Inrikes 24 oktober, 2022

Göran Therborn: Vänstern ska inte skämmas för sin historia

Vänstern har en lång och stolt historia. Att företrädare verkar skämmas för den är ett tecken på att det saknas grundläggande socialistisk skolning.

Vänsterpartiet gjorde ett dåligt val. Det finns säkert skäl till det, och klart står att försöket att bli en andra socialdemokrati för bruksorternas krympta arbetarklass misslyckats. Jag ska uppehålla mig vid något helt annat: valkampanjens pinsammaste ögonblick.

Det var på kvällen den 28 augusti som partiledare Dadgostar utfrågades i TV om sitt parti och sitt ungdomsförbund. Kvällen innehöll två pinsamheter. Den ena stod SVT och dess utfrågare, Camilla Kvartoft för. Den delen av utfrågningen var riggad som ett sammanträde med Joe McCarthys utskott om ”oamerikansk verksamhet” eller som en intervju med den korrupta boulevardpressen i England eller Latinamerika. Det började med ett 70 år gammalt citat av en dåvarande redaktör för den sedan länge nedlagda tidningen Ny Dag, för att understryka att SVT nu inledde en helt ny sorts valkampanj.

Den andra pinsamheten var Dadgostars oförmåga att hantera de groteska men förutsägbara angreppen. Den visar på V-ledningens behov av elementär socialistisk grundkurs.

Kärnan i Kvarforts angrepp sammanfattades i ”Kommunismen är ju en totalitär ideologi som mördar folk”. Vad svarar man på det?

Kommunismens ideologi eller samhällssyn hittar du i Kommunistiska manifestet av Karl Marx, har du hört talas om den? Där hittar du ingen totalitarism och inga mördade folk. Vad du hittar är en analys av det borgerliga klassamhället och en vision av, ”i stället för det gamla borgerliga samhället med dess klasser och klassmotsättningar … en sammanslutning vari envars fria utveckling är förutsättningen för alla fria utveckling”.

”De finns i din partiledning som har kallat sig sig kommunister, Vad anser du om det?” Rätt svar: Det kan jag inte se något problem med. Jag utgår från att de menat Marx manifests definition av kommunister: ”den beslutsammaste och alltid framdrivande delen av arbetarpartierna”.

Det kalla kriget är slut. ”Kommunism” måste förstås, analyseras och seriöst diskuteras i tre bemärkelser, som samhällssyn eller ”ideologi”, som rörelse och som statsbildningar.

Som samhällssyn är kommunismen en kritik av och ett engagemang mot förtryck och exploatering, en samhällsanalys fokuserad på klass och klasskamp, ett engagemang för ett socialistiskt samhälle styrt av de arbetande klasserna i stället för kapitalet. Marx såg avskaffandet av kapitalets makt som en revolutionär process. Han var engagerad i 1848 års europeiska revolutioner och i Pariskommunen 1871, och den kommunistiska samhällssynen var revolutionär. Med demokratins konsolidering i Europa och med Sovjetunionens ställning i världen, blev en fredlig demokratisk väg till socialismen en del av kommunistisk samhällssyn efter 1956, och stadfäst som eurokommunistisk generalinje i en gemensam deklaration 1975 av de franska, italienska och spanska kommunistpartierna. Med CH Hermanssons ledarskap blev SKP eurokommunistiskt tio år tidigare.

I kommunistisk ideologi ingår också en vision om ett fjärran framtida kommunistiskt samhälle som ett frihetens rike, byggt av ”var och en efter förmåga, till var och en efter behov” (Till kritiken av Gotha-programmet, en annan nyckeltext för kommunistisk världdsåskådning)

Det klasslösa, emanciperade, frihetliga kommunistiska samhället kan ses som en dröm om framtiden efter kapitalismen. I utfrågningen tillät Dadgostar Kvartoft prata om det som förtryck, trots programcitat projicerat på studioväggen, ”klasslöst samhälle”, ”utan allt förtryck”, ”kommunistiskt samhälle”! Med utgångspunkt i V:s engagemang för mänskliga rättigheter kunde Dadgostar också ha tillagt: Ett kommunistiskt samhälle i Marx mening är ett samhälle där alla mänskliga rättigheter är förverkligade för alla människor.

Uttrycket ”kommunistiskt samhälle” användes aldrig i Sovjetunionen och Östeuropa som beteckning på det egna existerande samhället. Med andra ord, när Ung Vänster och andra säger sig sträva efter ett kommunistiskt samhälle kan det inte missförstås av hederliga och normalbegåvade personer: Det syftar på Marx framtidsdröm och inte på något annat.

