Nyheter/Utrikes 08 maj, 2021

Marxisterna om populära penningteorin: ”MMT säger att vi bara kan lösa våra problem med hjälp av pengar”

Debatten mellan MMT:are och marxister har blivit allt hätskare det senaste året. För att få ett marxistiskt perspektiv på frågorna om centralbankens makt, under­skotten och pengarnas väsen talade Flamman med national­ekonomerna Kostas Lapavitsas och Nicolás Águila.

Den ekonomiska teorin Modern Monetary Theory (MMT) har firat stora triumfer de senaste åren, inte minst genom ekonomen Stephanie Kelton och hennes bok Underskottsmyten. I en intervju i Flamman nummer 1/2021 beskrev hon grunddragen i teorin. Den gör gällande att ”monetärt suveräna” stater, som belånar sig i sin egen valuta, inte behöver oroa sig för budgetunderskott utan kan finansiera sina utgifter genom att trycka pengar, så länge inflationen inte går upp. För många har flera av teorins grundantaganden bekräftats av det senaste årets monetära och ekonomisk-politiska vändning i flera länder, inte minst i USA. Andra är dock inte övertygade av resonemanget och menar att teorin är för ytlig för att kunna appliceras på alla länder. Framför allt har MMT:are fått kritik från marxistiskt håll för dess syn på hur pengar uppstår och hur de fungerar i en kapitalistisk värld. Ett av de mest substantiella marxistiska inläggen i denna debatt har gjorts av Kostas Lapavitsas, nationalekonom på universitetet SOAS i London, och Nicolás Águila, verksam vid institutet CIEPP i Buenos Aires. I en exklusiv intervju med Flamman presenterar de sin syn på MMT.

Det senaste året har MMT fått ett genombrott, främst i den anglosaxiska världen, men också på andra håll. Demokraterna i USA struntar nu i budgetunderskottet och en av MMT:s viktigaste förespråkare, Stephanie Kelton, är nu rådgivare åt kongressledamöter. Har MMT:s teser bekräftats av denna kris?

Kostas Lapavitsas: Jag noterar att Joe Biden just meddelade att han kommer att höja skatterna för de rika. Vi får se hur det utvecklar sig, men det låter inte direkt som MMT… Det är sant att MMT har haft enorma framgångar i debatten, och det måste man erkänna. Men vi måste vara försiktiga med vad vi menar med att något bekräftas. Alla har länge känt till att staten kan trycka pengar för att finansiera sina utgifter, och att det kan göras utan att det nödvändigtvis leder till inflation, beroende på andra omständigheter. Det fanns merkantilister som argumenterade för detta för 200 år sedan. Det som är riktigt intressant och som behöver förklaras är varför centralbankerna har fått en så stark roll de senaste årtiondena. Och MMT kan inte förklara det i strukturella termer, för det är en teori som hävdas hålla i alla lägen. I praktiken har centralbanken fått en otrolig ställning. Det har att göra med den finansialiserade kapitalismen och dess utveckling, och det krävs en marxistisk analys för att förstå det. Men bortsett från det är frågan om centralbanken kan fortsätta att spela denna roll utan att förändra sina åtgärder, vilket är vad MMT tycks hävda att den kan. Den frågan är fortfarande obesvarad. Frågan är mycket komplexare än vad MMT kan hantera. För det första håller USA på att höja skatterna, så det är inte så att de bara spenderar nytryckta pengar. För det andra innebär denna politik att räntan sänks till nästan noll. Men man kan inte ignorera de negativa konsekvenserna av denna politik, vilket MMT gör – vi lever mitt i dem! Aktiemarknaden har slagit rekord, explosionen av kapitalflöden över världen sker rakt framför näsan på oss. Skuldackumulationen som drivs på av denna politik är enorm över hela världen. Det är en extremt viktig del av det som just nu händer och MMT bryr sig inte om det, eller har i alla fall inget kreativt att säga om det. Denna fråga kommer vi att behöva hantera framöver.

Nicolás Águila: MMT har helt klart bidragit till att flytta debattens fokus bort från oro för underskott och till inflation i stället. Men i vilken utsträckning den nuvarande politiken stämmer överens med MMT bestrids av många, till och med av dem själva. Stephanie Kelton skrev till exempel nyligen en artikel i New York Times där hon uppmanade Biden att spendera mer och snabbare genom att trycka pengar i stället för att beskatta. Vissa Demokrater säger dessutom att denna utgiftsnivå bara är möjlig på grund av den låga räntan. Det är inte vad MMT säger. På utgiftssidan överensstämmer politiken inte heller med MMT, eftersom det inte är tal om någon jobbgaranti, i alla fall inte vad jag känner till, eller om att investera i grön omställning – det kanske talas lite om det, men inte på det sätt som MMT föreslår. Jag tror inte heller att en kris kan bekräfta eller vederlägga en teori. Antingen har man en koherent förklaring av saker och ting eller så har man inte det. Om man lägger fram en teori som är inkonsekvent – som den neoklassiska, eller, enligt mig, MMT – kommer en kris inte att bevisa att man har rätt. Kanske på kort sikt, men det räcker inte.

Ni två har tillsammans skrivit en av de mest substantiella kritiska artiklarna om MMT ur ett marxistiskt perspektiv. Vilka är era huvudsakliga invändningar mot MMT?

KL: Jag vill börja med att framhålla att vi är överens om ganska mycket. Marxism och MMT är båda kritiska till mainstream-ekonomiska teorier. MMT är i grunden en modern variant av den radikala, anti-kvantitativa monetära penningteorin som har funnit i 200 år. Marxism är också en variant av denna tradition. Så vi delar mycket i synen på pengar, krediter och vad som driver ekonomin. Jag vill framhålla detta för folk kan bli förvirrade. Det faktum att vi delar detta förklarar varför personer som är kritiska till kapitalismen kan gå mellan dessa teorier. Men det finns viktiga skillnader, och de sträcker sig också långt tillbaka. De är inte nya, för MMT är inte nytt. Den viktigaste skillnaden har att göra med vad pengar är, och det är ingen liten fråga. Folk kan lätt tro att det bara är en grupp akademiker som bråkar om antik historia eller abstrakta idéer. Det är inte alls fallet. I grunden är problemet detta: MMT hävdar, liksom andra chartalistiska teorier, att pengar uppstår utanför marknaden, att de skapas av staten. Marxismen, däremot, hävdar att pengar uppstår på marknaden: det är en oplanerad och oavsiktlig konsekvens av det spontana varuutbytet. Skillnaden mellan dessa synsätt är enormt viktig. För i praktiken påstår MMT att pengar är fundamentalt för den mänskliga existensen. Den säger att vi bara kan lösa våra problem med hjälp av pengar. Pengar blir därför en nödvändig del av vårt förhållande till naturen, pengar är det sätt på vilket vi hanterar oförutsägbarhet, det sätt vi interagerar med andra människor på. För marxism är det inte fallet. Pengar är ett nödvändigt men sekundärt fenomen för oss, de kan också ges en marginell roll i mänskliga samhällen. De är ett resultat av varuutbytet, och om varuutbytet blir mindre viktigt i ett samhälle blir också pengar mindre viktiga. Detta är en viktig skillnad. Det handlar om hur man ser på social förändring, pengars roll, samhället, mellanmänskliga relationer och mänsklighetens förhållande till naturen. För oss är pengar en produkt av marknadsutbytet. Om marknaden får en mindre viktig roll kommer även pengar att få det. Man behöver inte pengar för att hantera de flesta av samhällets problem. Ett socialistiskt samhälle kommer inte nödvändigtvis att hantera dem genom pengar.

NA: Detta är en viktig aspekt. Den visar på hur olika förståelse av kapitalism vi har. För MMT är pengar en räkneenhet som pådyvlas oss av en central myndighet och har existerat i 4 000 år. Vi marxister erkänner att det fanns räkneenheter i förkapitalistiska samhällen. Men vi menar att pengar i egentlig mening först uppstod i och med kapitalismen, eftersom pengar är vårt samhälles sätt att koppla samman olika aktörer och varor. I tidigare samhällen fanns inte det behovet eftersom det fanns en centralplanerare som bestämde vem som skulle producera vad och fördelade det bruksvärde som människor behövde för att reproducera sig själva. I vårt samhälle finns ingen sådan instans. Ingen säger åt någon annan vad hen ska producera, så vi behöver marknaden. Och det gör att varornas värde behöver ett sätt att låta sitt värde komma till uttryck på – detta är pengarnas, den ”universella ekvivalentens” roll. För oss är pengars viktigaste funktion den som universell ekvivalent. Räkneenheten är bara en av pengars olika funktioner. Av detta skäl uppstår pengar utan statens eller någon annan instans inblandning. Staten spelar så klart en roll, den kan bestämma vad räkneenheten ska vara, den ger ut krediter, men den spelar ingen roll i pengars uppkomst eller för några av dess funktioner. Detta är viktigt. För oss är pengar något som är unikt för kapitalism, för MMT är det inte det.

KL: Det stämmer, och jag kan lägga till två punkter. Den första är att om man analyserar pengar ur ett marxistiskt perspektiv i stället för ett MMT-perspektiv kommer man att kunna säga något om pengar på den globala nivån. Enligt marxistisk teori skiljer sig pengars form och funktionssätt på nationell och global nivå, för den nationella marknaden är inte densamma som världsmarknaden. För oss är detta två väldigt olika monetära operationsområden. Världspengar, det vill säga den globala reservvalutan, som också används för att göra betalningar, är väldigt viktiga i marxistisk teori. Historiskt var detta guld, sedan blev det olika typer av nationella valutor, såsom det brittiska pundet under en period, och nu är det dollarn. Denna form av pengar är av avgörande betydelse för hur kapitalismen fungerar globalt. Den är inte nationell, den opererar bortom nationalstatens hägn och har sin egen logik. Ingen vet detta bättre än utvecklingsländer. För så fort man börjar analysera pengar inser man det finns en hierarki av pengar – alla pengar är inte likadana. Pengar är så klart pengar, men dollarn är en sak och den indiska rupiern en annan. Utvecklingsländer vet mycket väl vad denna hierarki innebär och vad det innebär att inte ha dollar. De vet att det är ett verktyg för imperialistisk makt och de vet att det MMT förespråkar inte kan göras i ett utvecklingsland, på grund av deras underordnade position i det globala systemet. För marxister är detta uppenbart och det stämmer överens med vår teori. MMT har enorma problem att övertyga på denna punkt. Det är ingen slump, det beror på den ontologiska synen på pengar som vi talade om. Jag vill framhålla detta, för folk kan få för sig att detta är en gammal och irrelevant debatt. Orsaken till att MMT har svårigheter med den globala nivån är de antaganden som de gör om hur pengar fungerar.

