Okategoriserade 10 februari, 2005

– Fotografer skall hålla käften

Erotiken är viktig, men det handlar främst om närhet. Lasse Westman kanske verkar macho, men själv tycker han att han är mjuk. Efter ett helt yrkesliv som filmare har han slagit sig ner i Brasilien och fortsätter söka sig tillbaka.

– Har du fått mycket knulla här då?
Det var bland de första frågorna Lasse Westman ställde till mig första gången vi träffades, här i Salvador i det lättsinniga Bahia. Får man en sådan fråga av en lätt överviktig herre i sextioårsåldern tänds det lätt en varningslampa. Fast när man lärt känna Lasse märker man att han är en ovanligt ömsint man, som tycker om att tala klarspråk även när det gäller erotik. Själv insisterar han på att kärlek och sexualitet är livsnödvändigt, även för äldre flintskalliga män.
– Jag tycker att jag har för lite fortfarande, alldeles förbannat.
Lasse sitter utanför sitt lilla hus på ön Itaparica vid stranden där storstaden Salvador tornar upp sig. Kvällen är varm och fuktig, han har precis visat sin kärleksfilm för sin nya fru Barbara och hennes tonårige son Thiago.
– Vi skiljs mycket i Sverige och väldigt lättvindigt ibland. Det är svårt, sorgligt, allt möjligt, men det är så. Jag har gjort det också.
Älskar du mig? är inte den första film där han vänt kameran mot sitt eget liv. Den mest omtalade är Se döden, filmen som skildrar hans mors död. Har du gjort det till en metod? frågar jag.
– Ja, jag gör nog det, för att komma underfund med vad jag håller på med.
– Om jag tittar på den här filmen som jag gjort nu då, jag vet inte vad jag fått för konklusioner ännu. Den om min morsa var ett bra sätt att få vara med henne och få fråga. Jag hade inte varit så mycket med henne om jag inte hade haft filmen. Efteråt tycker jag att jag ser det rätt klart, jag ville veta mycket mer om mig själv.
– Man gnuggar ju det där materialet fram och tillbaks rätt mycket och det är då man ser mellan raderna. Jag jobbade med filmen under tre år och gjorde andra filmer under tiden för att palla. När vi slutredigerade det på tv orkade en del inte. De blev så djävla tagna när de satt där och körde smårutor på hur hon dog. Jag gick nog igenom en fem, sex redigerare innan det blev klart.
Kärleksfilmen gick mycket enklare att redigera, det gick nästan för enkelt tycker Lasse. Men vi minns kanske alla Expressens löpsedel att filmen skulle handla om att bli kåt.
– Så blir det den djävla diskussionen istället. Jag tycker inte att det är fel att bli kåt, i meningen att bli upptänd, att man vill livet. Tyvärr tror jag att jag misslyckats totalt med att skildra erotiken i den här rullen. Inte så att jag skulle vilja filma skötet eller så, men känslan, den erotiska känslan, utan att ha violiner bredvid slafen eller göra pornografi.

För Lasse är erotiken viktig, det är ett grundtema för honom.
– Det viktiga i den är närheten, det är sorgligt att det blivit så lite. Det verkar ju som om jag haft relationer större delen av mitt liv, men de har inte varit så hela utan ofta såriga. Jag tycker att jag jobbat väldigt mycket istället för att älska, löst mitt liv så, vigt mig åt kampen under många år. Det är inte knullandet, själva sexualakten som är viktigt. Det handlar istället om en ständig ömhet, när man går förbi varandra så tar man i varandra, man tittar ömt på varandra. Det blir ju mycket tydligare i en sexuell relation än i en vanlig kamratskap, men det finns ju där också. Mitt enorma behov springer nog ur en barndom eller ungdom som var fattig på det.
Lasses barndom känns fortfarande mycket nära. I det lilla torpet på jämtländska landsbygden med sin ensamma mamma. När hon skulle iväg och arbeta låste hon in Lasse. Det fanns ingen toalett inne, så han sket på sig. Trots förödmjukelsen blev detta ett sätt att få ömhet av morsan, för när hon kom hem på natten fick hon tvätta honom därbak. Lasse njöt av närheten.
Han har fortfarande material kvar i lådorna som det varit för smärtsamt att bearbeta.
– Det var när jag hade gjort en film i Afrika och trodde att jag gjorde väldigt gott genom att ställa fram en människa som har stora kvalitéer fastän hon var svart och kommer från ett fattigt samhälle. Alla hennes vänner och grannar trodde att hon fått in i helvete mycket pengar, men det fick hon ju inte. Hon fick det bara värre. Jag hade mycket ruelser över det där, torparsonen som hamnat i arbetarklassen och sen över till det där fina medelklasstället på tv.
Lasses fru på den tiden tyckte att det var mycket konstigt. Hon undrade vad det var för märkligt med honom, varför han blev så tagen. Vad var det för särskilt med hans barndom?
– Då borde jag fattat att vi inte hade så mycket ihop. Men jag kom ihåg att jag blev djävligt ledsen. Där ser du, det är en personlig film kvar att göra. Den handlar egentligen mycket mera om fördomar och instängdheten i en liten håla, om horan i byn som är föraktad, om idioten i byn, i en liten by på bara åtta gårdar. Den skall jag sitta och klippa här, om jag bara orkar.

