Inrikes 27 maj, 2009

Malmberget försvinner

Gruvan under Malmberget utvidgas. Hus måste flyttas. Och människor.

REPORTAGE – Det finns som inget här.
Marika Olofsson är 16 år och vill flytta härifrån så fort hon är klar med sin utbildning. Musikhuset Gropen går hon aldrig till. Och något annat ställe för ungdomar finns inte här.
– Det är ju Stacken i Gällivare.
Gällivare ligger tre kilometer söderut. Det är syskonstaden kan man säga. Det är inget alternativ för Marika. Men vart hon ska flytta vet hon inte.
– Nånstans söderut bara.

Även från Gällivare flyttar ungdomar. Men samtidigt sjuder det. Nyligen slog Gällivare Rör upp nya lokaler på Oljevägen, intill Muddus chokladfabrik som har hjortron som specialitet.
Gällivare kommun förbereder en alldeles ny stadsplanering med de nyinflyttade från Malmberget. Arkitekter från hela världen flögs nyligen in till en stor konferens kallad ”Citymove”. Man har gett ut en årsalmanacka med vackra bilder och glada tillrop som ”Vacker förvandling” och ”Adrenalin city”.
Annat var det förr. Då var Malmberget huvudorten. Allt fanns här.

I begynnelsen var Malmberget. Gruvdriften tog fart för drygt 100 år sedan, när järnvägen drogs. Då strömmade människor till och Malmberget bebyggdes – av kojor och ruckel till en början.

Fortfarande under andra världskriget var Malmberget det stora samhället. Gällivare inte mer än en liten bondby. Men med kommunreformen 1971 var det Gällivare som blev huvudort. Järnvägen drogs om. Samtidigt åt gruvan upp alltmer av Malmberget. År 1974 flyttades Allhelgonakyrkan. Under 1990-talet revs höghusen – Plantvägen, Blomvägen, Norra Kungsallén tömdes succesivt på hyresgäster. Malmberget har idag en av toppnoteringarna på bloggen ”Rostsverige”.

Mitt i samhället ligger Gropen. Den har klyvt Malmberget i två delar. Det var tråkigt för dem som hamnade på fel sida Konsum och pizzerian. Folk har flyttats och hus har rivits. Det har gått långsamt. Tills nu. Nu håller LKAB på med en jättesatsning. Den nya ådern som hittats, beräknas ha mer malm än vad som hittills tagits upp i gruvans historia.

– Malmberget var ju Sveriges vackraste samhälle.
Det säger Sally Lindgren, som är på väg till Konsum med sina gåstavar.
Själv bor hon på Masgatan och är inte orolig att behöva flytta. Så länge hon orkar uppför trapporna.

I Malmberget ligger snö mer än halva året. Det sandas sällan – det skulle förstöra sparkföret. Malmbergetborna promenerar obekymrat på den packade snön, inte som jag stackars stockholmare som måste trippa med små steg för att inte halka. Inte blir det bättre av att hela stan lutar. Den ligger ju längs bergväggen.

I Malmbergets Folkets hus, Nordan, är det ödsligt och tyst. Receptionen är stängd. Men på andra sidan huset finns en mer oansenlig ingång under en lysande skylt med texten ”IF Metall Malmfälten”. Den är bättre bemannad. Här håller Gruvfyran till.

Gruvfyran startades i samma veva som tidningen Norrskensflamman. Gruvisarna visste vad de behövde. En arbetarförening. Och ett arbetarblad. Gruvfacket i Malmberget startade 1895, Flamman några år senare.

Gruvfyran hade 1 013 medlemmar vid senaste räkningen. Vid LK i Malmberget jobbar ungefär 900 i kollektivet. Mycket av LK i Malmberget ligger inte i Malmberget, utan i Vitåfors i Koskullskulle, halvannan kilometer därifrån. Faktiskt så är i själva verket detta Gällivare: Gällivare, Malmberget, Kullen. Och så byarna förstås. Steve Ärlebrand, viceordföranden för Gruvfyran, är född i en by som heter Sammako, nära Hakkas. Där har han fortfarande en sommarstuga. Idag ska han ut dit och hämta en av skotrarna. Familjen har fem.

