Inrikes/Nyheter 14 juli, 2016

Två resor

”Som vänsterpartist blir man ibland angripen för partiets historia. Oftast sker det när andra argument har tagit slut. Nästan alltid är det utan kunskap eller ens intresse för vänsterns historia.” Jonas Sjöstedt har skrivit en personlig skildring av sin egen politiska historia som också är en berättelse om den breda vänsterns.

Vi åker tåg från Vänersborg och byter på Københavns Hovedbanegård. Här börjar världen. Efter en tur i avgångshallen med min pappa och en titt på dess små modelljärnvägar tar vi ett nytt tåg och reser vidare söderut genom Tyskland. På natten vaknar jag på min brits och kikar ut mellan gardinerna och imponeras av mäktiga schweiziska alper som glider förbi utanför för kupéns fönster. När vi kliver av i Bologna på förmiddagen står min moster och morbror och väntar på oss tillsammans med några av mina elva italienska kusiner. Vi åker ut på landet och upp på berget med den lilla klosterbyn, där mina kusiner bor. Det är min första resa utomlands. Det ska bli många fler resor, på sätt och vis börjar mina resor här.

Min italienska släkt bor i Italiens allra rödaste del, Emilien. I den lilla kommunen på landsbygden där de bor röstar en förkrossande majoritet av invånarna på PCI, det italienska kommunistpartiet. Min morbror är också kommunist, och katolik. Han liksom många andra kombinerar sin radikala politiska övertygelse och sin tro. Nere i staden pratar den unge borgmästaren från PCI om lokala frågor med folk på torget. Vid matbordet hemma i huset diskuteras inte sällan politik. Namn som jag aldrig hört förut virvlar förbi under mina besök i Italien: Gramsci, Dosetti och Berlinguer.
Vi åker på PCI:s tidningsfestival, festa de l’Unita. Den italienska flaggan blandas med partiets röda fanor på festivalområdet. Det känns som om alla i trakten är där. Det hålls debatter och säljs böcker. Man diskuterar den italienska vägen till socialismen. Men allra populärast är nog dansen, och förstås maten. Hemgjorda tortellinis äts vid långbord där man dricker det lokala vinet och bryter brödet. Det är skratt och sammanhållning. Jag omringas av stadiga italienska tanter som rufsar runt i mitt blonda hår medan de pratar med mina släktingar.

Kommunisterna präglar samhället. I Emilien förverkligar partiet en del av de mål de aldrig nådde fram till i hela Italien. De förverkligar sina visioner. De bygger ett välfärdssamhälle. De bygger ut barnomsorg med modern pedagogik, satsar på kultur och kollektivtrafik. Ekonomin går bra, de kooperativa företagen och bankerna blomstrar. Det är en levande demokratisk socialistisk rörelse som präglar samhället. Det är en av Italiens mest välmående och progressiva regioner. När årsdagen av segern över fascismen firas tågar de äldre männen som var partisaner genom den lilla staden vid bergets fot, den italienska flaggan och den röda från PCI fladdrar i vinden. Det är ett av kommunismens många ansikten.
Nästan 45 år senare tar jag avsked av min morbror Sandro. Den 13 november 2015 kommer jag till byn sent på kvällen. Byn är sig lik trots dimman, mina barndomsminnen kommer tillbaks. Sandro är trött av sjukdomen, men annars sitt vanliga vänliga jag. Hans hår är grått, hans tankar är numera mer upptagna av katolicismen än av socialismen. Det starka kommunistpartiet PCI finns inte längre. Dess sönderfall var en politisk jordbävning vars efterskalv fortfarande skakar Italiens vänster. När partiet delades så delades också min familj politiskt. Några är aktiva på olika håll, andra är mer uppgivna.
På kvällen sker terrordåden i Paris, jag sitter vid Sandros sängkant och samtalar, han är bekymrad och nedstämd över vart utvecklingen är på väg. Nästa dag möts hela familjen runt lunchen. Barnbarnen sjunger för Sandro på italienska och svenska. Det är vemodigt, vi vet att det är sista gången vi firar hans födelsedag. Sedan ska jag tillbaka till Sverige. Avskedet är vackert och sorgligt, ”jag saknar ord” säger Sandro till mig på franska. Sedan reser jag. På planet hem tänker jag över hur mycket han har betytt för mig, för att jag blev politiskt aktiv och började resa runt världen.
En månad senare är jag på mitt kontor i riksdagen. Det är morgon, debatten i kammaren om införandet av ID-kontroller för att hålla asylsökande borta från Sverige ska snart börja. Då kommer det ett sms från min kusin Matteo, ”Sandro dog för 15 minuter sedan”. Jag får några minuter på mig att samla tankarna och minnas. Sedan går jag ner till kammaren och talar. Jag vet att Sandro också hade försvarat en human asylpolitik.

