en engångslösning. Jag har sett beräkningar som visar att dessa summor ändå inte kommer att räcka. Så jag tror inte att länder som Spanien och Italien kommer att acceptera det om det urvattnas ytterligare. Det skulle vara tragiskt om det sker.
Malin Björk tror dock att om det i slutändan bara är Sverige som utgör ett ensamt hinder kan ett undantag göras så att Sverige marginaliseras och slipper vara med och betala.
– De kan ju runda Sverige också och gå vidare utan oss. Det vore inte omöjligt. Vi har bedrivit EU-kritik länge, det vore märkligt att helt plötsligt gå med på sådana här förslag

Artikeln publicerades i Flamman nr. 23/2020

Kommentar 22 februari, 2025

Den svenska debattören Henrik Jönsson har startat en tv-serie om ”Europas fall” tillsammans med tankesmedjan EPHI. Foto: The fall of Europe/EPHI/Via TT.

Den skånska åsiktsentreprenören radar upp skrönorna i sin skrämselvideo om EU:s bränslepolitik. Varför trampade ingen på bromsen?

Med en mörk filmtrailerröst hälsar Henrik Jönsson tittarna välkomna till Europaparlamentets egna tv-studio. Till ett montage av genrebilder på vajande flaggor beskriver han vikten av EU, den komplexa lagstiftningsmaskin som är alldeles för svår att förstå. Inte minst för honom själv – något han sedan demonstrerar under de följande 20 minuterna.

Om man vill konsumera svenskt EU-innehåll är alternativen begränsade. För dem som har tv och inget att göra mellan nio och fem på vardagar, visar SVT Forum vissa debatter. För den breda mitten finns Europapodden, förvisso enbart 40 minuter i veckan. Annars är alternativet att scrolla sig igenom samtliga Luf-ordförandens Bluesky-konton.

Äntligen EU-bevakning för alla (män) som befinner sig åtminstone några centimeter till höger om mitten!

Just därför blev Henrik Jönssons nya EU-serie en stor nyhet. Äntligen EU-bevakning för alla (män) som befinner sig åtminstone några centimeter till höger om mitten!

(mer …)
Utrikes 22 februari, 2025

Ödet ler inte längre mot oss, européer

Frankrikes president Emmanuel Macron välkomnar den danska premiärministern Mette Frederiksen till Elyseepalatset för ett informellt möte för europeiska ledare, den 17 februari 2025. Foto: Aurelien Morissard/AP/TT.

J.D. Vances uttalanden i München visar att skiftet om Ukraina handlar om något annat: att krossa Europas emancipatoriska arv.

Den andra raden i Ukrainas nationalsång, ”ödet/lyckan ler fortfarande mot oss, landsmän”, stämmer tyvärr inte längre. Än värre är att tillbakagången gäller hela kontinenten: ödet ler inte längre mot oss, européer.

Situationen är nu så allvarlig att samma gamla poänger måste upprepas, men kanske får de mer gehör nu när krisen öppet har brutit ut. Det står allt klarare att Trumps nya administration har kastat tiden ur led, både i USA och världen. Men varför är det just Europa som måste rätta till den?

Anledningen är inte bara att Europa verkar vara den stora förloraren i Trumps nya globala politik.

Vissa av oss minns fortfarande inledningen av Det kommunistiska manifestet: ”Ett spöke går runt Europa – kommunismens spöke. Alla det gamla Europas makter har förbundit sig till en helig hetsjakt mot detta spöke: påven och tsaren, Metternich och Guizot, franska radikaler och tyska poliser.”

Skulle vi inte kunna använda samma ord för att beskriva hur ”Europa” uppfattas i dag? Ett spöke går runt världen – eurocentrismens spöke. Alla Europas gamla makter och den nya världsordningens aktörer har förenat sig i en helig allians för att driva bort detta spöke: Farage och Putin, Alternativ för Tyskland och Orbán, invandringsvänliga antirasister och försvarare av traditionella europeiska värden, latinamerikanska vänsteraktivister och arabiska konservativa, bosättar-sionister på Västbanken och kinesiska ”patriotiska” kommunister…

(mer …)
Kommentar/Kultur 22 februari, 2025

Illustration: Spyrakot/Adobe Stock (AI).

