Kultur/Nyheter 28 november, 2021

Min tysta bit av judisk historia

Flammans Paulina Sokolow läser en ny bok om judarnas historia i Sverige och gräver i familjealbumen för att hitta sin egen berättelse. Den handlar om hur tusentals judar kom till Sverige från Polen för att fly antisemitismen, men har trots omfattningen blivit nedtystad.

Man kan börja med det yttre. Varför inte? Det är som man brukar säga, ”första intrycket”. Svart krusigt hår, bruna ögon, ljus hud. Ett så kallat icke-svenskt utseende. Jag är från Sverige, mina föräldrar från Polen. Men jag ser inte polsk ut, brukar jag få höra.

Det faktum att judar varit en del av den polska identiteten sedan 1100-talet, att polacker med judisk historia, religiösa såväl som assimilerade, levt sida vid sida, är okänt för de allra flesta. Mina föräldrar tillhör en migrationsvåg som kom som flyktingar från Polen 1969 i samband med en massiv antisemitisk, regerings­sanktionerad kampanj. Denna hade utlösts av en smutsig kombination av upprorsstämningar gentemot kommunist­regimen (”judar är femtekolonnare och landsförrädare”) med universiteten som bas och var en reaktion mot Israels motoffensiv 1967 i sexdagarskriget.

Idén om att judar, hur emanciperade och döpta de än var, ändå var mest lojala med Israel och inte sitt hemland, är ett rätt uttjatat tankegods. Men det uppmuntras fortfarande lite då och då runt om i världen, för närvarande av bland andra Sverigedemokraterna. Sanningen är att de få judar som hade överlevt eller återvänt till Polen efter Förintelsen redan vid Israels statsbildning led av rasistisk diskriminering och aktade sig för att reta upp auktoriteter, även om många i det tysta sympatiserade med oppositionella krafter. Mina föräldrar var unga, nyutbildade och gjorde som många andra judar: de emigrerade. I samma ögonblick som de polska judarna ansökte om utresetillstånd för att söka ett bättre liv i Australien, Israel, Danmark, USA, Kanada eller Sverige, tvingades de ge upp sitt polska medborgarskap med omedelbar verkan. Omkring 3 000 judar kom till Sverige från Polen de åren. Det var den största judiska invandringen sedan 1945.

I den nya boken Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson avhandlas detta kapitel, ”mitt” kapitel, på drygt två sidor av bokens cirka 400. Min lilla tufsiga bit, inskriven i den brokiga väv som utgör Sveriges historia. En söndersliten, fragmentiserad, infekterad och i stort sett raderad historia i Polen och en nyetablering med tunna, ännu genomskinligt omogna rötter i det som blev mitt land.

Mycket av det jag läser i Judarnas historia i Sverige är välbekant, annat är nytt, som till exempel att den relativt stora östeuropeiska invandringen inte i första hand eldades på av pogromer, utan var en del av större migrationsrörelser, främst till USA. Detaljrikedomen är svindlande och texten rör sig vigt mellan det lexikala och det filmiska. Min personliga instinkt är i alla fall att så snabbt som möjligt ta mig till kapitlet om min egen historia, som dyker upp på de sista femtio sidorna.

På vägen dit behandlar Judarnas historia i Sverige välkänd dokumentation och etablerad historieskrivning som sträcker sig från medeltidens antisemitiska och djupt exotiserande bilder av juden som kristusmördare, över den ekonomiskt intresserade Gustav III som såg möjligheter i att stimulera det stela skråväsendet genom att tillåta invandring av judar med särskilda hantverks­kunskaper som saknades i landet. Enligt det så kallade Judereglementet fick judar bara bosätta sig på anvisade platser och utöva sin religion på villkor att de inte låg samhället till last.