Den andra punkten är att för oss marxister är makten över pengar en väldigt viktig aspekt av vad staten kan göra – den skapar inte pengar, men den styr över dess flöde genom fiatpengar (pengar vars värde inte är kopplat till en metall som guld, reds. anm.). Men det betyder inte att denna makt är obegränsad eller att staten inte behöver göra något annat. För oss är beskattning viktigt eftersom det är så man anskaffar reella resurser. Skatter är inte bara ett sätt att få pengar att cirkulera, som MMT hävdar. Och för det andra är skatter viktiga för kontrollen av ekonomin och omfördelning. Radikal progressiv politik måste innehålla skattereformer och beskattning av de rika som centrala beståndsdelar. Jag är rädd att Joe Biden, som just föreslagit att man ska beskatta de rika, är mer radikal än MMT:arna för tillfället… Jag skämtar, men inte uteslutande.

NA: Jag vill lägga till en punkt angående världspengar och dess betydelse för monetär suveränitet. För MMT är monetär suveränitet ett val. Stater väljer att införa tvingande begränsningar på sig själva, vilket gör att de inte är suveräna. Men om man ser kapitalism som ett globalt fenomen är det uppenbart att monetär suveränitet inte alls är ett val utan en strukturell begränsning. Man behöver världspengar för att köpa det man behöver på världsmarknaden. Och man kan inte trycka pengar för att göra det. Man behöver dollar. Det är en begränsning, och det är väldigt tydligt att det är det största problemet för utvecklingsländer. För det tvingar också sådana länder att rikta sin interna produktion mot export, vilket gör dem sårbara för internationella kapitalflöden.

Om man kunde trycka pengar för att köpa reella resurser skulle det förbättra situationen för människor utan att man förändrar produktionsstrukturen i grunden. Man skulle i princip behålla det rådande systemet intakt och förbättra distributionen något. Men ur ett marxistiskt perspektiv går det inte att göra. Produktion och distribution är inte åtskilda, de är organiskt sammanlänkande. Så för att förändra detta krävs mer radikal förändring än att bara köpa till sig resurser från någon och ge dem till någon annan. Man måste förändra strukturen i samhällets produktions- och distributionssystems i grunden.

Jag är inte säker på att MMT:are som arbetar med utvecklingsländer, som Fadhel Kaboub, ser monetär suveränitet som enbart ett val. Men vilka är i praktiken de största hindren för att utvecklingsländer ska kunna använda sig av MMT?

KL: MMT:are har först på senare tid börjat bli medvetna om svårigheterna med att utsträcka deras analys till utvecklingsländer. Historiskt har teorin mest varit fokuserad på USA. Men att vara medveten om ett problem betyder inte att man kan lösa det. Och jag tror att det är olösligt. När de tränger djupare in i det kommer de att inse problemen med att säga att man kan finansiera offentliga utgifter med att trycka inhemska pengar. Ett sätt att göra detta, och det är ett välkänt fenomen i makroekonomi, är att hävda att man bara behöver införa en flytande växelkurs. Argumentet är att om man har det kan man separera skapandet av pengar och finansiera utgifterna med egna pengar. Visst, testa att göra det i ett utvecklingsland i tio minuter och se vad som händer. Du kommer att utlösa en valutakris. Det är så det fungerar, därav behovet av dollar. Om man börjar bete sig som om det globala systemet inte existerar och låter växelkursen flyta kommer den att hamna under tryck, och därmed hamnar den inhemska ekonomin under tryck. Det kommer att leda till enorm förstörelse. Karl Marx sade för länge sedan att den kapitalistiska klassen står inför valet mellan att balansera det inhemska cirkulationsbehovet med det internationella. Och när det händer vinner alltid den internationella nivån, för den kapitalistiska klassen vill alltid positionera sig globalt. Detta sker även i dag. För att behålla sin position i det globala systemet måste man anpassa sig efter dess behov. Man måste följa dollarns diktat och anpassa sin monetära politik efter den. Detta är i praktiken vad man gör som finansminister i ett utvecklingsland i dag. Jag kan också formulera det så här: om USA är monetärt suveränt – vilket vi kan erkänna att de är, även om det också går att diskutera – så är det anledningen till att Tanzania inte är suveränt. Suveränitet är inte något som sprids över världen. Om man har en hierarki innebär det att länderna i toppen gör dem på botten mindre suveräna. Detta brukade tidigare kallas för imperialism. Idén att monetär suveränitet kan spridas på ett jämnt och homogent sätt över världen är absurd. Den kapitalistiska världen är strukturerad och hierarkisk, och det reflekteras i pengarna. Detta är klass, det är så klass framträder i monetära angelägenheter, och MMT skulle bli bättre om de började erkänna det.

NA: I flera artiklar av MMT:are definierar de monetär suveränitet som fyra kriterier som alla är politiska val. Så jo, monetär suveränitet är ett politiskt val i deras ögon. Men om det finns arbeten som argumenterar för motsatsen så är det jättebra, och det faktum att de seriöst behandlar frågan om utvecklingsländer gynnar oss alla.

MMT säger alltså att den enda begränsningen är reella resurser. Det största problemet för utvecklingsländer är dock att de behöver öka sina reella resurser, det är inte en begränsning. Det kräver att man importerar och ökar sina utländska valutareserver. Om man inte har en teori för hur man ska föröka sina reella resurser, utan bara för hur man ska fördela de få som finns i utvecklingsländer, så räcker det inte.

Att döma av den ganska hätska debatten mellan marxister och MMT:are kan man lätt få intrycket att de två teorierna är helt inkompatibla. Finns det inget utrymme alls för att kombinera, säg, en chartalistisk förståelse av pengar med en marxistisk värde- och exploateringsteori?

KL: Chartalism är inkompatibel med marxism av de ontologiska anledningar som vi har diskuterat. Det är fundamentalt. Det är en helt annan syn på vad pengar är. Med det sagt så betyder det inte att marxism och MMT inte kan vara på samma sida när det handlar om att göra motstånd mot mainstream-teorier och -politik, eller om att skapa en enad front i fråga om arbetares levnadsförhållanden. Man behöver inte hålla med varandra om allt, så länge man vet vad det är man inte är överens om. Vi skrev inte vår artikel som fiender till MMT, vi skrev för att klargöra vad vi anser är fundamentalt annorlunda med marxism. Det betyder inte att vi befinner oss i krig med MMT-ekonomer, eller att vi inte erkänner deras bidrag. Det är en debatt på samma planhalva i många viktiga frågor, det är inte en debatt mellan motståndare. Även om våra grundläggande positioner är teoretiskt inkompatibla.

NA: Jag är inte säker på att det har varit så mycket debatt. Att förolämpa varandra på Twitter är inte riktigt en debatt. Jag tycker att vi saknar en seriös debatt mellan de två traditionerna och vi har försökt bidra till att åtgärda det. Men det finns fortfarande mycket som behöver avhandlas, och det vore bra om folk kunde sluta vara barnsliga och börja diskutera på ett ärligt sätt.

Jag tror också att teorierna är inkompatibla, och jag tycker till och med att det vore ett steg i fel riktning för båda traditionerna om de skulle börja inspireras av varandra. Vi måste ta till oss av deras kritik av oss, och de skulle kunna ta till sig av vår kritik av dem. Och båda sidor borde hantera kritiken på ett seriöst sätt inom respektive teoribildning. Det skulle leda till mer konsekventa svar än att bara säga: ”Jag är teoretiskt marxist men politiskt MMT:are”. Det är inkonsekvent. Det är bättre att stå för sin teori.

Utrikes 02 januari, 2025

Ande mot ande

Den ryska presidenten Vladimir Putin, tillsammans med den ryska patriarken Kirill, tänder ett ljus i klostret Trefaldighetens-Sergius lavra i staden Sergijev Posad norr om Moskva, den 26 juni 2024. Foto: Mikhail Tereshchenko/Sputnik/Kreml/AP/TT.

Den ryska patriarken Kirill förklarade nyligen att Guds utvalda folk inte behöver vara rädda för kärnvapen. Hans ord visar att kriget handlar om mer än geopolitik eller ekonomi.

För att förstå den senaste tidens oro för att den ryska attacken mot Ukraina ska eskalera till kärnvapenkrig, måste vi återvända till konfliktens början.

I början av 2023 förklarade Dmitrij Medvedev, tidigare rysk president och nu vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd, det centrala antagande som låg bakom kriget.

”Jag tror att Nato inte direkt skulle ingripa i konflikten, ens i den här situationen”, sade han om händelsen att Ryssland skulle använda kärnvapen.

”När allt kommer omkring är säkerheten i Washington, London, Bryssel mycket viktigare för den nordatlantiska alliansen än ödet för ett döende Ukraina som ingen behöver. […] Tillgången till moderna vapen är bara en affärsverksamhet för västländer. Utomeuropeiska och europeiska demagoger kommer inte att gå under i en kärnvapenapokalyps. Därför kommer de att svälja användandet av vilka vapen som helst i den pågående konflikten.”

Medvedev utgår från att en stats suveränitet beror på medborgarnas villighet att dö för den – en princip som västerländska samhällen, konsumerade av kommersialism och hedonism, har övergett.

Som Vladimir Putin själv har förklarat: ”Det finns inga mellanlägen eller halvstater: antingen är ett land suveränt, eller så är det en koloni, oavsett vad kolonierna heter.”

För Putin faller Ukraina i den senare kategorin – ett låtsasland som inte förtjänar suveränitet.

Detta perspektiv inbjuder till en oväntad filosofisk parallell. Putins och Medvedevs retorik återspeglar nämligen den tyska filosofen Hegels verk Andens fenomenologi, specifikt dialektiken mellan mästare och tjänare. När två självmedvetanden där kämpar på liv och död träder ingen segrare fram – för när den ena dör finns det inte längre någon som kan erkänna den överlevande.

All mänsklig kultur utgår från en första kompromiss, där den ena parten ”vänder bort blicken” i stället för att kämpa till slutet, och därmed accepterar sin roll som tjänare. Medvedev antar att det ”dekadenta” väst kommer att vända bort sin blick. Men, som det kalla kriget lärde oss, i en kärnvapenkonfrontation finns inga vinnare – båda sidor går under.

Konflikten mellan Ryssland och västvärlden har alltså djupare filosofiska dimensioner.

Anton Alikhanov, guvernör för den ryska exklaven Kaliningrad, hade alltså en poäng när han hävdade att stadens tidigare invånare Immanuel Kant har en ”direkt koppling” till kriget i Ukraina. Han anklagade Kants ”gudlöshet och brist på högre värderingar” för att ha skapat de ”sociokulturella förhållanden” som ledde till första världskriget, och i förlängningen även den nuvarande konflikten. 