Vad gäller arbetarrörelsen har den kommunistiska riktningen sitt ursprung i motståndet mot första världskriget, som de stora socialdemokatierna och arbetarrörelserna alla kom att delta i: de tyska, österrikiska, franska, brittiska och ryska. Det var genom motståndet mot kriget som Z Höglund och de unga svenska vänstersocialdemokraterna fick kontakt med Lenin, och sedan för en tid anslöt sig till Komintern.

Vänsterpartiets föregångare SKP var en del av den kommunistiska rörelsen. Var det skamligt? Samarbetet innehöll bland annat oförsvarbara uttalanden till försvar för repressionen i Sovjet i lojalitet med vad man uppfattade var en stat av arbetarklassmakt som börjat bygga ett socialistiskt samhälle, ett samhälle av och för vanliga arbetare. Här finns två frågor att reda ut. Var förhoppningen om en framtida icke-repressiv socialism en absurd tro, ungefär som att tro på Gud? För det andra, är innebär inte kollektiva lojaliteter ofta överseende med oacceptabla drag i ljus av större hänsyn?

Tron på en bättring av de kommunistiska staterna kan knappast mätas och värderas objektivt. Men positiva förändringar kan inte förnekas. 1956 gjorde Chrusjtjov upp med stalinismen och dess förbrytelser. Det kommunistiska Östeuropa kom till slut att producera demokratiska ledare som blev hjältar även i väst: Alexander Dubcek, Michail Gorbatjov. Andra var på väg, bland annat i Ungern och Slovenien. Tålamodets längd kan alltså diskuteras, men förhoppningarna på de kommunistiska staterna var knappast absurda.

Den kommunistiska rörelsens lojalitet med repressiva stater var inte unik. Ta den svenska högerns vilja att ansluta sig till grundandet av NATO 1949. Det betydde att den svenska borgerligheten ville alliera sig med en till stora delar rasistisk apartheidstat, USA, där svarta och vita enligt lag (i många delstater) var förbjudna att gifta sig med varandra – raslagar som var förebild för de nazistiska 1935. Inte heller kunde svarta och vita bo i samma områden, gå i samma skolor, eller bo på samma hotell. En allians med Nato var också en allians med brutala koloniala imperier, med Frankrike som just startat det första Vietnamkriget och som massakrerat 10 000-tals antikoloniala demonstranter i algeriska Sétif 1945 och på Madagaskar 1947; med Storbritannien i kolonialkrig från Malacka till Kenya; med Holland, kolonialkrigande i Indonesien; med den halvfascistiska och kolonialistiska diktaturen i Portugal, och med den exploaterande belgiska kolonialstaten.
Visst kan det invändas att USA inte bara var rasism och att Frankrike inte bara koloniala massakrer och krig. Poängen är att så var det med de kommunistiska staterna också. Sovjet besegrade den tyska fascismen, det kommunistiska Östeuropa hämtade upp en stor del av västs ekonomiska överlägsenhet och gick i spetsen för kvinnors rättigheter i kontinentaleuropa.

En hel del medial uppmärksamhet har ägnat åts att Lars Werner och andra VPK:are umgicks med östeuropeiska kommunistfunktionärer. För dem med kvällstidningsintressen kan ju detta vara betydelsefullt. Minst lika betydelsefullt men föga uppmärksammat är då att de i den Arabiska våren störtade diktatorerna Hosni Mubarak i Egypten och Zayn al-Abidin Ben Ali i Tunisien var partikamrater med Göran Persson och Mona Sahlin i socialdemokraternas ”Socialistiska international”.

Mycket viktigare än uttalanden och personligt umgänge är göranden. Har den svenska kommunistiska rörelsen någonsin gjort något skamligt, förtryckt någon? Nej, tvärtom, de har varit offer för förtryck, om än långtifrån av stalinistisk omfattning och brutalitet. De enda våldsamma svenska kommunisterna som dödat någon var troligen de Spanienfrivilliga, som gick i strid för att försvara den spanska republiken och demokratin 1936. Det var kommunisternas tidning Norrskensflamman som bombades 1940, ett attentat i vilket fem människor dödades. Det var kommunister, omkring 600 stycken, som sattes i koncentrationsläger under andra världskriget, tillsammans med några ”Englandsvänner”. Det var kommunister som det spionerades på, som svartlistades för anställning eller befordran. Åtminstone in på 1980-talet sattes värnpliktiga med misstänkta kommunistiska föräldrar i särskild tjänst.

