Inrikes/Nyheter 25 april, 2021

Svensk drogpolitik fortsätter skörda liv – ny förening vill kopiera norsk lösning

Sverige fortsätter förvåna omvärlden med sin straffinriktade narkotikapolitik. Nu ska FN granska om den rimmar med internationella mänskliga rättigheter. Nystartade föreningen Tryggare Ruspolitik lobbar för ett tydligt svar: nej.

Johan Lindskog börjar direkt prata om de som inte klarade sig. De tre kompisarna från uppväxten som fastnade i cykler av bruk, missbruk och nykterhet. Den närmsta vännen kom till slut på fötter. De andra två dog.

De upplevelserna lade grunden för hans engagemang. Efter att ha flyttat till Norge och bevittnat hur föreningen Tryggare Ruspolitikk på kort tid lyckades vända landets narkotikadebatt och lägga kurs mot det omfattande reformförslag som snart landar på Folketingets bord ville han prova samma sak hemma i Sverige.

– Jag började mejla folk. Akademiker, människor från samhällets alla olika hörn som tyckte att det här behövdes. Sedan åkte jag till Stockholm tillsammans med den norska föreningen och träffade sociologer, kriminologer, brukarrepresentater. Den dagen grundade vi organisationen.

Det var 2018. Sedan dess har gruppen Tryggare Ruspolitik växt, sakta men säkert. I dag är de omkring 500 medlemmar. Ungefär lika många som varje år dör av överdoser i Sverige.

Svensk narkotikapolitik har länge förvånat och förfärat omvärlden. Ett land som i övrigt ses som progressivt och pragmatiskt har benhårda lagar mot eget bruk, med fängelse i straffskalan. Program för sprututbyte och så kallad substitutionsbehandling – att heroinberoende personer tilldelas en annan opiat under kontrollerade former och därmed kan leva ett liv utan kriminalitet och destruktivt gatuliv – har motarbetats i varje steg, särskilt i Göteborg. Rena kanyler säljs inte på apoteken, som de gör i andra europeiska länder. Och det överdoshämmande preparatet Naloxon delas bara ut till människor med dokumenterat missbruk.

Resultatet är att Sverige har Europas näst högsta överdosdödlighet samt hepatit C-smitta hos i princip alla injektionsnarkomaner. Även hiv-smitta är betydligt mer utbredd än hos samma grupp i Finland och Norge. Majoriteten av forskarna har länge pekat ut att de svenska insatserna för att komma till rätta med problemen är otillräckliga eller har svagt stöd i forskningen.

– Hade vi behandlat någon med cancer på samma sätt? Hade vi sagt: vi ska inte ta metoder som har stöd i forskning, för magkänslan säger något annat? Det är en absurd idé, säger Johan Lindskog.

Agerandet får med jämna mellanrum kritik av de FN-organ som bevakar hur medlemsländerna följer de mänskliga rättigheter man har ratificerat. I sommar är det dags igen. Inför FN-granskningen har Johan Lindskogs förening, tillsammans med det globala nätverk de anslutit sig till samt Stockholms brukarförening, skrivit en svidande kritisk rapport om läget. Enligt den bryter Sverige mot en rad paragrafer i FN:s konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
– Jag är stolt över att vara svensk, men ett samhälle är inte mycket bättre än de som har det allra sämst. För att kunna kritisera andra länder som bryter mot mänskliga rättigheter måste vi göra rent i vårt eget hus. Vi har tre områden där vi får kritik för att bryta mot dem: långa häktningstider, övervakning och narkotikapolitik, säger Johan Lindskog.

Föreningens opinionsarbete syftar till en total reformering av narkotikapolitiken, byggd på en oberoende utredning om skademinimering där brukarna själva haft stort inflytande. Det är, enligt Johan Lindskog, vad man gjort i Norge.
– Där finns fantastiskt många aktörer från civilsamhället som är engagerade i de här frågorna. De har starka brukargrupper och anhöriggrupper som har en helt annan status än här. Man satsar redan i dag ganska mycket pengar på beroendevård, och har en demokratisk diskussion som grundar sig i många olika perspektiv. I Sverige har det varit konsensus, likriktighet, alla ska vara eniga.

Enligt journalisten Magnus Linton, som skrivit den uppmärksammade reportageboken Knark – en svensk historia, har svenska politiker haft en unikt stark tro på att skapa vad de flesta andra jämförbara länder för länge sedan har släppt: det narkotikafria samhället.

– Det är en galen föreställning, ett narkotikafritt samhälle är inte förenligt med demokrati. Det fattar alla som tänker efter. Men under 70- och 80-talet började hela nationen marschera i takt åt vad man uppfattade som ett vackert och självklart mål. Att vara emot det blev som att vara emot mänskliga rättigheter.

Bakgrunden var en tilltagande oro kring vad många uppfattade som en lavinartad ökning av drogrelaterade livsstilar. Tidigare hade amfetamin i tablettform använts brett utan att narkotikan uppfattades som ett samhällsproblem. Långt färre dog fortfarande av narkotika än av alkohol eller trafikolyckor. Men en sak var ny: injektionsbruket.

– När massor av unga personer i framför allt Stockholms södra förorter började köra kanyler i armarna så blev reaktionen stark. Det uppfattades som en artskillnad. Injektionsbruket är ju väldigt obehagligt.

Socialläkaren Nils Bejerot tog fasta på situationen och formulerade en radikal problembeskrivning: Narkotikabruket är ett utifrån kommande hot mot hela den svenska välfärdsprojektet. Det sprids likt en epidemisk smitta, importerad från fjärran land och påeldad av 60-talets radikalism och lössläppthet. Den ska bekämpas och isoleras med absolut beslutsamhet som andra smittor, inte med relativa insatser eller vård. Om den inte besegras står den svenska välfärdsstaten, byggd på svenskarnas särskilda arbetsmoral och pliktkänsla, snart i ruiner.

Bejerot blev en friskt anlitad föreläsare och inspiratör, och när 1976 års nytillträdda borgerliga regering sökte frågor där de kunde ta spjärn mot Socialdemokraterna hade narkotikan unika kvaliteter. Den gamla förhärskande socialdemokratin beskrevs som vek inför en våg av kulturradikalism, fylld av sex, droger och familjens upplösning, främmande för vanliga, arbetande svenskar. Nu skulle borgerligheten bringa ordning och reda.