Att inte ligga samhället till last, att ta ansvar för varandra, inte göra väsen av sig och bidra till landets utveckling går sedan som ett omkväde genom de kommande seklen ochgenerationerna, oavsett klass. De judiska församlingarna i storstäderna tog tidvis på sig ett stort ansvar och med det kom också en stor makt över judars liv, en balansgång mellan att rekrytera judar till sina företag, idka välgörenhet och hålla majoritetssamhället lugnt genom att hålla en njugg och hårdhänt stil mot nyinvandrade. De flesta judar, i synnerhet efter de större invandringarna från Östeuropa vid förra sekelskiftet, var vanliga arbetare, som skomakare, skräddare eller fabriksarbetare. Framgång väckte, liksom iögonfallande armod, tyvärr också intolerans. Antisemitismen ligger kroniskt och lurar i alla samhällen, tider och sammanhang, så även i Sverige.

Först 1870 fick judar – trots att deras kroppsarbete och företagsamhet bidragit stort till landets ekonomiska framgång – fullvärdiga medborgerliga rättigheter. Ett annat intressant och högaktuellt kapitel berör Sveriges hantering av nödställda judar under 30- och 40-talen. Här fungerar en parallelläsning med Ola Larsmos senaste bok Tio lektioner i historia extra bra. Den ödesdigra J-stämpeln i passet, infört som svenskt krav 1938 och som kan antas ha sänt åtskilliga i döden, var en eftergift åt högern av en hårt pressad socialdemokrati.

J-stämpeln finns inte i dag, men som invandrarbarn som i hela sitt liv fått förklara och försvara sin svenskhet är min relation till det judiska ömtålig och komplicerad. Carl Henrik Carlssons bok är en välkommen byggsten i berättelsen om Sverige, men den avslöjar också de interna slitningar mellan Judiska församlingens dominerande ställning och mina föräldrars generations sekulära, socialistiska historia och tystandet av den. Som barn till så kallade 69-judar blev traumat aldrig ordentligt bearbetat. De unga invandrarna fick alltid höra att de inte skulle klaga: ”Tänk på Förintelsen!” Med tanke på att judarnas svenska historia sträcker sig över ett halvt millennium är det begripligt att författaren inte kunnat stanna upp lite längre här, nu när vi äntligen sätts in i ett större sammanhang. Min mamma föddes 1946, samma år som polacker mördade 40 judar i staden Kielce, ett historiskt faktum som i dag kan ge höga straff om man pratar högt om det i Polen. Antisemitismen berövade inte bara mina föräldrar ett medborgarskap, utan hela deras historia. Min historia. Ärren efter de sår som de egna landsmännen tillfogat sina grannar under hundratals år följde givetvis med till Sverige. Men här är det inte så många som känner till dem.

Ett olycksbådande exempel på de snäva formuleringarna kring judisk identitet är den senaste definitionen av antisemitism, framtagen och klubbad på konferensen i Malmö förra månaden. I den ges lojalitet gentemot staten Israel och religiös utövning en särställning. Det är väl så att judarnas historia måste fortsätta skrivas och att fler röster behöver komma fram och synliggöras. För den ömtåliga och komplicerade relation jag har till att vara jude gäller trots allt inte bara mig.

Judarnas historia i Sverige

Carl Henrik Carlsson
Natur och kultur

Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 20 april, 2024

Mitt Erlanderögonblick kom vid Sahlgrenskas foodtruck

Ett dagrum på Vipeholm under 1940-talet. Foto: Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapet/TT.

Samhället har råd med allt mindre ju rikare vi blir. Det finns en kuslig känsla av att allt går bakåt. Men kanske är det som vissa försöker lansera som ett ”Jimmie-moment” i själva verket ett ”Erlander-ögonblick”?

Vipeholms sjukhus, en så kallad vanföreanstalt, har med rätta blivit ökänt för de grovt oetiska kariesexperimenten, lobotomierna och den stundvis höga dödligheten. På nätet hittar jag en rikedom av fotodokumentation över flera decennier från anstalten, som var inriktad mot vård av barn med svåra rörelsehinder.