Solen gassar, våren är på väg och Steve är ledig för första gången på länge. Men han tar ändå emot och visar mig Gruvfyrans expedition.
Steve Ärlebrand flyttade ner till Haparanda i ungdomen, där han gick i riks-yrkesskola, sedan vidare till Göteborg. Efter några år vid Arendal och vid Götaverken flyttade han upp igen och började vid LKAB. Arbetet var skitigt, bullrigt och varmt.

– Det var långt, långt ifrån en acceptabel arbetsmiljö och mycket värre än idag.
På 1950-talet kunde man ha fem, sex dödsolyckor per år, och ännu in på 1960- och 70-talet var det inte ovanligt med dödsolyckor.
Idag har arbetsmiljön blivit bättre. Och alltfler kvinnor rekryteras till gruvan, i en medveten satsning från både LK och Gällivare kommun. Steve framhåller detta som något mycket positivt.

– Samhället kan inte leva med enbart män, säger han enkelt.

LKAB är grunden för samhället. Och det märks bland gruvisarna. Steve tar som exempel när det brann i ett ställverk i anrikningen för ett par år sedan.

– Folk ställde upp. De arbetade natt och dag för att få igång produktionen igen.

Steve och facket har sin inställning klar.

– Vi är inte rädda för att kritisera företaget men de problem vi har löser vi med företaget och inte med media.

Det är högt till tak, menar Steve. LK får allt höra när något inte står rätt till. Och även Steve kanske får sina fiskar varma ibland?

– Jovisst får jag det! säger han och skrattar. Men jag får höra mycket positivt också.

Gruvfyran är en mycket livfull fackavdelning. När IF Metalls ordförande Stefan Löfven var här förra året, fylldes Gällivare Folkets hus med 400 åhörare. En del fick stå längs väggen. Gruvisarna har alltid varit kända för att säga vad de tycker. Men samtidigt: Facket månar ju också om företaget.

– Vd vill att företaget ska gå med vinst men det är ju även vår åsikt.

Är det inte en svår balansgång? Att måna om medlemmarna men samtidigt företaget?

– Jo det är det. När vi sitter och förhandlar vill vi ju att företaget ska gå med vinst och att det ska leva vidare. Men även att våra medlemmar får del av vinsten. Och helt lika åsikter har vi ju inte alltid, inte bland medlemmarna heller.

– En del tycker inte att LK ställer upp för individen. Många tycker så. Jag kan nog tycka det jag också ibland.

Husflyttningarna är ett exempel.

– LK har inte ställt upp tillräckligt.

Kommer Malmberget att vara kvar? Steve blir plötsligt mycket allvarlig. Rösten blir lågmäld och har en ny, mjukare klang nu.

– Nej inte som idag. Vi är på en gruva. Vi byggde samhället på en gruva. För att folk ville ha sina bostäder nära arbetsplatsen. Men folk förstod kanske inte hur snabbt det skulle gå. Samhället och världen utvecklas. Det blir stora omvandlingar.

När Elevhemsområdet stängs av, har samhället delats ännu en gång. Steve kan förstå dem som är oroliga, speciellt de äldre. Särskilt påtagligt är förstås nattsprängningarna.

– Det är ju enorma vibrationer och buller. Det är mycket värre nu och då ligger brytningarna ändå djupare nu än förut.

– Jag har suttit här på expeditionen ibland när de sprängt och ibland är det så man hoppar högt.
De unga flyttar neråt landet eller så flyttar de till Gällivare. Steve saknar en helhetplanering för Malmberget.

– Som det är nu så löser man lite olika bitar här och där.

Fem miljarder om året kostar utvidgningen av gruvan. Rasrisken gäller nu större områden. Först flyttade LKAB hela hus. Men några gick sönder. Nu flyttas folk till nybyggda hus. Men inte alla. Och en del tycker ersättningen är för snål från samhällets storebror LKAB.

I sex år har frågorna stötts och blötts. Vilka måste flytta? Och vart? Vad får de för ersättning? Och när?