Socialdemokratin, fast besluten att ta sig tillbaka till makten, kastade snart ut sin tidigare kritik mot Bejerots perspektiv. En politisk men enligt Linton irrationell tävling om att vara bäst på hata knark tog vid. Så uppstod vad vissa forskare kallar ”tangopolitiken” – ett slags förhandlande där socialdemokratin accepterade ökad repression mot att borgerligheten accepterade vissa vårdinsatser. Resultatet blev en konstant överbudspolitik, där narkotikans samhällsfara tog för given. Den blev politiskt omöjlig att ifrågasätta.

Sedan, när temperaturen i frågan höjts under många år, kom aids. Nils Bejerots apokalyptiska teorier om civilisationsomstörtande smitta grundad i sedelöst leverne uppfattades på många håll som bekräftad. 1988 löpte så Sverige linan ut och förbjöd inte bara försäljning och innehav utan också bruk av narkotika. 1993 skärptes lagen, så att fängelse lades till i straffskalan och polisen därmed fick rätt att visitera och ta urinprov på den som misstänks vara påverkad. Den internationella kritik som snart började uppstå viftades bort.
– Alla länder har en politisk elit som tycker om att se sitt eget land som global föregångare och moraliskt samvete. Vi tog på oss ledartröjan och skulle visa vägen för världen, lite som det låter i klimatdebatten i dag, säger Magnus Linton.
Lagom till att alla partier börjat stoltsera med den restriktiva politiken kom 90-talets ekonomiska kris. Resurserna till den omfattande narkotikavård som Social­demokraterna byggt upp dränerades. Behandlingen monterades ned. Kvar fanns hårda tag.

I dag är den narkotikafria samhällsvision som Bejerot och 80-talets politiker formade i praktiken avskaffad. Sverige har, mot bakgrund av skyhöga dödstal och ett fortsatt ökat bruk, blivit tvunget att acceptera den skademinimerande behandling som för inte så länge sedan sågs som att ”staten delar ut knark”. Den strategi för de närmaste fyra årens narkotikapolitik som regeringen presenterade den 18 mars säger att substitutionsbehandling, sprututbyte och Naloxon ska fortsätta erbjudas ”utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet”.

Men i den politiska debatten är det narkotikafria samhället långt ifrån övergivet. I maj förra året – samtidigt som pandemibudskapet om att lyssna på myndigheterna trummades ut allra hårdast – reagerade socialminister Lena Hallengren starkt mot Folkhälsomyndighetens uppmaning att utreda vad kriminaliseringen av narkotikabruk har fått för effekter. I SVT:s Aktuellt konstaterade ministern kort och gott att det ”inte finns någon anledning att utreda den frågan”.

Ungefär samtidigt begärde en riksdagsmajoritet att regeringen påbörjar en utvärdering av hela den svenska narkotikapolitiken. Det har inte skett.

Enligt Johan Lindskog tyder låsningen på en ovilja att tala klarspråk och lyssna på brukarnas perspektiv, vilket i sin tur hindrar den genomgripande reform som enligt honom är nödvändig. Samtidigt påpekar han att föreningen Tryggare Ruspolitik inte förespråkar den sorts rena legalisering som bland annat har införts för marijuana i flera amerikanska delstater. Poängen är att sluta straffa, och börja vårda, missbrukare.

Men finns det inte en risk att en avkriminalisering av eget bruk leder till ökat bruk och därmed större skada?

– Det är en komplex fråga, och den dagen du får ett rakt svar på den ska du akta dig. Jag tror såhär, efter att ha varit med ganska länge nu: ökat bruk kan bero på helt andra faktorer. Ungas självanmälda bruk är lägre i Sverige än i andra länder, men ser man också till vuxna så är det rekreationella bruket i nivå med, eller högre än, EU-genomsnittet. Trots att vi har en i min mening repressiv lagstiftning. Det är också bevisat att de informationskampanjer som bedrivs mot unga i den här frågan inte har någon effekt. Jag tror att ökat välstånd och en förändrad omvärld gör att fler testar droger rekreationellt, oavsett lagstiftning, säger Johan Lindskog.

Och medan reformerna dröjer fortsätter människor att dö. Magnus Linton berättar att flera av de personer han intervjuade till sin bok fortsätter glida fram och tillbaka mellan missbruk och drogfrihet, sex år efter att han skrev den. Han ser ingen stor politisk förändring vid horisonten.

– Narkotikan är genial som populistisk fråga och den är politiskt väldigt svår att backa ifrån. Vänsterpartiet är det parti som skiljer ut sig, men det är bara för att det är så litet. Sossarna skulle aldrig kunna göra det. Inte än, i alla fall.

Flamman har sökt socialminister Lena Hallengren (S).

Polisens särskilda roll

Enligt Magnus Linton har Polismyndigheten haft en särskilt framträdande roll i utformandet av svensk narkotikapolitisk praktik, jämfört med i många andra länder. Socialläkaren Nils Bejerot, som grundlade teorierna om ett narkotikan som ett samhällsomstörtande hot som bara kan lösas med utplåning, föreläste under många år på Polishögskolan. Han fick starkt inflytande på Svenska Narkotikapolisföreningen, som bildades 1987, ett år innan eget bruk kriminaliserades. Föreningen kom att bli en tung aktör i svensk narkotikadebatt.

– Polisen fick en injektion i ett vi och dem-tänkande i sin skolgång. Knarkare är dem, de är aldrig, aldrig vi. Det blir centralt i världsbilden, och det tror jag finns kvar i dag. Jag har hört poliser som fortfarande säger ”såhär måste vi göra, annars kan vi inte uppnå vårt mål om det narkotikafria samhället”. För många är det i dag principen, att det målet ska uppnås.

Både polis och rättsväsende lägger stora resurser på att lagföra människor som brukar narkotika eller begår ringa narkotikabrott. Enligt föreningen Tryggare Ruspolitik bestod hälften av de rapporterade drogrelaterade brotten under 2019 – omkring 55 000 – av eget bruk.

Invandraren ersätter knarkaren

Magnus Linton ser likheter mellan 80-talets utmålande av knarkaren som det stora, utifrån kommande samhällshotet som kommer riva ned välfärdsstaten, och dagens debatt om invandrings­volymer och ”svenska värderingar”.

– Då som nu var högern på jakt efter värderings- och kulturfrågor snarare än sociala och ekonomiska frågor. Man anser att det är poliserna som vet vad som behöver göras i Sverige och att folket har fått nog. Många samhällsforskare, då som nu oftast kriminologer, ses som flumgubbar som har suttit och tittat bort.

Liksom dagens diskussion om avlyssning och övervakning för att sätta dit gängkriminella präglades också 80- och 90-talen av krav på utökade möjligheter för poliser att träda över integritetsgränser för att komma åt knarkarna. Som ett led i det skärptes straffen för eget bruk 1993, så att en misstänkt kunde tvingas göra urinprov. Kort därpå kom mobiltelefonerna, och både försäljning och bruk hamnade återigen bortom polisens händer.

