Utrikes 15 april, 2018

Dumskallarnas socialism

Beskyllningarna mot brittiska Labour för att ha problem med antisemitism har lett till anklagelser om mediedrev och häxjakt. Antisemitismen har dock en lång historia inom vänstern.

För tre veckor sedan sögs brittiska Labour in i ännu en antisemitism-skandal efter att det framkommit att partiledaren Jeremy Corbyn ska ha gett sitt stöd åt en grafittiartist vars väggmålning i östra London tvättats bort då den innehöll antisemitiska stereotyper i sitt motiv. Det är inte första gången som partiet anklagas för antisemitism. 2016 uteslöts Londons tidigare borgmästare Ken Livingston ur partiet efter att ha fällt antisemitiska kommentarer i en radiointervju med anledning av en annan Labour-ledamots antisemitiska Facebook-post. Händelserna fick tillsammans med andra av liknande art så stor uppmärksamhet i media att partiet tillsatte en intern utredning för att gå till botten med saken. Sedan dess har debatten fortsatt om vad som kan anses vara ett antisemitiskt budskap och huruvida Labour har ett ”problem” med antisemitism, som det ofta heter i brittisk media. Men det är inte bara för Labour som frågan om antisemitism ständigt återkommer. Faktum är att antisemitism har en minst lika lång historia inom vänstern som inom andra politiska läger.

Enligt en studie från förra året av Institute for Jewish Policy Research i Storbritannien är problemet med antisemitism inte mer utbrett inom Labour än i andra brittiska partikulturer. Det är dock heller inte mindre. Skillnaden består i sättet som antisemitismen tar sig uttryck på. Till skillnad från den nationalistiska högern och extremhögern, för vilka antisemitism länge har varit en integrerad – för att inte säga central – del av det ideologiska tankegodset, har antisemitiska föreställningar och troper ofta sugits upp i det övriga ideologiska idékomplexet inom vänstern. Det som utmärker vänstern är dock en sentida renässans för tankemönster som ofta anklagas för att vara antisemitiska. Dessa tar sig oftast uttryck i kritik av Israel och uttrycks ofta av grupper som själva är föremål för diskriminering, vilket gör problemet särskilt komplext.

Banklobbyns ursprung

Den mest klassiska antisemitiska stereotypen är den som gör gällande att judar skulle vara särskilt benägna att tjäna pengar. Den judiske bankiren, lånehajen, ockraren etcetera som lever gott på andras misär tillhör den moderna antisemitismens standardrepertoar. Som de flesta fördomar har även denna en förhistoria. Hannah Arendt påpekar i Totalitarismens ursprung att det inte är särskilt konstigt att kopplingen mellan judar och pengar gjordes, och att judiska bankirer blev föremål för antisemitiska konspirationsteorier, då familjer som Rothschild under 1800-talet hade ett inflytande som var få förunnat. I egenskap av privata långivare till kungliga hov i Europa hade baronerna Rothschild och andra liknande familjer i princip makt att avgöra utgången på krig mellan stormakterna på kontinenten. Att en handfull familjer, som från början gav sig in i den ekonomiska världen eftersom judarna sedan medeltiden förbjudits att ägna sig åt de flesta andra yrken, betroddes med det känsliga uppdraget berodde till stor del just på deras judiska identitet. I egenskap av judar och alltså ”statslösa” ansågs nämligen dessa familjer inte hysa lojalitet till något speciellt land, inklusive det som de bodde i (en idé som i sig kom att bli källa till antisemitisk propaganda längre fram).

Kopplingen mellan judar och det internationella finanskapitalet under den moderna epoken har gjort att antisemitismen har fått en speciell status bland andra former av rasism

Det är knappast förvånande att denna trop kom att upptas i den socialistiska föreställningsvärden i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Konspirationsteorin om den judiska banklobbyn som styr världen bakom kulisserna genom olika hemliga sällskap (frimurarna, Illuminati etcetera) lever än i dag i högsta välmåga inom perifera delar av vänstern. Och även om få skulle hävda att de tror på de här idéerna genomsyras ofta diskurser från vänster av en liknande retorik. På väggmålningen som orsakade sådant blåsväder i Labour förra månaden syns till exempel sex män, varav flera bär stereotypa judiska drag, sitta vid ett monopolbräde som står på en grupp nakna människors krökta ryggar. I bakgrunden tronar det allseende ögat, den symbol med ett öga på toppen av en pyramid som återfinns på amerikanska dollarsedlar och ofta förknippas med Frimurarorden och andra hemliga sällskap. Titeln lyder: ”The new world order is the enemy of humanity”.

Fetischiserad antikapitalism

Kopplingen mellan judar och det internationella finanskapitalet under den moderna epoken har gjort att antisemitismen har fått en speciell status bland andra former av rasism. Till skillnad från andra diskriminerade grupper tillskrivs judarna ofta en speciell form av inbillad makt, vilket gör att kampen mot dem kan ta sig emancipatoriska uttryck. I föreställningen om en judisk världskonspiration inkarnerar den rike juden det globala kapitalet som sådant, således kan antisemitism göras till en form av antikapitalism och vice versa. ”Antisemitism är en revolt mot det globala kapitalet, felaktigt identifierat som judarna”, som den marxistiske sociologen Moishe Postone sammanfattar det. Förmodligen är det detta som avses i det uttryck som ofta felaktigt brukar tillskrivas grundaren av den tyska socialdemokratin August Bebel: ”antisemitism är socialism för dumskallar”.

Theodor Adorno och Max Horkheimer hävdar i sin tur att antisemitismen är ett resultat av kapitalismens själva funktionssätt. Till skillnad från i tidigare ekonomiska system är kapitalistens maktutövning kamouflerad av lönekontraktet. Det är först när arbetarna kommer till köpmannen i ”cirkulationssfären” för att spendera sin lön som de inser att de har blivit lurade, varpå de riktar sin ilska mot köpmannen (som inte sällan är jude) i stället för arbetsgivaren. ”Därför ropar man: ’Ta fast tjuven!’ och pekar på juden. Han får göra tjänst som syndabock inte bara för enskilda manövrer och machinationer, utan också i den övergripande meningen att hela klassens ekonomiska bedrägeri läggs honom till last.”