Det krävdes en pojkväns Playstation och en Harry Potter-adaption för att inse att tv-spel är litteratur.

Jag har blivit en gejmer trots att tjejer inte får spela tv-spel.

Eftersom jag blivit en gejmer vet jag också att den termen inte bara är något att slänga sig med, något jag förstod förra veckan när jag pratade med en yngre kille. Själv identifierade han sig inte som en gejmer trots att jag såg hans massiva dator (”praktisk för allt”) och lyssnade när han berättade att Call of duty och Counter strike inte har något gemensamt, trots att ramberättelsen är två lag som skjuter på varandra. Så för att omfrasera: jag blev ihop med en kille som hade ett Playstation med tillhörande intresse och därför kan jag nu spela tv-spel trots att jag inte är en gejmer.

Om spelindustrin inte hade valt att fokusera på killar i åldern 0–100 utan inkomst och tidigare hobby (obs, en grupp jag gillar) hade tv-spel kunnat vara coolt = inkluderande och genrebrett. Min inträdesbiljett hette pojkvän men det egna intresset stavas Hogwarts legacy – ett öppen värld-spel baserat på Harry Potter.

Den lilla spelkonsolen rymde tydligen berättelser jag inte enbart var en del av, utan också kontrollerade. Och jag älskar det.

Eftersom jag, och resten av alla födda efter -94 med något slags litterärt intresse, har läst böckerna otaliga gånger, finns det ingen nördkunskap jag inte förstår, vilket tidigare stått som ett av många hinder.

Idén om att det är biologiskt medfött att män gillar tv-spel och att kvinnor inte gör det, går bland annat att återfinna på hemsidan video-game-addiction.org. Allt som avslutas med ”punkt org” är i regel bra hemsidor att hämta evidensbaserad information från, men om man en sekund leker med tanken att det inte är sidans svar som förklarar att majoriteten i spelvärlden är män, vad är det då?

De självklara förklaringarna är många: spelen är målgruppsanpassade (för ovanstående målgrupp), och uppmuntrar till målgruppsanpassade (inte sällan exkluderande) umgängen, sexualiserade och stereotypa karaktärer. Och så vidare. Jag är inte ute efter att beskylla den enskilda omständigheten för att ha stått i vägen för blomstrande spelintressen, men frågan kvarstår.

Varför har jag först nu upptäckt att gejmingkillarna slösat tid på rätt aktivitet? Det kanske är så enkelt att utan tillgänglighet har de tidigare sporadiska tillfällen jag fått testa lett till frustration över svag kompetens. Att vara duktig på tv-spel är som att vara duktig på gitarr – man når inte dit om man blir uppmuntrad först vid 25.

Men mobilen har blivit ett bevis och på samma gång medlet för en kvinnlig spelentusiast. Enligt Internetstiftelsen spelar 74 procent kvinnor i Sverige mobilspel, att jämföra med männens ynka 56 procent. Plötsligt pratar mina vänner av honkön också om Hogwarts legacy och de utan tv-spels-partner har köpt en Switch – en spelkonsol som för tankarna till smarttelefonen och de unga, inkluderande gejmingåren med Gameboy. Hogwarts legacy var i januari mitt enda intresse och jag blev inte ens stressad över att skärmen räknade speltimmar och kom upp till 72.

En god hobby är så. Att läsa Vargarna från evighetens skog är att tumma på sovtimmar. Att spela Hogwarts legacy är att obekymrat betrakta de ökande speltimmarna.

Läs mer

Samtidigt saknar tv-spelens fiktion kulturell status. Det är märkligt. På samma sätt som i texten befinner man sig mitt i. Jag fick lära mig att två nedtryckta knappar betydde expelliarmus, en förtrollning som avväpnar motståndaren, och och att jag kunde springa fritt i ett fullt utvecklat Hogwarts. Den lilla spelkonsolen rymde tydligen berättelser jag inte enbart var en del av, utan också kontrollerade. Och jag älskar det.

