Under natten till onsdag kolliderade ett passagerartåg med ett frakttåg utanför Larissa på sträckan mellan Aten och Thessaloniki. Detta på grund av att signalsystemet inte fungerade. De flesta döda är studenter som skulle åka hem från universitetet i Thessaloniki över helgen.
– Vi genomlever en tragedi. Vi drar ut människor levande, skadade, döda. Vi kommer att bli kvar hela natten, tills vi är färdiga, tills vi har hittat den sista människan, sade en frivillig räddningsarbetare till den statliga tv-kanalen ERT.
Nu kräver fackförbundet Stasy infrastrukturminister Kostas Karamanlis avgång. I ett uttalande säger de:
”I dag sörjer vi de medborgare som vi förlorat i tågolyckan i Tempi för att arbetarnas varningar länge har ignorerats. När arbetare talar om brist på personal, på ålderdomliga kontrollsystem och infrastruktur, på otillräckligt underhåll av rälsen, på kriminellt beteende längs hela sträckan, så struntade ledningen i allt detta.”
De fortsätter: ”Om inte annat än för skammen, borde vi i dag se avgången för alla dem som trott att tågtrafiken fungerar på autopilot. Hela det politiska ledarskapet för infrastrukturdepartementet borde avgå i grupp.”
Enligt tågbolaget OSE:s ordförande Kostas Geidounias har de länge varnat för olyckor på grund av brister i centralsystemet för schemakontroll.
– Ingenting fungerar. Allt görs manuellt, med en mänsklig faktor. Vi arbetar manuellt på hela sträckan Aten till Thessaloniki. Varken indikatorerna, trafikljusen eller trafikkontrollen fungerar. Om dessa hade fungerat skulle lokförarna ha kunnat se den röda signalen och tåget hade kunnat stanna inom en kilometer. Men ingenting fungerar, säger han till ERT.
Christos Katsioulis, som var ordförande för kommittén som ansvarar för signalerings- och säkerhetsprojekten i järnvägsnätet, avgick i april 2022 då han ansåg att tågbolaget inte följer regelverken. I avskedsbrevet, som Flamman har tittat på, skrev han att tågen körs 200 kilometer i timmen utan fungerande signalsystem, oavsett om spåren har problem eller inte.
Landet är på väg mot val och för andra gången i rad sker detta mot fonden av en nationell tragedi. 2018 genomfördes valen efter en skogsbrand i Mati med 104 döda.
Både det styrande högerpartiet Ny Demokrati och det största oppositionspartiet Syriza kämpar med interna slitningar, medan vårens politiska debatt har präglats av frågor om privatiseringar och ojämlikhet. Inom infrastrukturen har man länge diskuterat utförsäljningen av det statliga tågbolaget OSE till italienska storägaren Ferrovie dello Stato, efter motkrav från EU på utförsäljningar för att få tillgång till unionens räddningspaket.
Samtidigt har det spekulerats i att regeringen skulle flytta valet från juli till april för att utnyttja krisen i Syriza. Enligt den Atenbaserade journalisten Nikos Servetas kastas nu den dödliga olyckan in som en brandfackla i valets upptakt:
– Enligt politiska observatörer skulle premiärministern Kyriakos Mitsotakis på fredagen meddela om valet ska flyttas till den 2 eller 9 april. Syftet var att dra fördel av den kris som Syriza går igenom men nu är det han som har problem. Han kan inte hålla val en månad efter en olycka som inträffat på grund av regeringens privatiseringspolitik.