En helt annan resa. Jag är 16 år gammal och aktiv i elevrörelsen i min hemstad Vänersborg. I Polen växer revolten mot kommunisternas styre. Fackföreningen Solidarnosc utmanar på allvar kommunisternas makt över landet. Därmed utmanar de också de sovjetiska makthavarna i Moskva, de som egentligen avgör Polens öde.
Det är strejker och demonstrationer. Men också köer och tomma butikshyllor i matvaruaffärerna. Det samlas in kläder som sänds till Polen på gymnasieskolans skolgård. Vi får en fråga från Elevförbundet med kort varsel, vem kan åka till Warszawa? En oberoende polsk elevrörelse ska bildas. Den står nära Solidarnosc och studentrörelsen NZS. Den vill vi i Elevförbundet stödja och ha kontakt med. Det är klart att vi vill åka.
Vi bestämmer oss på någon dag och fixar biljetter. Snart sitter jag, Lars och Christer på tåget mot Malmö, där vi byter till direkttåget mot Berlin. När färjan lägger ut från Trelleborg mot Sassnitz i DDR pirrar det lite i magen. Vi är ganska självsäkra tonåringar, men vi har aldrig varit bakom järnridån. Vi har hört så mycket om öst, nu är vi på väg dit för första gången. Nära, men samtidigt mycket långt borta. Vi är fostrade under det kalla krigets kärnvapenhot. Att se på öst nedsättande, men också med rädsla, har präglat hela vår uppväxt. Nu ska vi få se med egna ögon.
Det luktar annorlunda, av koleldning. Saker ser annorlunda ut, maten är annorlunda. Tåget har galonsäten, gränskontrollanterna bär strikta uniformer och automatvapen, de stämplar noga i våra pass och frågar ut oss. De är barska.
Men vanligt folk som vi träffar på resan är vänliga och inte särskilt annorlunda än oss och maten är billig i restaurangvagnen. Vi byter på en dyster och sliten Ostbahnhof i Östberlin till tåget mot Warszawa. Det är november, mörkt och grått. I kvällsmörkret på den polska sidan ser jag långa tåg lastade med stridsvagnar som forslas genom landet.
Någon vecka senare ska militären ta över styret, utlysa undantagstillstånd och krossa polackernas dröm om frihet och demokrati. Men om det vet vi förstås inget. Tvärtom, de ungdomar som tar emot oss på centralstationen i Warszawa är fulla av revoltlusta och diskussionsglädje. Jag och Lars bor hemma hos en ung kille och hans familj i en betongförort. Han är vänligheten personifierad, trots språkförbistringen. Jag kan inte tala med hans familj, men vi spelar schack tillsammans i deras vardagsrum. Vi åker svarttaxi i en liten Polski FIAT.
Jag lämnar tvål och tandkräm efter mig i badrummet, det har vi hört att det är brist på. Men det är för pinsamt att ge bort det ansikte mot ansikte. De insisterar på att skicka med oss mat när vi ska åka. Vi vet att det råder brist på livsmedel, men vi vill inte tacka nej.