2025 blir det förhoppningsvis åter inne att vara feminist och jag hoppas att det även innebär en feministisk omprogrammering av vår spelinställning. Låt oss göra spelindustrin till en del av kulturbegreppet. Nätspelen är tokiga och bjuder in till en fiktionens fristad, liksom litteraturen, konsten, musiken, och fler borde lockas. I present av spelindustrin önskar jag mig fler genrebreda speladaptioner. Varför inte äventyrsspelet Dantes inferno, baserats på Dante Alighieris klassiska verk? Eller Lydia Sandgrens Samlade verk som nätrollspel, där man får uppleva en förflyttning till millennieskiftets Göteborg – den unga kulturkrönikörens våta dröm. Kanske ett Downton Abbey-spel i öppen värld? Bli insprängd i Englands aristokratiska centrum i rollen som Lady Sybil Crawley, gå på förbjudna valmöten och flörta med chauffören. Tills dess spelar jag klart mitt Zelda-spel. Ses online.

Kultur 21 februari, 2025

Var som en tysk-romersk kejsare, Parisa!

Per Andersson spelar kejsar Joseph II i ”Amadeus”. Foto: Sören Vilks.

Fyrtio år efter urpremiären av ”Amadeus” är det den fjantige Joseph II som stiger fram som den verklige hjälten.

Milos Formans drygt 40 år gamla Amadeus, baserad på en pjäs av Peter Shaffer, är fortfarande oöverträffad som musikfilm. Jag var 12 år när vår klass var på matinén och fick möta Tom Hulces pruttgarvande Mozart i hans resa genom samhällets alla lager i 1700-talets Wien, från kändisbarn till försmaken av berömmelse och det brutala slutet i en fattigmans okända massgrav. En resa mot avgrunden orkestrerad av hans nemesis Antonio Salieri, påeldad av missbruk och festande. Salieri var dåtidens älsklingskompositör och kejserlig skyddsling men född med en äregirighet som åt honom inifrån, och samtidigt klartänkt nog att uppfatta att den yngre konkurrenten kommit till världen med odödlig musik. 

Genialiteten i berättandet ligger hur Forman hela tiden utnyttjar Mozarts egen musik för att ge uttryck för Salieris känslor av hat, sorg, lystnad och inte minst – guds egen röst som han hör i ett klagande oboe-adagio. Bitterheten blir till pedagogisk motor i inträngandet i de flera hundra år gamla kompositionerna och förvandlar dem till relaterbara upplevelser. Amadeus-febern höll i sig i åratal och historien blev lika mycket ett soundtrack till åttiotalets individualism i rädslan att vara en Salieri, alltså en medelmåtta. 

I själva verket var kejsar Joseph II en av de mest progressiva statsledarna i sin tid och genomförde en lång rad klassutjämnande reformer och beskattade såväl adeln som kyrkan.

När Kulturhuset Stadsteatern sätter upp pjäsen igen låter de en cirkel slutas. Philip Zandén, som i sin späda ungdom spelade Mozarts roll har idag mognat till den förgrämde Salieri, en roll hans naturliga pondus bemästrar, även om jag får en känsla av att hälften av hans text hade räckt för att bottna i karaktärens mörker. Föreställningens finaste present till publiken är annars den lilla, men fullt tillräckliga ensemblen med kammarorkester, piano och förstklassiga operasångare som en medföljande inramning till ramberättelsen. Scenografin är återhållen med ett enda stort element som sänks ned från taket, antingen som en mörk kub, eller som en gigantisk kristallkrona, symbol för den gloriösa kejsarmakten.

