Kultur 05 februari, 2018

En ädel kapitalist?

Exploatering och egennytta är två ämnen som gärna behandlas av nyaktuelle anktecknaren Don Rosa. Men har Farbror Joakim, en sinnebild av den profithungrige kapitalisten, i själva verket sundare värderingar än det mediekonglomerat som sitter på rättigheterna till honom?

Det märks att 80-talisterna tagit över medierna. När den amerikanske serietecknaren Don Rosa i november besöker Sverige pryder hans gestaltning av den unge Joakim von Anka framsidan på DN Kultur, komplett med en lång intervju. Aftonbladet kontrar med en artikel av motsvarande längd och en ännu längre intervju.
Inne på Serietekets lilla scen är det knökfullt när Rosa gör ett av sina tre framträdanden denna novembervecka. Joakim von Anka fyller 70 år och Rosas berättelse om hur en ung och urfattig Joakim lämnar sina fäders borg på det skotska höglandet och så småningom växer upp till att bli världens gnidigaste kapitalistanka kommer ut i nytryck.

I mitten av 90-talet, när Kalle Anka & Co väntade i brevlådan hos tiotusentals svenska barn varje fredag var Don Rosas följetong om Joakims liv det stora dragplåstret. De som är på plats denna tidiga tisdagseftermiddag är mellan 25 och 35 och befinner sig på en långt mer glasögonormig nivå än den som ankisten Göran Semb anpassat sitt föredrag till, och det knorras i salongen när Semb för ett ögonblick famlar efter namnet på Joakims amerikaflyktade farbror (Blötsopp).

Don Rosa själv får publiken bara ta del av under en 15-minuters intervju, med sedvanliga standardfrågor och- svar kring hur han fastnade för Farbror Joakim som barn och gav upp sitt kall att ta över familjens byggföretag i Kentucky för att i stället leva ut sin dröm som tecknare av densamma som vuxen. Efter det är det dags för bibliotekarier och väktare att försöka arrangera en någorlunda kö till signeringsbordet utan att fullt upplopp utbryter.

STOCKHOLM 20171121 Den amerikanske serietecknaren Don Rosa har kommit till Sverige i samband med Joakim von Ankas 70-årsjubileum. Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050

Don Rosa besöker Stockholm i november 2017. Anledningen är att serieklassikern Joakims liv kommer i nyutgåva. Foto: Pontus Lundahl/TT.

 

Don Rosas storhet i Norden är välkänd. I Finland är han närmast en modern nationalskald efter sin tredelade serie om ankornas besök i det mytiska Kalevala och hans verk har varit föremål för en doktorsavhandling. För den norska marknaden har han gjort flera dedikerade serier, och de svenska samlingsutgåvorna rymmer mustiga förord och bland annat en feministisk analys av Rosas tolkning av figuren Glittriga Gullan. I sitt hemland ställer däremot till och med lokaltidningar i Kentucky sig frågande till skandinavernas besatthet av denne ”totalt okände” serietecknare och söker förklaringen i knasiga jultraditioner som bygger på att se samma gamla Disney-trailers om och om igen år efter år.

Rosa själv har en annan förklaring till de kontinentala skillnaderna. I USA slutade man trycka motsvarigheten till Kalle Anka & Co ungefär samtidigt som han själv började teckna i den. Ville man åt hans serier på originalspråk fick man gå direkt till album och nischade butiker. I Norden däremot sammanföll Rosas aktiva period 1987-2006 med tidningens kommersiella höjdpunkt.
En annan omständighet är Don Rosas minst sagt problematiska relation till Disneys moderskepp i USA. En problematik han delar med resten av branschen genom historien.

Även om Disney var lika kolerisk, snarstucken och tvärilsk som Kalle Anka var han även en lika raffinerad, skrupelfri och slug affärsman som Guld-Ivar Flinthjärta

Walt Disney såg – som det anstår en brukspatron – förhållandet mellan honom själv och sina tecknare som byggd i enlighet med hans idé om den amerikanska familjen. När han 1940 införde kraftiga lönesänkningar och tecknarna svarade med strejk blev han således tagen på sängen. Disney gjorde genast det enda familjära: Han avskedade den utpekade strejkledaren och såg till så att den pågående animeringen av Dumbo kompletterades med en scen där korkade och alkoholiserade cirkusclowner bestämmer sig för att ”hit the big boss for a raise”.