Enligt Postone är denna ”fetischiserade form av antikapitalism”, som tog sig tidiga uttryck i amerikansk populism kring förra sekelskiftet, unik för antisemitismen och gör den särskilt farlig för vänstern. Han hävdar även att detta synsätt kan bidra till att förklara spridningen av antisemitism i Mellanöstern de senaste årtiondena. Enligt Postone är inte frågan om palestiniernas lidanden den enda orsaken till den grasserande antisemitismen i regionen – man måste även ta ekonomiska faktorer i beaktande. De tre senaste decennierna har Mellanöstern gått bakåt ekonomiskt sett i förhållande till många andra regioner – endast subsahariska Afrika har upplevt en sämre ekonomisk utveckling. Samtidigt har andra länder som tidigare brukade anses höra till tredje världen utvecklats i snabb takt. Därmed finns en bra grogrund för ekonomiskt motiverad antisemitism i Mellanöstern. Det är alltså inte bara Israel-Palestina-konflikten utan även en allmän känsla av hjälplöshet inför den globala utvecklingen som göder antisemitism i regionen under skydd av en moraliskt rättfärdig progressiv och antiimperialistisk retorik enligt Postone. För hundra år sedan utmålades Storbritannien och judarna som ansvariga för det globala kapitalets dominans, i dag är det USA och judarna i form av staten Israel.

Sionism och antisionism

Det vanligaste uttrycket för antisemitism inom vänstern tar sig dock genom motståndet till sionismen. Samtidigt som de judiska bankfamiljerna uppnådde sin speciella maktställning fortskred assimileringsprocessen av judarna i Västeuropa som hade inletts med upplysningen och franska revolutionen. Det är betecknande att antisemitismen i sin moderna form började uppträda i takt med att judarna inlemmades som fullvärdiga medlemmar av de västerländska samhällena. Mot slutet av 1800-talet uppstod också den rörelse som skulle komma att döpas till sionismen. Med en växande massrörelse vars mål var att etablera ett hem åt judarna, i kombination med den redan existerande judiska bankeliten, fanns alla förutsättningar för en kraftfull konspiratorisk, antisemitisk offensiv.

Sionismen hade sina rötter främst bland de östeuropeiska judarna som ansåg att de hade en kollektiv identitet, till skillnad från de västeuropeiska judarna som var mer assimilerade i sina respektive länder

1905 publicerades dokumentet Sions vises protokoll i Ryssland, där staten hade underblåst pogromer mot judar i årtionden. Skriften som utgav sig för att vara en avskrift av Theodor Herzls tal vid den första sionistiska kongressen i Basel 1897 hävdade att judarna planerade en sammansvärjning för att ta över världen. Det framkom senare att det var en förfalskning som spridits av den ryska säkerhetstjänsten Ochrana, men det hindrade inte att Sions vises protokoll kom att bli en hörnsten i den gryende form av antisemitism som gick under namnet antisionism.

Sionismen hade sina rötter främst bland de östeuropeiska judarna som ansåg att de hade en kollektiv identitet, till skillnad från de västeuropeiska judarna som var mer assimilerade i sina respektive länder och främst såg på sin judiska identitet som en fråga om religion. Bland andra liknande rörelser fanns den socialistiska Bund-rörelsen som hade uppstått ur det ryska socialdemokratiska partiet i början av seklet. Till skillnad från sionisterna sökte dock Bund-rörelsen inte ett nytt hemland för judarna utan större autonomi för judarna i Ryssland. Många sekulära socialistiska och kommunistiska judar förkastade dock all form av kollektiv judisk identitet då de snarare såg sig som delar av en socialistisk international (Lev Trotskij avfärdade till exempel Bund-judarna som ”sjösjuka sionister”). Denna form av antisionism, som inte nödvändigtvis var antisemitisk, lider dock av motsägelser eftersom den avvisar judarnas rätt till nationellt självbestämmande i universalismens namn samtidigt som den tillerkänner alla andra folk denna rätt. Sedan Israel grundades har den ifrågasatt Israels existens som den uppfattar som reaktionär samtidigt som den uppfattar arabisk nationalism som per definition progressiv.

”Progressiv” antisemitism

En annan form av antisionism inom vänstern är den som Sovjetunionen gjorde bruk av under skenrättegångarna efter andra världskriget. Denna var klassiskt antisemitisk på alla sätt utom till namnet eftersom Sovjetunionen inte kunde använda samma språk som nazisterna. I den så kallade Slánský-processen i Tjeckoslovakien anklagades flera medlemmar av kommunistpartiets centralkommitté för att vara rotlösa kosmopoliter som var del av en global konspiration – klassiska antisemitiska anklagelser – varpå de avrättades. De stämplades som sionister trots att de inte hade någonting med sionismen att göra, vilket gjorde att ordet sionist fick samma innebörd som antisemiter lägger i ordet jude. Den här typen av antisemitism, som gjordes legitim för vänstern under namnet antisionism trots att den inte hade något med Israel att göra, exporterades sedan till delar av Mellanöstern under kalla kriget då konflikten mellan Israel och arabländerna intensifierades, bland annat av säkerhetstjänsterna i olika öststater.