Essä 18 december, 2025

Vi har bostäder men inga hem

Ett hem är mer än ett tak över huvudet. Det är att införliva alla dimensionerna av varat i sitt liv, enligt Heidegger. Konst: Meta Isæus-Berlin, ”As I Remember”, 2024. Detalj. Foto: Paulina Sokolow.

Politiken pratar om kvadratmeter och amorteringskrav, men den verkliga krisen är djupare än så. I en tid där vi ständigt flyttar, renoverar och spekulerar, blir det allt ovanligare att känna sig hemma på en plats.

Jag träffar en kvinna från Mölndal på en lunchtillställning. Hon är, berättar hon, född och uppvuxen i Mölndal. Hennes man är också från Mölndal. De bor i Mölndal, och har gjort det i hela sina liv. Under en period hade hon en anställning i Linköping – men då pendlade hon från Mölndal.

Jag har varit en del i Mölndal, och hennes livsval framstår som helt obegripliga för mig. Mölndal är en charmlös småstad, så nära Göteborg att det i praktiken rör sig om en förort. Kvinnan, som är över 50, väcker någon sorts förvirrad medkänsla i mig. Jag tycker inte att hon verkar ha levt ett riktigt liv. Samtidigt är det som om jag avundas henne, för att hon uppenbarligen klarat något som jag själv aldrig riktigt har gjort: att känna sig hemma.

Jag cyklar, och inser att jag har svängt utan att tänka på vad jag gjort. På ren automatik har jag valt den snabbaste vägen hem.

Det borde inte vara något konstigt, men känslan i kroppen skickar mig ändå tillbaka till barndomen. När jag gick hem från skolan. Körde moppe hem från stallet. Borta i tankar, mitt i den täta trafiken över Alnöbron, 42 meter över ett isbrutet hav jag slutat lägga märke till, och någon gång plötsligt noterade på nytt.

Nu tittar jag på Tantolunden med samma yrvakna blick. Är det verkligen så länge sedan jag hade ett hem sist? Vi har bott i vår nuvarande lägenhet i tre år. Jo, det är faktiskt den längsta sammanhängande tid som jag har bott på samma plats sedan jag flyttade hemifrån för snart 20 år sedan. Studentlägenheter, inneboende, andrahandskontrakt och kollektiv. Under hela mitt vuxna liv har jag levt utan känslan av att ha ett riktigt hem.

Nattad. Den sovande koalan i brons kan tolkas som en symbol för trygghet. Konst: Meta IIsæus-Berlin, ”Filosofen” (2022). Detalj. Foto: Paulina Sokolow.

Jag ställer in cykeln i förrådet. ”Och från och med detta ögonblick behövde jag inte ta ett steg till; marken gick i mitt ställe i denna trädgård där mina handlingar för länge sedan upphört att vara medvetna viljeakter. Vanan kom och tog mig i sina armar och bar mig till min säng som ett litet barn.”

Så skriver Marcel Proust i På spaning efter den tid som flytt. Utan vanan skulle man aldrig stå ut med att leva på en plats. Vanan inreder våra rum åt oss och gör dem till förlängningar av våra egna jag. Den omvandlar en provisorisk bostad till ett hem.

Hem’ betyder i dag ett objekt på fastighetsmarknaden.

Men i Prousts romansvit från 1913–27 framställs vanan också som en fiende. Den gör oss avtrubbade och blaserade. Det här perspektivet är typiskt modernistiskt: vanan måste brytas för att vi ska kunna bli uppmärksamma på världen. Alltsedan modernismen har hemkänslan varit misstänkliggjord. Som om man måste vara förfrämligad från sina omgivningar för att leva på riktigt.

Kanske för att det har blivit allt svårare att leva på något annat sätt. Under hela 1900-talet har det talats om en snudd på kontinuerlig bostadskris. 1951 skrev filosofen Martin Heidegger i essän ”Bygga bo tänka”:

”Det talas överallt, och på goda grunder, mycket om bostadsnöden. Det talas inte bara, det handlas också. Man försöker upphäva bostadsnöden genom att skaffa fram lägenheter, genom att gynna bostadsbyggandet, genom planering av hela byggsektorn.”

Låter det bekant? Skriande bostadsbrist råder i dag i Sveriges storstäder. Bygg, bygg, bygg, lyder mantrat från både höger och vänster. Underlätta för fastighetsbranschen eller skapa fler kommunala hyreshus. Men enligt Heidegger består inte den egentliga krisen i själva bristen på bostäder. Inunder den finns en djupare kris, som handlar om att vi inte förstår vad det innebär att bo.

Konstruktion. Framväxten av den svenska bostadspolitiken och -marknaden skildras i Så byggdes Sverige. Foto: SVT.

Att bo är för Heidegger inte bara att ha tak över huvudet. Det är att uppehålla sig bland tingen, att införliva alla dimensioner av varat i sitt liv. För att kunna göra det måste man vara delvis sammanflätad med platsen man lever på.

Är det någon som förmår det i dag?

Hem är inte bara en byggnad, utan en känsla av tillhörighet. Hemmet sträcker sig utanför själva bostaden och kan innefatta en hel småstad eller stadsdel, tillsammans med andra viktiga platser, som en arbetsplats eller träningslokal. Samtliga av dessa har blivit allt mer tillfälliga för oss. I stället för att åka till samma jobb varje dag byter man arbete ofta och jobbar allt mer hemifrån.

På alla stadens kaféer sitter frilansare som jag med sina datorer. I stället för att gå till ett enda gym använder vi en app som ger tillgång till flera olika. Vi är fria och flexibla och prekariserade. Och vi är aldrig riktigt hemma någonstans.

Under hela mitt vuxna liv har jag levt utan känslan av att ha ett riktigt hem.

Omgivningarna blir aldrig en del av jaget när man flyttar runt. Mängder av energi går åt till att hantera själva platsen. Var sitter lampknappen? Hur cyklar jag enklast hem? Var finns närmsta brevlåda, vårdcentral, matbutik? Och när måste jag börja leta efter nästa bostad?

Inom bostadsforskningen beskrivs denna konstanta stress ibland som en brist på ”ontologisk säkerhet”, ett begrepp som hämtats från psykiatrikern R.D. Laing och som betyder att känna sig trygg i själva varat. ”Ontologisk säkerhet”, skriver Peter Marcuse och David Madden i boken In defense of housing, ”är känslan av att världens stabilitet kan tas för given. Det är den känslomässiga grund som tillåter oss att känna oss avspända i våra omgivningar och hemma i våra bostäder.”