Alf Afferlund är starkt kritisk till hur LK har skött den utvidgning av gruvan som nu är på gång. Han bor på Vasagatan i Malmberget, i ett hus han byggde själv 1976.

– Jag använde lättbetong för det är bra isolationsmässigt och energisnålt. Jag använde särskilt tjock isolering.

– Nu är det sprickor överallt. Det är ingen idé att laga.

Han håller inte med om att de som bosatt sig ovanpå en gruva får ”skylla sig själva”.

– Det är inte LKAB som äger samhället. De har ingen förtur. Jag köpte marken av kommun. Det är lika mycket vår mark!

När jag träffar honom i villan hänger molnen stålgrå på himlen. Vi sitter vid köksbordet på övervåningen med fantastisk utsikt över fjällen. Alf pratar om expropieringslagen och minerallagen. Han har själv arbetat som ingenjör vid gruvan.

LKAB betalar inte det som är skäligt för mark och fastigheter, menar han. Han kallar det till och med ”regelrätt fördrivning”.

– Det finns de som flyr. De har kallställt husen. De orkar inte med.

Alf Afferlund menar att LKAB bidrar till miljöstörningar och att bolaget dessutom inte har något intresse av att hålla nere störningar.

– Det ger två vinster för LK, att maximera vinsterna och att skrämma bort folk.

Han drar paralleller till det feodala statarsamhället.

– Vi är nästan som livegna.

Om till exempel Ericsson ska bygga ut i Kista så måste ju företaget köpa upp sina granntomter enligt gängse regler, menar Alf.

Men LKAB har förstört så mycket att värdet sjunkit, anser han.
– Det är som att först slå sönder en bil och sedan komma och köpa den.

Klockan tolv varje natt mullrar det till i nere i berget. Det är LK:s nattsprängning. Det känns mer nu än förr om åren. Den som ligger och sover kanske rentav vaknar till och känner huset rista. Det klirrar från köksskåpen.

Nu har krisen slagit även mot LKAB. Mitt i utvidgningen planeras ett tillfälligt produktionsstopp i såväl gruva som pelletsverk. Det blir första gången på 30 år. I normala fall går driften dygnet runt, året runt.

– Långsiktigt har vi fortfarande samma syn, vi tror på LK och på vår produktion.
Det säger Lotta Fogde, informationsdirektör på LKAB.

– När konjunkturen vänder ska LK ha full kapacitet och då ska vi vara med och ta del av uppgången. Men för att LK överhuvud taget ska kunna producera i framtiden måste vi investera väldigt tungt i våra gruvor.

Både i Malmberget och Kiruna behövs nya huvudnivåer. Lotta Fogde förklarar:
– Vi har ju en viss nivå som utskeppningsnivå under jord när man tar ut malmen. De nivåerna kommer vi ha tagit ut om några år. Då måste vi gräva oss ner djupare och ta ut ny malm längre ner.

Det krävs jätteinvesteringar, som frestar på även för ett företag som gjort tio miljarder i vinst årligen den senaste tiden.

– Med investeringar på fem miljarder om året går vinsten åt ganska snabbt.

Malmen ligger under Malmberget. Invånarna i Koskullskulle behöver inte flytta. De bor inte på någon malmkropp men de som arbetar vid LK har nära till jobbet. En av dem är Staffan Hietala. Han har jobbat nattskift i 25 år. När han växte upp fick ingen annan tidning än Flamman finnas i huset. I Tjautjasjaure, där hade man Kuriren. Tjautjasborna kallade Kullen för Lilla Moskva.
Idag finns mer framtidstro här i kommunen än på många år, menar Staffan.

– Absolut. Ja, det har ju varit en guldrush nästan, allt som kom ut fick de sälja.

Att krisen skulle komma såhär fort, menar han, det hade ingen av experterna förutsett. Och LKAB:s ledning har varit slösaktig med pengar, tycker han.

– De har skickat oss på kurser som inte ger oss något alls. Jag fick tjata mig till att slippa gå en av kurserna. De slänger bort pengarna. Och det sa jag långt innan det var tal om någon kris.

– Man känner sig nästan som ett orakel.

Utanför Staffans fönster syns mest skog. I köket ligger middagsfisken framme.

