Okategoriserade 19 mars, 2009

”Jag är en av dem som tillhör Miraklets miljonarmé”

Flammans Latinamerikareporter Dick Emanuelsson opererades av kubanska läkare för starr i november och december. I nedanstående Reportage berättar han om seklets mest hoppingivande sjukvårdsprojekt.

TEGUCIGALPA Från den lilla minibussen fönster kan jag nu se de autentiska färgerna, de exakta konturerna och detaljerna på de böljande fälten med vattenmeloner, majs och sockerrör. Jag njuter av åsynen. Så här måste en utsläppt fånge känna sig efter en längre tid i fängelse, tänker jag. Vi närmar oss ett av fyra sjukhus där de kubanska ögonläkarna har opererat 30.000 fattiga honduraner och en fattig svensk latinamerikareporter de senaste två åren.
Det hela hade börjat tre månader tidigare. Min fru/fotograf och jag hade precis videofilmat den sista intervjun med den kubanska chefsläkaren Zoila Martinez för att sy ihop temat om ”Misión Milagro”, Uppdrag Mirakel. Efter den undrade jag om hon kunde göra en enkel synundersökning och skriva ut ett recept så jag kunde köpa ut det femte paret glasögon under loppet av 18 månader.
– Aj, aj, aj! Dåliga nyheter. Du har starr på bägge ögonen och dessutom är ditt vänsteröga rejält slitet i näthinnan, sa hon och tillade:
– Jag vill se dig här klockan 08.00 i morgon bitti, på fastande mage, inga vätskor eller annat! Du vet hur hela processen går till så jag behöver inte informera dig, chico! sa hon korthugget, så typiskt för en kubanska.

Fyrtiofem dagar per öga, eller tre månader, var den tid jag skulle behöva för att bli återställd, sa Zoila. De första tjugo dagarna efter operationen är de mest kritiska. Patienten får i praktiken knappt böja sig eller lyfta en stol. Tre månader på rygg men absolut ingen sex! Lyssna men inte själv sammanfatta nyheter, än mindre göra reportageresor.
Att bli nästan blind utan att kunna göra något åt sin situation, det är en realitet som drabbar 600.000 fattiga latinamerikaner varje år. En sak är att spegla det i reportage, en annan är att själv hamna i en sådan tragisk situation. Nu begrep jag varför texten på dataskärmen för varje vecka blev allt svårare att läsa. Det hjälpte inte mycket att förstora upp texten, det fanns något i vägen i ögat som gjorde att jag gick med brännande ögon och en ständig migrän. Dagar när kvicksilvret går upp till 30-35 grader i Tegucigalpa innebar dubbel huvudvärk.
Kl. 08.00 den 8 november: Vi är 28 patienter, 18 med starr och tio med pterygium. På enkel svenska kallas det Vinghinna, ett triangulärt veck av bindehinnan som växer på hornhinnan. Privatkliniken Santa Lucia i huvudstaden Tegucigalpa kräver 60.000 lempiras, cirka 27.000 svenska kronor, per opererat öga. Nästan dubbelt så mycket som genomsnittshonduranen tjänar under ett år.

De 17 kubanerna, 16 kvinnor och en man, anländer fem över åtta, typiskt latino, tänker jag. De titulerar varandra compañero – kamrat i stället för ”Lic. Doktor”, som är det hierarkiska gängse sjukhusspråket i Latinamerika. Men så hör jag något som jag aldrig varit med om under de 32 år jag har bevakat Latinamerika. Personalen sjunger Kubas nationalsång innan den startar arbetet; ”A morir por la patria es vivir”, Att dö för fosterlandet är att leva. Vi 28 tittar på varandra men ingen säger ett ord. För honduranen är en blyg enkel människa, säkert tacksam men samtidigt oförstående över att dessa professionella yrkesarbetare opererar dem gratis. Och inte bara det, dessa lite bryska kubaner ser dessutom de fattiga i Honduras och i Latinamerika som den ”prioriterade målgruppen”, som en svensk landstingsbyråkrat skulle ha uttryckt sig.