Bristen på ontologisk säkerhet, menar Marcuse och Madden, drabbar alla i dag. Oavsett samhällsklass.

Konst: ”The eternal dinner”, 2022, installation av Meta Isæus-Berlin. Detalj. Foto: Paulina Sokolow.

Men det finns förstås grader i helvetet. För människor flykt från krig kan förlusten av hem vara total. Domicid, den avsiktliga förstörelsen av hem, har länge varit en vanlig militär strategi, inte minst hos kolonialmakterna. Under de jugoslaviska krigen på 90-talet var förintelsen av bosniska hem ett aktivt mål, och i dag kan vi se fruktansvärda exempel på domicid i såväl Ukraina som Gaza.

I Sverige slår bostadskrisen också ojämnt. Om man saknar ködagar, kontakter och förutsättningar att ta lån så är man utlämnad till en svindyr, kortsiktig och ofta diskriminerande andrahandsmarknad. Den ontologiska säkerheten är minimal.

Men att äga sin bostad är inte nödvändigtvis någon utväg. Under räntehöjningarna de senaste åren blev det tydligt att de flesta bostadsägare i själva verket bara hyr sina hem från en annan lynnig värd: kapitalet.

När marknaden sviktar kan många tvingas flytta, och behöva sälja sina bostäder till miljonförluster. Miljoner som man aldrig haft, utan bara lånat sig till. Den ontologiska osäkerheten präglar alltså nästan allas relation till hemmet. Men den övre medelklassen befinner sig oftare i förnekelse. Mitt uppe i sina ”bostadskarriärer” är de nästan parodiskt sysselsatta med ändlösa renoveringar och flyttar. Deras ängslan förkläs i det som Nina Björk så träffande har kallat för ”skitdrömmar” om nya ismaskiner och köksluckor.

Drömobjekt? I SVTs Husdrömmar är det perfekta hemmet bara ett köp bort. Foto: SVT.

Ibland tar de en paus från sina egna projekt och tittar på hur andra sliter med sina skitdrömmar i programmet Husdrömmar, där det perfekta hemmet hela tiden bara är ännu ett fastighetsköp och en grundlig renovering bort. Programmet har sänts i ett drygt decennium nu. Ibland görs återbesök hos tidigare deltagare, som oftast redan har hunnit sälja sitt ”drömhem” för att börja med ett nytt husprojekt.

Eller också tittar man på någon av alla de nyare mäklarserierna: på Netflix kan man följa mäklare i Los Angeles, Orange County, London, New York, Paris, Beverly Hills, och så vidare. Där har fastighetsfetischeringen kokats ned till det mest essentiella: att köpa och sälja, och göra profit. I ett avsnitt av Selling Sunset beklagar sig en potentiell husköpare över bristen på gasspis i ett multimiljonsobjekt. ”Bitch, you don’t even cook!” utbrister den botoxade mäklaren i ett klipp som fått hundratusentals likes på TikTok.

Köket är förstås bara en del av varan. Alienationen är total. Husdrömmarna behöver aldrig ta slut. De får aldrig ta slut. Så snart någon faktiskt rotar sig blir den ju ett hot mot den ständigt eskalerande fastighetsmarknaden.

En bekant berättar hur hon blivit nedringd av mäklare sedan hon köpt sin första bostadsrätt. Redan innan hon hade hunnit flytta in frågade de om de fick komma och värdera hennes lägenhet. Hon sade att hon brukar förstumma dem genom att svara: ”Men varför skulle jag vilja sälja mitt hem?”

Svaret borde vara enkelt: för att du kanske skulle kunna tjäna en rejäl slant, och flytta till något ännu bättre själv. ”Hem” betyder i dag ett objekt på fastighetsmarknaden. Den här varufieringen har inte kommit till av en slump, utan är resultatet av en långvarig politisk strategi.

Till salu. Under lång tid har politiker fattat beslut för att öka bostadsförsäljningen i landet. Foto: Så byggdes Sverige, SVT.

Under flera decennier har många ekonomiska reformer genomförts i syfte att öka cirkulationen av bostäder. 1985 avreglerades kreditmarknaden, vilket gav bankerna tillstånd att låna ut obegränsat med pengar. Vad innebar det? Till och med Palme lär ha sagt till riksbankschefen och sin finansminister: ”Gör som ni vill. Jag begriper ändå ingenting.”

Jo, det innebar såklart att allt fler kunde ta lån som de inte kunde betala tillbaka. När fler kunde ta lån blev efterfrågan större, och priserna på bostäder steg. Snart var bostadsbubblan och 90-talskrisen ett faktum. Bolåneräntorna steg till över 20 procent och bubblan sprack.

Ett hem behöver kännas mer varaktigt än varu-aktigt.

Men så snart ekonomin hade återhämtat sig började man om igen. I stället för att trygga hyresmarknaden så skulle allmännyttan säljas ut. Mellan 2000 och 2021 ombildades över 190 000 hyresrätter i Sverige. Och 2008 togs fastighetsskatten bort. Inte ens den globala finanskrisen senare samma år, som berodde på att man beviljat bostadslån till folk som aldrig skulle kunna betala tillbaka dem, lån som sedan styckats upp och sålts vidare, verkar ha fått politikerna att tänka att en växande bostadsmarknad kanske inte är någon universallösning på bostadskrisen. Nej, nu vill Kristdemokraterna slopa vinstskatten på bostäder också. Allt för att skapa så mycket ”fart” på bostadsmarknaden som möjligt – trots att Sverige redan har den högsta bostadsrörligheten inom EU.

Vi flyttar med andra ord hela tiden. Jagade av ontologisk osäkerhet blir vi tacksamma byten för en retorik som tycks vilja garantera oss en plats i staden. Att äga sitt hem. Det låter så tryggt.

Uppehälle. Ett dyrt bostadsköp omvandlar automatiskt dina politiska intressen. Foto: Husdrömmar, SVT.

Det är en smått genial politisk strategi. Alla behöver ju ett hem. Och hyresmarknaden är trasig, så mitt enda riktigt goda alternativ är att bli konsument på bostadsmarknaden.

När jag köper en bostad så omvandlas automatiskt mina politiska intressen. Hela mitt sparkapital finns nu i objektet, som till största delen ägs av banken. Jag är alltså personligen investerad i att bankväsendet är stabilt och att cirkulationen på fastighetsmarknaden ökar, så att värdet på min bostad stiger. Om marknaden skulle krascha innebär det en total katastrof för mig och min familj. Boendekostnaderna utgör den största delen av vår hushållsekonomi. Vi har små marginaler och inväntar varje nytt räntebesked från Riksbanken med andan i halsen.