Men utifrån bilderna är det inte kränkningarna av de intagnas rättigheter som utgör det starkaste utropstecknet av kontrast mot vår samtid. Den samtida betraktaren häpnar i stället över verksamhetens omfång och personalstyrka: möbelverkstaden för patientterapi, textilverkstaden, idrottsplatsen, plantskolan, personalmatsalen, korpfotbollslagen (både kvinnliga och manliga), musikterapin, leksaksförrådet, kafferepen, panncentralen – och, som en mörk fond, gravplatsen.

Vipeholm stängde först 1985, och är kändisen bland svenska vanföreanstalter, främst på grund av experimenten och flera värdefulla dokumentärer de senaste åren. Men det fanns många Vipeholm under 1900-talet. Det handlade om nästan kompletta och till delar självförsörjande minisamhällen inneslutna i det större, som inkluderade allt från maskinchefer och musikterapeuter till arkivarier och apotekare.

Mina samhällsekonomiska funderingar känns taktlösa, rentav okänsliga. Samtidigt befinner vi oss i en tid när det knappt finns personal nog att hålla bup-akuter öppna, när patienter skrivs ut mot sin vilja bara något dygn efter hjärtinfarkter, urakuta kejsarsnitt, cancerbesked och suicidförsök, med uppmuntrande tillrop och en optimistisk remiss till en underbemannad primärvård någonstans. Det är omöjligt att bortse från kontrasten.

Hur kunde vi på 1970-talet ha råd med arméer av omsorgspersonal för ”vård” som ofta var onödig, dygnet runt i åratal, medan vi i dag – efter decennier av produktivitetstillväxt – inte ens har råd att bemanna direkt livräddande vårdplatser eller att förlösa barn i Sollefteå? Vanföreanstalten Sankta Gertruds sjukhus i lilla Västervik, ett av de många okända Vipeholm, hade som mest 1 400 vårdplatser. I dag har landets dyraste sjukhus Karolinska cirka 1 100 vårdplatser.

Samhällsbyggets bakåtmarsch är det dominerande ljudspåret för varje svensk född från 1970-talet och senare. Jag tänker mig spåret som kusligt, en förvrängd tivolimelodi som ackompanjerar en sämre Stephen King-filmatisering. Kusligheten kommer sig av att mekanismen inte går att greppa. Den förefaller ologisk. Hur ska man förstå att vi blir allt rikare, men samtidigt har råd med allt mindre? Känslan är den av en dold mekanism inuti en trasig leksak. En liten apa med ryckigt skrällande cymbal som stelt marscherar bakåt, inte framåt.

Effektiv. Postnord letar metoder för att öka vinsterna. Under 2020-talet lanserade bolaget paketboxar. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Vi möter den i snart sagt varje nyhetssändning. Exemplen är så många att det är lätt att fastna i en klagosång av allt mer upprörande exempel och aldrig närma sig en analys. Ett klockrent sådant var DN:s förstasida nyligen (30 mars). Den feta rubriken: ”Postnords chef: Vi kan sluta dela ut breven – kräver miljarder av regeringen för att klara hanteringen”. Utöver ett antal extra miljarder kräver Postnord i ett utpressningsliknande utspel tillåtelse att sänka ambitionen ytterligare, till utdelning endast var femte dag. Vilket i praktiken betyder postutdelning en gång i veckan.

Hur är det möjligt, när Strindberg i ett mycket fattigare Sverige, kunde starta brevgräl med någon av sina fiender på förmiddagen, få svar via posten samma eftermiddag, och skicka slutreplik samma kväll? Givetvis även lördagar och söndagar. Den sista lördagsutdelningen i Sverige skedde så sent som den 27 mars 1987, då Håkan Johansson på Reparatörsgatan i Linköping fick ett av de allra sista lördagsbreven, avbildat och förevigat av Postmuseum. 37 år senare får vi höra att vi knappt har råd med postutdelning alls i Sverige, att om vi kan få till det en gång i veckan ska vi vara tacksamma. Cymbalen skräller, leksaksapan gör ännu ett ryck bakåt.