Den förkrossande majoriteten av patienterna är extremt fattiga, de flesta är bönder som arbetar under den heta centralamerikanska solen. Vindarna för med sig damm som i kombination med det starka skenet från solen orsakar pterygium som växer och till slut gör det omöjligt för personen att kunna se. Solen eller ljuset i natten från bilar är andra orsaker till varför starren utvecklas, särskilt för taxi- eller lastbilschaufförer. Naturligtvis är åldern en avgörande orsak i många fall, men jag känner mig vid 57 års ålder inte särskilt gammal, försvarar jag mig. Min gamla kompis från Järfälla, Gunnel Silva, bosatt i Uruguay de senaste 18 åren och som också har starropererats, sammanfattade nyheten om min starr med orden; ”Dick, våra blåa nordiska ögon är inte skapta för dessa soliga latituder med hål i ozonskiktet!” Till det kan man tillägga att jag i 25 år har suttit och blängt på dataskärmar på Flamman.

Jag är nummer två, först är Guadalupe, en 93-årig honduran som bott och levt de senaste femtio åren i Mexiko. Han har pengar och skulle kunna betala för sig på de bästa privatklinikerna i landet eller i grannlandet USA. Men bara kubanerna kan klara att operera bort starr på en så gammal man, säger han.
Alejandro, 65, är en annan honduran som påstår att han är ”krigsveteran” och jag frågar ”i vilket krig då”? ”Fotbollskriget 1969 när El Salvador invaderade Honduras”, svarar han. ”Men det pågick ju bara i tre dagar, hur kan man bli veteran på ett krig under tre dagar?” Den gamle knekten ser grinigt på mig.
Från ”El Paraiso”, paradiset, vid den nicaraguanska norra gränsen, har tio bönder kommit. De är starka men livrädda för dessa bestämda kubanskor.

Odalys öppnar dörren och säger att det är dags. Guadalupe rullar ut i sin rullstol samtidigt som han utdelar flygande kyssar till Zoila, Odalys, Lilian och Iliana. Luftkonditioneringen hörs lätt och det är högst 15 grader i den stora operationssalen som har det senaste i teknologisk utrustning.
Zoila har dagen innan kommit tillbaka från länet Esperanza, dominerat av 100.000 extremt fattiga bönder från Lenkasfolket. Hon har opererat i kubanernas motsvarighet till tv-serien MASH. Skillnaden är att kubanernas mobila sjukhus finns i verkligheten. Kubanerna söker upp dessa människor som inte ens har råd att ta bussen in till det närmaste sjukhuset. Under en tioårsperiod ska över sex miljoner ha blivit opererade av Zoila och hennes kamrater.

Det var 1 november 1999 då Fidel Castro i sällskap med de Iberoamerikanska statscheferna invigde den Latinamerikanska Medicinska Högskolan (ELAM) i Havanna. 3.500 elever från de fattigaste förhållandena runt om i Latinamerika och Karibien hade installerats redan i februari samma år och jublade när Fidel, mitt under den ekonomiska Specialperioden, den period som pågick i över tio år och bokstavligen gjorde kubanerna smalare, förkunnade, mot alla ekonomiska kalkyler, att ELAM skulle utexaminera över 100.000 läkare under en överskådlig tid. Statscheferna och Kung Juan Carlos från Spanien applåderade artigt men den unge nyvalde presidenten från Venezuela, Hugo Chávez , inte bara applåderade, han hade andra planer som han ville smida med den kubanske revolutionsledaren. Medan de andra statscheferna reste hem till sina respektive länder stannade Chávez kvar i en vecka och jag såg och hörde honom när han talade på Havannas universitet inför jublande studenter och bekräftade alliansen Kuba-Venezuela.
I december 2004 invigdes ett av det kanske vackraste och mest humana sjukvårdsprogram som världen skådat; Misión Milagro, Uppdrag Mirakel. För drygt två år sedan anlände de första ögonläkarna till Honduras och andra länder.

