Kultur

Skottsäker lins

Saeid Sadeghi.

Flamman möter regissören Maryam Ebrahimi som är aktuell med en ny dokumentärfilm om Saeid Sadeghi vars bilder en gång användes som krigspropaganda.

Kultur

 

Dokumentärfilmaren Maryam Ebrahimi, som tillsammans med Nima Sarvestani gjort bland annat uppmärksammade dokumentären Frihet bakom galler (2013), återvänder i sin nya film Stronger than a bullet till Iran för att peta i det öppna sår som kriget mellan Iran och Irak utgör.

När Saddam Hussein i september 1980 invaderar det oljerika Khuzestan reser fotografen Saeid Sadeghi, frivilligt till fronten för att ta propagandabilder på leende iranier, redo att försvara den islamistiska revolutionen med sina liv. Trettio år senare följer Ebrahimi Saeid som i dag plågas av mardrömmar och ser kriget som ett enda gigantiskt svepskäl för att krossa oppositionen och säkra regimens makt.

Det är en analys han delar med Maryam Ebrahimi:

– Regimen kunde slå ner studentrörelsen och vänstern genom att hävda att ’vårt land är i fara, vi måste skydda våra gränser’, säger hon till Flamman.

Ett klipp i filmen visar hur en iransk soldat skjuts ihjäl i en skyttegrav och hur kamraterna runtomkring genast börjar jubla och fira att han äntligen ska få bli martyr.

– En anledning till att jag ville göra den här filmen är att jag ville berätta om hur vi människor kämpar med vårt förhållande till döden. För oss är döden något ofattbart. Vi ser den som slutet. Men myten om martyren handlar om döden som vägen till evigt liv. Saeid trodde på den, liksom många andra. Därför var de helt orädda. Regimen visste precis hur de skulle utnyttja den här tron, säger Ebrahimi.

Maryam Ebrahimi.

Maryam Ebrahimi.

Och det fungerade. Irak hade tunga vapen och omvärldens uppbackning. Iran hade massor av unga män och – när de tog slut – massor av unga pojkar att använda som kanonmat. Iran antogs befinna sig i ett postrevolutionärt kaos och skulle således bli en lätt match, men lyckades slå tillbaka angreppet redan under våren 1982. Trots att inga militära framgångar eller gränsjusteringar uppnåddes åt något håll efter det fortsatte kriget i ytterligare sex år.

Regimen har konfiskerat Saeids kamera och alla negativ. Men efter 30 års tystnad ser Ebrahimi det som att fler i Iran frågar om – och direkt ifrågasätter – kriget. Samtidigt har de överlevande börjat berätta. Och de unga har börjat lyssna.

Stronger than a bullet visas under Tempo Dokumentärfestival 5-11 mars

  • Dokumentärfilm
  • Maryam Ebrahimi
  • Saeid Sadeghi
  • Tempo Dokumentärfestival

Kultur