Lasse Westman har flyttat till Brasilien för gott. Den lilla fiskebyn vid havet har blivit hans hem. Med sin dator kan han redigera film och kommunicera med Sverige. På kvällen tar han fram kortvågsradion och lyssnar på Sveriges radio. Tanken på att lämna Sverige föddes när han filmade sin mors död, han stod inte ut med tanken på att bli gammal i Sverige.
– Det förstod jag ju att det inte var något roligt på långvården. När jag sov där, var det nästan bara jag som var där, nästan inga anhöriga sover över. Det fanns faktiskt en tjej som var där nästan varje dag och hälsade på sin mormor. Alla tyckte att det var mycket märkligt, hon var en 18, 19 år bara. När jag sen visade filmen för folk som jobbade eller skulle jobba på sjukhus, så var det bara en bland de fyra- eller femtusen jag visade den för som ville dö på långvården. Man skall inte romantisera hur det är här i Brasilien, men man blir inte ensam i alla fall.

Skrattet och humorn är något som alltid finns med när Lasse arbetar. Igår hittade han en gammal artikel om sig själv.
– Han sa så här, man känner igen en Lasse Westman-film, och många irriterar sig på det, på att det skakar och rör sig, kameran skrattar. Ibland hoppar den för att det är roligt ju, säger Lasse på bredaste jämtska.
Lasse var något av en pionjär i att arbeta med den nya videotekniken på tv. Han ville arbeta med ett litet team, gärna ensam.
– Det är ju nog övergrepp i alla fall att man har en kamera mot sig, är man dessutom två, tre till blir man ju i stor majoritet mot den som skall visa sig. Jag har blivit den där tusenkonstnären. Det är antifackligt så att det dånar om det.
Lasse började som fotograf på tv redan under slutet av 1960-talet, det var där han lärde sig det grundläggande. Filmen om gruvstrejken i Malmberget var hans första stora film, men efterhand började han lägga sig i.
– Det var första gången i svensk tv som fotografen pratade på svensk tv då på 1970-talet. Jag kunde inte hålla käften. Och då frågade jag – det blev ju lite dåligt ljud för micken var ju åt andra hållet. Fotografer skall hålla käften, det är regeln än idag.
Lasses estetik har alltid varit denna enkla raka med så lite klipp som möjligt, men i Älskar du mig? finns det med ett bildspråk som är lite mer trevande.
– Jag trodde att filmen skulle bli helt annorlunda, men jag jobbade ju med en klippare. Jag tyckte det var svårt att vara så nära. Jag är glad att jag haft hjälp av honom. Fast jag tror att det kunde blivit ännu djupare om jag orkat göra den själv, svårare att se också, mycket mera gråt.
Han har alltså sökt upp alla sina gamla förälskelser, den första förälskelsen, den första älskogen, den första frun och de därpå följande. Alla han frågat har ställt upp även om inte alla fått plats i filmen.
– Jag har ju fått några svar som jag absolut inte trodde. En kvinna säger att du blir alldeles för snabbt passionerad, det var väl jättebra tyckte jag, känslosamt eller närvarande eller vad som helst. Men hon menade att det är alltför lättvindigt, lättsinnigt. Det var också jätteoväntat det här att min första fru påstod att jag aldrig sa att jag älskade henne. Det trodde jag att jag sa jättemycket. Men hennes minne är inte så. Och dessutom att jag inte kunde älska henne riktigt för att hon inte var oskuld. Det skall man få höra som radikal människa. Det sorgliga med att göra den här filmen är att jag förstått hur olika vi sett på det som hänt, vi har helt olika bilder och det är tungt att förstå.
Det är först på slutet han insett att den allra främst är ett självporträtt, han utsätter sig.
– Jag kan ju säga att jag hade tidig gubbsjuka, redan som barn. Eftersom det inte är löst för fan för mig, så måste jag. Jag kan ju inte bara säga, jag måste kapa kuken, jag ger mig inte. Jag utsätter mig verkligen i feminismens tidevarv. Till synes ser det ut som det jag håller på med är mycket macho. Fast jag undrar om min exfru Gudrun (Schyman) inte är mer macho, mer hierarkisk. Det är en jättekamp, bara för att man är född som man. Jag kanske är bufflig eller så, men jag tycker att jag har många kvinnliga sidor, mjukhet eller ömsinthet.
I en av filmens mest känsliga scener talar Lasse och Gudrun om den gången han slog till henne. Den har diskuterats av flera av dem som sett filmen med Lasse i klipprummet, men flertalet har förstått att det var något som hände en gång i en upprörd situation. Här hänger Lasse verkligen ut sig själv, men han har inte velat ta bort den. Egentligen ville han förklara mer, hur hans vrede kommer från barndomen, pappan som stängde honom ute. Men danskarna han gjorde filmen med tyckte att det behövdes ingen mer förklaring.
– Fast Gudrun kommer säkert att använda den politiskt, hon är bra på sånt, ler han. Det passar ju bra med hennes nya skatteförslag.

