Kultur

Som en slö SO-lektion i november

Michelle Obama poseras med studenter i Long An, Vietnam i december 2019. Foto: Hau Dinah/TT

Michelle Obamas nya samtalspodd berikar de redan rika och tråkar ut lyssnarna.

Kultur

Spotifys vd Daniel Ek har utvecklat en näsa för affärer. Efter att ha läckt som ett såll under hela sin existens redovisade musiktjänsten i fjol vinst. Som ett vilddjur som fått smak på blod verkar det ha drivit Ek till allt djärvare utfall. Häromveckan uppmanade han artister till att släppa fler låtar och oftare (istället för att gnälla om Spotifys låga ersättningar) och inom satsningen på podcastmarknaden kan Ek nu visa upp sin hittills tyngsta rekrytering i form av den före detta första damen Michelle Obama.

Första gästen ut i The Michelle Obama podcast är maken Barack som pratar lite nostalgiskt om hur den amerikanska drömmen riskeras om inkomstskillnaderna växer sig alltför stora och om hur viktigt det är att rösta i valet. Michelle berättar om sin ”resa” och alla spännande möten med fattiga och olycksaliga av olika slag och om sin mammas guidande visdomsord ”make money first and get happiness later”.

Det är klassisk amerikansk storytelling: Den som lyckats visar tidiga tecken på en enast-ående begåvning, har alltid stått för det rätta, handlat moraliskt och osjälviskt genom livet och får sin belöning i slutändan med egen podcast och allt.

Till sitt personliga tilltal är The Michelle Obama podcast platt, sliskigt och sentimentalt och till sitt politiska innehåll som en slö SO-lektion i november som inte tillför någonting förutom antagligen fler svarta siffror i Daniel Eks nästa bokslut.

  • Michelle Obama
  • podd
  • Spotify

Kultur