Men med åren förändras man. Plötsligt är det en helt annan karaktär i dramat som träder fram och ger den gamla historien en ny mening, nämligen kejsar Joseph II, upplysningsmonarken som i filmen fäller de bevingade orden ”För mycket noter”, om Mozarts opera Enleveringen i seraljen. Både i filmen och pjäsen på Stadsteatern porträtteras han som en löjlig och vek figur med sina försök att uttala sig initierat om den nyskrivna musiken eller själv framför pianostycken med rasande brist på musikalitet. Per Anderssons kejsare är otroligt rolig i sin uppblåsthet och personifierar den världsfrånvända monarkins dekadens och förestående revolution med absolut gehör (ursäkta). ”Jag vill bada!” utbrister han varje gång han vill ta sig ur en obekväm social situation. Publiken tjuter av skratt. 

Läs mer

Samtidigt slår en annan insikt an i mig: är det inte kejsarens djupa engagemang för sin samtids kultur som är pjäsens huvudbudskap? Han bevistar repetitioner, engagerar sig i libretton, som han förstår griper in i liv och politik och kan få konsekvenser. På hans lönelista står några av Europas främsta konstnärer och musiker och hovets briljans räknas som en solid del av landets försvar och internationella respekt. Till och med en antiauktoritär punkare som Mozart får flera chanser.

Naturligtvis är Amadeus bara en saga där historiska personer använts för att ge liv åt klassisk musik och samtidigt säga något existentiellt om hur avund och ärelystnad riskerar att inte bara göra oss blinda för det nya, utan också kan döda det sköna mitt ibland oss.

Men jag kan inte låta bli att tycka att kejsar Joseph har fått en oförtjänt förnedrande roll. I själva verket var han en av de mest progressiva statsledarna i sin tid och genomförde en lång rad klassutjämnande reformer och beskattade såväl adeln som kyrkan. Nog skulle det vara uteslutet att han skulle stå och skälla ut kulturarbetare för att vara en bortskämd elit som bara vill ha beröm och pengar? Eller att som nutidens regenter, Klarna-, Spotify- och Astra Zeneca-vd:ar lysa med sin frånvaro när orkestrar lägger ned, tak rasar in på museer och det hurras höviskt när några miljardärer strör kaffepengar till stöd för ett anständigt operahus i huvudstaden.  

Tänk om Parisa Liljestrand kunde vara lite mer som Joseph II? Hon kunde få vara hur fjantig som helst och hon skulle bli förlåten.

Kommentar 21 februari, 2025

Dagens politiker står ofta närmare lobbyismen än folkrörelserna, menar skribenten. Foto: Anders Wiklund/TT.

Att politik reduceras till en karriär bland andra är livsfarligt för demokratin, skriver Magnus Bjerg Sturm.

I Osbys ishall åkte jag och min klass skridskor varje vecka. Mina hockeyspelande vänner levde där. När inflationen steg, och politikerna uppe i Stockholm bestämde att inte inflationsjustera statsbidragen till kommunerna, blev beskedet att ishallen skulle bomma igen.

Känslan av att beslut fattas långt bort utan hänsyn till folks liv är farlig. I Osby kommun har SD växt varje val sedan 2006, och är i dag jämnstora med Socialdemokraterna.

Vi politiskt engagerade bär därför ett tungt ansvar. Vi måste motbevisa misstron. Visa att vi inte är del av någon ond konspiration, utan faktiskt arbetar varje dag för att göra världen bättre. När våra egna utan att blinka byter sida och börjar företräda näringslivet gör det mig därför ledsen och orolig.

I en krönika i Flamman beskriver socialdemokraten Linn Svansbo hur hon ”naivt” klev in i lobbyismen för pr-byrån Westanders räkning. Som om hon av misstag halkade in i en bransch där den kunskap och det förtroende hon fått av arbetarrörelsen säljs till högstbjudande. Det för tankarna till när Stefan Löfven, som nyanställd konsult för Sveriges ledande vapenlobbyister Rud Pedersen, hävdade att ”Jag är inte lobbyist”.

(mer …)
Inrikes 21 februari, 2025

På Fritidsbanken är sportlovet gratis

Femårige James får hjälp av sin pappa att ta på sig skridskor på Fritidsbanken i Tyresö. Foto: Idun Nilsson.

