Nyheter

Facebook medger: ströp visningar för vänstermedia

Facebooks vd Mark Zuckerberg presenterar nya planer för ett säkrare Facebook 2018. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP.

Medan det amerikanska presidentvalet höjer tonläget i en global debatt om sociala medier medgav representanter för Facebook i Wall Street Journal i förra veckan att de medvetet strypt trafiken till vänstermedier.

Nyheter

Facebooks vd Mark Zuckerberg har de senaste åren utsatts för hård och återkommande kritik för hur företaget har använts sin position som en av de enskilt mäktigaste aktörerna på sociala medier.

När Facebook lanserade sin plan för att ”återupprätta förtroendet” efter Cambridge Analytica-skandalen 2018 handlade det mycket om att minska synligheten för ”politiskt” innehåll i användarnas flöden.

Men nya vittnesuppgifter från anställda på företaget tyder nu på att Facebook var rädda för den backlash som skulle drabba dem om konservativa sajter tappade allt för mycket trafik. Resultatet blev därmed en ny design för de mycket hemliga delar som styr vad som visas i användarnas flöden, med en stor skillnad: vänstermedia syntes mindre.

Bland vinnarna syntes i stället sajter som Breitbart – paradoxalt nog ett av de mediehus pekats ut som en viktig spridare av des­information i syfte att gynna president Donald Trumps presidentvalskampanj.

Om svenska vänstersajter har missgynnats av Facebooks algoritmer i jämförelse med högern är i nuläget oklart. Flera svenska progressiva nyhetssajter rapporterar dock problem i förhållande till sociala-medier-jätten.

– Det började i våras. Vi har nästan inte alls haft några problem tidigare. Vi är ju en liten spelare i sociala medier så vi marknadsför inlägg ibland för att öka vår räckvidd, och vi drar in en hel del av våra besökare på den vägen, säger Annie Hellquist, chefredaktör på den SAC-kopplade tidningen Arbetaren till Flamman.

Att marknadsföra ett inlägg innebär att ett företag betalar en summa pengar för att Facebook ska visa inlägget för en större skara användare. Annie Hellquist berättar att nyhetsartiklar om så vitt spridda ämnen som rasism, las-frågan och Rysslands president Vladimir Putin alla har fastnat i vad som tycks vara ett automatiskt filter.

– Vi får något slags standardsvar om att marknadsföringen har stoppats eftersom det rör ”känsliga sociala frågor”, vilket ju är nästan allt som vi rapporterar om, säger hon.

Någon förklaring, eller ens några svar, från en levande människa på Facebook har Arbetaren inte fått. Sedan tre månader tillbaka ligger också en ansökan om att officiellt få betraktas som ett nyhetsmedium av den sociala platt­formen – något man hoppas ska minska problemen – orörd hos Facebook.

– Vår trafik har påverkats av det här samtidigt som coronakrisen har medfört problem för väldigt många medier, så det har blivit ett svårt år, säger Annie Hellquist.

Även på Feministiskt Perspektiv har man haft problem med oklara regler och stoppad marknadsföring från Facebooks sida.

– Vi försökte marknadsföra en text av en uppskattad medarbetare, vår sexualpolitiska krönikör. Nej, säger Facebook. Innehåller ordet sex för många gånger, sade Feministiskt Perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt till den egna tidningen i slutet på förra året.

På Dagens ETC, Sveriges största vänstertidning sett till antalet prenumeranter så väl som interaktioner på sociala medier, säger chefredaktören dock att man är osäker på om vänstermedier drabbas oproportionerligt, eller om den egna sajtens trafik drabbats hårdare än konkurrenter till höger.

– Från utvecklingsgrupper verkar det här ju gälla alla typer av sajter. Men om något känner vi ju av godtyckligheten i Facebooks algoritmer, säger Andreas Gustavsson, chefredaktör, till Flamman.

Just den upplevda godtyckligheten är något som även Annie Hellquist på Arbetaren återkommer till.

– Det finns ingen transparens, man kan se att hatpropaganda och så från högern förstärks väldigt mycket i sociala medier. Men exakt vad det beror på, det vet vi egentligen inte.

  • Cambridge Analytica
  • Facebook
  • mark zuckerberg
  • sociala medier

Nytt