Förintelsen, grundandet av Israel och den efterföljande konflikten med palestinierna har dock förändrat förutsättningarna för antisemitismen och gett den en ännu mer komplex dimension. I dag har den stora majoriteten av anklagelserna om antisemitism från vänstern på ett eller annat sätt med Israel-Palestina-konflikten att göra. Kritik mot Israels ockupation och förtryck av palestinierna tar sig ibland antisemitiska uttryck enligt klassiska mönster. Samtidigt gör Israels regering ofta allt i sin makt för att utmåla saklig och legitim kritik av dess politik som antisemitisk. Bittra och upprörda eller illa informerade vänsteraktivister och politiker tenderar att blanda ihop judar i allmänhet med Israel, något som inte underlättas av det faktum att Israel uppfattar sig som en judisk nation som representerar alla judar. Oförsonligheten i konflikten har även lett till att äldre typer av antisemitiska tankefigurer har återkommit i debatten, till exempel den medeltida föreställningen om att judar dödar barn i ritualmord för att utföra blodoffer. Till exempel anklagades journalisten Donald Boström för att sprida myter i den andan efter att ha publicerat en artikel i Aftonbladet 2009 om att Israel plundrar palestinska barns kroppar på organ. Han fick dock senare upprättelse.

Kritik mot Israels ockupation och förtryck av palestinierna tar sig ibland antisemitiska uttryck enligt klassiska mönster

Den antiisraeliska eller ”progressiva” antisemitismen är den som oftast tar sig uttryck inom den organiserade vänstern i dag. Detta till skillnad från den västerländska extremhögern som på senare tid har allierat sig med Israel mot den upplevda gemensamma muslimska fienden, men där klassisk högerantisemitism likväl ständigt bubblar upp till ytan. Denna nya form av Israelkritik som först märktes under den första intifadan på 1980-talet och främst under den andra i början av 2000-talet döptes snabbt till ”den nya antisemitismen” i västerländsk media. Den fick också den franske filosofen Bernard-Henri Lévy att hävda att antisemitismen under det tjugoförsta århundradet främst kommer att komma från vänster. Ett av de tydligaste uttrycken för den tesen på senare tid är komikern Dieudonné M’bala M’bala i Frankrike.

Antirasism och förintelseförnekelse

Från början var den fransk-kamerunesiske Dieudonné del av en bejublad antirasistisk komikerduo tillsammans med en judisk partner. I början av 2000-talet började han dock intressera sig för historien om slavhandeln och frågan om skadestånd. Den franska vänsterns ointresse för dessa frågor i kombination med det aldrig sinande offentliga intresset för förintelsen gjorde att han började uttrycka alltmer antisemitiska åsikter. Han föll dock slutgiltigt i onåd i och med en sketch som kritiserade den ”amerikansk-sionistiska axeln”, där Dieudonné iförd ortodox judisk klädsel gör en Hitlerhälsning och ropar ”Isra-heil”. Sedan dess har stämningsansökningarna och förbudsförsöken haglat mot Dieudonné. Det har dock inte hindrat honom från att i samarbete med den högerextreme polemikern Alain Soral sprida en alltmer flagrant och konspiratorisk antisemitism till främst invandrarungdomar med bakgrund i de franska kolonierna, bland annat genom att popularisera gesten la quenelle, en nedåtvänd armgest som påminner om en Hitlerhälsning. Han har även ställt upp i lokalval för partiet Liste Anti-Sioniste som 2009 fick störst stöd i fattiga invandrartäta förorter.

Fenomenet Dieudonné sammanfattar väl den nya antisemitismen som tenderar att uttryckas av grupper som själva ofta är offer för rasism eller diskriminering, såsom muslimer i Västeuropa, men vars röster och historier inte tillmäts samma betydelse som judiska sådana. Förintelsens närmast sakrala status i länder som Frankrike har kritiserats även av konservativa judiska intellektuella som akademiledamoten Alain Finkielkraut för att vara en uppenbar källa till antisemitiska konspirationsteorier bland yngre generationer, där många är övertygade om att det är ett påhitt av den judiska ”lobbyn”. Mordet på den 85-åriga förintelseöverlevaren Mireille Knoll i Paris för två veckor sedan, det senaste i en rad antisemitiska hatbrott i Frankrike de senaste åren, vittnar om frågans betydelse.

För vänstern gäller det att i det nya klimatet hålla rent i de egna leden, använda sunt förnuft och inte låta bitterhet och avtrubbning inför en grupps våld göra att giftiga fördomar och stereotyper används i stöd åt en annan.

Veckobrev 08 oktober, 2025

Så kan Palestinarörelsen vinna mediestriden – del II

I lördags hölls demonstrationer i hela Italien, här vid Laterantorget i Rom. Foto: Roberto Monaldo/LaPresse/AP/TT.

Mitt förra brev blev en oplanerad djupdykning i Björn Afzelius låtskatt. Ni vet hur det kan bli.

Men brevet gav många intressanta svar. Vissa rynkade på näsan åt Afzelius och Myrdal som diktaturkramare. Andra påpekade att det var vanligt att jämföra kapitalismen med en bläckfisk. Nu ska jag inte djupdyka i vad som är höna och ägg där, och syftet var ändå inte att brännmärka någon. Givetvis fortsätter jag att lyssna på all fin gammal progg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 08 oktober, 2025

Därför älskar högern den stora staten

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson bar rött på Bokmässan i Göteborg – men någon revolution leder hon inte. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

När KD och L talar om att förstatliga vården och skolan låter det som systemkritik. Men i själva verket är det skenbara krafttag för att rädda vinsterna.

”Paradigmskifte i vården” – visst låter det underbart.

Löftet kommer dock från Ebba Busch som haft tre år på sig att genomföra skiftet. Under denna tid har man lyckats uppnå de längsta vårdköerna sedan mätningarna inleddes, samtidigt som KD när de tillträdde kallade köerna ”olagligt långa”. Man har dessutom minskat antalet vårdplatser, och enligt Socialstyrelsen uppnår endast tre av landets 21 regioner riktvärdet. Samtidigt ser fyra av tio unga vårdarbetare det som osannolikt att de kommer att jobba kvar i branschen hela livet.

Inte konstigt att Ebba Busch utlovar krafttag. Eller att hon, som hon säger till Aftonbladet (27/6),  söker ”förnyat mandat för lite frejdiga vårdreformer”.

Lika djupgående förändringar utlovas av Simona Mohamsson, som leder Tidösamarbetets andra småttingparti Liberalerna.