En vecka i fjällen med hela familjen kan kosta tiotusentals kronor för den som hyr all utrustning. På Fritidsbanken, där vem som helst kan låna allt från hockeyhjälm till snorkel, ser det ut att bli ännu en gratis rekordvinter.

– Man måste hålla balansen för att ta av sig skorna, konstaterar James, 5 år.

Han och pappa Joshua är på Fritidsbanken i Tyresö för att prova skridskor för första gången, och det är inte helt enkelt att få på dem. Första paret var lite små, men de knallrosa känns ”perfekta”. Nu ska de bara hitta hjälm, knäskydd och armbågsskydd.

– I 14 dagar får man ha dem, säger James.

– Är det så länge? frågar hans pappa.

Femåringen har helt rätt. All utrustning som skänks till Fritidsbanken besiktas, lagas, slipas och smörjs. Därefter är simfötter, pingisracketar, golfklubbor och liggunderlag fria att låna hem gratis i två veckor, som på ett bibliotek. 

— Det är superbra att man kan testa saker såhär. Det är en stor investering att köpa skridskor om det bara blir en gång, säger Joshua, som fick tipset av en klasskamrat till sonen.

I Fritidsbankens stadgar står inskrivet att man ”ska hantera så lite pengar som möjligt”, utöver det som går till de anställdas löner. Initiativet finansieras kommunalt, samt av bidrag från bland annat Riksidrottsförbundet och Allmänna arvsfonden. Man har vunnit inte mindre än tolv priser, både i egenskap av klimatsatsning och som främjare av barnidrott.

Dyrt. När Niklas Ryholt gick sin skidlärarutbildning kostade det 30 000 för en familj att åka upp en vecka. Idag kan det vara nästan dubbelt så dyrt om man inte lånar utrustning. Foto: Idun Nilsson.

Allt började 2013, med ett samarbete mellan Forshaga kommun och diakonen Carina Haak i värmländska Deje. På den lilla orten skedde tusen utlån bara första året, och sedan dess har rubrikerna om ”rekordår” avlöst varandra. Linda Wijkander, verksamhetschef på Fritidsbanken i skånska Åstorp, berättar för HD att man 2024 gjort lika många utlån ”som det finns Åstorpsbor” – cirka 10 000. Hösten 2024 fick Fritidsbanken 10 miljoner av regeringen.

Nuförtiden finns ”banker” på 131 platser i landet, och just denna ligger i Tyresös cirkulära miljonprogramsområde Granängsringen. Ett gäng dämpat fnittriga tonårstjejer står i rummet intill, och är också här för första gången för att låna skridskoutrustning. 

Niklas Ryholt, verksamhetsansvarig på Fritidsbanken Tyresö, har blivit van vid en stadig ström nya ansikten.

– Vi har märkt av en jätteökning här, framför allt förra året. I år har det faktiskt varit lite färre, men det beror antagligen på att vi öppnat i Skärholmen nu.

Hade det inte varit för en ny Fritidsbank på andra sidan stan hade lokalen kunnat vara fullare, och då har inte ens årets mest hektiska period – sportlovssäsongen – börjat på allvar i Stockholm.

Foto: Idun Nilsson.

– Under julen har vi också jättemycket, egentligen är det högsäsong från lucia till påsk. Det är skidor och skridskor, mest. På sommaren är det bollspel och campingprylar, tälten är nästan alltid slut.

Niklas Ryholt brukade jobba som idrottslärare, innan Tyresöbanken – Fritidsbankens hundrade lokal – slog upp dörrarna för fyra år sedan.

– De har alltså öppnat 30 stycken nya bara sedan dess, det har vuxit väldigt snabbt. Vi tar också med utrustning till skolor som vill planera friluftsdagar. Det kan vara skateboards, inlines, sånt där de sällan har själva.