På kant. Enligt Kaliningrads guvernör Anton Alikhanov bär filosofen Immanuel Kant, här porträtterad under en middag med vänner av Emil Doerstling, det yttersta ansvaret för det ukrainska motståndet. Foto: Wikimedia commons.

Alikhanov beskrev Kant som en ”andlig grundare av det moderna västerlandet”, ansvarig för idéer som frihet, rättsstaten, liberalismen och Europeiska unionen. Om Ukraina tar strid mot Ryssland för att försvara dessa värderingar, är Kants filosofi en indirekt förklaring till deras motstånd. Sådana uttalanden, hur besynnerliga de än är, belyser krigets metafysiska insatser.

I samma anda sade patriark Kirill från den rysk-ortodoxa kyrkan att det inte är lönt att varna för kärnvapen, eftersom kristna inte är rädda för världens undergång. Obscent nog tackade Kirill ryska forskare för att ha utvecklat ”otroliga vapen”, och varnade att oro för kärnvapenapokalyps ”inte är bra för den andliga hälsan”:

”Vi väntar på Herren Jesus Kristus som kommer att återvända i stor härlighet”, förklarade han, ”för att förstöra ondskan och döma alla folk.”

Listan kan förstås göras längre: alltför stark oro för de ”otroliga vapen” som ännu inte uppfunnits, den globala uppvärmningen, eller risken att artificiell intelligens styr våra liv är inte heller ”bra för den andliga hälsan”.

Ordet ”andligt” bör här användas utan ironi. Det pågående kriget är mer än en kamp om ett territorium eller ekonomisk makt. Det är också mer än ett försök att förinta en nation, även om aspekten av ett folkmord tydligt kan urskiljas – inte i det bokstavliga dödandet av alla ukrainare, men i att beröva de överlevande sin etniska identitet och assimilera dem som ryssar. Det räcker inte ens att beskriva det som ett globalt geopolitiskt skifte.

Det är snarast ett krig där ande står mot ande, två ömsesidigt uteslutande visioner om vad en människa är. Kanske borde vi här återvända till Nietzsche som mot slutet av 1800-talet, i sin sista bok Ecce homo, erbjöd en dyster vision av det kommande århundradet:

”För när sanningen kämpar mot årtusenden av lögner kommer det att skälva, en spasm av jordbävningar, en omflyttning av berg och dalar som världen inte ens har kunnat drömma om. Begreppet ’politik’ absorberas då i ett andligt krig. Alla maktenheter från det gamla samhället kommer att sprängas i luften, för de vilar på lögner: det kommer att uppstå krig som aldrig tidigare har setts på jorden.”

Innan vi avfärdar raderna som en mystikers grubblerier bör vi notera att filosofen Alain Badiou – som definitivt inte är nietzschean – drar liknande slutsatser i sitt häfte The century (2005). Hans metafor för 1900-talet är ett odjurs sårade kropp, en term som han lånar från Osip Mandelstams dikt ”Tidsålder” (век) från 1923. Odjuret överlevde 1800-talet i relativ komfort, fångat i illusionen av ekonomiska och politiska framsteg.

Det är snarast ett krig där ande står mot ande, två ömsesidigt uteslutande visioner om vad en människa är. 

Med 1900-talet tröttnade odjuret på att tålmodigt vänta på framåtskridandet – för att i stället konfrontera historien ansikte mot ansikte, och uppfylla 1800-talets utopiska löften genom brutal voluntarism. Som Nietzsche förutspådde blev resultatet blev en ”andlig krigföring”: två världskrig som aldrig tidigare har setts på jorden, åtföljda av en rad våldsamma revolutioner. Men allt detta sårade bara vilddjuret, utan att ge upphov till en ny människa.

Så vad kommer att följa 1900-talets unika blandning av hopp och besvikelse? I Viljan till makt utökar Nietzsche sina spekulationer till vårt tjugoförsta århundrade, och förutsäger ”den totala förmörkelsen av alla värderingar”, vilandes på ”barbariska nationalistiska brödraskap” med syfte att ”råna och utnyttja de icke-troende”.

Här är vi nu, och ironin är att de som förespråkar en återgång till traditionen är de mest brutala i sitt ”rån och utnyttjande av de icke-troende”.

I dag förväntas vi alla vara beredda att riskera våra liv. Skillnaden är att Ryssland hävdar att de inte fruktar döden, eftersom de tror på en högre gudomlig makt som kommer att förlösa ryssarna efter deras död. Vi i Västeuropa vet att det inte finns någon högre garanti, utan att döden bara är döden.

Även om vi hoppas att Rysslands beredskap att dö är en bluff, kan en lögn likväl ha konsekvenser. Den enda gud som verkar lämplig för vår tid är en likgiltig sådan, och i Passionen enligt G. H. formulerade Clarice Lispector kärnfullt skräcken för den guden:

Läs mer

”Vad som ännu skrämde mig var att till och med den ostraffbara skräcken generöst skulle sugas tillbaka ned i den outsinliga tidens avgrund, uppslukas i de ändlösa höjdernas avgrund, i Guds djupa avgrund: försvinna i likgiltighetens famn. Så olik den mänskliga likgiltigheten.” 

Översättning från engelska Leonidas Aretakis. Citatet från Clarice Lispector är översatt av Örjan Sjögren.

Utrikes 02 januari, 2025

Pappa är hemma

Psykoanalysen är tillbaka för att nysta upp både våra inre liv och samhället. Illustration: Adobe stock.

Samtidigt som psykoanalysen i Sverige har förpassats till historien – och några flådiga våningar i Stockholm – upplever Freud en renässans i USA. Men det är inte någon konservativ gubbe som väckts till liv, utan en radikal profet. Vad kan Freud och psykoanalysen lära vänstern i dag?

I en artikel i DN för snart ett år sedan förklarade Roland Paulsen varför han tappat tron på psykoanalysen, efter att hans analytiker somnat under en session. ”Föreställningen om att någon annan skulle kunna ha bättre inblick i mitt medvetande än jag själv är en auktoritär idé”, slog han fast. Hans kritiska artikelserie om psykoterapi och psykoanalys fick understöd av Ann Heberlein, som i Svenska Dagbladet avlossade ett generalangrepp på ”det terapeutiska Sverige”.

Det är inte första gången Sigmund Freuds teorier har dödförklarats. Efter att ha tappat mark till kognitiv beteendeterapi (KBT) och andra inriktningar i flera årtionden förlorade Svenska psykoanalytiska föreningen redan 2009 rätten att ge examen i psykoterapi. Sedan dess har psykoanalys främst varit en dyr behandlingsform för rika storstadsbor.

Kritiken mot psykoanalysen har låtit likadan ända sedan Freuds dagar – den är ovetenskaplig, dyr, sexbesatt och, framför allt, ineffektiv. I Sverige har traditionen förmodligen aldrig varit så marginaliserad som nu – men på andra håll upplever den cigarrökande wienarens teorier snarare en renässans.

I en liten sal på tolfte våningen nära Times Square på Manhattan sitter en grupp människor och väntar. Man hade kunnat tro att det var en akademisk föreläsning om det inte vore för de angränsande behandlingsrummen med smakfulla fåtöljer och soffor. Detta är en av alla psykoanalytiska praktiker i New York, där även Pulsion-institutet huserar. Publiken har kommit för att lyssna på analytikern och skribenten Jamieson Webster tala med den brittiske författaren Will Rees om hypokondri.

Psykoanalysen kan inte bara användas för att förstå individuella människor, utan även politiken och kulturen.

Sådana institut och samtal har blivit en allt vanligare del av New Yorks intellektuella liv, för i USA har psykoanalysen de senaste åren gjort en oväntad comeback, som omskrivits i både New York Times och The Guardian. Institutet grundades under pandemin för att hantera de psykiska problem som den stränga nedstängningen gav upphov till, och har det uttryckliga målet att flytta ut teorin från behandlingsrummen till samhället i sin helhet. Det är – för att använda ett passande ord – symptomatiskt för den pågående amerikanska renässansen: detta är ingen konservativ kultur där skäggiga åldringar analyserar unga kvinnor i rökiga mottagningsrum – utan en progressiv version.

– Det finns ett stort intresse för tänkare som Freud, Lacan, Fanon och till och med Melanie Klein. Det är inte en återgång till Fadern med stort F.

Det säger historikern Hannah Zeavin (bilden) på länk från San Francisco. Hon är redaktör för och grundare av tidskriften Parapraxis som är ett av naven för denna väckelserörelse. Den startades 2021 som en reaktion på den institutionella psykoanalysen som enligt henne både har blivit marginaliserad sedan 1980- och 90-talen, och samtidigt förlorat kontakten med vanligt folk.

– I USA är det extremt ovanligt att folk behandlas med psykoanalys. I dag befinner sig ungefär 9 000 personer i analys. Sedan 1960-talet har försäkringsbolagen gjort psykoanalys svårtillgängligt, då man har sett det som en pseudovetenskap.
I stället har KBT och andra metoder vunnit mark.

Tidskriften grundades för att tillgängliggöra en teori som blivit allt mer elitistisk under dess hundraåriga historia. 

– Båda mina föräldrar är analytiker, men jag blev inte intresserad av psykoanalys förrän jag läste Freuds Sorg och melankoli på universitetet. Samtidigt blev jag allt mer irriterad av den antisociala institutionella psykoanalysen, som har undertryckt traditionens radikala historia och de problem som vanliga människor handskas med i dag.

Namnet Parapraxis kommer från det kliniska begreppet för det som i folkmun kallas ”freudianska felsägningar”, verbala misstag som enligt Freud ger inblickar i ens omedvetna. Men en annan betydelse är tonvikten på praktik, som bör förstås i politisk mening. 

Enligt Hannah Zeavin har det alltid funnits en radikal strömning inom psykoanalysen, vilket kan förklara varför idétraditionen har fått ett sådant uppsving just nu. Hon tror att det hänger samman med det nya intresset för radikala tänkare som Marx, men som fram till nyligen inte inbegrep Freud – och liksom för Pulsion-institutet var det pandemin som blev den utlösande faktorn.

– Från finanskrisen fram till pandemin var det många som menade att vi skulle sörja och organisera oss. Sedan kom coronakrisen, och storstäder drabbades av massdöd – i New York stod kylare på gatorna för kroppar som inte hade hunnit begravas – samtidigt som proteströrelser som Black lives matter bröt ut, säger hon och fortsätter:

Överblick. David Černýs ”Man hanging out” (1996) i Prag föreställer psykoanalysens fader Sigmund Freud. Foto: Adobe Stock.