I Almedalen dundrade hon så hårt mot skolkapitalet att jag nästan hörde Academedias champagneglas spricka på hotell Clarion Wisbys terrass. ”Svensk skola är inte vilda västern”, sade hon. ”Till er som plundrar eleverna på en bättre framtid har jag en sak att säga: ni ska väck! Jag och Liberalerna kommer alltid sätta barnen före börsbolagen.”

Resultatet är en stat som sväller med nya byråkrater, medan inga nya resurser skjuts in till golvet.

Visst får man rysningar. Men även om Liberalerna har gläntat på dörren till ett villkorat vinststopp för skolor som inte sköter sig, som om inte hela systemet är riggat för att gynna koncernerna, vill de inte se något generellt vinstförbud. I stället visar sig deras mest dramatiska förändring vara densamma som hos Ebba Busch: förstatligande.

Men företagen inom vård och skola gör inte fel för att de är olydiga. De gör vad de är satta att göra: generera vinst åt sina ägare. Det gör man genom att välja billigare patienter respektive elever, och minska personalkostnaderna. Det är därför allt färre lärare är behöriga, särskilt på friskolor där bara två av tre har rätt utbildning, och där man medvetet anställer lärare som inte kan svenska.

Ett av Tidöavtalets centrala syften är att bevara vinsterna i välfärden, där några av Sveriges mäktigaste investerare just nu har stora intressen. Det är ingen attraktiv roll för påstått idédrivna partier som Liberalerna och Kristdemokraterna. Så Simona Mohamsson och Ebba Busch vill desperat visa att de faktiskt kan utlova förändring. Och den största förändring man kan utlova utan att göra upp med vinstintresset, den kraft som bryter sönder Sveriges offentliga sektor, är ett tomt återförstatligande.

För oss som tycker att staten är ett utmärkt verktyg för att göra livet bättre för medborgarna låter detta lockande. Men resultatet är en stat som sväller på mitten, med alla nya byråkrater som behövs för att ge bolagen verkningslösa näsknäppar, medan inga nya resurser skjuts in till golvet.

Läs mer

Timbro gav precis ut en bok med en liknande systemkritik, med den vänsterkittlande titeln Vad gick snett med kapitalismen? Där visar Financial Times-kolumnisten Ruchir Sharma att påstått antistatliga högerregeringar från Ronald Reagan och framåt ökat statsskulderna minst lika mycket som vänstern, och att svaret är att ge marknaden ännu friare spelrum.

Men det är så nyliberalismen fungerar. Den levererar inte bara försämrad välfärd, avstannad tillväxt och hög arbetslöshet. Utan även en stat som växer i takt med företagens ständigt nya finter. Det är den byråkratiska överbyggnad som Ebba Busch och Simona Mohamsson nu kallar ökad statlig kontroll.

Resultatet är samma nattväktande högerstat i nya byxdressar: svag mot företagen, stark gentemot medborgarna. Det som skulle vara ett paradigmskifte är bara ännu en meningslös powerpoint-revolution.

Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 08 oktober, 2025

Från revolution till radiobunker: den bolivianska vänsterns uppgång och fall

Han var kokabonden som blev hela kontinentens vänsterikon. Nu sitter Evo Morales barrikaderad i djungeln medan hans livsverk faller sönder.

Djupt inne i den bolivianska djungeln i regionen Chapare ligger ett träfort vid byn Lauca Ñ, med palissader som hämtade från den europeiska medeltiden. Utanför murarna står hundratals kokabönder och bybor beväpnade med träspjut och egenbyggda plåtsköldar. I ett utsiktstorn vakar en man med pilbåge i hand. De vaktar alla en radiostation dit Evo Morales, Bolivias ikoniska vänsterpresident mellan 2006 och 2021, har tagit sin tillflykt undan den sittande presidenten Luis Arce, som tidigare var hans egen finansminister.

Det är maj 2025, drygt tre månader innan Bolivias regeringspartiet Mas förlorar makten till högern för första gången på 20 år. Hur blev det såhär?


För att förstå det måste man gå tillbaka till guldåldern. När Evo Morales valdes till president första gången 2005, var det som en av de sista krusningarna på den Rosa vågen av vänstersegrar som hade svept över Latinamerika sedan slutet av 1990-talet. I Bolivia var det dessutom en symboliskt viktig seger när kokabonden Morales blev den första presidenten ur aymarafolket, som dominerar det bolivianska höglandet.

Som i många grannländer var detta starten på en period av historisk ekonomisk utveckling för folkflertalet. Morales förstatligade olje- och gasindustrierna och spenderade vinsterna på nya välfärdsprogram. Mellan 2006 och 2018 sjönk den extrema fattigdomen i Bolivia från 38 till 15 procent medan den skyhöga ojämlikheten för första gången började minska.

Stridbara. 2 000 av Evo Morales anhängare hjälper till att vakta sin kära ledare med spjut och sköldar vid hans träfort i den bolivianska djungeln, den 10 juli 2025. Foto: Esteban Biba/EPA/TT.

Samtidigt växte en ny medelklass fram bland aymarafolket, vilket märks på de speciella husen i höglandsstäderna som är byggda i ”nyandinsk” stil. Dessa så kallade cholets – en sammanslagning av ordet för urbaniserade aymarer cholos och det franska ordet för stuga chalet – hämtar främst inspiration i urfolkens bildvärldar, men inkorporerar ibland även statyer av superhjältar som Batman och Stålmannen i fasaderna.

Enligt den argentinska journalisten och författaren Pablo Stefanoni (bilden), som skrivit flera böcker om Mas och Morales, bar denna glansperiod också på fröet till sin egen undergång.

– Mas var en väldigt viktig erfarenhet och ett kraftfullt uttryck för den bolivianska vänsterns enighet, men denna enighet konstruerades kring Evo Morales ledarskap, säger han till Flamman.


