Strax efter lunch har drygt 20 taxibilar samlats på en smal gata bakom radiohuset på Gärdet i Stockholm.
– Det är många som är på väg, vi blir nog femtio, säger en förare.
– Femtio? Hundra! ropar en annan.
Nätverket Taxiunionens presskontakt John van Dinther far runt med silvertejp och banderoller som ska sättas på bilarna.
Det är drygt två veckor sedan nätverket lämnade över ett kravbrev till apptaxiföretagen Uber och Bolt, som tillsammans står för drygt 20 procent av de svenska taxiresorna. Förarna menar att de borde ha bättre betalt, schysstare villkor och i stort behandlas mer som anställda.
– Efter vårt brev kallades några förare på Bolt in till samtal med ledningen, som vi krävt. Men inte en enda av oss som representerar Taxiunionen fick någon inbjudan, säger Johan van Dinther till Flamman.
Tisdagens aktion är strategiskt placerad. Förutom att startplatsen ligger runt hörnet från flera av landets största redaktioner innebär arbetsförhållandena också att det inte är en strejk i formell mening när – kanske – hundra taxiförare demonstrerar istället för att köra taxi. Någon schemalagd arbetstid att avvika ifrån finns egentligen inte.
På torsdagen hålls också en omröstning i Europaparlamentet om ett förslag som anses stärka plattformsarbetares rättigheter. Även dit har Taxiunionen överlämnat ett brev där man uppmanar ledamöterna att rösta ja. Johan van Dinther parkerar om en taxibil som riskerar att skapa framkomlighetsproblem på det som redan nu är en ganska trång gata.
– Jag älskar det här jobbet. Vi älskar det här jobbet. Är det rimligt att vi som jobbar med att hjälpa andra människor ta sig fram ska behandlas så här?
Det ser ut som om det kan vara svårt att få tag på en Uber i Stockholm just nu när så många av er är här?
– Ja, jag hoppas det. Jag hoppas verkligen det.
När Flamman testar att få tag på en Uber under onsdagens demonstration är väntetiden över en timme.
På torsdagen meddelar Bolt via mejl till Flamman att de kommer att svara på Taxiunionens krav ”inom några dagar”.