En utvärdering av Fritidsbankens verksamhet gjord av det statliga forskningsinstitutet Rise visade på ”betydande samhällsvinster i form av ökad rörelse och hälsa, inkludering och deltagande, fler arbetstillfällen och minskad klimatpåverkan” – det sistnämnda med hela 70 procent, jämfört med att köpa egen sportutrustning. 42 procent av de svarande trodde att de aldrig hade provat på sin aktivitet om de inte haft möjligheten att låna utrustning gratis.

Läs mer

– När jag gick min skidlärarutbildning snackade de om att det kostade 30 000 för en familj att åka upp en vecka. Det lär vara nästan dubbelt så dyrt nuförtiden om man inte lånar utrustning, berättar Niklas Ryholt. 

Vad hade du själv velat låna just nu, efter jobbet?

– Om jag skulle dra ut nu så skulle det nog vara skidor till mig och barnen.

Rörelsen 20 februari, 2025

Sätter du handling bakom orden, Linn Svansbo?

Person med två röda rosor väntar vid Norra Bantorget i Stockholm inför Socialdemokraternas förstamajtal 2018. Foto: Janerik Henriksson / TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Jag har läst Linn Svansbos ”En vänsterlobbyists bekännelser” i Flamman med stort intresse. Nu kanske det förväntas av oss på granskningsinstutet Klägget att vi ska rasa och vara indignerade (vi är bra på detta, jag lovar, då vi gör det ofta). I stället tänker jag lyfta fram det som vi håller med Svansbo om och ge en fördjupad bild som syftar till lösningar bortom hennes uppvaknande medelst debattartikel.

Låt mig börja med att säga att jag tycker att hon har rätt om partipolitiken och fackliga rörelser, och då även deras kansliers sätt att fungera. Det kan vara hårda armbågar och uppslitande konflikter. 

Läs mer

Det har en grundorsak: politiken är hård och man tävlar om en begränsad kaka, det finns bara 349 platser i riksdagen. Det skapar en tuff konkurrens där det finns tydliga vinnare och förlorare. På en tillväxtbransch som lobbyfirmorna växer denna kaka tvärtom ständigt, och då är det ju lätt att ha god stämning på jobbet. 

Klart att man vill ha bättre lön, roligare arbetsuppgifter och påverka mer än man känner att ett parti eller fack kan göra. Samtidigt är folkrörelser otroliga skolor för att ge människor kunskap om samhällsförändring. 

Frågan är vad du använder dina förvärvade kunskaper till? Bygger du nya rörelser som är i linje med dina värderingar? Eller säljer du dina kontakter och kunskap? Jag har själv stått inför valet mellan de två och valde att bygga något nytt. Det var fruktansvärt svårt, mindre ekonomiskt lönsamt än alternativet och tog mycket av mig som person.

Kommer du med dina nya insikter rösta för att stoppa lobbyismen inom din egen rörelse?

Grundproblemet är att vi odlar fram en klass av politiker och tjänstemän som inte kan något annat, och arbetarrörelsen är usel på att odla fram personer som vill bygga något nytt. Man vill i stället fylla de krympande posterna. Detta blir extra problematiskt då många som fyller dessa inte skaffat sig en utbildning eller koppling till övrig arbetsmarknad så de kan gå till ett yrke som betalar bra. Då är det lätt att välja att bli lobbyist.

Men Svansbo tänker inte tillräckligt långt och fastnar vid horisonten som är att ”folkrörelserna borde vara bättre på att bygga infrastruktur” vilket jag håller med om. Det stämmer, men individerna som går igenom den har också ett ansvar att inte välja att köra fast i tröga institutioner och jag saknar vilka politiska beslut som ska leda oss dit.

För det första måste arbetarrörelsen, som är Svansbos exempel, en gång för alla stänga dörren för sina medlemmar att bli lobbyister på lobbyfirmor. På Socialdemokraternas partikongress i vår finns en motion om just detta.

