Inrikes

Facebook vs fotarbete

”Det är svårt att ha förväntningen att vi en dag ska förvandlas till en socialistisk utopi av skandinavisk stil”, säger Grayson Lookner. Foto: Tor Gasslander.

Bernie Sanders kampanjman Grayson Lookner är i Sverige för att ta valrörelsen ut på gatorna. För att slå högerpopulismen måste vänstern möta människor ansikte mot ansikte, menar han.

Inrikes

Grayson Lookner liksom halvligger, till största delen i luften, mellan två stolar i den svala lobbyn på Clarion Sign Hotel på Norra Bantorget i Stockholm.
Han är bred, orakad och lite svettig. 2016 jobbade han med Bernie Sanders valkampanj, som av många ses som en oväntad framgång. Därefter åkte han till Storbritannien och gjorde samma arbete hos Jeremy Corbyns Labour. Nu är han i Sverige för att lära Vänsterpartister hur man ska upprepa framgångarna.
Fast nu har han jobbat i nio dagar och är trött. Grayson Lookner drar en vits:
En miljardär, en fackansluten arbetare och en immigrant ska äta pizza. Det finns 12 bitar pizza. Miljardären tar elva stycken, sen säger han till arbetaren: akta dig för migranten, så att han inte tar din bit.
Grayson Lookner skrattar inte åt sitt eget skämt. Exakt sådär är det i USA just nu, säger han.
– Vi kan knappt drömma om saker som fri sjukvård eller betald föräldraledighet, saker som man tar för givna här, säger han till Flamman.
Tror du att ni kommer att komma dit?
– Jag vet inte, men vi ska försöka. Vi ska fortsätta försöka, och vi kommer att nå framgångar. Det är bara svårt att ha förväntningen att vi en dag ska förvandlas till en socialistisk utopi av skandinavisk stil.
Nå, riktigt en socialistisk utopi är inte Skandinavien heller, det erkänner han.
Han har bjudits in av Vänsterpartiets Zetkin foundation för att lära ut det han ser som den stora framgångsnyckeln i både Bernie Sanders och Jeremy Corbyns kampanjer; Att prata med folk.

Når i hög grad bara andra sympatisörer

Både för den okände Sanders och den kontroversiella Corbyn var sociala medier en nyckel till att nå ut och entusiasmera sin väljarbas. Men för att förändra opinionsläget, för att öka röstandelen, måste personer som annars skulle rösta på någon annan eller inte rösta alls övertygas.
Till det fungerar sociala medier dåligt, enligt Lookner. Systemen är uppbyggda på så vis att man framförallt får se material man gillar. En vänsterpartist, eller vilken annan partist som helst, som sprider vidare sina viktigaste länkar och argument, når därför i hög grad bara andra som sympatiserar med denna.
– Du vet, filterbubblan och allt det där, säger Grayson Lookner.
Sociala medier ska främst ses som ett sätt att entusiasmera den egna gruppen så att de i sin tur orkar ge sig ut och prata med folk, alltså.
– Det är det äldsta sättet att kampanja, men det är också det mest effektiva. Och om du kan skala upp det, om du har tusentals personer som är ute och har de här samtalen så är det inte bara lika bra som en reklamfilm i TV. Det är mycket bättre.

Skapade exakta psykologiska profiler

Under valrörelsen 2016 stals privat data från miljontals amerikanska Facebookanvändare. Informationen utnyttjades för Trumpkampanjens räkning av företaget Cambridge Analytica som använde informationen för att skapa exakta psykologiska profiler för väljarna.
Det är svårt att säga hur stor effekt det faktiskt hade på valresultatet, men bedömare på båda sidor menar att effekten i alla fall inte kan underskattas. Grayson Lookner kallar det den mest effektiva propagandakampanjen i någonsin.
Att möta och samtala med människor däremot, kostar på.
– Det tar tid, det tar energi, och det kräver en del riktig övertygelse. De där Facebook­annonserna kräver ingen övertygelse alls. De betalade Cambridge Analytica tio millioner dollar och de skapade en algoritm och några videor som var designade för att antingen skrämma folk eller tilltala deras känsla för nostalgisk nationalism. Och de visste, baserat på den psykometri de tagit fram, exakt vilket meddelande som skulle resonera bäst med varje person. Vilket är helt otroligt manipulativt.
Om vänstern hade tillgång till ett liknande verktyg, som kunde garantera en valseger, borde de inte använda det då?
– Vissa säger att vi ska sjunka till den nivån och sätta hårt mot hårt. Jag tror att det den mentaliteten delvis är hur vi hamnade där vi är. Så jag hade varit väldigt emot det.
Även om det innebär att någon som Donald Trump blir president?
– Jag tror att vi kan besegra personer som Trump på andra sätt. Jag tror att vi kan vara ärliga och ändå bekämpa det. Jag tror att vi kan vara ute på gatorna och möta människor ansikte mot ansikte, och ha ärliga dialoger och ändå övertyga dem.

 

_______________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

  • fotarbete
  • sociala medier
  • valkampanj
  • valrörelse

Inrikes