– Folk började tänka intensivt på fenomen som död, motstånd och fascism, och psykoanalysen har i sin långa historia alltid behandlat dessa saker. Jag tror att folk fick nog av sin KBT-terapi och att bli förringade av sina terapeuter. Allt detta tror jag har gjort att det är en radikal typ av psykoanalys som har återkommit, fastän den i USA generellt har rört sig högerut sedan 1940-talet.

Psykoanalysens radikala historia är lång, men börjar inte nödvändigtvis med Freud själv. Hans förhållande till socialismen var tvetydigt, vilket har gjort det möjligt för amerikanska kritiker som Peter Gay och Lionel Trilling att utmåla honom som en försvarare av det liberala samhällsprojektet.

Å ena sidan byggde hans teorier på en skoningslös kritik av det viktorianska borgerliga samhället och dess förtryckande moral som han menade gav upphov till neuroser och andra psykiska problem. Under hela sin karriär stödde han försök att tillgängliggöra psykoanalysen för en så stor del av befolkningen som möjligt. Men om ryska revolutionen hade han inget gott att säga, och när en yngre och radikaliserad generation analytiker – med den excentriske Wilhelm Reich i spetsen – började sammanföra hans teorier med marxism vände sig en åldrande Freud mot vad han såg som en alltför utopisk psykologi.

I essän Vi vantrivs i kulturen från 1930 gick han till angrepp mot den västerländska civilisationen, som uppförts av det ”kulturella överjaget” för att hålla människans inneboende drifter i schack men som bara har lett till ökat psykiskt lidande. Snarare än någon moralisk kod, som bara fungerar som en narcissistisk bekräftelse på den egna kulturens överlägsenhet, behövdes en förändring i människans inställning till egendom, medgav Freud. Men hos socialisterna förvrängdes denna strävan av deras alltför idealistiska syn på den mänskliga naturen.

Psykoanalysens löfte om verklig psykisk förändring gör det också möjligt att föreställa sig verklig politisk förändring.

Detta var ett angrepp på framför allt Wilhelm Reich, men det satte inte punkt för försöken att uppnå en syntes mellan Freud och Marx. Frankfurtskolans tänkare som Theodor Adorno, Max Horkheimer och Erich Fromm kompletterade sin marxism med freudiansk teori, och på 1960-talet blev Herbert Marcuse en ikonisk företrädare för ”freudomarxismen” och dess försök att förklara varför västerlänningar fortfarande var ”alienerade”, trots deras nya välstånd. I vår tid är en den kändaste freudomarxisten Slavoj Žižek. 

Även i praktiken sjösattes projekt för att föra ut psykoanalysen till massorna, från den radikala Lafargue-kliniken i New Yorks Harlem till Frantz Fanons antikoloniala terapier i Algeriet och Laborde-kliniken i Frankrike, där den radikala italienska tänkaren Felix Guattari länge var verksam. 

Även om dessa försök kanske inte alltid har lyckats, menar Hannah Zeavin att behovet av radikal psykoanalys har återuppstått.

– Det är inte alltid så lätt gjort och det har så klart varit en stor fråga hur man ska kombinera Marx och Freud i hundra år. Men det finns en ny vilja att sammanföra dem och det har varit väldigt intressant att följa.

Mitt emot södra Manhattan, på andra sidan East river, ligger det område av Brooklyn som kallas Dumbo, en förkortning för Down under the Manhattan Bridge Overpass. Detta var länge en ruffig del av New York, med slakthus och nedgångna industribyggnader. Det var här maffian dumpade golare i floden med fötterna fastgjutna i cement, med den världskända utsikten över Manhattanbron i bakgrunden som förevigats i filmer som Once upon a time in America.

I dag är området gentrifierat intill oigenkännlighet, med brunchrestauranger, laptopkaféer och turistbutiker. Men i ett par trånga lokaler i en anonym byggnad ligger också Brooklyns institut för socialforskning. Det grundades 2012 av en grupp akademiker som ville tillgängliggöra humaniora för en bredare publik, utan skyhöga terminsavgifter. I dag ges kvällskurser i allt ifrån Prousts romankonst, islamisk historia och Hegels filosofi till Bauhaus-arkitektur, marxistisk modernism och bebopjazz. Samt Freud och psykoanalys. 

Bland institutets grundare finns Abby Kluchin (bilden), som till vardags undervisar i filosofi vid Ursinus College. Tillsammans med sin kollega och make Patrick Blanchfield driver hon den psykoanalytiska podden Ordinary Unhappiness, som görs i samarbete med Parapraxis. Där analyserar de Freuds och Jacques Lacans teorier, men också fenomen som skolskjutningar, pedofilskandalen kring Jeffrey Epstein och Taylor Swifts osannolika karriär. 

– Psykoanalysen kan inte bara användas för att förstå individuella människor, utan även politiken och kulturen. Den har historiskt sett varit en svårgreppbar och exkluderande tradition som kräver mycket läsning och bakgrund. Vårt mål är att göra den tillgänglig för en bredare publik, säger hon.

Abby Kluchin tror att psykoanalysens återkomst i USA delvis beror på att den postmoderna teorins hegemoni är på tillbakagång, vilket har gjort att ”mästertänkare” som Marx och Freud åter har kommit på modet.

Dumbo. I området Dumbo mitt emot Manhattan ligger Brooklyn-institutet för socialforskning. Foto: Marianne Løvland/NTB scanpix/TT.

– När det gäller Freud tror jag att vi lever i en tid då det är omöjligt att se människor som i grunden drivna av förnuft. Han är, kan man säga, det irrationellas mästertänkare. Vem är bättre att vända sig till för att förstå till synes oförklarliga fenomen, både på individnivå och i bredare politiska termer? 

”Det måste finnas en punkt där pappa kommer hem”, förkunnade högerprofilen Tucker Carlson inför en jublande publik vid ett möte under Donald Trumps valkampanj.

”Och när pappa kommer hem – vet du vad han säger? Du har varit en dålig liten flicka, och nu ska du få ordentligt med smisk. Det har du förtjänat”.

Publiken var extatisk. När Donald Trump själv äntrade scenen en stund senare skanderade publiken: ”Pappa är hemma”.

Journalisten Sam Adler-Bell (bilden) driver den populära vänsterpodden Know Your Enemy, som fokuserar på den amerikanska konservativa rörelsen. Han använder ofta psykoanalytiska begrepp för att förstå den allt mer extrema amerikanska högern. För Flamman berättar han att han blev intresserad av Freud och psykoanalys under samma skede som gav upphov till Parapraxis och Pulsion-institutet, nämligen coronapandemin.

– Under pandemin följde jag och min flickvän flera videokurser om Freud vid Brooklyns institut för socialforskning. Jag hade inte riktigt läst Freud sedan jag pluggade. Jag vet inte varför vi drogs till honom under nedstängningen – det är inte nödvändigtvis något jag rekommenderar, säger han och skrattar.

– Men det gjorde att flera saker föll på plats för mig: sättet politik, ideologi, våra levda erfarenheter och känslor påverkar varandra. Mitt tänkande hade redan en psykoanalytisk karaktär så jag kände igen mig mycket.

En annan faktor var att Bernie Sanders kampanj, som Adler-Bell och hans medpoddare Matt Sitman stödde, besegrades av Joe Biden i de demokratiska primärvalen bara några veckor innan pandemin bröt ut och USA stängdes ned, på våren 2020. Två lika traumatiska händelser som fick många till vänster, inklusive Sam Adler-Bell, att vända sig inåt i stället.

– Jag tror att psykoanalytiska verktyg och koncept blir mer användbara och attraktiva när vänstern tvingas in i en mer ödmjuk position efter ett politiskt nederlag. Ett exempel på det är Frankfurtskolan som använde sig av freudiansk teori för att försöka förstå varför fascismen segrade över socialismen.

Detta är två områden – högerextremismens framgång och vänsterns nederlag – som psykoanalysen är särskilt lämpad att förklara och bearbeta, enligt Sam-Adler Bell.

Även här var Wilhelm Reich en föregångare. I mitten av 1930-talet, efter att han uteslutits från Internationella psykoanalytiska sällskapet och innan han utvandrade till USA för att hjälpa patienter att uppnå orgasm genom att bli bestrålade inuti lådor han kallade ”orgonackumulatorer”, publicerade han på eget förlag en analys av nazismens triumf. I Fascismens masspsykologi hävdade han att de flesta marxistiska kritiker hade misslyckats med att förutse fascismen eftersom deras ”ekonomistiska” synsätt gjorde dem blinda för andra faktorer än de materiella.

Sådana ”vulgära marxister” kunde enligt Reich inte förklara varför stora delar av arbetarklassen röstade mot sitt klassintresse, eftersom de gjorde en åtskillnad mellan den ekonomiska eller materiella sfären och den psykiska. De kunde därför inte besvara den fråga som filosofen Gilles Deleuze och psykoanalytikern Felix Guattari återformulerade 40 år senare: ”Varför kämpar människor för sin egen underkastelse som om det vore deras befrielse?”

Enligt Reich kunde vulgärmarxisterna med sin reaktionära psykologi bara förklara varför arbetarklassen gjorde uppror när den gjorde det, men inte varför det inte skedde hela tiden: ”Det som måste förklaras är inte det faktum att en hungrig människa stjäl eller en exploaterad människa strejkar, utan varför majoriteten av de hungriga inte stjäl och varför majoriteten av de exploaterade inte strejkar.” 

Ekonomistisk marxism kan bara förklara arbetarklassens beteende när det leder till rationella resultat, enligt Reich. När konsekvenserna är irrationella i förhållande till klassintresset uppstår behovet av en social psykologi, som kan förstå den ”sexuella ekonomin” av begär och känslor – eller på psykoanalytiskt språk ”affekter” – som präglar både människor och grupper.

Faderskärlek. I ett kampanjtal förklarade högerpoddaren Tucker Carlson att det olydiga amerikanska folket längtar efter att ”pappa kommer hem” och delar ut en rejäl omgång smisk. Foto: Evan Vucci/AP.

För Sam Adler-Bell, som ”tänker på högern hela tiden”, är sådana verktyg omistliga. Som exempel nämner han Donald Trumps kampanjmöte från i höstas, när han avbröt sitt tal och alla i stället bara stod och lyssnade på musik tillsammans.

– De började spela ”Time to say goodbye” av Andrea Bocelli. Det är en smörig sång om längtan efter ett ospecifierat förflutet som kan fyllas i av vad lyssnaren vill. Det är ren nostalgi. Detta beskriver vad Trump står för, nämligen ett löfte om att ta dig tillbaka till en tid när allting var helt och du var trygg – till livmodern, ärligt talat, eller till din moders famn.