Hyresmarknaden är trasig, så mitt enda riktigt goda alternativ är att bli konsument på bostadsmarknaden.

Men jag har trots allt en bostad jag kan tänka på som min.

Priset jag får betala för denna skenbara trygghet är en alienation i mitt eget hem. När jag tittar mig omkring i lägenheten ser jag en vara. När jag rör mig i vårt område noterar jag saker som ökar och minskar värdet för bostadsrättsföreningen. Lite klotter på garageporten stressar mig. När mina barn repar upp köksgolvet föreställer jag mig de renoveringar som måste till inför en eventuell visning, trots att vi inte har några som helst planer på att flytta.

Vanan försöker omvandla lägenheten till en förlängning av min egen kropp, till ett hem, men lyckas aldrig fullt ut.

Det är svårt att artikulera vad som gått förlorat. Svårt att argumentera för något omätbart. I Kiruna har man försökt sätta fingret på vad som egentligen skaver när hela staden måste flyttas. Många Kirunabor sörjer det, trots att de erbjuds nya bostäder av LKAB. Vad är problemet, det är ju fortfarande hus i Kiruna?

”Man är fäst vid Kiruna”, säger en ur lokalbefolkningen till Aftonbladet, ”men Kiruna försvinner. Hela själen från stan och alla minnen försvinner.”

Cykeln bär en inte längre automatiskt hem. Livet har inte någon given bakgrund. Man måste tänka på hur man låser badrumsdörren, slänger soporna, hittar till bussen.

Läs mer

Man känner sig som en tillfällig besökare i världen, i stället för som en del av den. Det är ett politiskt, socialt och existentiellt problem. Vi måste sluta prata om bostadskrisen enbart i termer av bostadsbrist, och försöka sätta ord på den allmänmänskliga rätten till hem.

Vad är det som gör något till ett hem? Det är inte ägande. En hyresrätt kan, med rätt villkor, vara ett mer långsiktigt och tryggt boende än en bostadsrätt. Men det är lätt att glömma, på en hyresmarknad så begränsad att man behöver samla ködagar tills efter att barnen har flyttat hemifrån för att ha en chans till en rimlig familjelägenhet i Stockholm.

Missförstå mig rätt, man behöver inte bo kvar i Mölndal i hela sitt liv. Men ett hem behöver kännas mer varaktigt än varu-aktigt, mer verkligt än drömt, och mer tryggt än tillfälligt.

Att ha ett hem är att slippa behöva tänka på sin bostad. När gick det senast en vecka utan att du gjorde det?

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 december, 2025

Näringslivets ekonomisajt får konkurrens från vänster

Den nya sajten Ekonomidata vill ge svar på svenskarnas funderingar om både privat och statlig ekonomi, samtidigt som man utmanar näringslivets snarlika sida Ekonomifakta. ”Vi kommer inte framföra propaganda och vinkla på sättet de gör”, säger Skiftets teknikchef Joel Svensson.

Kodknackare Joel Svensson, 32, är inte helt lätt att nå dagen efter att projektet Ekonomidata.nu blivit tillgängligt för allmänheten. Teknikchefen beskriver ett gensvar över förväntan, och hur mejlkorgen snabbt fylldes upp av synpunkter på den tidiga beta-versionen.

– Det var kul och bekräftande med så många ögon på det samtidigt, säger han till Flamman.

Populärast just nu på sajten – som samlar statistik om Sveriges ekonomi från en mängd öppna källor – är funktionen ”Hur många tjänar mer än mig?”, baserad på att frågan ofta googlas. Andra räknar ut sin lön efter skatt.

– En extra klurig sak är formlerna för att räkna på progressiv beskattning, satserna blir högre ju mer du tjänar och så finns det massa avdrag. Just de bitarna har jag polerat en hel del i dag, så att det inte blir något gnissel om det.

Många tittar också på historisk arbetslöshet, kikar på hur hyresvärdarnas krav utvecklats de senaste åren – eller undersöker hur mycket deras intjänade pengar faktiskt är värda, efter de senaste årens inflation.

Vi kommer inte framföra propaganda och vinkla på sättet de gör, målet är att vara korrekt.

– Min förhoppning är att stora aktörer som redan gör bra rapporter, som facken eller Hyresgästföreningen, ser detta och tänker att liknande satsningar kan vara en bra idé, berättar Joel Svensson, och fortsätter: 

– Så småningom vill vi få in mer om elpriser. Men den datan är mycket mer inlåst hos bolagen som äger elmarknaden, och kan vara rätt svår och dyr att få tag på. 

Skiftet, organisationen bakom kampanjsajten Mitt Skifte och lobbyism-granskande Klägget, har precis lanserat hemsidan som samlar ekonomisk statistik från SCB, Riksbanken och andra officiella källor. Målet är att erbjuda ett alternativ till Ekonomifakta.se – det statistikorgan som Svenskt Näringsliv driver sedan över trettio år tillbaka.

– När folk googlar på statistikfrågor kommer ofta Ekonomifakta högst upp. De är bättre på att förenkla och presentera vissa grejer än Statistiska centralbyrån, säger Joel Svensson till Flamman.

Han menar att just Ekonomifaktas dominans på nätet är det som gjort ett alternativ nödvändigt. 

– Vårt främsta mål är att folk ska hitta till Ekonomidata snarare än till Ekonomifakta, förklarar han för Flamman.

Han är inte ensam om att kritisera den näringslivsägda sajten. Redan år 1990 anklagade sociologen Walter Korpi Ekonomifakta för ”vilseledande grepp”, och veckan innan Ekonomidata såg dagens ljus menade LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö att SVT ”räknar galet med hjälp av Svenskt Näringsliv” i frågan om arbetskraftsinvandring, efter att ett reportage lutat sig mot Ekonomifaktas statistik. Ekonomifakta svarade att man ”använder vedertagna metoder från SCB” och att ”demografiska mått alltid förenklar”.

– Vi kommer inte framföra propaganda och vinkla på sättet de gör, målet är att vara korrekt, säger Joel Svensson på Skiftet. 

– Men man kan ju vara kreativ i hur man presenterar saker, och vilja göra poänger. Till är det rimligt att också nämna bankvinster om man pratar om ränteavdrag.

Han tar upp hur Ekonomifakta tenderar att framställa skatt som något som ”enbart hindrar dig från att tjäna mer pengar”, exempelvis via fokus på marginalskatt (skatten på den ”senast tjänade tusenlappen”).