Disney hävdade efteråt att strejken ”rensade studion” från alla ”the-world-ows-me-a-living-lads” men hans dröm om Amerika som den sociala ordningens kontinent var djupt skakad. Han bytte partilojalitet till Republikanerna och var med och grundade kommunistjägarorganisationen Motion Picture Alliance for the Preservation of Amerian Ideals. Strejken var, enligt Disney, bara en liten del av en omfattande kommunistisk sammansvärjning för att ta över Hollywood. Disney vittnade mer än gärna vid de omtalade McCarthy-rättegångarna och uppdaterade regelbundet FBI på sina genombrott i privatspanandet. En av de utrensade animatörerna hade till exempel ”ingen religion” och en kvinnlig konsumentförening var i själva verket direkt styrd från Moskva.

Men även om Disney var lika kolerisk, snarstucken och tvärilsk som Kalle Anka var han även en lika raffinerad, skrupelfri och slug affärsman som Guld-Ivar Flinthjärta. Han gjorde aldrig någon hemlighet av att Disney skulle prångla ut den amerikanska uppåtstigande medelklassens världsbild i vad kulturhistoriken Steven Watts kallat för en ”kulturell Marshallplan” (även om Disney själv ansåg ordet ”kultur” ha en ”oamerikansk” konnotation).

Den affärsmässigt mycket lyckade strategin att alltid flyta med strömmen har fortsatt in i våra dagar. Från att ha varit brännmärkt som den amerikanska kulturimperialismens flaggskepp av 68-vänstern lyfts Disney numera – med sina tuffa prinsessor och problematiserande av den feodala Jedi-kulten – i stället fram som en förmedlare av progressiva värden trots att bolaget är större och mäktigare än någonsin.

Rosas skepsis mot kapitalismen kretsar främst kring vad en ständig jakt efter pengar gör med en människa

Den oresonliga inställningen till företagets tecknare lever också vidare. Alla original som tecknas tillhör Disney och allt som produceras kan de sedermera omarbeta och distribuera hur de vill, utan tecknarens medgivande eller att någon royalty betalas ut. Dessa arbetsförhållanden fick Don Rosa att tidigt söka sig längre och längre bort från moderbolagets tentakler och i stället arbeta för europeiska förlag med Disney-licens.
Den förste – och störste – stjärnan bland Disney-tecknarna var Carl Barks (1901-2000) och Rosas ankor är, som han själv ständigt understryker, inte en produkt av Disney utan en produkt av Barks. Barks satte byxor på ankorna – eller rättare sagt lyckades få läsaren att bortse ifrån avsaknaden därav – och gjorde dem till människor, i en värld byggd och befolkad av människor och placerade i en historisk kontext. Kalle Anka är vilken prekär och skräpkulturälskande knegarstyvfarsa som helst och knattarna lika brådmoget snusförnuftiga som föreningslivsuppfostrade människobarn tenderar att vara.

FJL_serieruta
Glittriga Gullan och en ung Joakim. © Disney.

Det absolut viktigaste för Don Rosa är att ingenting i berättelserna får bryta mot Barks ramar. Det innebär att Rosa utgår från ett Ankeborg fastfruset i 1950-talet – då Barks tecknade de flesta av sina samtida berättelser – och medför en hel del konstnärliga utmaningar.
Barks var en genial tecknare men en kaotisk historieberättare. Han hade inga problem med att kasta in nya – tidigare okända – släktingar eller ärkefiender i en berättelse bara för att låtsas som om de aldrig existerat i en senare eller bry sig om huruvida de motsade logiken som etablerats i en tidigare. Barks Farbror Joakim nämner ofta i förbifarten olika jobb och äventyr han varit med om som Rosa sedan tvingats pressa in i tidslinjen med skohorn och detaljsåg.