– Konservativt tänkande handlar till stor del om denna typ av affektiva och känslomässiga strukturer och jag tror inte att jag skulle kunna förstå dem utan psykoanalytiska verktyg. 

Enligt Adler-Bell kan en av orsakerna till psykoanalysens renässans i USA rentav bero på Trump och den amerikanska högern.

– Trump är ett så barnsligt och osofistikerat uttryck för den kvasifascism vi står inför att vi kanske tvingas ta till psykoanalys för att förstå vad som sker.

Hannah Zeavin varnar i sin tur, liksom Reich, för vad som kan hända om vänstern fokuserar alltför ensidigt på ekonomin och lämnar psykologin till andra aktörer, inte minst högern.

– För mig är det en självmotsägelse att tala om fascistisk psykoanalys, men det är klart att en sådan har funnits och kommer att uppstå igen. Det finns högertidskrifter som publicerar psykoanalytiska tänkare och som hävdar att psykoanalysen var dömd att nazifieras under 1930-talet.

– Jag tror att marxistisk teori räcker långt för att analysera den nya högerns framgångar. Men jag tror också att den freudianska traditionen kan föra en till andra slutsatser, och jag har inget emot att kombinera dem.

Men trots den långa historien av försök att kombinera Freud och Marx har det länge också funnits en skepsis inom vänstern mot psykoanalys. Enligt en vanlig syn är terapiformen reserverad för överklassen, och i den mån arbetare ges tillgång till den är syftet bara att de snabbt ska kunna återgå till att exploateras på jobbet. Med andra ord är psykoanalysens mål inte att förändra världen, utan att hjälpa de missanpassade att acceptera sin plats. Denna syn på psykoanalys som ett elitprojekt går igen hos svenska kritiker som Roland Paulsen.

Enligt Hannah Zeavin finns visst fog för en sådan kritik.

– Det är inte fel. Det är på många sätt den psykoanalys som praktiserades i USA och gör det fortfarande i dag: man ska bli bättre för att kunna bilda familj, arbeta och göra karriär. Men det har funnits en tradition sedan 1945 av anarkistisk, socialistisk, kommunistisk psykoanalys som inte har nöjt sig med denna horisont. Utifrån den vill Parapraxis bidra till en psykoanalys för det 21:a århundradet. 

Även Abby Kluchin och Sam Adler-Bell instämmer i beskrivningen av den etablerade psykoanalysen som elitistisk, och båda påpekar att de inte har råd att gå i analys själva. Enligt Adler-Bell är den andra delen av kritiken, om psykoanalysens disciplinerande effekter, dock mer relevant för andra terapiformer.

– Det stämmer att psykoanalys är dyrt. Jag går själv inte i analys för att jag inte har råd. Den andra delen av kritiken, om att det ska göra oss till produktiva arbetare, är mer träffande för de andra psykologiska skolor som är dominanta i dag, såsom KBT. De har så klart utvecklats parallellt med och som svar på Freuds teori, till exempel idén att en patient talar med en terapeut för att bli bättre. Men det är inte någon avancerad teori. Det handlar mest om att hitta strategier för att hantera sina symptom. Och det tilltalar uppenbarligen många, säger han och fortsätter:

– Men psykoanalys kan vara väldigt upplösande. Folk befinner sig i analys i åratal och de kan falla sönder innan de lyckas bygga upp sig igen. Det finns ett skäl till att försäkringsbolag i USA inte vill betala för psykoanalys men gärna för KBT, för KBT fungerar såtillvida att patienter snabbt kan återgå till sitt jobb och vara produktiva. Psykoanalys är ganska ineffektivt.

Paradoxalt nog kan alltså just de aspekter som gör psykoanalysen elitisk också ses som tecken på dess subversiva sida: det är dyrt och ineffektivt, vilket knappast är ord som arbetsgivare gillar.

Psykoanalys kan vara väldigt upplösande. Folk befinner sig i analys i åratal och de kan falla sönder innan de lyckas bygga upp sig igen.

Enligt Abby Kluchin är de många framgångsrika experimenten med radikala kliniker som har gjorts genom historien dessutom i sig bevis för att psykoanalysen inte är konservativ till sin natur. Snarare handlar det om en konflikt mellan etablerad psykoanalys och de marginaliserade traditioner som alltid har funnits.

– Psykoanalys inte bara är något som kan äga rum mellan två individer i ett rum. Det finns exempel på psykoanalytisk behandling som kräver grupper, som är lyhörd för sociala och materiella förhållanden, som utvidgar överföringsförhållandet mellan patienten och terapeuten till hela samhället. Det är här vi kan se en genuint frigörande vision för analys. 

Om vänstern har något att hämta från psykoanalysen i dag så är det kanske inte något som hjälper den att vinna, utan snarare verktyg för att hantera nederlag. Både Sam Adler-Bell och Abby Kluchin återkommer till ordet ödmjukhet.

– Jag tror att Freud lär oss en viss kunskapsteoretisk ödmjukhet, som inte måste stå i konflikt med en stark politisk och moralisk kompass. Men Freud och hans arvtagare lär oss att vi till stor del är främlingar för oss själva och att andra människor ofta känner oss bättre än vi känner oss själva. Att det är just genom att engagera oss i andra som vi lär oss och förändrar oss själva. Jag anser att detta är ödmjukt, men det är också en värdefull politisk resurs, säger Abby Kluchin.

– Psykoanalysens löfte om verklig psykisk förändring gör det också möjligt att föreställa sig verklig politisk förändring. 

För Sam Adler-Bell är det dock främst en behandling av melankoli än ett löfte om förändring som psykoanalysen kan erbjuda vänstern – samt en förklaring på varför vänstern ibland beter sig som den gör.

Läs mer

– Psykoanalytiskt tänkande hjälper mig att vara ödmjuk, och att förklara varför det vi försöker göra inom vänstern är så svårt. Vi är så delade internt, ofta mot oss själva och mot varandra, vi fattar inte politiska beslut på ett rationellt liberalt sätt. Psykoanalys fungerar som en broms för en förenklad utopism eller optimism. För mig hjälper det att förklara varför vårt projekt är så svårt, säger han.

Det låter som historikern Enzo Traversos tankar om ”vänstermelankoli”, det vill säga vänsterns långa och internaliserade historia av nederlag och sorg.

– Vänstermelankoli är ett självbotemedel. Jag tror att det är ett sätt att hantera nederlag, enligt mottot ”sörj och organisera”. Vänsterns instinkt att marginalisera sig själv och vara rättfärdig och ineffektiv är ett sätt att föregripa våra nederlag. Begäret efter nederlagets bekvämlighet kan vara ett hinder för organisering, och jag tror att psykoanalysen hjälper oss att förstå det bättre.

Som exempel nämner Sam Adler-Bell hur många inom den amerikanska vänstern inför presidentvalet i höstas tillbringade månader med att påpeka att det inte fanns någon substantiell skillnad mellan Donald Trump och Kamala Harris.

– Jag tror att det var ett sätt att på förhand frånsvära sig ansvaret för vårt historiska läge. Och jag förstår varför. Det finns ingen del av våra politiska liv som helt kan isoleras från våra psykiska liv. Vi försöker tillgodose psykiska behov när vi argumenterar politiskt. 

Utrikes 01 januari, 2025

Mexiko viker sig inte för Trump

Claudia Sheinbaum svors in som president i oktober 2024. Foto: Fernando Llano/AP.

Presidenten Claudia Sheinbaum lovar att stå upp mot Trumps hot om handelskrig – och hon har folket bakom sig.

På Zócalo, det stora torget mitt i Mexico City som är byggt på ruinerna av den gamla aztekstaden Tenochtitlán, stiger rök mot himlen i det tryckande solljuset. Män och kvinnor klädda i traditionella, fjäderprydda urfolkskläder dansar invid katedralen med rökelsekar i handen. Ett stenkast längre bort ligger ingången till museet som är byggt kring ruinerna av det största aztekiska templet, Templo Mayor. Här märks den syntes av europeisk kristendom och traditionell urfolkskultur som Mexiko är byggt av i själva stadsbilden.

På Zócalo, liksom vid otaliga andra torg runtom i denna 20-miljonerstad, breder långa rader av små marknadsbås ut sig. Här säljs allt från handgjorda dockor och klädesplagg till kitschiga t-shirts med Frida Kahlo på och allsköns krimskrams i plast, glas, trä och metall. Men en sak som återfinns nästan överallt är mjukisdockor föreställande Mexikos förre president Andrés Manuel Lopéz Obrador (”AMLO”) och hans efterträdare Claudia Sheinbaum. Särskilt populära är de vid marknaderna i den södra stadsdelen Cocoyacán, där Frida Kahlo och den tidigare kommunistledaren Lev Trotskij bodde ett stenkast från varandra innan den senare mördades på Stalins order.

AMLO lämnade presidentposten efter nästan sex år vid makten i somras med historiskt höga popularitetssiffror. De siffrorna har ärvts av efterträdaren Sheinbaum från hans parti Morena, som blev landets första kvinnliga president i oktober: samma månad uppgav över 70 procent av mexikanerna att de stödjer henne. Det är ett stöd som hon kan behöva just nu, för med Donald Trumps återkomst i USA väntar en uppslitande konflikt om handel och kriminalitet. 

Oavsett vad USA och Kanada anser så är det ett mer självständigt Mexiko som har trätt fram under AMLO och Sheinbaum.

Efter att Trump nyligen hotade med att införa en 25-procentig tull på alla produkter från grannländerna – om de inte lyckas stoppa inflödet av migranter och droger i USA – har regeringarna i Kanada och Mexiko gått in i krisläge. För två veckor sedan flög Kanadas premiärminister Justin Trudeau till Florida för att övertyga Trump om att hans land inte går att jämföra med Mexiko. Den underförstådda betydelsen klargjordes senare av den kanadensiska ambassadören i Washington: bara en bråkdel av den insmugglade fentanyl och de irreguljära migranter som kommer in i USA varje år kommer från Kanada.

Claudia Sheinbaums reaktion lät inte vänta på sig: ”Mexiko måste respekteras, särskilt av sina handelspartner”, sade hon samma dag, och tillade i ett syrligt svar till sina nordamerikanska nästgårdsgrannar att ”Kanada kan bara önska att de hade samma kulturella rikedomar som Mexiko har.”

Det stämmer visserligen att trafiken över den mexikanska gränsen vida överstiger den vid den kanadensiska: förra året beslagtog den amerikanska tullen mindre än 20 kilo fentanyl från Kanada, jämfört med över 10 ton från Mexiko. Men för den mexikanska regeringens del handlar det framför allt om att erkännas som en jämlik partner. Trudeaus uttalande ses som ett svek då Mexiko insisterade på att Kanada skulle behållas i den uppdatering av frihandelsavtalet Nafta som gjordes 2018, efter att Trump först velat utesluta landet. Ännu viktigare för Sheinbaum är dock att försvara det egna landets suveränitet. 