– De räknar också med arbetsgivaravgiften som ”något obehagligt du själv betalar” när du vill räkna ut din lön efter skatt. Det är inte det du frågar efter, men Svenskt Näringsliv vill att du gör den kopplingen, menar han.

– Man kan kalla det för en avgift eller en skatt, det är rätt ovidkommande. Propagandan kommer in när de smyger in det okommenterat.

Ali Esbati (bilden), nationalekonom och tidigare V-topp, är en av dem som välkomnar den nya satsningen.

”Näringslivets Ekonomifakta håller inte på med hittepå, utan bygger också på öppet tillgänglig statistik. Men urvalen och förklaringarna har, på flera områden, en politisk tendens”, skriver han i ett sms till Flamman.

Han beskriver Ekonomidata som ett ”kul initiativ”, och hoppas få se det utvecklas.

”Särskilt i tider där grundläggande fakta utgör ett växande hot mot högerns politiska projekt.”

När Flamman ringer upp Katarina Wagman, chef på Ekonomifakta, vill hon inte kommentera den nya konkurrenten något närmare.

– Men det var kul att höra att det finns fler aktörer.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 december, 2025

Flera avhopp från socialistisk riksdagslista: ”Jobbar vidare”

Foto: Christine Olsson/TT (montage).

Endast Solidaritet och Feministerna kommer ingå i en gemensam riksdagslista 2026, efter att tre partier hoppat av samtalen. Men lokala samarbeten kan fortfarande bli aktuella, enligt Solidaritets Björn Alling – så länge det sker på lika villkor. ”Vi vill inte vara valarbetare för något annat parti”, säger han till Flamman.

Inför nästa års val har flera partier till vänster om Vänsterpartiet fört samtal om en gemensam riksdagslista. Bland dem som ingått i samtalen fanns Framtidens Vänster, bildat av riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas, samt Feministerna, tidigare känt som Feministiskt initiativ.

– Vi är inte samma partier, men våra kamper sitter ihop. Klasskampen, transkampen, klimatkampen, den antirasistiska kampen, sade partiets talesperson Leia Nordin till Dagens Nyheter vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Ledare 17 december, 2025

Tiktok är nästa stridszon efter Gaza

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu vill även vinna kriget i sociala medier som Tiktok. Foto: Ziv Koren/AP/TT.

Efter Gaza, Västbanken, Libanon, Iran, Jemen, Syrien och Irak riktar Israel nu in sig på unga i sociala medier.

Israel har förlorat den amerikanska allmänhetens gunst. Premiärminister Benjamin Netanyahu är medveten om faran och meddelade nyligen att man öppnar en ”åttonde front”, ”slaget om sanningen”, i syfte att återvinna hjärtan och sinnen. Israel har aldrig försummat detta område, men ansträngningarna har tidigare främst riktats mot traditionella medier. Nu, som Netanyahu förklarade under ett möte med amerikanska influerare i New York den 26 september, ”förändras vapnen med tiden. […] Det viktigaste i dag är sociala medier.”

Plattformarna Instagram, Tiktok, X, Facebook och Youtube är knappast förskonade från censur men trots det har tusentals meddelanden och videor kringgått den officiella berättelsen. Oberoende journalister, vittnesmål från palestinier, bilder av stympade kroppar: när medborgare informerar sig på andra sätt blir det svårare att få dem att svälja att allt är tillåtet med argumentet ”Israels rätt att försvara sig”.

Om anställda inte håller med om vårt uppdrag att stödja staten Israel är det kanske inte rätt företag för dem.

Tel Aviv har nu beslutat att återta initiativet. Man har anlitat företaget Clock Tower X för att översvämma amerikanska sociala medier med innehåll ”anpassat för generation Z”. Denna byrå ska också skapa en uppsjö av webbsidor avsedda att styra svaren från Chatgpt eller Grok. Influerare, som får upp till 70 000 kronor per publicering, kompletterar operationen.

Men man måste också få bort det som folk inte längre ska se. Det handlar då främst om algoritmer. När det gäller X oroar sig inte Netanyahu (”Elon [Musk] är en vän, vi ska prata med honom”). Problemet kommer framför allt från Tiktok. Plattformen ägs av ett kinesiskt företag men används som informationskälla av fyra av tio unga amerikaner, och den anklagas för att främja propalestinskt innehåll. I själva verket, som en undersökning av Northeastern University i Boston har visat, beror den större synligheten av sådant innehåll jämfört med proisraeliska publikationer på Tiktok helt enkelt på att användarna producerar 17 gånger fler propalestinska inlägg.

Det spelar ingen roll: Israels försvarare ser plattformen som en ”Al-Jazeera på steroider”, ett ”digitalt fentanyl tillverkat av Kina”, en maskin som ”hjärntvättar unga amerikaner genom att visa dem videor av blodbad i Gaza”. En nitisk statistiker har till och med räknat ut att en halvtimme om dagen på plattformen ökar risken att bli antisemit med 17 procent.

Som tur är kan Netanyahu räkna med sin vän Donald Trump. Den amerikanske presidenten har just godkänt ett möjligt övertagande av 80 procent av Tiktok USA av ett konsortium lett av Larry Ellison, världens näst rikaste man och den största privata donatorn till den israeliska armén. Hos Oracle, hans företag, som bland annat driver datacenter och övervakningsinfrastruktur som används av israeliska myndigheter, är filosofin tydlig: ”Om anställda inte håller med om vårt uppdrag att stödja staten Israel är det kanske inte rätt företag för dem”, sade den tidigare vd:n Safra Catz. Ellison drömmer om att täcka det offentliga rummet med kameror vars flöden analyseras i realtid av artificiell intelligens. På det sättet, förklarar han, ”kommer medborgarna att uppföra sig som bäst eftersom allt kommer att spelas in och analyseras”.

Läs mer

Genom att ta över Tiktok skulle Ellison lägga beslag på en enorm mängd personliga, sociala, kulturella och politiska data. Tillräckligt för att möjliggöra en mer effektiv kontroll av den amerikanska offentliga debatten. Såvida inte den generation som gläntade på fönstret till fri information vägrar låta någon stänga igen fönsterluckorna – och söker sig någon annanstans.

Översättning: Jonas Elvander.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 17 december, 2025

Byidyllen som blev en fristad för nazister

I ett skyltfönster syns reklam för Alternativ för Tyskland, och i bakgrunden skymtas det slitna huset Burg 19, en tidigare fristad för nazister. Foto: Mats O. Svensson.