Denna fixering vid Morales person skulle bli ett politiskt problem när tillväxten började avstanna.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 07 oktober, 2025

Trumps fredsplan är ett skämt – och det bästa palestinierna kan hoppas på

Den 29 september välkomnade Donald Trump den israeliska premiärministern Benjamin Netanyahu till Vita huset. Foto: Alex Brandon/AP/TT.

Miljardärer som förvaltare, Tony Blair som guvernör och lyxhotell på ruinerna av Gaza. Donald Trumps plan är grotesk, men i ett läge där alla andra vägar är stängda framstår den ändå som det bästa man kan hoppas på.

Tony Blair som kolonial guvernör, lyxstrand längs kusten, amerikanska miljardärer i en teknokratisk övergångsregering. Detaljerna i den 20-punktsplan för fred i Gaza som Donald Trump presenterade tillsammans med Israels premiärminister Benjamin Netanyahu förra veckan framstår som en ren provokation.

Kravet på att Hamas släpper den återstående gisslan i utbyte mot eldupphör och 250 livstidsdömda palestinska fångar samt 1 700 palestinier som greps efter den 7 oktober, accepterades av gruppen redan under helgen. Men där tog samsynen slut.

Planen föreslår att en teknokratisk ”fredsstyrelse” – bestående av amerikanska miljardärer med sionistiska sympatier, ledd av Trump själv, bistådd av ingen mindre än Tony Blair – ska styra Gaza under interimperiod. För alla med minnen som sträcker sig längre tillbaka i tiden än 20 år, och med någon som helst kunskap om regionen, är just det namnet inte något man i första hand förknippar med fred i Mellanöstern. Förslaget överraskade arabiska representanter, och det var inte förvånande att Hamas skulle förkasta det.

Utöver provokationen i att ens nämna Tony Blairs namn i sammanhanget är det större problemet att ett styre utan palestinskt deltagande underminerar resten av ett eventuellt avtal: om ingen palestinsk representation finns på högsta nivå i Gaza kommer Israel fortsatt kunna hävda att de inte har någon förhandlingspartner när nästa kris uppstår och självsvåldigt bestämma hur den ska lösas. Vi vet nu vilken avgrundsdjup katastrof det kan leda till.

Att bygga lyxbostäder för rika turister på palestinska massgravar är tydligen fortfarande en helt acceptabel idé i maktens globala korridorer.

Listan innehåller dessutom något som kallas ”Trump economic development plan”, en plan för att återuppbygga Gaza som på många sätt liknar den vulgära ”riviera”-plan Trump föreslog förra året, denna gång med en särskild ekonomisk frihandelszon. Att bygga lyxbostäder för rika turister på palestinska massgravar är tydligen fortfarande en helt acceptabel idé i maktens globala korridorer. Att detta skulle utgöra ett seriöst försök att långsiktigt återuppbygga en sönderbombad enklav är omöjligt att ta på allvar.

Vad gäller tillbakadragandet av israelisk militär ska det ske successivt i enlighet med det schema som Israel, USA och andra länder kommer överens om, fram till en ny säkerhetsperimeter kring hela Gaza. Oklarheten i de formuleringarna gör det möjligt för Israel att tolka skrivningen som de vill, och innebär inga garantier för Gazas invånare.

Kravet på att palestinierna ska ”avradikaliseras” genom en interkonfessionell dialog hade varit lättare att smälta om de inte hade utsatts för folkmord av en regering vars ministrar anser att muslimer och kristna är mindre värda än judar.

Men trots dessa brister innehåller planen flera förbättringar jämfört med tidigare förslag. Den slår fast att Israel inte kommer att ”ockupera eller annektera Gaza” – en viktig princip även om ingen liknande garanti finns för Västbanken, som Israel de facto håller på att lägga under sig genom statsunderstödda bosättarattacker.

Med tanke på det hopplösa läget är detta sannolikt det bästa förhandlingsunderlaget gazaborna kunde hoppas på.

Enligt punkt 18 ska återuppbyggnaden av Gaza och den Palestinska myndigheten skapa ”en trovärdig väg till palestinskt självbestämmande och statsbildning, vilket vi erkänner som det palestinska folkets strävan.” Det är en uppenbar röd linje för Netanyahus regering, och skrivelsen är inte värd mycket så länge inga gränser finns definierade i text, men det är ändå förvånansvärt långtgående med tanke på vem som är avsändare.

Vidare kräver planen att Rafah-övergången öppnas i båda riktningar samt att den kontroversiella Gaza Humanitarian Foundation – som har skött utdelningen av bistånd sedan i våras och som anklagas för krigsbrott – ska ersättas av FN-myndigheter, Röda halvmånen och andra aktörer som ”inte är kopplade till någon sida”.

Kanske viktigast av allt är att Trumps plan slår fast att ”ingen kommer att tvingas lämna Gaza och ifall någon gör det kommer de att kunna återvända.” Denna garanti mot etnisk rensning kommer de arabiska parterna sannolikt att hålla hårt på i de pågående förhandlingarna om avtalet. Slutligen ska en internationell ”stabiliseringsstyrka” skapas i samarbete med ”arabiska och internationella partners”, ett förslag som ekar av den tidigare idén om en arabisk eller regional ”fredsbevarande” styrka i Gaza.

Med tanke på det hopplösa läget är detta sannolikt det bästa förhandlingsunderlaget gazaborna kunde hoppas på, vilket Hamas beslut att acceptera det första kravet vittnar om. Trumps hot om att släppa lös Israels militär igen om Hamas inte accepterar planen indikerar inte direkt att de pågående förhandlingarna har den mest produktiva inramningen. Men Hamas politiska kapital är sinande och gisslan är vid det här laget snarare en belastning än ett trumfkort. Rapporter om att Trump ska ha överraskat Netanyahu med delar av planen signalerar dessutom att den inte har tagits fram med värnandet av Bibis personliga intressen som högsta prioritet. 