Den polska elevrörelsens kongress samlas i en stor och kall lokal. Där är unga i vår ålder samlade från hela Polen, vi pratar med elever från Gdansk, Katowice och Krakow.
Utanför kongressen står den beryktade kravallpolisen och provocerar kongressens unga delegater. Det är spänt. I salen hålls långa tal. Christer blir förälskad i Katarszyna. Jag talar till kongressen och hälsar från den svenska elevrörelsen och önskar dem framgång. Jag tror att vi är de enda utländska gästerna.
Det är omtumlande och starkt att möta de polska ungdomarna. De hatar ryssarna och föraktar de styrande kommunisterna. Jag är sedan något år tillbaka aktiv i Kommunistisk ungdom. För mig är det inget konstigt. Vpk stöder Solidarnosc och har tagit avstånd från den sovjetiska inmarschen i Afghanistan. Man kan visst vara för demokrati och vara kommunist. Vpk:s socialism är en annan.
Ännu har jag inte börjat fundera över att mitt partis historia och hållning till länderna i öst inte alls är så klar, långt därifrån. Jag känner att de unga vi möter är väldigt lika oss, att de drömmer liknande drömmar. Drömmar som snart ska krossas av militär på gatorna.

Vi äter på ett av de finaste hotellen. Där finns allt, för den som har västvaluta. I butiken runt hörnet gapar hyllorna tomma. Vi äter en brakmiddag för tre och betalar med en svensk femtilapp. Sent på kvällen söker vi oss tillbaka i den mörka kongressalen med den täta stämningen.
När vi närmar oss visar det sig att kvarteret är omringat av militärfordon som står med några meters lucka. Det kryllar av soldater och vi blir ganska upprörda. Men våra värdar går genast fram till soldaterna och pratar. De är överraskande trevliga och utan någon längre reflektion släpper de igenom oss. De står kvar när vi lämnar lokalen samma kväll, men är borta nästa morgon när kongressen startar igen.
Vi får frågor om att smuggla med oss brev till Sverige, men vi tvekar eftersom vi vet att vårt bagage kommer att sökas igenom. Vi överöses med broschyrer och pamfletter från olika oppositionsgrupper. Vi bestämmer oss för att slänga det mesta innan vi far hem för att inte få problem vid gränsen
Men det gör inte Christer. Vid gränsen mellan Polen och DDR händer något märkligt när tullen ska genomsöka vår kupé. De upptäcker en pistol i väskan hos en man. Det blir stort pådrag och han tas av tåget. Vi tre svenska tonåringar glöms bort helt. Det går inte lika bra när tullarna öppnar Christers ryggsäck vid gränskontrollen i Sassnitz.
Omedelbart hittar de en hög med polskt oppositionsmaterial. Överst ett blad där hammaren och skäran är lika med ett hakkors, sedan en bild på Pilsudski, generalen som slog tillbaks röda armén utanför Warszawa 1920 och senare blev Polens diktator. Fler tullare och gränspoliser kommer in i vår kupé och frågar ut oss, en officer går iväg med våra pass.
I ett obevakat ögonblick försöker vi slänga lite annat material genom tågfönstret och träffar sånär en gränspolis med automatvapen i huvet med våra papper. Vi är nog ganska skraja, trots att vi druckit ett par öl. Vi tittar lättade på varandra när tåget äntligen rullar på färjan till Trelleborg och vi får åka med.
Jag har KORs (Kommittén för arbetarnas försvar) program fastnålat i kalsongerna säger Christer och vi skrattar.
Vi lämnar misstänksamma gränsvakter, kollukt och varubrist. Även det ett av kommunismens ansikten.

Resan till Polen 1981 kommer tillbaka i mina minnen när jag kliver av flygplatståget på Warszawa Centralna i slutet på maj 2016. Jag är här för att träffa den nya unga polska vänstern, partiet Razem.
De äldsta i den nyvalda ledningen verkar var runt 35 år gamla. Helgen före har de blivit valda av 700 ombud på en kongress i Warszawa. Razem har bara funnits i ett år. De talar om allt de redan gjort. De har organiserat protester mot högerregeringens försök att begränsa demokratin i landet. Det var Razem som genomförde de stora demonstrationer som fick regeringen att backa om förslaget till totalt abortförbud.
Bara i Warszawa samlade de 10 000 som protesterade med stålgalgar i händerna, för att påminna om de farliga illegala aborter som blir effekten av förbud mot legala aborter. De pratar om de tre miljoner polacker som har otrygga jobb och inte omfattas av lagar som skyddar löntagare. Arbetare som oftast får sparken när de försöker organisera sig. De berättar om hur de står upp för hbtq-rättighter, feminism och en human flyktingpolitik även när ingen annan gör det.
Politiken i Polen är mycket reaktionär. Razem har stora och svåra uppgifter framför sig. Jag känner mig genuint glad över att äntligen möta en ny ung och modern vänster i det konservativa Polen.