Men ögonläkarna hade föregångare. I november 1998 startade den kubanska hälsovårdsbrigaden sitt arbete i Honduras efter den katastrofala orkanen Mitch. Brigaden har inriktat sig på att ge service i de mest otillgängliga delarna av landet. Mer än sju miljoner minderåriga behandlats och 236.373 liv har räddats, enligt kubanerna själva. Insatsen har gett förbättringar som är klart statistiskt mätbara. Barnadödligheten i Honduras är, enligt Hälsovårdsministeriet, 27,8 per tusen födda och har, i de områden där den kubanska hälsovårdsbrigaden har tagit över den allmänna sjukvården, sjunkit till under 10. Likaså är mödradödligheten i områden med den kubanska brigaden 18 per 100.000 förlossningar att jämföra med 108 i övriga delar av landet. Sammanlagt har 17.576.760 fall behandlats (se La Cooperación cubana en el mundo y en Honduras, 28 oktober 2008).
När jag frågar sjuksköterskan Teresita och de andra kubaner på sjukhuset i Honduras om andra medier i Honduras har uppmärksammat deras arbete svarar de nekande och det märks att det smärtar dem. Nej, de stora drakarna i Honduras som El Heraldo, La Tribuna, El Tiempo, radio eller tv-kanalerna har inte skrivit eller informerat om projektet i en enda rad eller publicerat en enda bild eller reportage i tv.
Den spanske journalisten José Manzaneda skriver under rubriken ”La solidaridad censurada”, Den censurerade solidariteten, om hur de stora medierna i denna kontinent har en tyst överenskommelse som går ut på att censurera och tiga ihjäl ett av det största medicinska sjukvårdsprojekten i världen. I den mån det alls skrivs om den kubanska insatsen handlar det om det hundratal läkare som hoppat av.

– Man ska komma ihåg att det finns ett komplett rekryteringssystem av kubanska läkare som leds från Miami och från USA:s konsulat och ambassader (i världen). Men denna kampanj har blivit ett komplett fiasko om vi analyserar de siffror över påstådda avhopp. Kuba har över 42.000 utlandsarbetare i 110 länder av vilka 75 procent tillhör hälsovårdssektorn.
Manzaneda konstaterar å andra sidan det paradoxala att samma medier ger alltmer utrymme för humanitära privata projekt som finansieras av oftalmologiska kliniker eller företag som framställer optiska produkter. Men dessa initiativ gynnar som oftast bara ett hundratal behövande personer. I själva verket har de utarbetats av respektive företags PR-avdelning. Oxfam anklagar de stora läkemedelföretagen för att via sin patent förhindra tillgången på prismässigt överkomliga läkemedel för behandling av ögonsjukdomar, en orsak till att över 30 miljoner människor i världen är blinda. Oxfams utredning hade inte heller någon genomslagskraft av betydelse påminner Manzaneda.

– Är det bekvämt för huvudet?, frågar Zoila och jag hinner knappt svara förrän hon gör rent ögonlocket och runt ögat, spänner fast spännet som ska hålla ögat öppet under operationen, släpper ner ett par bedövningsdroppar och sätter igång och skär upp näthinnans övre del.
– Det kommer vara lite obekvämt några sekunder men det går snabbt över, säger hon och försvarar smärtan med att ”verklig smärta känner vi kvinnor när vi föder!” Mirian filmar operationen som är komplicerad på grund av det usla tillstånd som ögat befinner sig i.
Tio dagar tidigare filmade vi två starroperationer och det känns skönt när Zoila sköljer ögat med vad som känns som kallt vatten, spolar bort blod och med ett verktyg tvingar ut starren mellan näthinnan och pupillen. En gulgrön geléklump ser jag sedan på videon är den massa som har omöjliggjort för mig att kunna leva och arbeta normalt det senaste året.
Nu ska den kinesiska interokulära linsen placeras på plats. Men det är enklare sagt än gjort. Det känns också när Zoila försöker centrera den exakt och tvingas ta ut den och klippa upp näthinnan ytterligare. Efter flera minuters arbete kommer den på plats och jag känner mig rejält utpumpad och yr när jag 15 minuter senare reser mig från bristen och leds ut av Odalys. En månad senare, två dagar innan julafton, opererar Zoila mitt högeröga och det går som på en dans, fem minuter och starren, som var mycket mer avancerad än i vänsterögat, är ett minne blott.
Dagen efter är det återbesök och Teresita, en 55-årig sjuksköterska, tar försiktigt bort gasbindan. Hon spolar vatten för att öppna ögonlocket och först ser jag bara en vit hinna utan några som helst konturer. En timma senare har jag en syn som en falk.

