En upphandling går i flera steg: först en öppen förfrågan, på vilken företagen lämnar sina anbud, varpå anbuden granskas och värderas, och tilldelningsbeslut tas. I de färdtjänstupphandlingar vi har tittat på har priset varit den avgörande faktorn. Upphandlarna ställer vissa grundkrav som gäller kapacitet, ekonomisk stabilitet och liknande, men i urvalet är det lägsta pris som fäller utslaget. Bryr sig upphandlarna om chaufförernas villkor?
För den som gör det, kan det ske på olika sätt. Dels kan man ställa tydliga skall-krav i första steget; vilket alltså innebär att företag sorteras bort om de inte uppfyller sådana. Man kan även låta villkoren vara en del av bedömningen, kanske poängsatt som en del av bedömningen. Ingen av de sex upphandlare vi granskat, har använt personalvillkor som del av urvalet på något sådant sätt. Arbetsgivaransvar nämns i mest generella termer. Däremot ställer man ofta mycket specificerade krav kring utbildning, svenska språkkunskaper, punktlighet och kundservice.
Krav på minimilön
I två fall – Göteborgs stad och Region Skåne – ställs dock krav på minimilöner och villkor i själva färdtjänstavtalet. Det står dock inte helt klart hur sådant kontrolleras och följs upp, och vilka konsekvenser som väntar ett företag som exempelvis inte betalar okej löner. Flamman har talat med flera jurister som konstaterar att krav utan formaliserade uppföljningsmekanismer är svåra att överhuvudtaget värdera.
Flera parametrar
Det kan jämföras med att för andra krav som till exempel på specifika fordonstyper, kundnöjdhet och tekniska resurser, framgår tydligt i avtalen hur detta kontrolleras, samt i många fall specifika vitesklausuler för när dessa krav inte tillgodoses. Det ska dock påpekas att bristen på sådana krav och kontroll inte i sig betyder att personalen har dåliga anställningsvillkor. Eller att förekomsten av sådana krav i sig skulle ge bra villkor. Prisbilden kan vara minst lika viktig. En procentavlönad förares inkomster påverkas i mycket hög grad av körpriser, körningslängd och beläggning.
Varierande krav
Stockholms läns landsting ställer krav i generella termer avseende personalpolitik och arbetsmiljö, men inte specifikt kring löner och villkor. Uppföljningen av sådant är ej formaliserad.
Ingen av de sex upphandlare vi har granskat har använt personalvillkor som en del av urvalet
Göteborgs stad har inskrivet i själva avtalet med utförarna ett antal särskilda kontraktskrav, inklusive uppförandekod, antidiskriminering samt löner/villlkor. För de två första är uppföljningen tydligt formaliserad, i det tredje flaggar man för att man kan ta oberoende revisorer till hjälp. Malmö stad ställer krav i generella termer kring arbetsmiljö, antidiskriminering och arbetsgivaransvar. Som uppföljning begär man en årlig kvalitetsrapport. Inga specifika viten kring detta. Region Örebro ställer relativt utförliga krav kring personalens villkor i avtalet. Som uppföljning ska förarsynpunkter dokumenteras, och avtalet kan sägas upp om utförare inte följer lag och kollektivavtal.
Region Skåne har i sitt avtal skrivit in att vissa lägstalöner ska gälla. Uppföljning och viten framgår inte. Länstrafiken i Norrbotten nämner inte personalens villkor i underlag eller avtal. Snart införs en ny lagstiftning där kraven kring personalens villkor ökar något. För taxiförare innebär det förhoppningsvis att minimilönenivåerna skyddas vid upphandling.
Jämförpriser
Priset för privatkunders taxiresor är en kombination av tre separata delpriser: grundavgift, körsträcka och tidsåtgång.
Enligt lag ska det finns tydlig prisinformation i sidorutorna om priset för en så kallad jämförresa, 10 kilometers körning som tar 15 minuter. De flesta större taxibolag ligger här i prisspannet 280-330 kronor. Inom de samhällsbetalda resorna förekommer fler olika prismodeller. Vissa betalar grundavgift och sträcka, andra betalar för tiden, andra kombinerar alla tre.
Flamman har uppskattat motsvarande jämförpriser för tre av upphandlarna – detta avser styckbeställd färdtjänstresa med personbilstaxi, jämfört med ortens prisbild för en vanlig privatresa.
Boden: Cirka 150 kronor (jämfört med 300-350 för privatresor)
Stockholm: Cirka 160 kronor (290-330)
Malmö: Cirka 120 kronor (220-300)
I övriga fall har det varit svårt att räkna fram jämförande siffror, eller så är typen av körning inte jämförbar.
Noterbart är att Bodens och Malmös priser är relativt lika, men medan genomsnittsresan i Malmö är cirka sex kilometer är snittresorna i Boden drygt två mil.
Färdtjänstkaos, lönedumpning och konkurser – fler exempel
Kommuners och landstings ständiga prispress på färdtjänstresor riskerar att gynna oseriösa anbudsgivare, samt leda till sänkta löner och sämre kvalitét. Det är inte svårt att hitta exempel.
Stockholm, 2011: Vid upphandling av färdtjänstbussar införs ett nytt system där man kraftigt ökar kraven på utförarens kapacitet. Mer flexibilitet och mindre planering innebär att de avtalsenliga lönerna försvinner till förmån för samma procentlönesystem som hos personbilstaxi. Färdtjänstbussförare berättar i TV om hur deras löner sjunkit till ibland under 50 kronor i timmen.
Blekinge, 2012: Blekingetrafiken tvingas göra om en upphandling efter att det visat sig att man inte säkerställt att vinnande anbudsgivare hade tillräckligt med bilar.
Borås, 2013: Förare protesterar mot att Sandarna transport sänker lönerna med 1000 kronor i månaden, efter att ha vunnit ett anbud med låga priser.
Eskilstuna, 2012: Tuwa Specialtransporter väcker protester hos förare efter att man söker tvinga fram sänkta löner. Samma bolag har varit inblandade i flertalet liknande fall efter upphandlingar i bland annat Gävle, Helsingborg och Borlänge. Sedan dess har flera av Tuwas dotterbolag gått i konkurs.
Eskilstuna, 2015: Nya färdtjänstupphandlingar har genomförts inklusive flera vändor av överklaganden, konkurser och missnöjda kunder. Nya försök till lönesänkningar från utföraren Nävertorps specialtransport.
Värmland, 2016: Keolis har vunnit en färdtjänstupphandling men erbjudit sämre löner för förarna, vilket många inte accepterat. Transportarbetaren avslöjar att företaget, i trolig panik, erbjudit bussförare från andra delar av landet guldkantade villkor för att rädda trafiken under sommaren.
Stockholm, 2014: Transports lokalavdelning anordnar inför valet ett seminarium där landstingspolitiker från alla borgerliga partier utom Moderaterna säger att man ska ta större hänsyn till förarnas villkor vid nästa upphandling.
Så blir det inte när upphandlingen genomförs ett år senare.
Stockholm, 2015-2016: När Stockholms nya färdtjänstavtal offentliggörs, visar det sig att körpriserna sänkts kraftigt. Förare protesterar under våren 2016 mot sänkta löner, bland annat genom flera kortegekörningar.