– Jag har jagat och fiskat i hela mitt liv.

Fisket är gott. På sommaren är det bara dra upp middagen, säger han. Det är ute i skogen han hålls när han inte jobbar.

– De unga nu… vad ska de göra? Många har fått familj. Och en del kanske vill ha lite mera fart. Gå ut här är ju ingenting. Björnfällan, i timmar stod vi och köade! På Nordan var det dans, då kom folk upp från Gällivare för att gå dit.

Det mesta är bra med att jobba för LK.

– Många säger att LK är den bästa arbetsgivaren.
Nog finns lite att förbättra när det gäller arbetsmiljön.

– Det är dammigt och varmt. Vi har haft ställen där det varit 70 grader. Men de har fått till det. Många av de hemska jobben har försvunnit.

Han bodde i Stockholm ett tag. Men de ringde från LK, där han sommarjobbat lite grann. Han hade inte ens sökt jobb där. Nu behövdes han vid bandugnsverket, som var nytt 1974.

– Så jag tog första tåget hem.

– På den tiden var det hur mycket folk som helst på stan. Nu… nyligen såg jag en hare utanför Nordan. Nån hade också sett en räv för ett tag sedan.

Han berättar om när han första gången åkte och kollade på Gropen.

– Vi såg ett enormt, jättelikt hål! Det var kusligt. Vad stor den var, det var det jävligaste… Då hade de inte börjat tippa i den än.

LKAB som är ett statligt bolag borde ju kunna hjälpa till för samhället, tycker han.

– Men det har varit lite knussligt i­bland.

För 30 år sedan var det ett uppsving för samhället. Och en annan stor sak på gång – Stålverk 80 utanför Luleå.

– Men det var nån sorts stålkris just då så de vågade inte.

– Nog var det fan att vi inte byggde det.

Numera är Gruvfacket en del av IF Metall. Staffan är inte imponerad av dagens företrädare för facket. Men han gillar de fackliga ledarna vid gruvstrejken 1969-70. De hårda killarna, som han säger. Själv gick han i skolan då, men liksom många andra invånare besökte han ändå strejkmötena, som hölls i den stora idrottshallen i Malmberget. Han minns inte vad de sa.

– Men det var kul! De var så eniga. Folk ropade ”JA!” Inget svammel.

– Nog har vi mycket att tacka gruvstrejken för. I hela Sverige. Det handlade inte bara om löner utan om människovärde.

Längst upp i Malmberget, åt Kullen till, ligger Bolagsvägen. Där bor Gällivares kommunalråd Tommy Nyström (S).

– Jag bor själv i Malmberget och jag har insett som de flesta för länge sen, eftersom gruvnäringen är vår basnäring, att vi lever i symbios med gruvan, säger Tommy Nyström.

– Och då måste gruvan få möjlighet att utvidga. Mycket känslor finns med i bilden men de flesta har insett vad som är på väg att ske.

Det är svårt att sia om Malmbergets framtid, säger han, men på sikt ser det ut som om Malmberget kommer att försvinna.

– År 2012 vet vi att vi delar samhället i två delar och får ett västra och ett östra Malmberget.

– Det kan hända att det blir två öar kvar om 20, 30 år.

LKAB måste ha säker forskning för att veta om även de områdena är värda att bryta.

– Det här är svåra frågor, jag har aldrig varit med om nånting liknande! De gnager i skallen dag och natt, säger Tommy Nyström.

Han är mån om att Malmberget ska vara fint och välskött – inte förslummas under den tid som återstår.

Kiruna kommer också att tvingas flytta, men där har kommunen gjort det hela till en stor happening och använt det till kul PR. Varför har inte ni det?
– Den där historien… Vi är så luttrade här oppe. Vi har hållit på och flyttat hus i 40 år i Malmberget. Kiruna har inte flyttat en kåk än.

– De kommer inte kunna flytta allt på en gång i Kiruna heller.

Malmbergets invånare och verksamheter måste flytta till Gällivare. Äldreboenden, skolor. Tommy Nyström tycker att staten borde lägga in pengar.

– Regeringen säger att bolaget ska betala men bolaget är ju statligt.