I höstas kom nyheten att landets viktigaste järnvägssträcka, den mellan Stockholm och Göteborg, stryps hela 2025 och 2026. Antalet avgångar på sträckan kommer att halveras under två års tid. Orsaken är behov av reparationer.

Det är sant att järnvägen måste rustas upp. Men att det tar två år beror dels på att rätt maskin, som skulle göra arbetet väldigt mycket snabbare, inte kan användas av upphandlingstekniska skäl, dels på att ”när vi försökte upphandla nattarbete blev svaret från marknaden mycket höga kostnader”.

Slutkörd. Ett urspårat SJ-tåg bärgas mellan Iggesund och Hudiksvall den 7 augusti 2023. Foto: Mats Andersson/TT.

Järnvägsunderhåll är något som vi som samhälle bevisligen tidigare klarat av. Vi har har gjort det i snart 200 år, och vet att svaret är nattarbete och kraftfulla maskiner. Men nu har vi alltså inte längre råd med nattarbete? Och vi har krånglat in oss i näringslivsvänlig lagstiftning till den grad att vi av juridiska skäl inte får lov att använda rätt maskin?

Så klart finns det alltid en ekonometrisk modell som förklarar sakernas tillstånd. Leksaksapans bakåtmarsch må se märklig ut, men den har, försäkrar man oss, en logisk förklaring. Orsaken till att samhället inte har råd med musikterapi, banarbete nattetid eller postutdelning är att musikterapeuter, järnvägsarbetare och brevbärare relativt sett blivit mycket mycket dyrare för varje år. Välfärdstjänsterna har, med några få undantag, inte genomgått de stora produktivitetsökningarna som präglat industrin. Om det krävdes 40 timmar för en person att framställa ett köksbord år 1950, så krävs det kanske fyra timmar i dag. I praktiken innebär det att samma person producerar tio köksbord på en arbetsvecka.

Vår tänkta stränga översköterska på Vipeholm kostade motsvarande, säg, ett köksbord i veckan 1950. Det hade vi råd med.

I dag kostar hon tio köksbord, får vi förklarat för oss med prydliga grafer, och vi har inte längre råd. Men om vi böjer oss för den logiken kan samhället lika gärna boka begravningskaffet åt sig självt. Då är det bara en tidsfråga innan vi med obönhörlig logik och på grund av tekniska förbättringar och produktivitetsökningar, inte har råd med någonting alls.

I fallet med postutdelningen är förklaringen mer greppbar, nämligen minskade brevvolymer. Färre brev till varje brevlåda, men lika många brevlådor gör varje brev dyrare. Det är en nöt att knäcka, men knappast en omöjlig sådan; den viktigaste orsaken till minskade brevvolymer är inte att folk slutat skicka vykort från Hoburgsgubben. Minskningen beror på att våra myndigheter unisont slutat, eller inom kort slutar, kommunicera via pappersbrev – trots att väldigt många gärna fortsatt skulle vilja ha ett brev på hallmattan.

Så om staten skulle anse att det finns ett egenvärde i postutdelning, till exempel för motståndskraftens skull, kunde en åtgärd vara att fortsätta skicka pappersbrev för att upprätthålla tillräckliga volymer. Men det skulle kräva något så oerhört som att avstå från en lokal besparing här och nu.

Kajsa Dovstad, numera på Timbro, myntade under sin tid som ledarskribent på Göteborgs-Posten begreppet ”Jimmie moment”.

Ett ”Jimmieögonblick” är en upplevelse av starkt koncentrerat främlingskap i verkligheten som ger en politisk insikt. (Dovstads eget exempel är att hon misslyckas med att hitta köttbullar i en matbutik i ett invandrartätt bostadsområde, hon hittar bara främmande mat i kyldiskarna – ”hela smådjur och enorma förpackningar med linser” – och drabbas av insikten att Sverige förändrats för snabbt och att Sverigedemokraterna har en poäng.

Skräckinjagande. Utbudet på en orientbutik fick Kajsa Dovstad att känna sig främmande inför samhället. Foto: Claudio Bresciani/TT.

