Plattformsarbetare ska kunna kräva att betraktas som anställda. Det menar Europaparlamentet som i slutet av förra veckan röstade för ett förslag som bland annat innebär att många som i dag räknas som egenanställda via olika appar, i stället ska kunna kräva att behandlas som anställda av appföretaget.
Det har varit hård strid om det så kallade Plattformsförslaget, som bland annat berör personer som arbetar via plattformar som Uber, Bolt och Foodora.
I EU har frågan bland annat splittrat liberaler i parlamentet, där vissa ansett att det är ett viktigt steg för att stärka arbetares rättigheter, och andra menat att det undergräver den fria konkurrensen.
Svenskt Näringsliv, som representerar företagsintressen i Sverige, har kallat förslaget ett ”angrepp på den svenska modellen”. Det eftersom man anser att arbetsmarknadsfrågor ska lösas i förhandling mellan arbetsgivare och fack, och inte via statlig eller överstatlig reglering.
Även den svenska fackliga centralorganisationen LO har varit delvis kritiska: ”Vår modell för att bestämma vem som är arbetstagare har tjänat oss väl genom sin flexibilitet och kapacitet att ta till sig nya företeelser på arbetsmarknaden” skrev organisationen i ett remissyttrande i början på förra året.
Den bedömningen står i stort sett fast, enligt Linda Larsson, utredare på LO.
– Det handlar inte om att vi inte vill att våra kompisar i centraleuropa ska få bättre villkor. Det handlar om att det här direktivet är inne och detaljstyr väldigt mycket på ett sätt som inte riktigt klaffar med den modell vi har i Sverige, som är ganska unik i Europa.
Samtidigt har det funnits kritik om att LO, och Transport i synnerhet, inte har gjort tillräckligt för dem som arbetar inom de här plattformarna?
– Det kan det vara lätt att tycka, ja. Jag tycker att Transport gör vad de kan. Plattformsföretagen har blivit en inte obetydlig del av arbetsmarknaden, och Transport jobbar väldigt hårt. Men det tar tid.
Förhandlingarna i Europaparlamentet, som startade i maj i år kan enligt parlamentets egna beräkningar beröra 5,5 miljoner arbetare inom unionen, och har präglats av stora insatser från lobbyister.
– Jag har aldrig tidigare sett en så stor ansträngning för att påverka beslutsfattare, säger direktivets huvudförhandlare Elisabetta Gualmini från parlamentets socialdemokratiska grupp till Bryssel-medier på torsdagen.
Organisationen Corporate europe observatory, som bevakar lobbyverksamhet riktad mot EU:s institutioner visar i en nya rapport att företag som Uber, Wolt och Deliveroo har flerdubblat sina kostnader för lobbyism, som nu omfattar miljontals kronor per plattform. Dokumentation från EU-komissionen som Corporate europe observatory kommit över visar att över hundra möten mellan lobbyister och representanter för kommissionen hållits gällande plattformsdirektivet.
Förslaget behöver fortfarande bekräftas både i parlamentets plenum i början på nästa år, och av kommissionen, som består av unionens presidenter och statsministrar.