Bland sina flera hundra filmer har nu Lasse fått ihop till en stor trilogi, om födelsen, kärleken och döden. Födelsen är en i dubbel mening naken skildring av hur hans yngsta son Dan föddes. Trots att Lasse nu är pensionär och skulle kunna leva gott på paradisön i Bahia är han inte nöjd. Det finns så mycket obearbetat i hans liv, fast han vill ännu inte avslöja vad det är han planerar.
– Det slutar kanske med att jag filmar min egen död. Då har de säkert uppfunnit några blåsmekanismer så man kan ligga där själv och styra, säger han och skrattar sitt sista befriande skratt innan vi skiljs åt.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 17 april, 2024

Högerextrema norrmän återskapar Hamsuns röst med AI: ”Groteskt”

Författaren Knut Hamsuns signatur. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Författarens ättlingar är skeptiska till projektet – men det högernationalistiska förlaget har inga planer på att stoppa det.

Det norska högerextrema förlaget Legatum Publishing har planer på att använda AI för att återskapa den nazistiska nationalikonen Knut Hamsuns röst. Syftet är att den konstgjorda rösten ska läsa in Hamsuns bok ”Svält” på engelska. 

Då det gått mer än 70 år efter författarens död så tappar förlaget Gyldendal rättigheterna till verket, som därmed får användas av vem som helst. Frågan om upphovsrätten även gäller någons röst är dock inget lagen har beslutat om än.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Kultur 17 april, 2024

Bilden av den mörke titanen saknar distans

Hur mycket Lars Norén tål Sverige? Författaren porträtteras nu i en dokumentär på SVT av Sindra Grahn. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Lite genikult skadar inte, men dokumentären om dramatikerns konstnärskap hade mått bra av att våga gräva vidare kring gränslinjen mellan etik och estetik.

Hur mycket Lars Norén tål Sverige? Bara det senaste året har två fackböcker givits ut, hans sista oavslutade dagbok har publicerats, ett teatermanus har blivit serieroman, ett antal pjäser har satts upp och i dagarna sänds en dokumentär och en dramaserie om hans liv och verk.

Det hela hade inte varit så problematiskt om det inte kombinerats med en förgudning av honom. En ny ton har infunnit sig i samtalet: Norén beskrivs som en dyster titan, en mobbad olympier.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Landström
Författare, litteraturredaktör och medlem i Flammans styrelse.
Inrikes 17 april, 2024

Greta Thunberg har äntligen blivit farlig

Klimatungdomens växande radikalism tyder på mognad. Foto: Pascal Bastien/Avaaz/AP.

Den klimatrörelse som Alex Schulman drömmer om skulle snabbt bli irrelevant.

Jorden har feber. Mars blev den tionde månaden i rad som det globala värmerekordet slogs. Medeltemperaturen de senaste tolv månaderna är 1,56 grader högre än under förindustriell tid. Parisavtalets mål att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader vid slutet av århundradet framstår som alltmer omöjligt att uppnå. Samtidigt fortsätter utsläppen att öka. Alla förhoppningar om kraftfulla åtgärder mot klimatförändringen har grusats, alla vackra löften från världens makthavare dragits i smutsen.