Kahla i Thüringen är en idyll av vinfält och medeltida kyrktorn där nynazismen länge haft sin fristad, och förlaga till Nobelpristagaren László Krasznahorkais roman ”Herscht 07769”. Men när Flamman reser dit vill ingen kännas vid boken – eller nazismen.

Det första man ser när man anländer till Kahla är den med byggstaket inramade rivningsplatsen. Två stora grävskopor häller jord i den gamla källaren. Kvar finns bara fundamentets skelett. Själva järnvägsstationen från 1874 är borta. Här, på centralstationen, står Florian Herscht dag ut och dag in med skylten ”Merkel”, så att hon vet vart hon ska ta vägen.

Landskapet i Thüringen är vackert. Kullar, små vattendrag och överallt sträcker sig medeltida kyrktorn mot himlen i detta kulturlandskap av vinodlingar och fritt betande kor.

Staden Kana med postnummer 07769 – känd från ungraren László Krasznahorkais roman Herscht 07769 – existerar inte, men den är inte helt påhittad. Den uppvisar en rad likheter med en annan stad i Thüringen: Kahla, med postnummer 07768. Liksom Kana ligger Kahla vid floden Saale, inte långt från den litterära romantikens huvudstad Jena, och är en ökänd högborg för nynazister.

Nazismen utgör en central tematik i romanen. Florian jobbar på ”Bossens” saneringsfirma med det talande namnet ALLES WIRD REIN, allt blir rent. Bossen är nynazisternas koleriska och Bach-älskande ledare. Han håller hov på ”Burg 19”, ett nedgånget nazifäste mitt i den medeltida stadskärnan, och han gör allt för att få med romanens hjälte, den godtrogne, vrålstarke jätten Florian i sin fantasi om nationell resning. Någon klottrar mystiska budskap, en bensinstation flyger i luften, nazister hittas mördade, och till slut går Florian under jorden.

Man kan inte klaga på att inget händer i romanen, som kom ut på svenska 2023 i Daniel Gustavssons översättning (Norstedts, 2023). Med sitt vindlande, fantasifulla och språkligt rika berättande är den en utmanande läsfest.


Kahla hade kunnat vara en idyllisk liten stad med sin medeltida stadskärna. Högst upp på ett berg av sandsten står den sengotiska St. Margarethen-kyrkan, där Martin Luther ska ha predikat den 23 augusti 1524. Härifrån ser man ned på den strömmande Saale, och på andra sidan floden reser sig kalkstensberget Dohlenstein och borgen Leuchtenburg med sitt höga torn och yttre befästningsverk. Det tar inte lång tid att gå igenom det historiska centrumet, inneslutet av sina gamla försvarsmurar: drygt tio minuter från stadsporten vid hotellet Zum Stadttor och tillbaka igen. I mitten ligger marknadsplatsen – numera omvandlad till parkeringsplats – med sitt stadshus, sin billiga pizzeria och en något dyrare grekisk restaurang.

Mitt framför hotellet, och strax intill kyrkan och förskolan, ligger ett nedgånget, senapsgult tvåvåningshus – Burg 19. Fönstren är igenbommade, dörrarna spärrade med en järnport. På brevlådorna sitter ett klistermärke: ”Protected by extreme violence”. Härifrån säljs vit makt-musik och högerextrem litteratur. Invånarna kallar det för ”das braune Haus”, det bruna huset.

Högkvarter. Burg 19 har varit ett centrum för nynazisterna i området sedan återföreningen. Foto: Mats O. Svensson.

Burg 19, tillsammans med ett dussin andra fastigheter köptes efter återföreningen av nynazisten Karl-Heinz Hoffmann, som växte upp i Kahla. Hoffmann grundade på 70-talet Wehrsportgruppe Hoffmann i Västtyskland, en högerextrem organisation som räknade flera hundra medlemmar innan den förbjöds 1980 och hann förlägga sin verksamhet till ett palestinskt flyktingläger i Libanon. Hoffmann själv arresterades 1981 och organisationen upplöstes i inbördes konflikter och ouppklarade dödsfall. Efter att Hoffmann släpptes återvände han till sin hemstad och gjorde den till en fristad för högerextrema i hela Tyskland.

Den historiska stadskärnan är närapå övergiven denna tisdagsförmiddag i november. Tomma lokaler och folktomma gator. Mer liv är det vid köpcentrumet vid stationen, med sina butikskedjor i den lägre prisklassen. Här finns också bageriet Czech och gymmet Balance, där ”Bossen” tränar för att stärka sin tyska kropp.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 december, 2025

Forskare: Anställda förlorar när företag slås ihop

En av Teknikmagasinets igenslagna butiker. Foto: Christine Olsson/TT.

Allt fler företag köper upp varandra eller slås ihop. Enligt ny forskning från Stockholms universitet leder sammanslagningarna ofta till sänkta löner och varsel. ”Ibland ser vi lönerna sjunka så fort någon sätter sig i styrelsen”, säger en av forskarna till Flamman.

– Vi kommer nog aldrig bli en ”serieförvärvare”, men när rätt möjlighet dyker upp är vi redo för det.

Det säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström till Dagens Industri, efter besked om att butikskedjan – som nyligen fått hård kritik för lönedumpning och allt mer ”dystopiska” och ”Amazon-liknande” arbetsvillkor – köper upp sajten Reservdelaronline, samt bolaget Phonelife som äger det som finns kvar av konkursade Teknikmagasinet

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Utrikes 16 december, 2025

Victor Menjivar: Därför stämmer Maduro upp i ”Imagine”

Venezuelas president Nicolás Maduro (mitten) har dansat mycket på senaste, här till en remix av ett av hans fredstal. Foto: Venezolansk statlig tv/skärmdump.

Medan USA bombar båtar och mobiliserar trupper dansar Nicolás Maduro i tv och vädjar till Trump om fred. Det surrealistiska ögonblicket döljer ett allvar: Venezuela kan bli nästa frontlinje i ett nytt amerikanskt interventionskrig.

Den 2 september meddelade USA sitt första angrepp mot en båt där, enligt amerikanska uppgifter, elva personer kopplade till den så kallade ”Tren de Aragua” färdades. De anklagades för att ha lämnat Venezuela med avsikt att transportera narkotika till USA.

Sedan dess har USA bombat mer än två dussin snabbgående båtar, attackerat flera mindre ubåtar och dessutom utplacerat krigsfartyg på internationellt vatten. Därtill har amerikanska styrkor stationerats i allierade länder, och nya restriktioner införts i venezuelanskt luftrum.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 15 december, 2025

Terrordådet i Bondi är en attack mot alla judar

Delstatspolitikerna i New South Wales, premiärministern Chris Minns (längst till höger) från Arbetarpartiet och oppositionsledaren Kellie Sloane från Liberalerna, hedrar offren vid Bondistranden i Sydney, den 15 december 2025. Foto: Mark Baker/AP/TT.

