Inrikes

Så vill näringslivet styra i Bryssel

De nya parlamentariker som väljs vid det kommande EU-valet i slutet av maj kommer att få sällskap med sig från Sverige.

Inrikes

71 226 049 kronor. Alltså över 71 miljoner kronor, lägger svenska företag och arbetsgivarorganisationer på att påverka EU-parlamentarikerna. Totalt jobbar 225 lobbyister som representerar det svenska näringslivet med att påverka EU:s beslutsfattare.
Siffrorna kommer från EU:s eget öppenhetsregister. Där syns bara de ackrediteringar, lobbyister och pengar som företag och organisationer frivilligt rapporterar in.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk menar att själva maktstrukturen, trots registret, är konstruerad för att gynna lobbyorganisationer.:
– Hela upplägget är riggat för att lobbyism ska bli ett stort problem, säger hon till Flamman.
– Företags- och branschintressen får ett stort inflytande eftersom hela apparaten är så långt bort från medborgarna och det är oerhört mycket hemlighetsmakeri kring beslutsfattandet.

Svenska Kreab en av de absolut ledande lobbyingfirmorna i Bryssel. Kreab, som grundades i Stockholm år 1970 av en grupp aktiva moderater, har sedan bildandet haft nära band till den svenska borgerligheten. 2015 blev företaget förstasidesnyhet när det avslöjades att de aktivt arbetat med Sverigedemokraterna för att få till ett närmande mellan dessa och den svenska högern.

Företaget etablerade sig i Bryssel samtidigt som Sveriges EU-inträde 1995 och har enligt det officiella öppenhetsregistret i dag minst 50 avlönade lobbyister på plats i Bryssel, och en omsättning på plats på över tre miljoner euro. Det innebär att Kreab på egen hand utgör en inte oansenlig del av den svenska lobbykakan.
Bland de som satsar mest på att påverka Bryssel, sett till antalet lobbyister, finns också Spotify, Ericsson, Telia och Svenskt Näringsliv.

 

_____________________________________

Prova Flamman!

Nu kan du få Flamman i en månad helt gratis. Följ länken för mer information.

  • EU
  • lobbyister

Inrikes