Dockor av Claudia Sheinbaum och AMLO säljs på en marknad i Cocoyacán i Meico City. Foto: Jonas Elvander.

Det är en linje som inleddes av AMLO. Under hans tid gjordes den mexikanska narkotikapolitiken mer autonom och försök av den amerikanska polisen att lägga sig i Mexikos angelägenheter slogs tillbaka. ”Den politiken kommer att fortsätta”, sade Sheinbaum.

Det faktum att antalet fentanylbeslag har sjunkit i Mexiko är delvis ett resultat av denna politik. Sedan förra året har Mexikos armé och nationalgarde skiftat fokus från drogen, som beräknas leda till över 70 000 överdoser om året i USA, till metamfetamin, vars konsumtion är mycket mer utbredd i Mexiko. Förra året var beslagen av denna drog tolv gånger större än under 2022.

Läs mer

Oavsett vad USA och Kanada anser så är det ett mer självständigt Mexiko som har trätt fram under AMLO och Sheinbaum. Det gillas uppenbarligen av mexikanerna, som alltid har levt under ”los gringos” nedlåtande blickar. För de skolflickor som går runt med sina föräldrar bland stånden på Zócalo och i Cocoyacán går det plötsligt att föreställa sig en ledare som inte bara är kvinna – utan också en som står på det egna folkflertalets sida.

Inrikes 31 december, 2024

Hamnarbetare blockerar krigshandel med Israel: ”Vansinnig slakt”

Göteborgs hamn är en av de platser där krigsmateriel exporteras till och importeras från Israel. Foto: Helena Landstedt/TT.

Svenska Hamnarbetarförbundet har röstat ja till en blockad av all militär handel mellan Sverige och Israel. Flamman intervjuar vice förbundsordförande Erik Helgesson, som räknar med resultat – och yttre påtryckningar.

– Jag tror det är viktigt att vara noga med att inte skapa orimliga förväntningar, säger Erik Helgesson. 

Han är vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, som i mitten av december röstade ja till en blockad mot militär handel med Israel.

– Våra medlemmar vet att det kommer bli svåra varuflöden att hitta och blockera på ett effektivt sätt. Företagen är väl insatta i hur man kan göra dem svåra att identifiera, och det är också ganska små volymer, även om de omsätter jävligt mycket pengar.

Det står ännu inte helt klart för facket hur aktionen bäst ska omsättas i praktik. Men strax efter nyår inleds en blockad mot all krigsmaterielhandel med Israel.

– Sverige importerar ganska mycket kommunikationsutrustning och annat från stora israeliska företag. När det gäller svensk export tittar vi bland annat på Aimpoint, men de gör även rätt mycket kikarsikten till jägare och andra, säger Erik Helgesson och fortsätter:

– Blockaden omfattar militära exporter till och från Israel, och man får försöka avgränsa sig till det. Om vi överhuvudtaget kan göra den distinktionen får vi se.

Aimpoint är en Malmöbaserad svensk tillverkare av gevärssikten, som används av IDF bland många andra. Strax söder om Göteborgs hamn ligger sedan 2021 det svenska högkvarteret för Elbit Systems, Israels största vapenföretag. Byggnaden har varit måltavla för både pistolskott och sprängningsförsök under det gångna året. Elbit har kontrakt med Försvarsmakten på över 2 miljarder kronor, för bland annat kommunikationsutrustning och olika digitala program, och på riksdagshusets tak har bolagets anti-drönar-anordning Red Sky monterats.

Blockaden omfattar militära exporter till och från Israel, och man får försöka avgränsa sig till det.

– Det rör sig om ett fåtal företag, och så länge det inte är förbjudet tänker de köra på. Det är tydligt att det inte finns någon övrig etik utöver de begränsningarna. Även om vi inte praktiskt kommer kunna blockera mer än några enskilda transporter så räknar vi med att rekylen kommer bli stark, berättar Erik Helgesson.

Senaste gången Hamnarbetarförbundet försökte sig på något liknande var 2010, då facket beslöt att stoppa 500 ton israeliskt gods som svar på blockaden av Gaza. Erik Helgesson var med den gången, och har lärt sig att förbereda sig på fult spel.

– Både arbetsgivarorganisationer, intressegrupper och olika nätverk kommer gå hårt åt oss. 2010 gick man ganska långt i att försöka få oss att inte genomföra aktionen.

68 procent av förbundets medlemmar röstade för några dagar sedan ja till motionen, som först behandlades under kongressen i början av december. Varken för- eller motsidan har drivit något särskilt högljutt kampanjarbete, menar Erik Helgesson.

– Vi är noga med att man ska rösta utifrån sitt eget huvud och övertygelse. Varje röst har ju sitt eget motiv, men som fack verkställer vi det medlemmarna bestämmer. Bakgrunden är att Israel i över ett år varit ansvarig för en fullständigt vansinnig slakt av Gazas civilbefolkning. Många är frustrerade över att bara se det fortsätta månad efter månad utan reaktion.

En månad efter 7 oktober 2023 gick hamnarbetarförbundet i spanska Barcelona ut med att man skulle vägra hantera israeliska militära laster. Det löste rederierna genom att helt enkelt undvika Spanien och lossa i Marocko istället, berättar Erik Helgesson.

– Möjligheterna att kringgå blockaden är ganska stora, det är bara att kolla på Ryssland. Där har man försökt skapa en kompakt blockad i två års tid, och den läcker ju fortfarande.

I en intervju med Göteborgs-Posten menar Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges hamnar, att det inte är upp till hamnarbetarna att avgöra vilket gods som förs in och ut ur Sverige.

Läs mer

”Lämpligheten av export och import av krigsmateriel till och från andra länder är en politisk fråga, som bestäms av riksdagen och regeringen”, skriver han till tidningen.

Erik Helgesson är enig om att den mest effektiva lösningen skulle vara på politisk väg.

– Jag tror staten har alla resurser som krävs för att få stopp på den här typen av militärt handelsutbyte. Det är ju Försvarsmakten som köper utrustning från Israel för miljardbelopp, under pågående krig. 

Ledare 30 december, 2024

Sluta döda Gazas barn

Ali al-Batran, 20 dagar gammal, intensivvårdas på Al-Aqsas martyrsjukhus i centrala Gaza den 29 december. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

Allt fler internationella organisationer varnar för folkmord i Gaza. Men Sveriges regering sticker fortsatt huvudet i sanden.

”Sluta döda Gazas barn.”

Orden har under vintern prytt fönstret på Socialdemokraternas högkvarter i Stockholm. Man kan tycka att budskapet är okontroversiellt – men tydligen inte. Och det var inte bara vansinneshögern på X som rasade, utan även liberaler. ”Är detta på riktigt?” frågade Sofia Nerbrand, politisk redaktör på Kristianstadsbladet och Norra Skåne.

Amnestys senaste tunnelbanereklam, med ordet ”folkmord” i versaler, har utlöst liknande reaktioner. Liberalpartisten Fredrik Malm kommenterade: ”Amnesty är inte en seriös organisation för politiska rättigheter längre. Det är en aktivistgrupp för yttervänstern.”

Hans partikollega Gulan Avci förklarade vidare att ”Amnestys agerande […] gör det allt svårare för judar att leva judiskt liv i Sverige!” Visst måste Sveriges judar värnas, inte minst med tanke på den ökade utsattheten sedan den 7 oktober i fjol, men här framstår det som att hon anser att de bär skuld för staten Israels agerande. Menar hon verkligen det?

I vilket fall står regeringen uppenbarligen på fel sida om det här kriget, och behöver bli påmind om det. Den har på lösa grunder dragit bort stödet till UNRWA, som FN själva sagt är bäst placerade att hjälpa palestinska civila, och vägrat avbryta handelsavtalet med Israel. Detta trots biståndsminister Benjamin Dousas chock när han i december besökte Gaza: ”De historier jag får höra är bland det värsta jag har hört i hela mitt liv.”

Den internationella rätten måste gälla alla, även USA:s allierade, för annars gäller den ingen.

Och eftersom regeringen varken lyssnar på FN, Internationella brottmålsdomstolen, eller människorättsorganisationerna, är Amnestys versaler på sin plats. Faktum är att den inte ens lyssnar på sina egna väljare – enligt en undersökning från DN/Ipsos har 46 procent blivit mer negativa till Israel under krigets gång, medan 63 procent anser att landet inte har gjort nog för att skydda palestinska civila. Liberalerna sticker särskilt ut som ett parti där väljarnas åsikter går på tvärs med partiledningens.

Gulan Avci skriver att Hamas bär ansvar för krigets fortgång. Men enligt FN:s människorättsorgan OHCHR är 70 procent av de dödade i Gaza, som totalt uppgår till 45 000 palestinier, kvinnor och barn. Inte minst som New York Times nyligen bekräftade tidigare rapporter om att Israel efter den 7 oktober lättade på sina interna regler för att skydda civila (26/12).

Så Israels fokus kan knappast sägas vara de stridande.

Därför varnar nu allt fler för att det som pågår utgör folkmord.

Enligt Human Rights Watch (19/12) har israeliska myndigheter medvetet skurit av tillgången till vatten, samtidigt som regeringen fällt uttalanden som tyder på att de önskar utplåna eller fördriva en del av Gazas befolkning. Detta utgör enligt organisationen brott mot mänskligheten i form av utrotning och ”folkmordshandlingar”, som sammanvägt ”kan utgöra folkmord”. De skriver att det nu är omvärldens plikt att agera för att förhindra att ett sådant äger rum, samt stödja Internationella brottmålsdomstolens arbete.

Amnesty själva drog nyligen slutsatsen (5/12) att kriget utgör folkmord, baserat på den stora mängden dödade civila, skadan mot civil infrastruktur, tvångsförflyttningarna, stoppet för hjälpsändningar, och begränsningarna av eltillgången. Dessförinnan konstaterade en FN-rapport (20/9) att Israel har använt svält som ett krigsmedel, och öppnar för ”möjligheten att folkmord utförs i Gaza”. Och redan i januari fann Internationella brottmålsdomstolen en ”trovärdig risk” för folkmord.

Läs mer

Man kan hävda att folkmord är en juridisk term som ska avgöras i rätten, och inom forskningen är man fortfarande kluvna kring om Israels agerande passar in i de snäva definitionerna.