Läs mer

De pågående förhandlingarna i Egypten mellan USA, Israel, Hamas och flera muslimska länder står därmed inför många hinder. Hamas har gått med på att lägga ned vapnen i utbyte mot amnesti och fri lejd för sina medlemmar, men de har förkastat kravet på att göra det omedelbart och kräver att Israel drar sig ur Gaza först. Det lär Israel aldrig acceptera, liksom kravet på att en helt palestinsk övergångsregering ska styra remsan. Netanyahus utrymme för att kompromissa är litet, med tanke på hans fascistiska allierade. Att Israel fortsätter att bomba Gaza trots att de enligt Trump har gått med på eldupphör vittnar också om att Trumps makt över sin skyddsling inte är så stor som han kanske tror. Skillnaden mellan vad Netanyahu säger utåt och vad han lovar Ben-Gvir, Smotrich och de andra psykopaterna inåt är också sannolikt stor.

Men Trumps fåfänga vilja att bli sedd som fredsstiftare – med fredspriset som hägrande trofé – kan trots allt bli den kraft som till slut sätter de amerikansk-israeliska relationerna på spel, och tvingar den israeliska regeringen att göra de eftergifter som Joe Biden och hans föregångare aldrig ens försökte få dem till. I så fall vore det det bästa man kan hoppas på efter två års totalt mörker, även om man allra helst vill utbrista att planen inte är värd pappret den är skriven på.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 07 oktober, 2025

Svenska aktivister kartläggs på Israels regeringssajt

Palestinademonstranter vid Israels ambassad i Stockholm. Foto: Oscar Olsson/TT.

Israels regering kartlägger Palestinademonstrationer över hela världen, inklusive svenska, och ”riskbedömer” dem offentligt. Flamman kan nu rapportera att enskilda svenska aktivister hängts ut på regeringens webbplats med för- och efternamn.

På Israels regeringshemsida gov.il publicerar Ministeriet för diasporafrågor och bekämpning av antisemitism, ett statligt israeliskt departement, regelbundna ”J-soc reports”: offentliga ”säkerhetsrapporter” om olika protester och demonstrationer mot Israel, världen över

För varje protest listas tid, datum och plats – inte enbart ”Odenplan, Stockholm” eller Folkets Park i Köpenhamn, utan även exakta koordinater. Ibland skrivs också ut hur långt demonstrationen har till närmaste israeliska ambassad, konsulat eller FN-kontor.

Av varje demonstration görs också en ”riskbedömning”, med en skala som går från låg (”risk för mindre störningar och pressbevakning”) till mycket hög (”sannolikt med omfattande våld som orsakar allvarliga skador”). Få tycks ha stämplats som ”mycket hög risk”.

I rapportdokumenten specificerar man att risken är ”potentiell skada på judiska och israeliska samhällen och tillgångar” och att några av faktorerna man bedömer är ”närheten till israeliska tillgångar”, ”organisatörsgruppens historik av våld” och ”tonen i retoriken kring protesten”. Informationen hämtas från sociala medier, primärt Instagram. Man redogör för både följare och lajks, och ”nivåer av engagemang online” är något som också räknas in som ”riskfaktor”.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 06 oktober, 2025

Joel Halldorf: Därför har påven rätt om Elon Musk

Påve Leo XIV anländer för sin veckovisa audiens på Petersplatsen i Vatikanen, den 10 september 2025. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

För 100 år sedan tog påve Leo XIII strid för arbetarnas rättigheter mot industrikapitalets exploatering. I dag är det Elon Musk och den digitala eliten som står i fokus för Vatikanens kamp mot orättvisorna.

När Robert Prevost valdes till påve i maj i år tog han namnet Leo, och blev därmed den 14:e i raden med det namnet. Men han förklarade snart att han tog namnet med just Leo XIII som förebild.

”Främst handlar det”, sade han några dagar efter att han tillträtt, ”om att påve Leo XIII i sin historiska encyklika Rerum novarum tog sig an sociala frågor kopplade till den industriella revolutionen.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 04 oktober, 2025

Vänstern får inte underskatta hotet från Ryssland

En skadad regeringsbyggnad i Kiev efter en rysk attack, den 8 september 2025. Foto: Dan Bashakov/AP.

Pratet om ”militarisering” spelar bara extremhögern i händerna. Den europeiska vänstern måste stå emot alla stormaktsambitioner – vare sig de tillhör USA, Ryssland eller Kina. Och där ingår ett rubust försvar, skriver Hanna Perekhoda från ukrainska Sociala rörelsen.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Det pågår en diskussion om upprustning och militarisering, och jag är medveten om att många på vänsterkanten inte delar min ståndpunkt. Men innan vi ens börjar prata om försvar måste vi ställa oss en grundläggande fråga: Finns det ett verkligt hot mot oss? Och för att svara på det måste vi definiera vad vi menar med ”oss”.

På nationell nivå finns det för de flesta länder i Central- och Västeuropa faktiskt ingen risk för en direkt militär invasion. Och många populister på både vänster- och högerkanten talar bara i dessa nationella termer: ”Det finns inget militärt hot mot vår nation, så varför skulle vi lägga pengar på försvar?”

Men denna ståndpunkt är kontraproduktiv. Genom att vädja till isolationistiska känslor vattnar vänstern extremhögerns trädgård. Den är mer konsekvent och främjar egoism på alla områden, så vänstern förlorar alltid i detta spel.

Om vi i stället ser det ur ett europeiskt perspektiv måste vi erkänna: Ja, Europa som helhet är hotat. Men formen för detta hot varierar beroende på plats.

Om vi inkluderar Ukraina i vår uppfattning om Europa, så är kriget redan här – och det är enormt.

Samtidigt är den europeiska vapenproduktionen långt ifrån tillräcklig för att täcka ens Ukrainas omedelbara behov. Det innebär att produktionen måste ökas – och att vapen måste skickas dit de behövs.

Slagord om att avskaffa krig är inte längre politik. Det är mycket närmare religion – oberoende av verklighetens krav.

