Så börjar det då utkristalliseras vad Moderaterna tänker sig att de ska pyssla med fram till valet 2018 som kommer hjälpa dem att ta över makten igen: Skolfrågan. Anna Kinberg Batra fick under fredagen för sig att kräva ”nolltolerans mot dåliga skolor”. För Ekot (10/6, 2016) berättade hon om att staten borde få överta driften av dåliga friskolor och sa dessutom att ”det måste hända något när staten går in och vidtar åtgärder. Då tycker jag att det är naturligt att man inte samtidigt kan ta ut vinst.” Ett typexempel på en Reinfeldtsk inpaketering. Så länge man säger ”kunskapskontrakt” och ”signalerar” att man vill ha nolltolerans mot skolor som inte fungerar så kan man, till och med som moderatledare, kräva vinststopp. Detta är naturligtvis inget annat än symbolpolitik för att markera mot den kraftiga opinion mot vinster i välfärden som (delvis tack vare Vänsterpartiet) fortfarande är stark.
Ungefär samtidigt som Kinberg Batra krävde nolltolerans så dök en nyhet upp om hur en fristående skola i Umeå använder sina elever som marknadsförare (barnarbete?) och låter dem få en iPhone om de värvar en vän till skolan. Språkskolan, som är ett kooperativt företag där vinsten återinvesteras i verksamheten, är ett litet men ack så tydligt bevis på att det inte bara är vinstuttaget som är problemet i skolan idag – det är valfrihetssystemet i stort. När skolorna lägger enorma summor pengar på marknadsföring istället för på lärandemiljön, fler lärare eller nytt undervisningsmaterial så är det något som är fel i systemets uppbyggnad. Ojämlikheten i skolan syns där fler och fler föräldrar väljer identiska kompisar till sina barn. Inget av detta vill Moderaterna göra något åt. Kinberg Batras utspel handlar bara om signaler, att ta tag i grundproblemen i skolan; resursbrist, valfrihetssystemet och ojämlikheten, är man inte intresserad av.
Alltså, det som skapat den här absurda skolmarknaden som sätter skolbarn på börsen, gör det möjligt för skolor att dela ut iPhones mot marknadsföringsinsatser till sina elever och som gör att färre och färre går ut grundskolan. Det är lätt att säga att man vill ha ”nolltollerans mot dåliga skolor”. Men att lägga om politiken, utvärdera och dra slutsatser av hur det ser ut, det är helt ointressant för ett parti som inte företräder elever utan friskoleägare.