Razems ledning talar om hur djupt stalinismen skadade Polen. Den erfarenheten gör det fortfarande svårt för vänstern och enkelt för en nationalistisk höger. Efter murens fall gjorde det gamla kommunistpartiet om sig till socialdemokrater som bedrev en nyliberal ekonomisk politik med privatiseringar och ökande klassklyftor. Samma sak skedde i många andra länder. Idag är många polacker dubbelt desillusionerade och den politiska apatin är utbredd.
Själva de socialistiska orden är djupt komprometterade. Jag tänker att det inte är någon slump att Razems färg är lila, inte rött. Inspirationen och färgen kommer från spanska Podemos, inte mer traditionella vänsterpartier.
Sovjetkommunismen var en katastrof för de miljoner människor som dödades genom umbäranden i fångläger, avrättningar eller svält. Stalinismen
var ett eländigt samhälle för alla de som tvingades leva under förtryck, förljugenhet och torftighet.
För socialistiska partier och den radikala vänstern var det en ideologisk öken och en politisk återvändsgränd som under många år och i många länder påverkade möjligheterna att bygga en offensiv och trovärdig vänsterrörelse.
Insikten om den stalinistiska katastrofen var en bitter kalk att tömma för många partier, även mitt. Slutsatserna och insikterna kom stegvis, och ibland under vånda. Men runt om i världen började partier frigöra sig och stå på egna ben, inte minst under 1970-talet. I Sverige personifierads den stegvisa frigörelsen av CH Hermansson. Insikterna är självklara, men också helt grundläggande. Demokratin får aldrig inskränkas i socialismens namn. Varje folk och nation måste få välja sin egen väg utan att tvingas eller ”ledas” av andra.  Politisk pluralism och fri debatt och kultur är omistliga värden som man inte kan kompromissa med. Marxismen är ett redskap som förändras och inte en stel dogm. Socialismen måste förnyas och ta till sig idéer om feminism och ekologi. Vår lojalitet är med idéer och folk, inte med partier och ledare. Det är självklarheter för dagens vänster, men som sådana värda att upprepa.

Det är 1989 och Berlinmuren har fallit. Jag och andra partimedlemmar diskuterar med varandra om partiets läge och framtid. Jag är aktiv i ungdomsförbundet, men också ung nyvald ordförande i Vpk-föreningen i Masthugget i Göteborg. 1989 var ett hoppets år. Min dotter Karin föddes och jag gifte mig. Stora folkliga protester sopar undan det gamla systemet i öst, och det sker nästan helt utan våld och död i de flesta länder. Jag har träffat oppositionella i öst vid flera av de resor jag gjort efter turen till Polen. Unga människor i Prag som lekte katt och råtta med polisen, och jagades för att de gjort om en mur till ett minnesmonument efter John Lennons död.
En oppositionell i Östberlin som övervakades av Stasi och som precis hade släppts ut fängelset. Misstänksamma östtyska tullare var nära att beslagta den skiva med Frank Zappa som jag och min bror hade med som present till honom. 1989 hoppas jag att det nu ska vara den demokratiska socialismens tur, nu när gamla byråkrater och diktatorer faller. Det var förstås naivt. Själva de socialistiska orden var för de flesta i öst synonymer med hyckleri och diktatur. Kapitalism i dess mer råa form tog snart över.
Vad betyder det för oss, oss som är med i Vpk och KU? Vi är en grupp unga partimedlemmar som sitter och diskuterar fram och tillbaks. Varför skulle vi böja oss och ta avstånd från vår egen rörelse som så många av våra motståndare vill? Vad skulle vi ta avstånd från? Från de som byggde fackföreningar och slogs för allmän rösträtt och åttatimmarsdag? Från de som demonstrerade i Ådalen och möttes av militärens kulor? Från de som slogs för Spaniens demokrati eller spärrades in i samlingsregeringens interneringsläger för att de var antifascister? Från pionjärerna i kvinnorörelsen? Från alla de som kämpade för sociala reformer och en bra miljö?