Det är som att komma tillbaka till livet, tänker jag. ALLT blir bättre, huvudvärken, migränen, det lättretliga humöret har försvunnit. Nu förstår jag 27-årige Eddie som hade fötts med starr som han levde med i 25 år tills Zoila opererade honom en dag i maj 2007. Jag föddes en gång till, sa han med tårfyllda ögon av tacksamhet och glädje till Miraklet som gjorde att han för första gången i sitt liv kunde se hur hans föräldrar verkligen såg ut.
Och jag har på något sätt samma känsla, att livet återigen ler mot mig. Att jag med full kraft återigen kan arbeta på en kontinent där de revolutionära vindarna aviserar nya segrar för folken som har plundrats, invaderats och massakrerats av en imperialism som ser dessa kubanska kvinnors arbete som ”destabilisering av regionen”.

Att nämna den kubanska revolutionens betydelse får den liberala unghögern i Sverige eller reaktionära sossar att se rött, kalla en för ”diktaturanhängare” med flera tillmälen. Jag skiter uppriktigt sagt i dessa förolämpningar för jag är ett autentiskt fysiskt exempel på revolutionens humana karaktär. Och jag är inte ensam, för i den seende armé som kubanerna har skapat i Latinamerika är vi snart två miljoner personer.

Ledare 23 september, 2025

Därför kör Kina över västvärlden

En jätteanläggning för solel i kinesiska Turpan. Kina har byggt ut sin gröna energiproduktion massivt på senare år. Foto: CFOTO/Sipa USA.

Västländerna hade det industriella kunnandet och ekonomiska musklerna att utrota fattigdom. Nu har de gett bort initiativet till Kina.

När jag var 18 och naiv bestämde jag och en vän att vi skulle volontära på en skola i Ghanas näst största stad, Kumasi. Vi sökte stipendier för att åka ned en sommar, och tänkte att vi skulle se världen – och höra musiken – långt bortom Skaras trygga gator. Och nog fick vi uppleva både snortajt raglife-reggae under stjärnorna på Kokrobites strand och fantastisk fufu-gryta (kryddigt getkött i sås till en gröt av kassava och matbanan) vid Bosomtwesjön.

Men störst intryck gjorde samtalen med en smart grannkille under långa kvällspromenader på området kring Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST). Han berättade om hur det nya oljefältet Jubilee utanför Ghanas kust väckte stora förhoppningar om utveckling. Men smolket i oljefatet var att fältet till 85 procent ägdes av amerikanska och europeiska bolag. Bittert påpekade han att för varje ghanansk cedi fältet producerade, skulle än mer tas ut i form av amerikanska dollar och brittiska pund.

Liksom USA på 1900-talet kommer Kinas gröna Marshallplan att ge politiskt inflytande i utbyte mot ekonomisk utveckling.

Jag har tänkt på de där sena samtalen under universitetets oljepalmer, när jag den senaste veckan läste två rapporter om Kinas massiva export och investeringar i det globala syd.

Den första, från den oberoende energitankesmedjan Ember, visar att Kinas export av solpaneler till Afrika har ökat med 60 procent på 12 månader. Sydafrika har länge varit en betydande exportmarknad, men nu är även Nigeria, Algeriet, Marocko, Egypten och Senegal stora importörer av solpaneler. I flera länder kan effekten bli dramatisk: det senaste årets import av solpaneler kan stå för 60 procent av elproduktionen i Sierra Leone, knappt 50 procent i Tchad, 25 procent i Liberia, och 15 procent i Eritrea och Somalia.

En så omfattande utbyggnad av förnybar energi kan få betydande konsekvenser, eftersom det minskar utvecklingsländernas behov av amerikanska dollar för att importera fossil energi. För trots stora inhemska oljetillgångar, exporteras dessa i billig råform till raffinaderier i Europa för att sedan importeras tillbaka dyrt. Nigeria, som är en av världens största exportörer av råolja – vilket står för nästan 100 procent av deras exportintäkter – importerar 70–80 procent av sina inhemska behov av bränslen, främst från Belgien och Nederländerna, vilket dränerar centralbanken på valutareserver. Etiopien tog i fjol steget att helt förbjuda importer av konventionella fossildrivna bilar för att inte låta landets utveckling försvagas av fossila importer. Etiopierna vill hellre importera elbilar – kinesiska BYD dominerar så klart – som möjliggör transporter med inhemskt producerad förnybar el.