Läs mer

Det vore ett första steg för att sätta normer som över tid skapar en grundsyn där man inte kan representera arbetarrörelsen och ha hemliga kunder för lobbyism samtidigt. Med ett sådant sätts ramar som hjälper en rörelse att tänka nytt. Medlemmarna kommer inte drömma om att bli lobbyist utan vad sägs om en dröm om ett riktigt jobb. 

Linn Svansbo kommer kanske att vara på kongressen. Därför blir min fråga till dig: kommer du med dina nya insikter argumentera och rösta för att stoppa lobbyismens utbredning inom din egen rörelse?

Linn Svansbo svarar direkt:

Robin Zachari undrar i en replik varför jag säljer min kunskap om politisk kommunikation och opinionsbildning.

Utan att bli högtravande och recitera typ Marx eller Engels kan jag meddela Zachari att så fungerar den ekonomi som är uppbyggt på att människor säljer sitt arbete. Det i sig är inte ett problem – och den som hävdar det gör anspråk på att stöpa om hela det ekonomiska systemet.

Min övertygelse är däremot att det vore gynnsamt om arbetet i högre utsträckning köptes av dem som sållar sig till vårt lag politiskt.

I övrigt undrar Zachari om jag kommer att sätta handling bakom orden, och rösta för att stoppa svängdörrarna mellan politik och lobbyism på S partikongress i vår.

Svaret på den frågan är mycket enkel: Ja.

Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Flamman övernattar i en iskall trästuga på den skånska landsbygden, för att förstå vidden av den svenska elpolitikens misslyckande.

– Det är pissekallt, säger min vän Oscar medan vi skär genom den fuktiga vinden för att komma till vår lilla trästuga.

När vi kliver in släcker vi lamporna och vrider av elementen. Här är dessutom uppvärmt sedan tidigare, så vi slår upp ytterdörren för att vädra in rejält med fuktig kyla och börja från noll.

Flamman betalar oss för att leva ett dygn utan el i den skånska landsbygdens vinterkyla, och vi tänker inte fuska.

(mer …)
Kultur 19 februari, 2025

Sug i blicken räcker inte, Chalamet

Två folksångare möts i brytningstid. Timothé Chalamet och Monica Barbaro i ”Like a complete unknown”. Foto: Macall Polay/Searchlight.

Filmen om den unge Dylan är tunn. Men i mötet mellan den trulige vissångaren och den mogna Joan Baez uppstår skönhet.

Chalamet med gitarr kommer till storstan och besöker sjuk folkmusiklegend på sjukhus, Chalamet framför en låt som rör tuffa killars hjärtan till tårar, Chalamet uppträder på sunkhak i ett kornigt 60-tals-New York. Chalamet blir upptäckt av girig judisk musikförläggare, blir kär i en tjej, dumpar tjej och blir ihop med en ny, mer känd tjej, blir härdad i hjärtat av branschens cynism, skaffar solglasögon och åker motorcykel, röker och dricker, hamnar vid ett existentiellt vägskäl där han riskerar att förlora allt. Chalamet segrar, spelar för ett publikhav och resten är – trumvirvel – historia. 

Så kan man sammanfatta en av årets mest förpratade Hollywoodfilmer, Like a complete unknown. Chalamets rollfigur är så klart musikern, artisten, lyrikern och Nobelpristagaren Bob Dylan, åren före och under genombrottet. Mycket av marknadsföringen har gått ut på hur sockersöta underbarnet Timothée Chalamet (Interstellar, Call me by your name, Dune I-II, Wonka) lärt sig spela och sjunga exakt som den 83-åriga legenden. 

Med all den kunskap som finns om det svarta USA:s rika bidrag till den moderna musiken och Dylans, eller Zimmermans, egen bakgrund i en kultur med stark koppling till text och filosofi, får man veta – ingenting.

Spelfilmer om efterkrigstidens största rockmusiker är en karaktärsgenre för vår genomnostalgiska tid. Vi kan bara inte se oss mätta på när föräldra- och morfargenerationens skapade och hängav sig åt en ungdomskultur elektrifierad av uppror och vild kåthet, återuppleva hur det kan ha känts att för första gången höra det distade ljudet från en elgitarr klyva luften, med sångtexter om knulla, knark och krigsmotstånd. 

