Ledare

GÄSTLEDARE

Haveriet på 1177 behöver ingen utredning

Nära tre miljoner samtal till Vårdguiden 1177 har bandats och automatiskt publicerats på en öppen server. Foto: Anna Herdy

Flera miljoner samtal till Vårdguiden 1177 har legat ute som ljudfiler på en öppen sajt. Att utreda varför och hur det ska undvikas i framtiden borde inte kräva mer än en postit-lapp.

Ledare

Det var tur att man satt ner: privatisering och kedjor av underleverantörer som vill maxa sin vinst genom pressade kostnader har chockerande nog inte lett till ett fungerande system, så som högerpolitiker utlovat. Istället har tio tusentals värmlänningars, sörmlänningars och stockholmares klamydiaångest skickats till ett callcenter i Hua Hin, Thailand, och därefter rakt ut på internet.

IT-tidningen Computer Sweden avslöjade i måndags att nära tre miljoner samtal till Vårdguiden 1177 bandats och automatiskt publicerats på en vidöppen server. Totalt 170 000 timmar medicinsk rådgivning har legat uppe för fri lyssning sedan 2013. 57 000 av dem som har ringt har även fått sina telefonnummer sparade. I rena tal alltså ett långt mycket värre säkerhetshaveri än det som rullades upp på Transportstyrelsen under 2017, då flera tunga tjänstemän och två ministrar fick sparken.

Den gången var det hemliga agenter och militärens fordonspark som röjdes. Nu:nniskors sjukdomshistorik och andra känsliga medicinska uppgifter. Enligt Computer Sweden, som lyssnat på några av samtalen, har de innehållit uppgifter om symptom, vilka mediciner inringaren tar och tidigare sjukvårdsbehandlingar. I många fall är det en förälder som ringer åt sina sjuka barn, där de på samma sätt uppger symptom och tidigare behandlingar.

I takt med att affären rullas upp har den politiska responsen sett ut ungefär som den brukar: de ansvariga beklagar, är bestörta och minst lika arga som alla andra. De kommer snart att kalla till sig personer som ska redogöra för varför det hänt och vad de ska göra för att de aldrig mer ska upprepas. Problemet ska utredas, så att vi vet var det gått fel.

I takt med att affären rullas upp har den politiska responsen sett ut ungefär som den brukar: de ansvariga beklagar, är bestörta och minst lika arga som alla andra.

Men den här katastrofen behöver ingen utredning. Tommy Ekström, VD på det bolag som vunnit upphandlingen för 1177, vet redan vad problemet är. Det är inte så enkelt idag att man bara har en server med allting på, det är ett enda jox med en massa involverade, massa olika delar utanför vårt eget företag” (Computer Sweden, 18/2, 2019).

Översättning: Det är den borgerliga fixeringen vid att konkurrensutsätta varje beståndsdel av samhället som är problemet. Och eftersom det görs med inverterade budgivningar, där lägst bud vinner, blir resultatet alltid därefter.

Det är därför Stockholms läns landsting upphandlat stödstrumpor för 6 000 kronor styck, därför Transportstyrelsens körkortsregister hamnade i Ungern, därför den privatiserade järnvägen rostar sönder, därför gamlingar halkar ihjäl sig under vintern när ingen vet vem som ska snöröja vilken gata och därför miljoner rådgivningssamtal publicerats på en öppen server i Thailand. Det är helt enkelt ett enda jox med en massa involverade där ingen har någon koll.

  • 1177
  • privatisering
  • Transportstyrelsen
  • upphandling
  • Vårdguiden

Ledare