Min generation har helt enkelt misslyckats fullständigt, och vet om det. I en desperat jakt på syndabockar riktar somliga in sig på klimatrörelsen, och inte minst dess ikoniska ledargestalt Greta Thunberg – som nu blivit för radikal och obekväm. ”Hon hade chansen att förändra världen och kastade bort den”, skriver Alex Schulman i en bitter krönika i DN.

Hans besvikelse visar att han svalt myten om Greta Thunberg med hull och hår: berättelsen om det oskyldiga barnet som säger sanningen till makten, bjuds in till parlament och FN för att hålla tal, och äntligen förmår världens makthavare att ta sitt förnuft till fånga. Men den berättelsen har naturligtvis alltid varit falsk. Inte för att den överdriver Thunbergs betydelse eller genomslagskraft, utan för att den förtiger att den verkliga makten vare sig vilar i FN:s generalförsamling eller i några nationella parlament.

Att mänskligheten i dag befinner sig i en existentiell kris beror i grunden på ett kapitalistiskt ekonomiskt system baserat på hänsynslös exploatering av människor och natur. Ett system som sätter majoriteten av världens tillgångar – och därmed makten över de mest avgörande ekonomiska besluten – i händerna på en liten minoritet.

Läs mer

Miljardärer och kapitalförvaltare utövar alltså lika mycket makt över vår gemensamma framtid som folkvalda politiker. För den som inte vill se detta är det bekvämt att göra Greta Thunberg till syndabock.

Men det somliga vill se som urartning är snarare ett tecken på mognad. Det är både förutsägbart och logiskt att klimatrörelsen blir mer konfrontativ i takt med att tiden rinner ut och den politiska utvecklingen går åt fel håll. Att rörelsen blir mer systemkritisk och knyter an till andra frågor – som motståndet mot Israels blodiga krig i Gaza – är nödvändigt.

Att rörelsen blir mer systemkritisk och knyter an till andra frågor – som motståndet mot Israels blodiga krig i Gaza – är nödvändigt.

En tänkande politisk rörelse måste klara att peka på samband. Mellan militarisering och miljöförstöring. Mellan Israels brott mot palestinierna och fossilindustrins brott mot hela mänskligheten. Mellan den nationalistiska högerns förakt för svaghet och kapitalets behov att söndra och härska. Mellan växande ojämlikhet och urvattnad demokrati. Mellan åtstramad välfärd och utarmning av naturresurser.

Klimatkatastrofen är mänsklighetens allvarligaste kris hittills, men långtifrån den första. Förstörelsen av ekosystem, lokalsamhällen och människoliv har accelererat sedan kapitalismens födelse. Långt innan temperaturkurvorna började peka uppåt existerade överflöd sida vid sida med svält och misär, maktfullkomlighet intill maktlöshet. Mänskligheten lägger mer kraft och resurser på att utveckla och köpa nya högteknologiska vapen än klimatomställning.

Att de unga klimataktivisterna förstår detta bättre än Alex Schulman är inte så konstigt. De har ju redan testat det han föreslår – att snällt sitta utanför parlamenten och be politiker att ”lyssna på vetenskapen”. Tack vare dem finns det nu verkligt hopp. Inte om frälsning genom modiga beslut av världens makthavare, utan om en demokratisk folkrörelse som formar framtiden underifrån.

Inrikes/Nyheter 16 april, 2024

L svänger i skolfrågan: ”Ny politik om två år”

Lotta Edholm, Johan Pehrson och Fredrik Malm vid presskonferensen. Foto: Samuel Steén / TT.

Liberalerna vill ta fram en ny skolpolitik inför valet 2026. Men enligt Åsa Plesner kan partiet börja driva en annan politik redan nu om viljan finns.

Under tisdag eftermiddag höll Liberalerna en presskonferens där de presenterade sin nya vision för den svenska skolan, som ska omsättas i en ny skolpolitik inför valet 2026. 

I centrum står återregleringen av skolan, där bland annat friskolereformen ska rullas tillbaka, tillsammans med målstyrningen och kommunaliseringen. Även en ”postmodern och konstruktivistisk kunskapssyn” nämns i partiets debattartikel i Svenska Dagbladet, publicerad samtidigt som presskonferensen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]