Filmen om den judiska pojke som lämnade Robert Zimmerman bakom sig och blev den amerikanska folkmusikens unga, vackra ansikte behöver inte vara ett ointressant ämne. Så det hela är nu upplagt som att det enda vi behövt vänta på är att Timothée Chalamet skulle födas så att han kunde ta rollen och det surmulet-förföriska ansiktet bakom munspelet. 

Med tanke på det rika materialet som finns att tillgå, med stjärnan själv i livet och en fet självbiografi i två band, är filmen som James Mangold åstadkommit mystiskt tom på berättelse. Och då är han ändå mannen bakom en av de bästa musikfilmerna någonsin, Walk the line, om den vid tillfället stendöda Johnny Cash. 

Med all den kunskap som finns om det svarta USA:s rika bidrag till den moderna musiken och Dylans, eller Zimmermans, egen bakgrund i en kultur med stark koppling till text och filosofi, får man veta – ingenting. Kanske är jag bortskämd, men jag trodde att vi var färdiga med klyschan om den ensamma kill-nykomlingen som bara är sprängfull av lyrik och livsvisdomar, dinglande som mogna frukter.  

Läs mer

Like a complete unknown är ändå njutbar och smart nog att utnyttja de tidlösa hitsens fulla potential, och dessutom vid rätt tillfällen. De vackraste och mest sensuella scenerna är de tillfällen då Bob Dylans vägar korsas med folksångerskan Joan Baez (Monica Barbaro). Här finns en kemi som inte ens verkar spelad. Episoderna där deras respektive konstnärskap flätas samman säger allt om folkmusikens kopplingar till rocken, till det lantliga USA som håller på att förvandlas till en krigsnation, om kvinnofrigörelse och om kärlek i största allmänhet. Kanske hade det varit en bättre idé att utveckla den fruktsamma kärlekshistorien mellan två stora konstnärer, än som valet nu blev, att låta fokus ligga på kampen mellan folkmusiken och den gryende rockrevolutionen. En kamp där Dylan visserligen hamnade i frontlinjen, men som knappast kan engagera en enda människa i dag.  

På albumomslaget Freewheelin från 1963 syns Bob Dylan gående på gatan med armen om en tjej. I filmen heter hon Sylvie och baseras på hans dåvarande flickvän Suze Rotolo. I en scen är paret på väg att bryta upp och stämningen är ung sårad kärlek. I frustration utbrister Sylvie: ”Vem är du egentligen, du berättar ingenting!” 

Jag känner mig exakt som den tjejen. På 2,5 timmar har jag inte fått veta någonting om Bob Dylan, men allt om hur många varianter av ”sug i blicken” som går att klämma in i en långfilm.

Kommentar 19 februari, 2025

Under 2000-talet har det blivit vanligt att tidigare politiker anlitas av pr-byråer, för att dela med sig av sina värdefulla kunskaper inifrån politiken. Foto: Janerik Henriksson/TT, Claudio Brescani/TT, Christine Olsson /TT, Fredrik Sandberg/TT, Caisa Rasmussen/TT, Fredrik Sandberg/TT.

Vänstern kritiserar lobbyister som mig med rätta. Men den måste också förstå vad som driver människor från arbetarrörelsen till pr-branschen – och hitta en strategi för att behålla dem.

Det finns vändpunkter man aldrig glömmer.

Ett konferensrum med varmt ljus som får allt att se snyggare ut. Kaffe i dyra koppar. Dova väggar vars puderrosa nyans säger ”neutral design”, men också ömhet, professionalitet och – förstås – pengar. 

I ett sådant rum jobbade jag när jag blev ombedd att hjälpa ett företag att vinna tillbaka ett lönsamt avtal med Region Stockholm. Ett avtal jag själv varit med att säga upp, i min roll som fritidspolitiker i fullmäktige. Jag tackade nej.

(mer …)