Många skämtade om Dovstads skräck inför de frysta smådjuren. Samtidigt är hon knappast ensam om att uppleva sådana ögonblick av främlingskap inför samhällsutvecklingen, och att dra politiska insikter ur dem.

På Sahlgrenska har det förhoppningsvis inte skett lika många övergrepp som på Vipeholm. Men när sjukhuset byggdes ut 1953 ingick givetvis också en personalmatsal. Det är en egen byggnad, stolt placerad mitt på den dyrbara tomten, med hundratals sittplatser och ett storkök som heter duga och förmodligen klarar ett mindre missilangrepp.

En gång i tiden drevs köket av sjukhuset självt, men det var före min tid. De senaste åren har servicen i stället upphandlats av olika multinationella servicebolag av typen Sodexo. Utföraren har varierat genom åren. Men sedan årsskiftet vill ingen längre driva personalmatsalen. Det är lite svårt att greppa exakt varför – det har någonting med ny reglering att göra, sjukhusledningen mumlar om saken och menar sig söka en lösning.

Medan matsalen står tom, med stolarna prydligt uppställda på borden, köar vi i personalen i kortärmat utanför matbilen som sjukhusledningen kallat in. Någon god människa i vaktmästeriet har förbarmat sig och ordnat så att jag som handlat i matbilen faktiskt får lov att äta inne i ett för ändamålet iordningställt hörn av den stora matsalen. Så där sitter man och liksom försöker beta maten ur sitt foliepaket i den ekande tomma före detta personalmatsalen.

Ett Erlanderögonblick är inget annat än längtan efter att samhället ska börja röra sig framåt igen.

I vilken sorts vriden ekonomi är detta rationellt, undrar jag stillsamt och tar en klunk från burken med 7Up som ingick i lunchpriset. Det är, enligt Dovstads formel, ett ”Tage Erlander moment”. Jimmie- och Erlanderögonblick kan vid en första åsyn likna varandra. Därtill finns starka politiska krafter som tjänar på sammanblandning. Om varje stillastående tåg, varje försenat brev, varje bilförlossning och varje inställd hjärtklaffsoperation kan tolkas som på något luddigt vis orsakat av svenskt flyktingmottagande är högerpopulismens seger säkrad. Verkligheten erbjuder helt enkelt många fler Erlanderögonblick än Jimmieögonblick. Ett av populisthögerns tydligaste försök att kapa folkhemmet och skapa sammanblandning är det återkommande uttrycket ”de som byggde Sverige”.

Men skrapar man lite på ytan ser man skillnaden: ett Erlanderögonblick är inget annat än längtan efter att samhället ska börja röra sig framåt igen. Ett Jimmieögonblick är en nostalgisk dröm av sockrade lögner om dåtiden, lika bedräglig som Vipeholmskolornas kolakarameller. Att skilja dem båda åt är en central politisk uppgift för vänstern.

Cecilia Verdinelli
Skribent och läkare.
Utrikes 19 april, 2024

EU:s budgetregler kan omöjliggöra klimat- och välfärdsmål

Europaparlamentet kommer att rösta om huruvida de nya reglerna ska träda i kraft eller inte. Foto: Jean-Francois Badias/AP.

Efter tre års paus ska EU:s nyliberala budgetregler återinföras. Trots krav på att de borde förändras har lite hänt – nu kan de omöjliggöra satsningar på såväl välfärden som klimatet.

I italienska tidningar skrivs det om det, på fransk radio debatterar man det, och på belgiska löpsedlar varnar man för det: i början av nästa vecka beslutar Europaparlamentet om huruvida EU-länderna ska ha rätt att finansiera sin välfärd och nå sina klimatåtaganden eller inte. Efter över tre års paus kommer nämligen de hårda budgetreglerna som medlemsländerna har tvingats efterleva sedan slutet av 1990-talet att träda i kraft igen – såvida parlamentet inte röstar nej.