Den andra rapporten kartlägger Kinas massiva investeringar i grön industri i utlandet. Pdf:en som skapat stor uppståndelse i akademiska cirklar kommer från amerikanska John Hopkins University och finner att investeringarna nu uppgår till 227 miljarder dollar, vilket är mer än de 200 miljarder dollar – justerat för inflation – som USA investerade genom Marshallplanen för att bygga upp Europa efter andra världskriget. Investeringarna täcker allt fler sektorer: sol och vind, visst, men även elbilar, grön vätgas, laddstolpar, energilagring och batterier. Destinationerna inkluderar även länder som Turkiet och Ungern där elbilsgiganten BYD ska bygga fabriker för att kringgå EU:s tullar.

Läs mer

Att rapportförfattarna jämför Kinas växande betydelse i utvecklingsländerna med just Marshallplanen måste svida extra hårt i vissa kretsar. Så sent som i fjol skrev den tidigare chefen för Vita husets ekonomiska råd Brian Deese att USA borde gå i täten för en grön Marshallplan. Men i dag är Trump president och det är i stället Kina som formar den industriella utvecklingen runt om i världen genom att skära i användningen av fossil energi. Liksom USA på 1900-talet kommer det att ge Kina politiskt inflytande i utbyte mot ekonomisk utveckling.

Hemma i Sverige presenterar regeringen sin budget. Här står det svart på vitt att vi missar EU:s egna klimatmål med 4,3 miljoner ton. I tillägg har Tidöregeringen skurit ned miljarder på det internationella biståndet. Charlie Kirks begravning anses vara av sådant allmänintresse att SVT liverapporterar. Trumpregimen är upptagen med att skicka civilklädda poliser efter vanligt folk och tysta kritiker. EU-ledare sitter i långa möten om hur man ska behålla Trumps fokus på Ukraina.

Medan högerextremister lyckas se till att allt mer av samhällsdebatten i Sverige, EU och USA handlar om dem, håller Kina på att bygga om världen.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 23 september, 2025

Välfärdssvält och valfläsk – så recenseras höstbudgeten

Tidöregeringens representanter gick på budgetpromenad. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

När regeringen lägger sin sista budget före valet ser vissa ytterligare en ”svältkur” medan andra ifrågasätter matematiken bakom ”pressträffspengar” och påstådda miljardsatsningar. Är ”arbetande barnfamiljer” verkligen de stora vinnarna? Flamman frågade politiker och ekonomer vad de tycker om höstbudgeten.

– Detta är en svindlarregering som gärna står på pressträffar och slår sig för bröstet om hur historiskt mycket de satsar. Men när siffrorna granskas framkommer det snart att de mest flyttar runt pengar. Vi är övertygade om att folk märker det. Väntetiderna i vården är fortsatt rekordlånga, den ”miljardsatsning” regeringen gör på vårdköerna täcker inte ens region Västra Götalands underskott. Runtom i landet är klassrummen fortsatt överfulla, och hushållen känner av kostnadsökningarna in på bara skinnet.

– De tre åren med Tidöpartierna har varit en svältkur för Sverige. Vi har en cementerad lågkonjunktur som regeringen och Sverigedemokraterna förhållit sig passiva till. Därför står Sverige nu med en rekordhög arbetslöshet, hushållen har det betydligt sämre ställt nu än när regeringen tillträdde, och sjukvården har fått betala när regeringen tömt statskassan på pengar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 22 september, 2025

Heltnes antiterapi är uppgivet trösterik

Johan Heltne beskriver ett mentalt tillstånd där känslor omvandlas till fysiska obehag. Foto: Henric Hemmerlind.

Hur hanterar vi lidande? ”Anfallen” kan läsas som kritik mot en kultur som har svårt att acceptera smärta som inte leder någon vart.

För två år sedan satt jag för första gången mittemot min då nya psykolog, och berättade för honom att jag inte hade några känslor. Det var en upplevelse jag burit på länge, som kommit att bli en mer tryckande faktor i mitt liv – mitt känsloliv var främst teoretiskt. Oftast försökte jag gissa mig fram till den rimliga känslan och sedan känna den, vilket orsakade mig ett lidande jag var trött på och ville förändra.

