I går briserade nyheten att Stockholms lokaltrafik låtit Sverigedemokraterna bekläda ett helt tunnelbanetåg med valreklam. På Twitter rönte partiets rättspolitiska talesperson Tobias Andersson stor uppmärksamhet med en tweet med texten: ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!” Den retweetades sedan av SD:s officiella partikonto.
Kritik kom dock inte bara från allmänheten, utan även från lokförarna själva. Jannis Konstantis som är ordförande för Seko Tunnelbanan sade till Sekotidningen att många förare har vittnat om obehag och att tåget har blivit ett arbetsmiljöproblem.
–Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, sade han till tidningen.
Han berättade också att klubben har krävt att en riskbedömning ska göras för förarna.
I dag hölls ett första möte mellan fackklubben och det kinesiska bolaget MTR som driver Stockholms lokaltrafik om en eventuell riskanalys. Exakt vad det ledde fram till vill Konstantis inte säga, men han berättar att flera möten är planerade.
– Det ska bli ett möte mellan MTR och Trafikförvaltningen också. Vi hoppas att det kommer att komma förändringar snart, säger han till Flamman.
För fackklubben är problemet inte i första hand politiskt, utan en fråga om arbetsmiljö.
– Det kommer många meddelanden till oss fysiskt eller digitalt om detta. Många förare tycker att det är obehagligt, säger han och tillägger att det också kan leda till konflikter mellan meningsmotståndare på tågen.
– Vi tycker inte att det är lämpligt. Som fackförening är vi motståndare till SD:s politik som vi anser är arbetarfientlig. Men detta handlar inte om den, det handlar om vår arbetsplats och vår arbetssituation. Det spelar ingen roll vilket parti det handlar om.
Konstantis reagerar framför allt på att SL tydligen inte anser att det är någon skillnad mellan företagsreklam och den här typen av politisk reklam i lokaltrafiken. Enligt lag är SL inte skyldigt att göra en konsekvensanalys av reklam, men det är däremot förarnas arbetsgivare, MTR. Dessa hade dock inte blivit informerade om att SD hade getts klartecken att utsmycka ett helt tåg.
– SL hade inte informerat MTR som driver tunnelbanan om att detta skulle ske. Problemet är att de inte ser något problem med denna typ av politisk reklam. De såg detta som en vanlig beställning av reklam. Vad kommer då bli nästa steg? Kommer det att vara nazistisk reklam?
För fackklubben är målet dock inte att helt förbjuda politisk reklam.
– Jag tycker inte att tågen kan täckas med reklam. Vi vill inte gå så långt som att förbjuda det – det är inte vi som bestämmer. Men nu är det ett arbetsmiljöproblem, säger Jannis Konstantis.