Vi diskuterar fram och tillbaka. Men det är inte så enkelt. Var banden verkligen klippta?  Även hos oss fanns det de som trots allt hade sett Sovjetsystemet som något delvis progressivt, något som var möjligt att reformera. Jag och många andra är mest av allt lättade över att äntligen få bli kvitt en oönskad ryggsäck som skavt och tyngt oss. Partiet och ungdomsförbundet har haft vänskapliga kontakter med partier i öst, samtidigt som man har kritiserat dem. Allt för ofta hade vi hamnat i försvarsställning. En dubbel bokföring som var tacksam för våra motståndare att visa upp.
Snart kommer frågan om att byta namn på partiet upp. Min första reaktion är instinktivt negativ. Det vore att säga att vi hängde ihop med det sovjetsystem som föll sönder framför våra ögon. Vi som var demokrater och kommunister, vi som hade kritiserat diktaturen och förtrycket. De sovjettrogna hade ju lämnat partiet 1977 just för att de inte kunde acceptera den tydliga kritiken. Vi som gillade ANC och FMLN, vi som tyckte om Dubcek, Luxemburg, Berlinguer och CH Hermansson, varför skulle vi ta på oss en skuld som inte var vår? Men snart ändrade jag mig om namnet. Polletten trillade ner. Just för att vi faktiskt inte var som de gamla kommunisterna borde partiet ha bytt namn för längesedan. Varför ska vi dela namn med ett samhällssystem vi inte vill ha, med några av 1900-talets värsta förbrytare? På 60-talet borde vi ha bytt namn, när partiet bytte kurs och CH Hermansson var ny som ordförande. Men då förmådde man inte ta hela steget. Nu skulle det äntligen bli av, bättre allt för saktfärdigt än inte alls.

I maj 1990 är jag ombud på min första partikongress, i Folkets hus i Stockholm. Partiet blir Vänsterpartiet utan k. Program ersätts med grundsatser. Partiet uttalar sitt stöd för att de baltiska länderna ska få lämna Sovjetunionen. Min bänkgranne i salen representerar partiföreningen vid posten i Göteborg. Han röstar emot namnbytet. Jag röstar för. Min sida vinner med knapp marginal. Min bänkgranne skämtar lågmält om att han nu är postkommunist på flera vis.

Det är februari 2012. Jag har blivit vald till partiets ordförande och nu samlas det nya VU, verkställande utskottet. Det är vi som är den nya partiledningen. Runt mötesbordet sitter jag, Ulla Andersson, Aron Etzler, Josefin Brink, Hans Linde, Rossana Dinamarca och Mia Sydow Mölleby. Vi har massor att göra. En strategi ska läggas upp inför valet, organisationen ska ryckas upp. Vi ska komma ut med ny politik. Jag har aldrig varit med i en partiledning förut, mycket är nytt. Efter mötet slår det mig att trots att jag är ny är jag också en veteran i den nya ledningen. Jag är den ende i partiets VU som har varit med i partiet före murens fall 1989.
Som Vänsterpartist blir man ibland angripen för partiets historia. Oftast sker det när andra argument har tagit slut. Nästan alltid är det utan kunskap eller ens intresse för vänsterns historia. Ibland blir det lite ironiskt. Hans Lindes första politiska aktivitet var att han fick sin pappa att skjutsa in honom till Malmö för att delta i en manifestation för Baltikums frihet och frigörelse från Sovjet. De blev sena, pappan hade mycket att göra i stallet hemma på gården. Men Hans fick vara med en stund bland vindpinade baltiska fanor på Stortorget.
Idag är han partiets talesperson för utrikespolitiken. Han är van vid att angripas för åsikter som han inte har och aldrig har haft. Det gäller många vänsterpartister. Den genomsnittlige partimedlemmen kom med 2012 eller senare. Att angripa personer för värderingar och åsikter som de aldrig har haft är förstås orimligt. Det finns ingen politisk arvsynd.
Däremot måste ett parti och dess ledning förhålla sig till sin egen historia. Ett parti som vårt måste vara öppet självkritiskt till delar av vår historia. Den egna partihistorien har ofta undvikit det svåraste, de grava misstagen som föddes ur det mångåriga politiska beroendet och försvaret av Sovjetsystemet. Det är å andra sidan det enda som partiets motståndare har brytt sig om.