Barks ville ofta även berätta om något ämne som intresserade honom, och gärna med hjälp av satir vilket måste gjort honom särskilt obehaglig för Disneys koncern- och mellanchefer. I en berättelse åker en utbränd Joakim till den undersköna och isolerade dalen ”Tralla La”, belägen någonstans i Himalaya, där människorna lever i perfekt harmoni och aldrig hört talas om pengar. Joakim och ankorna stortrivs tills den dagen Joakim ger en av invånarna en kapsyl. Denna dalens enda blänkande kapsyl blir starten på införandet av privat egendom och medför katastrofala konsekvenser i den här världens sista, urkommunistiska utpost.
Men Barks politiska hemvist var knappast glasklar. Han gjorde också serier om hur alla Joakims pengar till följd av en tornado sprids över Ankeborg, en redistribution som får stadens småsinta invånare att kollektivt säga upp sig från sina jobb så att affärslivet avstannar. Den enda som har vett nog att hamstra mat (och tillsätta beväpnade vakter runt den) är Joakim som därmed är förberedd när den ekonomiska kollapsen leder till hungerkravaller.

Oftast är det Knattarna som får förmedla Rosas socialliberala medelväg mellan den ansvarslöse och oekonomiskt sinnade Kalle och den egennyttomaximerande Joakim

Vid minst två tillfällen blev Barks direkt censurerad. Det ena var i Jul i pengalösa 1951 där Barks kompletterade det idylliska Ankeborg med ett fattigt slumområde, vilket antagligen ansågs alltför smygsocialistiskt för Disney att associeras med.
Det andra var i Tillbaka till Klondike 1952, som visar hur Joakim under sin ungdomstid under guldruschen kidnappar nattklubbsdrottningen – tillika hans stora och enda kärlek – Glittriga Gullan för att tvinga henne att lära sig vikten av hederligt jobb – det vill säga bokstavlig, till skillnad från metaforisk, gold digging – genom en månads tvångsarbete vid hans inmutning.

Även Rosa vill gärna berätta något. Framförallt vill han att läsaren ska förstå hans egen favoritkaraktär: den till synes så känslokalla och hårdhudade kvadriljonären Joakim von Anka. Gullan är Joakims ”rosebud”, en explicit referens till Rosas favoritfilm Citizen Kane och den käraste av alla troféer den kallhamrade industrimagnaten har sparat är en lock av hennes hår.
Särskilt bakbunden av sina egna regler har Rosa uppgivit att han känner sig när det kommer till relationen mellan Joakim och Glittriga Gullan. Rosa skulle gärna utforskat den mer men Barks har i en serie förklarat att Gullan och Joakim inte såg varandra på 50 år efter det där kidnappningsintermezzot i Klondike och då måste Rosa förhålla sig till det.

Trots begränsningarna har Rosa gått till historien som den som fört in såväl sex som död i Ankeborg. I Farbror Joakims liv får vi se Joakims pappa Fergus dö i sin säng och mötas på andra sidan av sin redan avlidna hustru och i Rosas allra sista serie, Fånge vid Ångestfloden, skildras den i Disney-sammanhang helt unika scenen hur två karaktärer ligger med varandra.
En rasande Joakim rusar efter Gullan in i sin timmerkoja. Sedan blir det tyst och i nästföljande rutor går solen upp och ner över stugan. Det är kanske jag som läser in anksex i allting men även Rosa påpekar att kojans fönster vetter mot norr ”och ändå har all snön smält bort från taket efter bara tre rutor.”

Om Barks var skicklig på att förmänskliga ankor så var han minst lika ”skicklig” på att göra tvärtom med folk av andra etniciteter. Han använde gärna vidskepliga vildar, huvudjägare och tomahawkslungande indianer som komiska inslag. Rosa får istället luta sig mot modernare, mer accepterade, klichéer om ursprungsfolk som lär civiliserade människor/ankor att värdesätta naturen och prioritera annat än materiellt välstånd. När Joakim far på skattjakt till underutvecklade regioner kommer han i Rosas värld även med investeringar och arbetstillfällen.

Radikala tokskallar
© Disney.