Samtidigt är alla relevanta organisationer överens om att Israel begår krigsbrott mot palestinierna. Om inte USA slutar förse dem med vapen måste omvärlden kliva in på annat sätt, med fredsstyrkor om så krävs. Den internationella rätten måste gälla alla, även USA:s allierade, för annars gäller den ingen.

För i grunden är frågan enkel: sluta döda Gazas barn. 

Ledare 29 december, 2024

Nej, Mark Levengood vill inte röva bort dina barn

För vissa är den röda färgen en symbol för julen – för andra betyder den blod. Foto: Anders Wiklund/TT.

Medan världens rikaste stärker sitt grepp om samhället vill de rikta vårt fokus mot ett par röda skor. De har allt att vinna på att vi tittar bort.

”Vit kanin på tavlan till höger”.

Det är en av de mer bisarra trådar jag sett på den allt sjukare sajten X (tidigare Twitter). Flera användare diskuterar en skärmdump från SVT:s sändning med årets julvärd Mark Levengood, från hans brosch (”en orm?”) till hans röda skor (”bra för att dölja blodet från dödade barn”).

Berättelsen vilar på två ben. För det första ingår Levengood i ett hemligt elitnätverk, som kidnappar barn för att utvinna ungdomselixir ur dem. För det andra har han av någon anledning bestämt sig för att fylla tv-rutan med ett dussin olika ledtrådar, för att den som klurar lite extra ska kunna lista ut den mörka konspirationen bakom allt.

”Symbolismen kommer bli deras fall”, konstaterar användaren ”Glenn 🇸🇪”.

Om det inte vore för den uppenbara homofobin mot Sveriges mest folkkära bög vore det ett ganska gulligt sätt att se på världen – lite som en saga. Samhället styrs av en grupp ondingar som inte kan låta bli att skylta med sina hemska avsikter, genom ondskefulla symboler som kaniner, en Peter Pan-statyett och Tove Janssons bok Pappan och havet.

Vill eliten äta dina barn? Nja, men de vill gärna att vi slukar deras bete. 

Visst är användarna i tråden marginella. Samtidigt är deras idéer egentligen bara en tillspetsad variant på de idéer som frodas inom den bredare högern, om en ”woke” elit som vill sätta en kommunal dragqueen på varje folkbibliotek i syfte att lura dina ungar att bli trans.

Det sorgliga är att den här typen av teorier dyker upp under ett år som blivit en vändpunkt när det gäller den verkliga elitens – mångmiljardärernas – inflytande över världspolitiken. De rikaste, som under de senaste årens kris haft svårt att veta var de ska placera sina slantar, har hittat ett tacksamt föremål för investering: politiker och media. 

Där ingår inte minst Elon Musk, som två år efter köpet av X bokstavligen hoppade upp på den politiska scenen i USA, under ett valmöte med Donald Trump i somras. Men också Amazons grundare Jeff Bezos, som först köpte upp tidningen Washington Post och sedan hindrade ledarsidan från att ta ställning mot Republikanerna.

I Sverige håller sig miljardärerna ännu på mattan. Men hur länge till? Risken är att mångmiljardärernas reaktionära vändning i USA inspirerar deras kollegor även på andra sidan Atlanten. 

Läs mer

Fredrik Wester, vd för datorspelsföretaget Paradox Interactive, doppade tårna i det bruna vattnet redan för fyra år sedan. Då gick han in som ägare i nystartade Bulletin, med hopp om att det skulle bli en ”svensk Wall Street Journal”. Även om kaoset på tidningen fick honom att dra sig ur så verkar det inte ha gett honom kalla fötter – på senare år har han bjudits in som föreläsare av Sverigedemokraternass tankesmedja Oikos.

Än mäktigare är Daniel Ek, vd för Spotify, med sin förmögenhet på nästan 76 miljarder kronor. Han har undvikit politiska uttalanden, men har samtidigt tecknat ett mångmiljonkontrakt med högerpoddaren Joe Rogan, som under de kommande åren kommer att driva någon sorts amerikansk regimmedia. 

Vill eliten äta dina barn? Nja, men de vill gärna att vi slukar deras bete. Den högsta drömmen för Elon Musk och hans likar är att få dig, din morsa och alla oss andra att vända bort blicken från deras förehavanden – medan vi förfasar oss över en pixlig skärmdump av Mark Levengoods skor. Varför inte i en tråd på X? 

Kommentar 27 december, 2024

En kopp från Temu, fotograferad i Damascus, USA i november 2024. Foto: Haleluya Hadero/AP.

En femtedel av svenskarna köpte sina julklappar från Temu eller Shein, de två senaste storspelarna inom krimskrams på nätet. Bakom framgångssagan döljer sig prispress, blydojjor, och en kinesisk subkultur med smak för piratkopior.

En elektronisk cigarett formad som en Airpod. Innersulor som utlovar känslan av att ”trampa i bajs”. Fullt normala möbler och juldekorationer – som vid ankomst visar sig vara miniatyrer. Men också bildelar, kläder och köksutrustning till en billig peng.

 ”Shoppa som en miljardär”, lyder Temus slogan.

Sedan två år har det kinesiska företaget tagit nätet med storm. I USA har sajten slagit på stort med marknadsföring, både på sociala medier och under amerikanska Super Bowl. Profiler på Youtube och Tiktok får miljontals visningar på klipp där de vadar genom knäppa felöversättningar, obegripliga manicker och exempel på när den faktiska produkten inte riktigt matchar förväntningen. 

I årets julhandelsrapport från Svensk Handel svarar nästan var femte av de tillfrågade att de köpt julklappar från Temu eller den likartade konkurrenten Shein. Chefsekonom Maria Mikkonen säger att man ”under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart”, att ”svenska jobb och företag står på spel” samt att varje köp kan vara ”en potentiell säkerhetsrisk”. Att inte handla från nämnda bolag är ”att handla med hjärta och förnuft”. 

Temu har svarat på kritiken med att öppna sina första lokala lager i Sverige – i syfte att göra tiden från klick till dörr ännu kortare.

För två somrar sedan fanns inget Temu alls. Men vid det laget hade grundaren Colin Huang redan hunnit omsätta miljarder med plattformen Pinduoduo – som granskats av kinesiska medier och myndigheter, som ökänd marknad för shanzhai. Bokstavligen betyder ordet ungefär ”bergsfort”, men blev genom den litterära 1300-talsklassikern Berättelser från träskmarkerna förknippat med rövarbanden i samhällets utkanter under det tidiga 1000-talets Song-dynasti. 

Längs den vägen har termen fått sin moderna betydelse, snarlikt hur ”pirat” glidit från sjörövare till fildelare – shanzhai är att äta friterad kyckling från KFG, dricka Sunbucks Coffee och ha på sig Adibos-skor. En kinesisk ”grå marknad” och subkultur som vuxit fram kring miljardindustrin med billiga, fulkopierade produkter, som ofta medvetet flörtar med eller gör parodi på välkända märken.

Likt piratbegreppet för shanzhai med sig en underjordisk antietablissemangsaura, någonstans mellan ett punkigt bygg-det-själv och ”adbusting” (att sabba reklam på ett satiriskt vis). 

Men ibland är det mer än bara Adidas och Starbucks anseende som skadas. I början av november 2024 ryter Konsumentverket och flera EU-instanser ifrån mot Temu i början av november, främst mot marknadsföringstaktiker som falska rabatter och fejkrecensioner.

I augusti avslöjar sydkoreanska myndighetskontroller förbjudna nivåer av farliga kemikalier i produkter som sålts av både Temu och Shein, bland annat skor som innehåller elva gånger mer bly än tillåtet. Ungefär samtidigt hamnar båda på en svart lista hos USA:s kongress, misstänkta för att utnyttja uigurbefolkningen i Xinjiang-provinsen till slavarbete.

Nu har också klimatminister Romina Pourmokhtari (L) satt ner foten. Liberalerna vill nu stoppa import från både Shein och Temu, förbjuda det hälsofarliga ämnet PFAS i kläder och sänka momsen på second hand-inköp.

Läs mer

– Hade man på allvar sett de villkor som råder för arbetarna och förstått att de här textilierna kan leda till cancer hade man nog övervägt att lägga några kronor till på julklappen, sade Pourmokhtari strax innan jul till Aftonbladet.

Hur årets jul blev för Temu, Shein och de andra drakarna – utöver lukrativ – förtäljer inte sagan. Troligen inte lika kaotisk som förra årets, då blyskorna åkte på på allvar, och Shein stämde Temu för att ha använt ”maffialiknande metoder” mot konkurrenten och dess leverantörer. Släkten är värst.

Flamman har sökt Temu och Shein.

Kommentar/Kultur 23 december, 2024

Kyrkfönster med Jesu dop i Sainte Chapelle, Paris. Foto: Wikimedia.

Religiösa trender i sociala medier har blivit ännu ett sätt för kapitalismen att sälja på oss en livsstil. Och vi fångar betet eftersom rörelserna på 2010-talet gick sådär.

Det var ingen influerare, karismatisk guru eller svampupplevelse som fick mig att inse min vilsna religiösa hemvist, utan ett citat av den franska litteraturprofessorn Hélène Cixous, ur hennes klassiska verk Medusas skratt: ”Ut, lilla judinna. Snabbt, innan jag döper dig. ’Ära’: vilket ord! Ett namn för arméer och katedraler, för högtidliga segrar; det var inget ord för judekvinna. Ära, kyrkfönster, flaggor, domer, mästerverk – hur skulle jag kunna undvika att kännas vid er skönhet och därmed påminnas om mitt främlingskap?”

Cixous föddes och växte upp som judinna i Algeriet, där hon fick uppleva bristen på tillhörighet i dess sorgligaste form. Först som andra klassens medborgare ur kolonisatörernas antisemitiska perspektiv (sämre än kristen fransk, men lite bättre än de koloniserade afrikanerna) och efter självständigheten som överbliven barlast i den nyfödda nationen.

Familjen emigrerade till Paris, där hon – som man förstår av citatet – blev golvad av kristendomens bedårande mäktighet. Tänk att ha tillgång till denna rikedom! Ja, jag förstod Cixous precis, trots min polska bakgrund. Sedan jag var liten har jag dragits till det kristna mysteriet, med nåden som grundbudskap och en huvudperson som redan för 2000 år sedan tog sig tid att hänga med kvinnor och barn. Som traditionslös judinna med bakgrund i ett land där judar tvingades välja mellan tradition och socialism, blir man avundsjuk. När en vän till mig började studera till präst bestämde vi halvt på allvar att han ska döpa mig när han blir klar, vilket blir om drygt ett år.