För länderna väster om Ukraina är faran inte stridsvagnar som rusar fram mot Berlin. Ett troligare scenario är en provokation i Baltikum, avsedd att testa trovärdigheten i Europas avskräckning. Vad som räknas som en invasion och vad som inte gör det är alltid en tolkningsfråga. Kom ihåg – ryska stridsflygplan kränker redan andra länders luftrum. Steg för steg testar de hur långt de kan gå.

Ur Putins perspektiv är detta frestande. Han tror nämligen att Västeuropa inte kommer att kämpa för några miljoner estländare, litauer och moldaver. Och han har goda skäl att tro det. Om de stora staterna beslutar att det inte är värt det så kollapsar avskräckningen.

I årtionden har européerna förlitat sig på amerikansk militärmakt. Men denna säkerhetsmekanism håller på att rasa samman.

De strategiska sektorer som är nödvändiga för att de europeiska arméerna ska fungera är nästan helt beroende av USA: lufttransporter, satellitunderrättelser, ballistiska missiler, luftförsvar och så vidare. Om USA drar sig tillbaka kommer de europeiska ländernas försvarssystem att bli obrukbara. Verkligheten i dag är att de europeiska ländernas existens är beroende av Trumps högerextrema regim, som sannolikt inte kommer att reagera i händelse av en invasion. De är också sårbara för Putins högerextrema regim, som rustar upp, mobiliserar och aktivt söker konfrontation.

Därför måste Baltikum, Polen och Finland återuppbygga sina lager och förstärka sin infrastruktur. När din granne är världens näst största militärmakt, som dagligen bombar städer, lägger en tredjedel av sin budget på krig och kallar ditt land för ett ”historiskt misstag”, handlar förmågan att försvara sig inte om kapprustning. Det är en fråga om överlevnad. Men denna överlevnad är endast möjlig med hjälp av de västeuropeiska allierade, eftersom inget östeuropeiskt land kan producera de nödvändiga vapnen och konfrontera den ryska armén på egen hand.

I Västeuropa är hotet ett annat. Det handlar mindre om invasion och mer om extremhögerns framväxt. För Putin, Trump och J. D. Vance är drömscenariot tydligt: Östeuropa under rysk dominans, Västeuropa lett av extremhögerregeringar som accepterar deras vision av en värld uppdelad i auktoritära inflytandesfärer.

Här betyder försvar något annat: att motverka desinformation, skydda infrastruktur, blockera utländska pengar i politiken, försvara sig mot cyberattacker, sabotage och energipåtryckningar. Och att hjälpa dem som omedelbart behöver vapen för sin överlevnad.

I årtionden har européerna förlitat sig på amerikansk militärmakt. Men denna säkerhetsmekanism håller på att rasa samman.

Kort sagt: vi måste anpassa verktygen efter hoten. Och framför allt måste vi sluta tänka enbart i snäva nationella termer. För det var just den nationella logiken som under århundraden drev fram krig, förstörelse och splittring på den europeiska kontinenten.

Så var står vi då?

Jag tror att vi måste skilja mellan militarism och försvar.

Militarism är krig som en affärsmöjlighet, driven av kapitalistisk vinst. Det är också att sätta kriget i centrum och underordna hela samhället det. Försvar är samhällets förmåga att skydda sig från aggression. Och i dag, när de tre största militärmakterna öppet hotar med invasioner – Kina mot Taiwan, USA talar till och med om Grönland och Ryssland redan för krig i Ukraina – kan man inte längre låtsas att försvarsproblemet inte existerar.

Problemet är inte produktionen i sig. Problemet är att låta marknaden bestämma vad som ska produceras, för vem och enligt vilka regler. Det är det verkliga slagfältet. Vem bestämmer? För vilket syfte? Under vilka villkor?

Och här har vänstern en avgörande roll att spela: införa strikta exportregler, öppna avtal, demokratisk kontroll.

Nu hör jag även inom min egen organisation: ”Vi har inte kapacitet att införa sådana regler.” Och jag frågar: har vi större kapacitet att avskaffa krig och vapen på hela planeten?

I det läget måste vi vara ärliga. Slagord om att avskaffa krig är inte längre politik. Det är mycket närmare religion – oberoende av verklighetens krav. När vi ställer påstått radikala krav utan några medel för att uppnå dem och utan någon massorganisation i sikte, är det praktiska resultatet enkelt: vi överlämnar fältet till dem som redan sitter vid makten. De kommer då att organisera försvaret helt enligt sina egna regler och intressen. Och vi kommer att få precis den militarism som vi påstår oss bekämpa.

Vi kan naturligtvis hävda att man genom att framföra maximalistiska krav kommer att skärpa motsättningarna, fördjupa de sociala klyftorna och påskynda den borgerliga statens kollaps. Och att denna kollaps kommer att leda till revolution, den slutliga kampen. Även om den radikala högern är stark. Även med en militariserad diktatur granne. För vi hoppas på att när vår stat kollapsar kommer folket i den angränsande militariserade diktaturen att resa sig – och i vårt land kommer det att vara vi, inte extremhögern, som tar makten.

I en värld som domineras av okontrollerad stormaktspolitik kommer progressiva organisationer och deras värderingar alltid att utplånas, först politiskt, sedan fysiskt.

Okej. Men låt oss vara allvarliga ett ögonblick. Hur stor är sannolikheten att människor kommer att göra uppror i militariserade, högerextrema, illiberala stater med massövervakning? Och i en värld av öppet våld, där makten avgörs med vapenmakt, vilka chanser har dagens vänster egentligen mot extremhögern?

Politik handlar inte om fantasi. Det handlar om att analysera den verkliga maktbalansen och att främja sina mål inom den.

Så frågan för oss är enkel: vad är den realistiska positionen för den europeiska vänstern under nuvarande förhållanden?

Enligt mig måste den utgå från två krav samtidigt:

  • För det första att säkerställa att det demokratiska utrymmets strukturer överlever.
  • För det andra måste vi kämpa inifrån detta utrymme för att omdefiniera dess politiska och sociala innehåll.