Det här bör man då kontrastera mot borgerlighetens göranden i modern tid. Det mest iögonfallande är Carl Bildts engagemang som en av få utländska medlemmar i den amerikanska krigslobbyn för en invasion av Irak, ”The Committee for the Liberation of Iraq”. Om Kvartoft hade varit en hederlig och kunnig journalist, hade det varit på sin plats att fråga Ulf Kristersson om vad han tycker om de cirka 200 000 civila döda som Carl Bildts krig lämnade efter sig i Irak. 1

Visst är det så att de kommunistiska revolutionerna, och framför allt de våldsamma inbördeskrigen mot kontrarevolutionen med deras brutalisering, inte Marx kommunistiska samhällssyn, ledde till repressiva stater. Revolutioners mänskliga kostnader bör ge anledning till eftertanke, liksom reformistisk anpassning.

Stora historiska omvälvningar kan dock inte malas ned till sina mörkaste korn. USA:s rungande oavhängighetsförklaring skrevs av slavägare och slavhandlare, men dess påstående att ”alla människor är skapade jämlika” hade en världshistorisk effekt, liksom de franska och ryska revolutionerna och deras inspirationskällor. Axel Danielsson, en av den svenska socialdemokratins förgrundsgestalter, skred ibland under namnet Marat, efter en av de radikalaste franska revolutionärerna. Den svenska vänsterliberalismens – på den tiden när en sådan fanns – stora gestalt Adolf Hedin var starkt påverkad av den franska revolutionen och ville begravas med revolutionens trikolor på sin kista.
Kollektiva lojaliteter har sitt pris, men också, ofta om än inte alltid, sin belöning. Och den utesluter sällan kritik.

Varför behövs då socialismen? Vänsterpartiets socialistiska målsättning var också en diskussion som V:s partiledare inte klarade av. Mänskligheten står inför klimatförändringar som är en planetarisk ödesutmaning. Grön kapitalism med elbilar och fossilfritt stål är bra, men de är nisch-lösningar för nisch-klasser. Vi behöver en planetär och allmänmänsklig lösning. Det är inte möjligt så länge kapitalismens ekonomiska system inriktar världen på privat vinning och klyver mänskligheten, så att den rikaste hundradelen har en genomsnittlig inkomst 144 gånger större den fattigare hälftens, den hälft som enligt World Inequality Report har drabbas hårdast av klimatkrisen. Vår tids socialister erkänner betydelsen av individuella entreprenörer, men erfarenheter från USA visar att det viktigaste för de största är möjligheten att utveckla en verksamhet och inte att skapa en dynasti av privilegier.

I Europa är kommunismen numera historia, som Gudrun Schyman sagt: 1900-talshistoria. Dagens vänsterrörelse står inför och ser annan värld än den tidens vänster. Men den har ingen anledning att skämmas för sin bakgrund eller för sina föräldrar. De gjorde sitt bästa i sin tid. Någon ”uppgörelse med sitt förflutna” är inte att vänta från högern, men dess rasistiska och krigiska bakgrund och dess fräcka hyckleri bör alltid ihågkommas. Vänstern har ingen anledning att bli defensiv och undfallande. Den har alltid varit den pådrivande kraften för frihet, jämlikhet och solidaritet.

Göran Therborn är professor i sociologi vid universitetet i Cambridge, och en av världens mest citerade marxistiska forskare.

Kultur 22 september, 2025

Heltnes antiterapi är uppgivet trösterik

Johan Heltne beskriver ett mentalt tillstånd där känslor omvandlas till fysiska obehag. Foto: Henric Hemmerlind.

Hur hanterar vi lidande? ”Anfallen” kan läsas som kritik mot en kultur som har svårt att acceptera smärta som inte leder någon vart.

För två år sedan satt jag för första gången mittemot min då nya psykolog, och berättade för honom att jag inte hade några känslor. Det var en upplevelse jag burit på länge, som kommit att bli en mer tryckande faktor i mitt liv – mitt känsloliv var främst teoretiskt. Oftast försökte jag gissa mig fram till den rimliga känslan och sedan känna den, vilket orsakade mig ett lidande jag var trött på och ville förändra.

Det är just konsekvenser av uteblivna känslor jag upplever att Johan Heltnes nya bok Anfallen, utgiven på det nystartade förlaget Episod, handlar om.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 22 september, 2025

En komisk knockout mot myndighets-Sverige

Willma Idris spelar Willma i ”Boxningsklubben” på Kulturhuset Stadsteatern Husby. Foto: Leonard Stenberg.

Loran Battis ”Boxningsklubben” är fysisk, högljudd och dråplig utan att tappa skärpan en sekund.