I den uppmärksammade bekännelseartikeln i Expressen, en av flera publicerade trosresor (ursäkta), intervjuar krönikören Nanna Olasdotter Hallberg konvertiten Maria Reina, en tidigare Ung vänster-aktivist och feminist som hittat till islam för om att ”hoppa av ekorrhjul och individualism”. Hon är inte ensam. Antalet konfirmander har ökat med elva procent enligt årets ungdomsbarometer, och enligt islamologen Yafa Shanneik har även muslimska konvertitberättelser fått ett uppsving på sociala medier.

Jag värjer mig mot bli en del av en trend framscrollad av krafter som vill avleda mig från något viktigare.

Var och en har förstås rätt att finna något att bli salig på, livet är röv som det är. Och internet känner av vår längtan. Som all lidelse är tron en perfekt valuta att omvandla till varor och livsstil. På shoppingsajterna är vi bara en pastellfärgad hijab, ett rutigt förkläde eller en Lilla huset på prärien-klänning bort från ännu en orealistisk skitdröm som aldrig kommer att föra oss närmare en jämlikare värld.

Om Maria Reina är representativ betyder det att många som nu söker sig till församlingarna är sådana som för ett par år sedan återfanns i klimatrörelsen eller någon annan kampgemenskap. Även dessa rörelser drevs av affekt, men bränslet var en tro på systemskifte. Hur bra gick det? Jag tror att många fortfarande är traumatiserade över att framgångarna uteblev. I stället var det lögnerna och konspirationerna som vann mark. Utan inflytande är det inte konstigt att generation Z och alfa vänder sig till högre makter.

Den som kommer närmast en nykter analys av vad som pågår är professorn i religionsvetenskap, Simon Sorgenfrei. I samma reportage menar han att ”det i dag finns en individualistisk islam som växer fram med hjälp av sociala medier.” Lite som astrologi eller ett hälsoprogram som beställts på postorder.

Så ska även jag bli frälst? Tanken gör mig generad. Jag värjer mig mot bli en del av en trend framscrollad av krafter som vill avleda mig från något viktigare.

Det finns dock en mikroskopisk chans att den andliga väckelserörelse blir det som till slut blåser liv i de kraftlösa rörelserna, även om sannolikheten är måttlig. Snart har även den här trenden blåst över, precis som axelvaddarna och ståluggen på min tid.

I alla händelser missunnar jag ingen ett dundrande Hosianna på juldagsmorgonen eller rysningar i hela kroppen under gemensam bön i moskén. Alla borde få uppleva det åtminstone en gång om året. Varför inte på första maj?

Inrikes/Krönika 23 december, 2024

Unga män tränar inte för mycket, vi har bara slutat umgås. Foto: Anders Deros/Aftonbladet/TT.

Min telefon plingar till. En Tiktokvideo. Stop being a bitch!, manar en vältränad amerikan som filmar sig själv joggandes i bar överkropp. Min vän har skickat videon. Han agerar personlig tränare åt mig för att bygga upp min självkänsla.

– Min kusin höll på med droger innan. Nu håller han på med träning och kostrutiner i stället. Han får grov ångest om han inte tränar. Eller äter dålig mat. Jag tror att han har ortorexi.

Det berättar min kompis medan hon steker pannkakor för att bota min bakfylla. Enligt ätstörningsforskaren Andreas Birgegård betyder ortorexi för resten av världen en fixering vid ”naturlig” och hälsosam mat. Men i Sverige har begreppet fått en ny betydelse: överdriven träning kombinerat med strikta kostregler. Kry beskriver det som att vara ”sjukligt hälsosam”.

Jag tar en tugga av pannkakan. Jag är glad att jag själv aldrig haft någon ätstörning. Träningsångest kan jag däremot relatera till.

Jag följer träningsprogrammet plikttroget varje dag. 200 armhävningar och fem minuters planka varannan dag. 200 knäböj, 100 utfallssteg och 100 tålyft resten av dagarna. I hela två månader. Sedan tar latheten över. Kvar är bara ångesten över att jag borde träna. Det hjälper inte heller att samtal om känslor med mina killkompisar alltid snabbt landar i samma lösning: ”Börja gymma”.

Träningen måste vara ett verktyg för välmående. Inte bara ännu en stressfaktor.

Jag var 18 när pandemin slog till. I en ålder då hemmafester för generationerna före mig ersattes av nattklubbar och barer, byttes de för mig ut med… Jag vet inte riktigt. Att spela Among us? Att doomscrolla på Tiktok? Pandemin var ett hårt slag mot mitt sociala liv. Och när den lika plötsligt tog slut några år senare drog festerna aldrig igång igen.

”Unga väljer bort krogen – går till gymmet i stället”, skriver SVT. Det är missvisande. Visst, vi unga dricker mindre, röker mindre och skaffar färre nya vänner än generationerna före oss. Och ja, det vanligaste ordet vi beskriver oss själva med är ”träningsmänniska”, och styrketräning är den nya aktivitet som flest provar, enligt Ungdomsbarometern. Men trots träningsambitioner är vi otroligt lata.

Folkhälsomyndigheten larmar om att svenska barn sitter still mer än hälften av sin vakna tid – ett problem som blir värre med åldern. Om ungas träningsuppvaknande är roten till att de slutat festa, borde det då inte också leda till att de rör mer på sig?

Jag tror att det ligger till så här: vi umgås mindre med varandra. Därför minskar vissa dåliga vanor kopplade till socialt umgänge. Men framför allt mår vi dåligt. Det vill vi bota genom att träna. När vi sedan inte gör det ordentligt får vi ångest.

Den 12 december kom Ungdomsbarometerns nya trendrapport, där 17 000 unga delar med sig av sina trendspaningar inför 2025. Förra året var det kroppshets, styrketräning och looksmaxande – att unga killar tar till extrema knep för att bli snyggare. I år är det skärmtidsstress, digital minimalism och slow tech.

Tre av fyra unga stressar flera gånger i veckan över krav de ställer på sig själva. Därför är det synd att kraven inte ens verkar leda till handling. Bygga muskler, skönhetsoptimera, skapa digital balans – vi sliter ihjäl oss över allt vi borde göra. I stället behöver vi lägga ned mobilen, sluta grubbla över att vi borde lyfta fler vikter och bara göra det.

Klockan är 22.00. Jag har ignorerat min väns meddelanden hela kvällen. Jag vet att han vet att jag inte tränat än. Put your phone down and stop being a bitch!, ryter amerikanen i Tiktok-videon. Jag drar mig upp ur soffan, sliter av tröjan och kollar mig i spegeln. ”Lata jävel”, tänker jag. Sedan kör jag igång. Efteråt mår jag som en kung.

Utrikes 21 december, 2024

Sjukskriven islamkritiker som gillade Musk och AfD – allt om julmördaren

Framför Johanneskyrkan i Magdeburg har sörjande lagt blommor. Foto: Michael Probst/AP/TT.

Fem dödades när en islamkritisk läkare körde in i en folkmassa på en julmarknad i tyska Magdeburg. I Sverige har många sänt sina kondoleanser – medan SD-politikern Charlie Weimers skyllde dådet på ”radikal islam”.

I tyska Magdeburg har alla offentliga julfiranden ställts in. I stället har kullerstenen framför Johanneskyrkans port fyllts med blommor och ljus.

Staden är i sorg sedan fredagskvällen, då en man in körde in i en folkmassa under en julmarknad, för att döda fem och skada omkring 200. När han försökte vända stadsjeepen igen stoppades han av lokala poliser och arresterades.

”Det finns ingen mer fridfull och glädjerik plats i Tyskland än julmarknaderna”, sade förbundskansler Olaf Scholz till lokalreportrar under fredagen, ”när människor träffas inför julfirandet för att dricka glögg, äta en korv, och slappna av tillsammans”.

Nu kommer allt fler detaljer fram om motiven bakom dådet.

Gärningsmannen, som kallas Taleb A. i tyska medier, är en 50-årig läkare som bodde i grannstaden Bernburg. Han var en specialist inom psykiatri och psykoterapi, som flyttat till landet från Saudiarabien 2006, men inte sökt asyl förrän 2016. Enligt kollegor har han varit sjukskriven i flera veckor, samt länge uppträtt oförberedd på möten och beskrivit sig som jagad av myndigheterna. En kollega beskriver dådet som ”inom det tänkbaras ramar”.

Filtar och stolar för de skadade ligger kvar under lördagen på Magdeburgs julmarknad, kvällen efter att en man kört in i en folkmassa och dödat fem människor. Foto: Jan Woitas/AP/TT.

Enligt ett lokalt rådgivningscentrum för förebyggande av våld och radikalisering är han en ”välkänd aktivist mot islam och asylrätt”, och hans sociala medier är fulla av radikal islamkritik.

I sin X-profil hävdar han att de tyska myndigheterna strävar efter att islamisera Europa, samt söker upp saudiska exmuslimer för att förstöra deras liv. Han har också anklagat landets tidigare förbundskansler Angela Merkel för ett ”kriminellt, hemligt projekt för att islamisera Europa”. För det förtjänar hon livstids fängelse, skriver han på X, och ”om dödsstraffet återinförs förtjänar hon att dödas”.

Han har också uttryckt stöd för Elon Musk och extremhögerpartiet Alternativ för Tyskland, och ska enligt enligt tyska tidningen Welt innan dådet på X ha skrivit: ”Vänstern är galen. Vi behöver AfD för att skydda polisen från dem.” Enligt partiet har han aldrig varit medlem.

Tyska tidningen Der Spiegel skriver att han redan 2013 dömts för att ha ”stört den allmänna ordningen genom att hota att begå brott”. Han ska också ha underlåtit att infinna sig i rätten dagen innan dådet, efter att ha dömts för att missbruka larmlinjer. Det var i februari som han ska ha lämnat förvirrande information till en polisstation i Berlin, och ringde därefter brandkårens akutnummer för att be om rättslig rådgivning. Enligt uppgifter till både Der Spiegel och Reuters har Saudiarabien flera gånger krävt hans utlämning.

I Sverige uttryckte flera politiker sitt stöd till offren. ”Mina tankar och kondoleanser går till offren, deras familjer och räddningsarbetarna”, skrev socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson på X, medan statsminister Ulf Kristersson skrev: ”Mina tankar går till offren och deras familjer. Vi står i solidaritet med Tyskland.”

Andra drog snabba slutsatser om gärningsmannen. På moderatpolitikern Richard Herreys fråga om vilken ”ondska som får någon att köra rakt in bland oskyldiga familjer på en julmarknad”, svarade den sverigedemokratiska EU-parlamentarikern Charlie Weimers: ”Mitt namn är Charlie. Jag är sverigedemokrat och kan därför i klartext säga vad det är för ondska som fått någon att köra rakt in bland oskyldiga familjer på en julmarknad: Radikal islam.”

Inlägget är nu bortplockat.