Reglerna i Stabilitets- och tillväxtpakten om att statsskulden och budgetunderskottet inte får överstiga 60 procent respektive 3 procent av BNP, kom först till stånd som inträdeskriterier för medlemmarna i EMU. Men eftersom alla länder var tänkta att införa euron gäller de för samtliga EU-medlemmar, inklusive dem som inte använder den gemensamma valutan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Rörelsen 19 april, 2024

Klimatkampen är förlorad, länge leve klimatkampen!

Klimataktivister från organisationen Extinction Rebellion har upprättat en vägspärr vid Slussen i Stockholm som en manifestation för klimatet inför valet 2022. Foto: Christine Olsson/TT.

Är klimatkampen förlorad? Det tycker Tadzio Müller, medgrundare till Ende Gelände i en intervju med Flamman (nr 14/2024). Efter många år med stora proteströrelser är vi fortfarande på väg mot en framtid med allt fler klimatkatastrofer, död och lidande. ”Folk eldar hellre upp planeten och mår skit, än agerar”, säger han.

För mig som klimataktivist är det sorgsen läsning, eftersom Müller har rätt i att världen är på väg åt helvete. Hans känslor är legitima. Samtidigt pekar hans uttalande på ett problem för klimatrörelsen: oförmågan att skilja på målen vi sätter upp i kampen och värdet av kampen själv. I det senare fallet bör vi alltid ha blicken vänd mot att rädda människor och skapa en bättre värld, vad som än händer.

Klimatrörelsen kämpar mot ett av världens mäktigaste intressen, fossilindustrin. På längre sikt kämpar klimatrörelsen även mot kapitalismen i sin helhet, det mäktigaste produktionssystem som världen skådat. Att stoppa fossilindustrin vore en enorm bedrift. Att störta kapitalismen är en ännu större, men inte omöjlig uppgift. Det är därför inte konstigt att vi misslyckas ibland.

Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas.

Det är lätt att relatera till Tadzio Müllers sorg över att mål har förlorats. Det han anser ”har gett våra liv mening i likhet med hur religiösa människor uppfattar världen, det som strukturerar allt vi gör, och våra idéer om vem som är god och ond” gäller inte längre. ”Vi har stött emot de planetära gränserna, och lärt oss att det moraliska universumets båge är kort och böjd mot fascismen”, fortsätter han.

Samtidigt har Tadzio i denna förlust kommit till en nyvunnen insikt: ”att det inte handlar om segerns sannolikhet”, utan ”om de relationer som du bygger medan du försöker uppnå den segern”.

Läs mer

Jag tror precis som Tadzio Müller att dessa relationer är källan till all uthållig klimatkamp, speciellt i tider av motgång. Om den enda anledningen till kampen är vinsterna så är det enkelt att gå hem efter en förlust, dra ned persiennerna och aldrig återvända till rörelsen. Men om kampen får ett värde i sig kan de kämpande gå hem efter förlusten, gråta, festa och tänka om tillsammans – för att snart därefter envist återvända med nya mål.

Såklart är inte kampen en hobby med vänner – väl uttänkta strategier och slagkraftiga mål måste vi alltid ha med oss. Men som Mathias Wåg i en bokrecension skriver här i Flamman blir ”allt eller inget” oftast inget. Det krävs uthålliga organisationer som kan förvalta både kampen genom förlusten, och makten efter vinsten. Och oavsett om vi når 1,5 eller 3 graders uppvärmning kommer klimatkampen aldrig att vara förgäves – inte så länge planeten är beboelig.

Både jag och Müller tror på relationernas vikt. Samtidigt tror jag inte att klimatkampen är körd bara för att framtiden just nu ser mörk ut. Ju starkare vi organiserar oss och ju fler vi blir, desto bättre framtid får vi. Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas. Även i en brinnande värld finns det mycket att kämpa för, och många att rädda som annars skulle dö. Sörj målen, och organisera er.

Noah Björelius Hort
Aktiv i Ta Tillbaka Framtiden
Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta i Tyskland. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]