Förra året utkom Battis dokumentärfilm G. 21 scener från Gottsunda som även kom att belönas med en Guldpiga för sitt finstämda porträtt av vardagen i den vackra men stökiga Uppsalaförorten. Medan grabbarna från regissörens barndom fortsatte att snurra i sportbilar, gräva upp vapen i skogen och hålla fast vid det kriminella livet, valde Batti en annan väg där boxningen blev hans fristad. Mot den bakgrunden är han nu tillbaka med en pjäs om kampsporten, i vilken huvudpersonen Willma (Willma Idris) återvänder till förorten hon vuxit upp i. Med en okuvlig vilja för hon en kamp om att öppna en boxningsklubb för att slå tillbaka mot samhället som vänt hennes hemtrakter ryggen. Willma tar bokstavligen saken i egna händer och bryter sig in i en lokal som stadsdelsförvaltningen avsett för en mäklarfirma. Mot sig har hon en segdragen byråkrati som möter hennes initiativ med regler och blanketter.

Att låta det byråkratiska maskineriet förkroppsligas av Petter, en medelålders man på gränsen till nervsammanbrott, visar sig vara ett tacksamt humoristiskt grepp då den grå tillvaron av ständig pappersexercis minst sagt tär på hans välmående. I pjäsens inledande scen virvlar han runt på sitt kontor, kastas in i ett telefonsamtal som utvecklas till ett bråk med sin fru och försöker sedan stilla nerverna med Simon & Garfunkel och några halvhjärtade andningsövningar. Under föreställningen växlar dessutom Idris mellan att spela Willma och stadsdelsdirektören Ann-Katrin, som i olika yogapositioner rabblar ”byråkratiska” med en djup, släpig stämma. Det är som om karaktärerna hoppat rätt ut ur serietecknaren Liv Strömquists album där människor fast i senmodernitetens syrefattiga tillvaro vänder sig till mindfulness. Jag skrattar ofta rakt ut. Battis och Hallbergs skrattfest varvas dock med sylvass kritik som skär genom alla samhällslager.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 21 september, 2025

Det är världen som är handikappad

Glamour för alla. Foto: Scallywag Fox, ”Drag Syndrome”, 2020.

Londonmuseet Victoria & Albert sätter ljuset på design för personer med funktionshinder. Med färg och innovationskraft visar utställningen på normalitetens snäva gränser om än väl informationstungt.

En trappa kan för en person vara ett sätt att ta sig till nästa våning, en så självklar del av vardagen att man knappt tänker på det. För någon i rullstol kan samma trappa utgöra en mur som, om ingen hiss finns, kan förstöra en hel dag.

Det här orättvisa tillståndet är utgångspunkten för Design and disability på anrika Victoria & Albert Museum i London. I denna tillfälliga utställning blandas kläder, redskap och politisk kamp sömlöst med varandra, i en hyllning till hur personer med funktionsnedsättning har lyckats anpassa en ovälkomnande verklighet efter sig själva. Men det allvarliga ämnet till trots är Design and disability en explosion av pastellfärg och glädje.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 21 september, 2025

Paulina Sokolow: Svenska kyrkan är solidaritetens sista utpost

Demonstration för Gaza i Stockholm den 17 juni, arrangerad av Amnesty Sverige, Oxfam Sverige, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Olof Palmes Internationella Center, och Act Svenska kyrkan. Foto: Jessica Gow/TT.

Jag har precis gått med i Svenska kyrkan. Och det har inte ett dugg att göra med att jag tröttnat på att vara judinna eller för att jag kommit på att Jesus återuppstod på Påskdagen. Snarare är det en konsekvens av min tro. En grundbult i judiskt tänkande, är att ”laga världen”, på hebreiska tikkun olam och som omnämns i Mishna, sammanfattningen av Talmud. 

Det som är sönder behöver lagas.

Låt mig förklara. Det handlar om en vilja och saknad över att få ingå och delta i ett sammanhang bortom det partipolitiska som tenderar att vara volatilt och nyckfullt. Det behövs också, men medan parlamentarismen behöver sin höger-vänsterskala och praktiska lösningar på sakfrågor, är vi så många fler som kan enas om mycket på ett principiellt plan, även i det andliga. För det behövs en annan plattform. 

Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av.