Bortsett från Gullan – som är en spegelbild av Joakim – och Magica de Hex finns heller inga riktiga kvinnor av kött och blod i Barks värld. Farmor Anka är, förvisso i Rosas värld en ganska tuff, men fortfarande framförallt en farmor och Kajsa Anka fortsatt en stereotypisk utseendefixerad, gnatig black om foten på toffelhjälten Kalle (för att inte säga direkt sadistisk och manipulativ när hon spelar ut kusinerna Kalle och Alexander mot varandra).

Rosas skepsis mot kapitalismen kretsar främst kring vad en ständig jakt efter pengar gör med en människa. Joakims stolthet och paranoia hindrar honom från att någonsin förverkliga drömmen om ett liv med Gullan och bitterheten gör honom alltmer hänsynslös vilket leder till att han förlorar resten av sin familj, tills Kalle och Knattarna – i den allra första av Barks Joakim-serier – kommer in i hans liv på ålderns höst.

Oftast är det Knattarna som får förmedla Rosas socialliberala medelväg mellan den ansvarslöse och oekonomiskt sinnade Kalle och den egennyttomaximerande Joakim. I Hans majestät Joakim slår Rosa ett slag för vikten av ett samhälle. Joakim finner belägg för att marken där hans pengabinge står aldrig varit en del av Ankeborg och därför ska betraktas som ett självständigt rike. Han kräver staden på skatteåterbäring och stryper alla egna inbetalningar men blir snabbt medveten om problemen med att upprätthålla ett enmansrike utan undersåtars arbete och en fungerande samhällsservice.

Farbror Joakim är alltså ännu en av våra samhällsbärare som ibland stannar upp och frågar sig ”vad får jag för pengarna”, men till skillnad från verklighetens kapitalister resulterar hans mest ogenerade girigheter alltid i en sedelärande läxa.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 20 april, 2024

Mitt Erlanderögonblick kom vid Sahlgrenskas foodtruck

Ett dagrum på Vipeholm under 1940-talet. Foto: Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapet/TT.

Samhället har råd med allt mindre ju rikare vi blir. Det finns en kuslig känsla av att allt går bakåt. Men kanske är det som vissa försöker lansera som ett ”Jimmie-moment” i själva verket ett ”Erlander-ögonblick”?

Vipeholms sjukhus, en så kallad vanföreanstalt, har med rätta blivit ökänt för de grovt oetiska kariesexperimenten, lobotomierna och den stundvis höga dödligheten. På nätet hittar jag en rikedom av fotodokumentation över flera decennier från anstalten, som var inriktad mot vård av barn med svåra rörelsehinder.

Men utifrån bilderna är det inte kränkningarna av de intagnas rättigheter som utgör det starkaste utropstecknet av kontrast mot vår samtid. Den samtida betraktaren häpnar i stället över verksamhetens omfång och personalstyrka: möbelverkstaden för patientterapi, textilverkstaden, idrottsplatsen, plantskolan, personalmatsalen, korpfotbollslagen (både kvinnliga och manliga), musikterapin, leksaksförrådet, kafferepen, panncentralen – och, som en mörk fond, gravplatsen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Cecilia Verdinelli
Skribent och läkare.
Utrikes 19 april, 2024

EU:s budgetregler kan omöjliggöra klimat- och välfärdsmål

Europaparlamentet kommer att rösta om huruvida de nya reglerna ska träda i kraft eller inte. Foto: Jean-Francois Badias/AP.

Efter tre års paus ska EU:s nyliberala budgetregler återinföras. Trots krav på att de borde förändras har lite hänt – nu kan de omöjliggöra satsningar på såväl välfärden som klimatet.

I italienska tidningar skrivs det om det, på fransk radio debatterar man det, och på belgiska löpsedlar varnar man för det: i början av nästa vecka beslutar Europaparlamentet om huruvida EU-länderna ska ha rätt att finansiera sin välfärd och nå sina klimatåtaganden eller inte. Efter över tre års paus kommer nämligen de hårda budgetreglerna som medlemsländerna har tvingats efterleva sedan slutet av 1990-talet att träda i kraft igen – såvida parlamentet inte röstar nej.