Det är inga enkla saker, säger han.

– Det är byråkrati och bolagslagar och statliga regelverk.

Kommunen har bra kontakt med LKAB, säger han. Det här är ju ingenting som de heller sysslar med till vardags.

– LKAB har gjort enorma vinster och skulle kunna betala för samhällsförändringen flera gånger om, men det funkar inte så. Jag hade önskat att jag kunde få en helhetslösning, och lösa in hela Malmberget men dit kommer vi inte nu. Vi tar en bit åt gången.

– Många tycker det går trögt och tungt och det tycker jag med, men det är inga lätta grejer. Flytta en hel stad, det låter som en saga!

Ola Johnsson är vd för LKAB. Han bor i Luleå.

– Men jag har bott i Kiruna i 24 år.

I Kiruna jobbade han i gruvan. Började som tekniker, sedan logistikansvarig, förädlingsansvarig och annat.

Du är väl en lite ovanlig vd som har bakgrund i företaget ända nerifrån gruvan?
– Jag är nog lite ovanlig på många sätt, svarar Ola Johnsson och skrattar.

Vad säger du till dem om tycker LK har agerat för snålt i samband med flytt av boende?
– Varje gång vi köpt ett hus har vi försökt göra en så god affär som möjligt för båda parter. Vi kommer sakta till en lösning i alla fall.

Det är många olika intressen som måste bedömas, påpekar han.

– Vi måste värna människorna, helt klart, säger vd Ola Johnsson. Men samtidigt måste vi värna att hålla igång driften.

– LK har inte skött sig så bra alla gånger. Det vi gjorde sommaren 2008 det var ingen höjdare.

Han syftar på att LK lovat flytta hela hus men misslyckades.

– Det var dålig respekt för de boende, vi borde ha undersökt och tittat på det bättre. Absolut. Husen klarade inte flytten.

”Tragiskt” säger Ola Johnsson om de misslyckade husflyttningarna. Men han sover gott om natten, svarar han när jag frågar.

– Det måste jag göra, annars skulle jag sluta.

– Vi har lärt oss mycket på det här. Att man inte ska ge löften som fikaost.

Det blir dags för mig att ta farväl av Malmberget. Det känns vemodigt. Flammans födelsestad och en viktig plats för arbetarrörelsen. Många har slitit alltför ont i gruvan och fått alltför lite av rikedomarna. Men naturtillgångarna häruppe finns kvar, när folk söderöver ser sina industrier försvinna. Det är fortfarande gruvorna som håller liv i Malmfälten.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 26 april, 2024

”Lili och jag förde samtal i mina drömmar”

Lili Brik i Moskva 1973. Ännu levnadsglad och chic. Foto: Bengt Jangfeldt.

Lili Brik var Majakovskijs älskarinna, judinna och en sexuellt utlevande borgarflicka som behövde städas undan i ett allt mer auktoritärt Sovjet. I sin debutroman ”Framtidens hjärta” gör Malin Hasselblad henne levande igen.

Det finns en berömd bild av den ryska avantgardepoeten Vladimir Majakovskij (1893–1930) där han står lutad mot ett träd. Det ser ut som att han tar stöd från trädstammen för att inte ramla. Samma bild finns i en tidigare version, som förklarar den märkliga kroppsställningen. Den utsträckta armen sträcker sig runt en kvinna som bär hatt och tittar rakt in i kameran. Det är Lili Brik som under några omvälvande år runt Ryska revolutionen var Majakovskijs älskarinna, välgörare och marknadsförare. 

Som vi vet går historien extra hårt fram mot vissa. Särskilt om de är kvinnor, tar för sig av livet och framför allt om de stör bilden av en nationalikon. Men inte ens Sovjetunionens propagandaapparat har lyckats radera Lili Brik. För hur skulle det kunna vara möjligt, då Majakovskij levde och dog för kvinnan som fick omöjliga böcker att ges ut, en svältmåltid att framstå som en fest och människor runt omkring henne att utföra stordåd? Framför allt lever hon vidare i rader som ”kunde du inte komma på nåt / som gör att vi utan att plågas / kunde kyssas och kyssas och kyssas?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]