Medan hela det politiska fältet rört sig högerut och dragit med sig Socialdemokraterna i skredet, har Svenska kyrkan förblivit vid sin antirasistiska, sexualinkluderande och socialt ansvarstagande och icke-dömande ståndpunkt. Kristendomens budskap om nåd har visat sig fungera som ett slitstarkt rättesnöre i hur Svenska kyrkan år efter år och i en våldsam omvärld stått stadigt i viktiga frågor i jämförelse med den civila omvärlden, där omsvängningen i det politiska samtalet har brutaliserats och där tonaliteten förbytts från omsorg och hopp till hårdhet, lönsamhet och murar. Etablerade, tidigare samlande institutioner som Svenska freds, Amnesty och till och med Human rights watch, kämpar numera i marginalen.

Vill man få en fysisk förnimmelse av avståndet mellan Svenska kyrkan och det parti som kallar sig kristet är det bara att kolla in Ebba Buschs resa mot att tacka Israel under pågående folkmord och hennes giftiga retorik mot muslimer. Det är inte Svenska kyrkan som rört på sig, det är Kristdemokraterna.

Denna breda och samlande struktur behöver inte återuppfinnas, utan existerar i diakonin, den verksamhet som riktar in sig på socialt utslagna, i flyktingmottagandet, i de kyrkliga rummen som har landets generösaste öppettider och till vilka tillträdet aldrig är villkorat med entréavgifter eller medlemskap. De bara finns där i varje stadsdel, bemannat med personer som tar emot, kan snacka, erbjuder aktiviteter för alla åldrar och inte minst en rik körsångsverksamhet. En institution som ger utrymme för religion och tradition är också mer mottaglig för befolkningsgrupper för vilka det är en viktig del i vardagen, inte bara kristna.

Att Svenska kyrkan tog den öppet samhällstillvända och socialt orienterade vägen kan vi bland annat tacka prästen och politikern Harald Hallén i Torrskog för. Inom socialdemokraterna arbetade han i början av förra seklet för ett kyrkopolitiskt program som skulle behålla statskyrkan och inte, som partimajoriteten önskade, ”avskaffa” den. Sverige får då det Hallén kallade ”folkkyrkan”. Jesus, menade Hallén pragmatiskt, är inte Gud utan en mänsklig idealgestalt.

Vilken otrolig idé. I stället för att isolera de frommaste från omvärlden, antar de en position som följer med sin tid och som ser det som en samhällsförpliktelse att upprätthålla relationer med andra trosinriktningar, något som i modern tid varit av betydelse för Sveriges många muslimer.

Så det är inte konstigt att högerextrema partier nu vill aktivera sig i den slumrande valrörelsen till kyrkovalet. Och det ingår i folkkyrkans organisering att engagemanget organiseras partipolitiskt, kanske inte helt idealt. Ingen institution är ointaglig, men Svenska kyrkan har visat sig sällsynt motståndskraftig. Valet den 21 september, som spås få högre valdeltagande på grund av ett större intresse från unga, kommer att sätta det på ytterligare prov.

Läs mer

Min relation till kyrkan är inte bara teoretisk utan reell. Vänskapen inleddes med en av de vanligaste svenska folksporterna, genom körsången. Jakobs kyrka i Kungsträdgården, Björkhagens kyrka, Matteus och Oscarskyrkan. Där har jag tagit en stämma i både Mozarts ”Requiem” och ”Veni, veni Emmanuel” eller nött bänk i publiken när något av mina barn sjungit. I musikens klanger i gemenskap uppstår intima band mellan förnuft och mysticism, en effekt som inte är oviktig för att se en mening med att orka fortsätta det politiska engagemanget. 

Om jag tror på Gud? Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av. Det gör mig salig på riktigt.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 september, 2025

Lång väg kvar på Sveriges nya elnät

Regeringens mål om att dubbla elproduktionen kräver en kraftig utbyggnad av elnäten. Foto: Erland Segerstedt.

I rekordfart har högspänningsledningen Aurora Line byggts från Luleälven till finska gränsen. Men elnätet behöver fortfarande byggas ut kraftigt. Prognoser pekar på att det totalt kan handla om kostnader på nära en biljon kronor – men de exakta siffrorna varierar kraftigt. ”Klart det ställer till det”, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät.

Kilometer efter kilometer sträcker sig den 30 meter höga elledningen genom skogslandskapet. Men på en punkt längs sträckan pågår arbete. En skylift och några bilar står nere på marken, medan en person sakta förflyttar sig högt uppe i luften längs linan.

– Det är en cykel som sitter fast i ledningen. Vi har jobbat i sju dagar med att sätta upp plastbitar som ska skrämma bort fåglarna. Vi började i Messaure och nu har vi kommit till stolpe 316, berättar Pavel, som står på marken vid skåpbilen med material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)