Det är just konsekvenser av uteblivna känslor jag upplever att Johan Heltnes nya bok Anfallen, utgiven på det nystartade förlaget Episod, handlar om.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 22 september, 2025

En komisk knockout mot myndighets-Sverige

Willma Idris spelar Willma i ”Boxningsklubben” på Kulturhuset Stadsteatern Husby. Foto: Leonard Stenberg.

Loran Battis ”Boxningsklubben” är fysisk, högljudd och dråplig utan att tappa skärpan en sekund.

Förra året utkom Battis dokumentärfilm G. 21 scener från Gottsunda som även kom att belönas med en Guldpiga för sitt finstämda porträtt av vardagen i den vackra men stökiga Uppsalaförorten. Medan grabbarna från regissörens barndom fortsatte att snurra i sportbilar, gräva upp vapen i skogen och hålla fast vid det kriminella livet, valde Batti en annan väg där boxningen blev hans fristad. Mot den bakgrunden är han nu tillbaka med en pjäs om kampsporten, i vilken huvudpersonen Willma (Willma Idris) återvänder till förorten hon vuxit upp i. Med en okuvlig vilja för hon en kamp om att öppna en boxningsklubb för att slå tillbaka mot samhället som vänt hennes hemtrakter ryggen. Willma tar bokstavligen saken i egna händer och bryter sig in i en lokal som stadsdelsförvaltningen avsett för en mäklarfirma. Mot sig har hon en segdragen byråkrati som möter hennes initiativ med regler och blanketter.

Att låta det byråkratiska maskineriet förkroppsligas av Petter, en medelålders man på gränsen till nervsammanbrott, visar sig vara ett tacksamt humoristiskt grepp då den grå tillvaron av ständig pappersexercis minst sagt tär på hans välmående. I pjäsens inledande scen virvlar han runt på sitt kontor, kastas in i ett telefonsamtal som utvecklas till ett bråk med sin fru och försöker sedan stilla nerverna med Simon & Garfunkel och några halvhjärtade andningsövningar. Under föreställningen växlar dessutom Idris mellan att spela Willma och stadsdelsdirektören Ann-Katrin, som i olika yogapositioner rabblar ”byråkratiska” med en djup, släpig stämma. Det är som om karaktärerna hoppat rätt ut ur serietecknaren Liv Strömquists album där människor fast i senmodernitetens syrefattiga tillvaro vänder sig till mindfulness. Jag skrattar ofta rakt ut. Battis och Hallbergs skrattfest varvas dock med sylvass kritik som skär genom alla samhällslager.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 21 september, 2025

Det är världen som är handikappad

Glamour för alla. Foto: Scallywag Fox, ”Drag Syndrome”, 2020.

Londonmuseet Victoria & Albert sätter ljuset på design för personer med funktionshinder. Med färg och innovationskraft visar utställningen på normalitetens snäva gränser om än väl informationstungt.

En trappa kan för en person vara ett sätt att ta sig till nästa våning, en så självklar del av vardagen att man knappt tänker på det. För någon i rullstol kan samma trappa utgöra en mur som, om ingen hiss finns, kan förstöra en hel dag.

Det här orättvisa tillståndet är utgångspunkten för Design and disability på anrika Victoria & Albert Museum i London. I denna tillfälliga utställning blandas kläder, redskap och politisk kamp sömlöst med varandra, i en hyllning till hur personer med funktionsnedsättning har lyckats anpassa en ovälkomnande verklighet efter sig själva. Men det allvarliga ämnet till trots är Design and disability en explosion av pastellfärg och glädje.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 21 september, 2025

Paulina Sokolow: Svenska kyrkan är solidaritetens sista utpost

Demonstration för Gaza i Stockholm den 17 juni, arrangerad av Amnesty Sverige, Oxfam Sverige, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Olof Palmes Internationella Center, och Act Svenska kyrkan. Foto: Jessica Gow/TT.

Jag har precis gått med i Svenska kyrkan. Och det har inte ett dugg att göra med att jag tröttnat på att vara judinna eller för att jag kommit på att Jesus återuppstod på Påskdagen. Snarare är det en konsekvens av min tro. En grundbult i judiskt tänkande, är att ”laga världen”, på hebreiska tikkun olam och som omnämns i Mishna, sammanfattningen av Talmud. 