Reglerna i Stabilitets- och tillväxtpakten om att statsskulden och budgetunderskottet inte får överstiga 60 procent respektive 3 procent av BNP, kom först till stånd som inträdeskriterier för medlemmarna i EMU. Men eftersom alla länder var tänkta att införa euron gäller de för samtliga EU-medlemmar, inklusive dem som inte använder den gemensamma valutan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Rörelsen 19 april, 2024

Klimatkampen är förlorad, länge leve klimatkampen!

Klimataktivister från organisationen Extinction Rebellion har upprättat en vägspärr vid Slussen i Stockholm som en manifestation för klimatet inför valet 2022. Foto: Christine Olsson/TT.

Är klimatkampen förlorad? Det tycker Tadzio Müller, medgrundare till Ende Gelände i en intervju med Flamman (nr 14/2024). Efter många år med stora proteströrelser är vi fortfarande på väg mot en framtid med allt fler klimatkatastrofer, död och lidande. ”Folk eldar hellre upp planeten och mår skit, än agerar”, säger han.

För mig som klimataktivist är det sorgsen läsning, eftersom Müller har rätt i att världen är på väg åt helvete. Hans känslor är legitima. Samtidigt pekar hans uttalande på ett problem för klimatrörelsen: oförmågan att skilja på målen vi sätter upp i kampen och värdet av kampen själv. I det senare fallet bör vi alltid ha blicken vänd mot att rädda människor och skapa en bättre värld, vad som än händer.

Klimatrörelsen kämpar mot ett av världens mäktigaste intressen, fossilindustrin. På längre sikt kämpar klimatrörelsen även mot kapitalismen i sin helhet, det mäktigaste produktionssystem som världen skådat. Att stoppa fossilindustrin vore en enorm bedrift. Att störta kapitalismen är en ännu större, men inte omöjlig uppgift. Det är därför inte konstigt att vi misslyckas ibland.

Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas.

Det är lätt att relatera till Tadzio Müllers sorg över att mål har förlorats. Det han anser ”har gett våra liv mening i likhet med hur religiösa människor uppfattar världen, det som strukturerar allt vi gör, och våra idéer om vem som är god och ond” gäller inte längre. ”Vi har stött emot de planetära gränserna, och lärt oss att det moraliska universumets båge är kort och böjd mot fascismen”, fortsätter han.

Samtidigt har Tadzio i denna förlust kommit till en nyvunnen insikt: ”att det inte handlar om segerns sannolikhet”, utan ”om de relationer som du bygger medan du försöker uppnå den segern”.

Läs mer

Jag tror precis som Tadzio Müller att dessa relationer är källan till all uthållig klimatkamp, speciellt i tider av motgång. Om den enda anledningen till kampen är vinsterna så är det enkelt att gå hem efter en förlust, dra ned persiennerna och aldrig återvända till rörelsen. Men om kampen får ett värde i sig kan de kämpande gå hem efter förlusten, gråta, festa och tänka om tillsammans – för att snart därefter envist återvända med nya mål.

Såklart är inte kampen en hobby med vänner – väl uttänkta strategier och slagkraftiga mål måste vi alltid ha med oss. Men som Mathias Wåg i en bokrecension skriver här i Flamman blir ”allt eller inget” oftast inget. Det krävs uthålliga organisationer som kan förvalta både kampen genom förlusten, och makten efter vinsten. Och oavsett om vi når 1,5 eller 3 graders uppvärmning kommer klimatkampen aldrig att vara förgäves – inte så länge planeten är beboelig.

Både jag och Müller tror på relationernas vikt. Samtidigt tror jag inte att klimatkampen är körd bara för att framtiden just nu ser mörk ut. Ju starkare vi organiserar oss och ju fler vi blir, desto bättre framtid får vi. Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas. Även i en brinnande värld finns det mycket att kämpa för, och många att rädda som annars skulle dö. Sörj målen, och organisera er.

Noah Björelius Hort
Aktiv i Ta Tillbaka Framtiden
Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta i Tyskland. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]