Den dödliga attacken mot hanukkahfirandet i Sydney riktade sig inte bara mot en församling, utan mot judiskt liv i hela världen. Ansvaret för förändring faller på oss alla.

Rabbinen Eli Schlanger hade arbetat i den hasidiska församlingen vid sandstranden Bondi i 18 år, och låg bakom firandet av ”Hanukkah vid havet” i söndags. Firandet hölls nära en lekplats, och i ett Instagraminlägg uppmanade han att ”ta med dina vänner, ta med din familj, och låt oss fylla Bondi med glädje och ljus”.

I stället fylldes stranden den dagen av gevärseld, och rabbinen sköts ihjäl av två terrorister. Bland offren fanns även förintelseöverlevaren Alex Kleytman, och en 10-årig flicka. Hittills har 15 människor dött och 40 skadats i landets värsta terrordåd sedan masskjutningen i Port Arthur 1996. I deras bil hittade polisen en IS-flagga.

Ingen ska någonsin behöva dölja sin tillhörighet, eller smyga med sin tro, på grund av politiska konflikter ute i världen.

”Det är en attack mot hela den judiska närvaron, i det här fallet i Australien”, säger Aron Verständig, ordförande i Judiska centralrådet. Han tydliggör också en dyster aspekt av modern judendom: ”Den typen av chanukkafiranden, där adresser och platser är helt öppna. Det hade vi aldrig kunnat göra i Sverige.”

Det här är bara ett av många bevis för hur starkt kringskuret judiskt liv är i hela väst, inte minst när konflikten i Palestina blir mer intensiv. Enligt den judiska organisationen ECAJ har landet sett nästan fem gånger så många incidenter sedan 7 oktober 2023, jämfört med innan.

Bara Sydney såg en våg av antisemitiska attacker i januari, när en judisk förskola brandbombades, två synagogor samt en ECAJ-ledares tidigare hem vandaliserades, och en skåpbil hittades med bombmaterial och antisemitisk propaganda. Melbourne har sett ett antisemitiskt graffitidåd vid en skola i maj och en brandattack mot en synagoga i juli. Liknande dåd har inträffat i Europa, som IS-sympatisören Jihad al-Shamies mord på tre judar under ett Jom Kippur-firande i Manchester, knivhuggningen av en man vid förintelseminnesmärket i Berlin i februari, med flera incidenter. Allt detta bara i år.

Så när Brottsförebyggande rådet i årets rapport om antisemitiska hatbrott skriver att de har ökat sedan den 7 oktober finns all anledning att tro dem. Enligt en annan färsk rapport var anmälningar om antisemitiska hatbrott de enda som ökade mellan 2022 och 2024.

Alla dessa attacker har som syfte att hindra judar från att visa sin tro offentligt, och från att fira sina högtider. Dådet får också en direkt effekt i Sverige, som visas av hur polisen nu stärker bevakningen av judiska objekt.

Så vad kan göras för att stävja hatet?

Från påhejare av det israeliska folkmordet som Alice Teodorescu Måwe är svaret förutsägbart: beskyll dem som protesterar som medskyldiga, och begränsa deras frihet att demonstrera. Därmed eldar hon själv på det hat som resulterat i en bilattack mot Gazademonstranter här i Sverige. Medan den israeliska regeringens brutala krigföring knappast gör livet tryggare för världens judar.

Svaret på terroristernas hat kan aldrig vara att sprida hat mot meningsmotståndare eller minoriteter här i Sverige. Judar kan inte hållas ansvariga för det som Israel gör, precis som att fredliga demonstranter inte kan hållas ansvariga för vad IS-terrorister gör. Sveriges judar gynnas heller knappast av att göras till politiska slagträn. Därför gäller det, från vänster till höger, att gräva där man står.

Läs mer

För oss till vänster gäller därför att protestera mot minsta strimma av antisemitism på vår egen sida. Det räcker inte med att hålla manifestationer på Kristallnatten eller i Salem, där vi malligt kan peka finger mot högern. Den antirasistiska kampen måste föras även hos oss, och jag hoppas innerligt slippa se en enda till Hamasflagga på ett fotografi från ett demonstrationståg.

Ingen ska någonsin behöva dölja sin tillhörighet, eller smyga med sin tro, på grund av politiska konflikter ute i världen. Så länge judiskt liv är hotat är allt liv hotat. Ansvaret för att värna judiskt liv faller på oss alla.

Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 12 december, 2025

Kommunister lämnar valsamarbete: ”Inget intresse”

Kommunistiska partiet demonstrerar på Sergels torg i Stockholm, 1 maj 2016. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Inför valet nästa år ville Kommunistiska partiet se en ”fredslista” med fokus på nedrustning och välfärd. Nu lämnar partiet det planerade samarbetet med bland annat Framtidens Vänster. ”Våra medlemmar har inget intresse av att valarbeta åt andra partier”, skriver partistyrelsen i Proletären.

Inför valet 2026 har flera mindre vänsterpartier diskuterat en samverkan. Bland dem finns de nybildade partierna Framtidens vänster och Solidaritet, båda utbrytningar ur Vänsterpartiet, såväl som Feministerna, Socialistiskt alternativ och Kommunistiska partiet. Även organisationerna Folkets röst och Arbetarmakt har deltagit i diskussionerna.

Nu meddelar Kommunistiska partiet att man drar sig ur samarbetet, genom en ledarartikel i partitidningen Proletären, signerad partistyrelsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Krönika/Kultur 12 december, 2025

Ann Heberlein: Överklassens hedonister bär läderkalsonger

Inte bara smoking och tiara behöver vara rätt. För rätt tillfälle gäller piercing och läder. Foto: Pablo Gallard/Adobe stock.

När en ny bekantskap frågade mig om jag ville följa med på ”en hedonistisk fest i en bunker på en ö” svarade jag omedelbart ja. Vi hade träffats några gånger, jag är en rätt gränslös och nyfiken person – så varför inte?

Temat för den hedonistiska tillställningen var Berlin, och genom noggrann exeges av inbjudan hade jag fattat att viss porrighet, eventuellt piskor, förväntades av deltagarna. Eftersom jag är mån om att smälta in – klassresenär som jag är – hade jag rustat mig med nätstrumpor, nio centimeter höga klackar och en högt skuren svart body.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)