Det som är sönder behöver lagas.

Låt mig förklara. Det handlar om en vilja och saknad över att få ingå och delta i ett sammanhang bortom det partipolitiska som tenderar att vara volatilt och nyckfullt. Det behövs också, men medan parlamentarismen behöver sin höger-vänsterskala och praktiska lösningar på sakfrågor, är vi så många fler som kan enas om mycket på ett principiellt plan, även i det andliga. För det behövs en annan plattform. 

Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av.

Medan hela det politiska fältet rört sig högerut och dragit med sig Socialdemokraterna i skredet, har Svenska kyrkan förblivit vid sin antirasistiska, sexualinkluderande och socialt ansvarstagande och icke-dömande ståndpunkt. Kristendomens budskap om nåd har visat sig fungera som ett slitstarkt rättesnöre i hur Svenska kyrkan år efter år och i en våldsam omvärld stått stadigt i viktiga frågor i jämförelse med den civila omvärlden, där omsvängningen i det politiska samtalet har brutaliserats och där tonaliteten förbytts från omsorg och hopp till hårdhet, lönsamhet och murar. Etablerade, tidigare samlande institutioner som Svenska freds, Amnesty och till och med Human rights watch, kämpar numera i marginalen.

Vill man få en fysisk förnimmelse av avståndet mellan Svenska kyrkan och det parti som kallar sig kristet är det bara att kolla in Ebba Buschs resa mot att tacka Israel under pågående folkmord och hennes giftiga retorik mot muslimer. Det är inte Svenska kyrkan som rört på sig, det är Kristdemokraterna.

Denna breda och samlande struktur behöver inte återuppfinnas, utan existerar i diakonin, den verksamhet som riktar in sig på socialt utslagna, i flyktingmottagandet, i de kyrkliga rummen som har landets generösaste öppettider och till vilka tillträdet aldrig är villkorat med entréavgifter eller medlemskap. De bara finns där i varje stadsdel, bemannat med personer som tar emot, kan snacka, erbjuder aktiviteter för alla åldrar och inte minst en rik körsångsverksamhet. En institution som ger utrymme för religion och tradition är också mer mottaglig för befolkningsgrupper för vilka det är en viktig del i vardagen, inte bara kristna.

Att Svenska kyrkan tog den öppet samhällstillvända och socialt orienterade vägen kan vi bland annat tacka prästen och politikern Harald Hallén i Torrskog för. Inom socialdemokraterna arbetade han i början av förra seklet för ett kyrkopolitiskt program som skulle behålla statskyrkan och inte, som partimajoriteten önskade, ”avskaffa” den. Sverige får då det Hallén kallade ”folkkyrkan”. Jesus, menade Hallén pragmatiskt, är inte Gud utan en mänsklig idealgestalt.

Vilken otrolig idé. I stället för att isolera de frommaste från omvärlden, antar de en position som följer med sin tid och som ser det som en samhällsförpliktelse att upprätthålla relationer med andra trosinriktningar, något som i modern tid varit av betydelse för Sveriges många muslimer.

Så det är inte konstigt att högerextrema partier nu vill aktivera sig i den slumrande valrörelsen till kyrkovalet. Och det ingår i folkkyrkans organisering att engagemanget organiseras partipolitiskt, kanske inte helt idealt. Ingen institution är ointaglig, men Svenska kyrkan har visat sig sällsynt motståndskraftig. Valet den 21 september, som spås få högre valdeltagande på grund av ett större intresse från unga, kommer att sätta det på ytterligare prov.

Läs mer

Min relation till kyrkan är inte bara teoretisk utan reell. Vänskapen inleddes med en av de vanligaste svenska folksporterna, genom körsången. Jakobs kyrka i Kungsträdgården, Björkhagens kyrka, Matteus och Oscarskyrkan. Där har jag tagit en stämma i både Mozarts ”Requiem” och ”Veni, veni Emmanuel” eller nött bänk i publiken när något av mina barn sjungit. I musikens klanger i gemenskap uppstår intima band mellan förnuft och mysticism, en effekt som inte är oviktig för att se en mening med att orka fortsätta det politiska engagemanget. 

Om jag tror på Gud? Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av. Det gör mig salig på riktigt.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)