Det innebär att kämpa dubbelt så hårt mot nyliberala politiska åtgärder – men utan att ge upp den demokratiska arena inom vilken denna kamp fortfarande är möjlig.

Det europeiska projektet – den liberala demokratin i allmänhet – innebär i själva verket en paradox. Det skyddar mot godtyckligt utövad politisk makt, men lämnar människor försvarslösa gentemot kapitalets godtycke. I de så kallade socialistiska staterna var det för övrigt tvärtom: ett visst skydd mot ekonomiskt godtycke, inget skydd mot politisk makt.

Men de som i dag har kapacitet och uttalad vilja att avveckla detta projekt är de regimer där medborgarna varken skyddas mot politiskt eller ekonomiskt förtryck.

Kom ihåg, vi började med frågan om vad vi menar med ”oss”. Ur ett vänsterperspektiv är det naturligtvis inte en nationalstat eller en europeisk gemenskap, utan en global arbetarklass. Jag tror att vi bör ha i åtanke att varken människoliv, arbetstagares rättigheter eller miljön kan skyddas i en stat som faller inom ”inflytandesfären” för autokratiska imperialistiska makter baserade på råvaruexploatering som Putins Ryssland, Trumps USA eller Kina. I en värld som domineras av okontrollerad stormaktspolitik kommer progressiva organisationer och deras värderingar alltid att utplånas, först politiskt, sedan fysiskt.

Läs mer

Den liberala demokratin är full av motsättningar. Men det är motsättningar som vi kan ta kamp mot inifrån. Friheten att organisera fackföreningar, kvinnors rättigheter, socialpolitik, internationell solidaritet – allt detta är inte abstraktioner utan materiell infrastruktur som är beroende av vår förmåga att upprätthålla det lilla utrymme för frihet som en gång öppnades upp under stora uppoffringar.

Först publicerad på Facebook under titeln Rearmanent, militarisation and defence den 22 augusti.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 04 oktober, 2025

I en ond värld kan döden komma som tröst

Cajsa von Zeipels verk ”Formula X” från 2021 är ett av verken som visas på Göteborgs konstmuseums utställning ”Apokalyps”. Foto: Hossein Sehatlou.

Atomkrig, döda småbarn och köttslamsor. Göteborgs konstmuseum söker apokalypsstämningarna från medeltidsmålare till experiment med tandläkarborrar.

Hålögda och med bister blick galopperar de skoningslöst över likdelar och kadaver mot sitt mål. Det är Segern, Kriget, Svälten och Döden, som den mellaneuropeiska renässansstjärnan Albrecht Dürer framställer i sitt träsnitt ”Apokalypsens fyra ryttare” från 1498. Över dem vakar ängeln Gabriel, traditionellt förkunnare av den förestående undergången.

Dürer gjorde hela 15 träsnitt på temat världens slut, och han var inte ensam. Under 14- och 1500-talen duggade undergångsprofetiorna tätt. Många var de teologer som spådde den totala katastrofen inom en snar framtid. Just nu kan verket ses i utställningen Apokalyps: Från yttersta domen till klimathot på Göteborgs konstmuseum.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 oktober, 2025

Carsten Höller får mig att svimma

Carsten Höller, ”Stockholm slides”, 2025 Foto: My Matson/Moderna Museet

Den blänker, den påminner om en lekplats, men den får mig att tappa fattningen. Är Stockholm slide ett nytt betydande offentligt verk eller är det den sista tårtan före revolutionen?

När jag skriver det här känner jag mig fortfarande sjösjuk. För en dryg timme sedan var jag en av de allra första att störta 15 meter ner i en brant spiral mot marken i ”Stockholm slide”. Min kropp känner igen barndomens anspänning inför den korta accelerationen och tjoho så är man framme med fötterna på jorden. Tänkte jag. 

Men Carsten Höller (bilden), konstnären bakom Stockholms största offentliga skulptur som ska invigas imorgon lördag, har en annan överraskning i åtanke för den som vågar utmana sin vuxenvärdighet, ta de smala spiraltrapporna upp på Moderna museets tak och kliva i den grova säcken som ska upphäva friktionen. Efter den harmlösa starten börjar den riktiga resan, den i fritt fall. Någonstans där nedanför mig finns havet och den välbekanta skylinen, höstluften är klar och doftar rymd, men inom ett ögonblick blir allt omkring mig ett virvarr, banans låga fogar slår mot mitt bakhuvud i sådan hastighet att hela hjärnan sätts i vibration och under några mikroögonblick förlorar jag faktiskt medvetandet. Väl nere plockar jag ihop mig själv och hoppas att jag ser normal ut. Men på mobilbilder som en annan konstkritiker tagit på mig ser jag att jag ser precis lika fånig ut som alla andra vid landning: leende, sårbar och generad. Jag är tillbaka i verkligheten och allt är som vanligt. Förutom det där illamåendet då, som sitter kvar i mellangärdet. Det är med andra ord inte en lögn att säga att ett konstverk fått mig att tappa fattningen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 oktober, 2025

Vad Pynchons paranoia kan lära oss om Trump

Benicio Del Toro i rollen som Sergio St. Carlos, Willas karatelärare och ledare för Baktan Cross, en fristad för papperslösa. Foto: Warner Bros. Studios.

Från Nixons bandspelare till Trumps twitterflöde: lögnen har alltid varit maktens redskap. ”One battle after another” visar glidningen från kalla krigets övertygelse till vår tids tomma spektakel.

Paul Thomas Andersons One battle after another lär bli en av filmerna som alla säger ”känns så 2025”. 

Den rufsiga Leonardo DiCaprio är perfekt i rollen som Bob, en avdankad vänsteraktivist och pappa som till slut måste göra upp räkningen med sitt förflutna när spåren från en krossad underjordisk terroristgrupp från millennieskiftets toppmötesprotester kommer ikapp honom.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)