Vänsterns egen historieskrivning har ofta talat om det förtryck som de egna medlemmarna utsatts för med interneringsläger, transportförbud av tidningar och åsiktsregistrering. Något som det officiella Sverige aldrig har gjort upp med. Istället påpekar våra motståndare, med rätta, att svenska kommunister under många år blundade för diktatur och terror i socialismens namn. Det finns sanningar i bägge dessa sätt att beskriva Vänsterpartiets historia. Bägge blundar för de viktiga bidrag som vänstern har gett Sverige. Vänstern har konsekvent drivit på för de reformer som byggde välfärdsstaten. Vänstern har, också under sina dogmatiska tider, varit ett växthus för progressiva idéer om allt från hbtq-rättigheter och förbud mot barnaga till kortare arbetstid. Idéer som sedan ofta har förverkligats och idag är en självklar del av Sverige. Det är påfallande hur vänstern var pionjärer för progressiva idéer som aborträtt, mödravård och preventivmedel. Vänstern väckte tidigt förslag om fria skolmåltider, sjukförsäkring och rösträtt för invandrare. Vi tog upp de svenska romernas situation och krävde förbud mot asbest som gjorde byggjobbare sjuka långt före andra gjorde det. Vänstern var pådrivande med att föreslå ett utbildningssystem för alla, allt från ett universitet i Norrland och till att alla avgifter skulle tas bort för att gå i skola.

Gång på gång har vänstern varit en nödvändig del av de parlamentariska och utomparlamentariska röster som har skapat det bästa i dagens Sverige. Men den drömde hela tiden om något större. Ibland var det dock som om drömmen om ett helt annat samhälle skymde sikten och gjorde att inte ens vi själva var stolta över det som faktiskt uppnåddes. Partiet var med och byggde ut barnomsorgen, införde ATP och drev på för en jämställd föräldraförsäkring. Men att lyfta fram egna framgångar och reformer ingick länge inte riktigt i självbilden över vilket sorts parti vi var. Den rörelse som en gång var revolutionär blev de skickligaste och driftigaste reformisterna. Reformister i ordets egentliga mening, att stegvis beskära kapitalets makt över våra liv och vårt samhälle. I dag är själva uppdelningen mellan revolutionärer och reformister passerad. I dag går skiljelinjen mellan oss som menar allvar med att vilja den demokratiska socialismen och de som har blivit kapitalismens förvaltare.

I maj 2017 fyller Vänsterpartiet 100 år. Vårt parti började som vänstersocialister, blev sovjetlojala kommunister, moderniserades till ett självständigt eurokommunistiskt parti, blev åter vänstersocialister, men nu även med feminism och ekologi som grund och ideologi. Vår historia rymmer mycket fantastiskt som är värt att fira. Bygge av välfärdsstaten, solidaritet och antifascism, kvinnokamp, antirasism och fackligt arbete. Men också sådant som man måste lära av för att inte göra om. Inget svenskt parti har fått omvärdera och kritisera sin egen historia som vi. Vi är ett parti som får brottas med vår historia. Det är med rätta. Jag tror på att brottas med historien – om man gör det ärligt. Jag tror inte på en snabb avbön för det som var fel för att sedan glömma och gå vidare. Man blir aldrig klar med historien. Man formas av sina resor, de säger något om hur man blev den man är. Det gäller även ett parti. Det gäller även mig – jag vill minnas mina resor. Jag tror att det gör mig klokare.

Kultur 19 oktober, 2025

Kultkalkonen ”Tron” får ny kostym med AI-feminism

Tekniken är ond, men AI är frälsning? Vem som är hjälte i ”Tron: Ares” är lika oklart som samtiden. Foto: Disney.

Budskapet i Disneys uppföljare till dataspels-dramat speglar den korrupta doktrinen mellan däven nostalgi och flåsig teknikoptimism. Olga Ruin har sett "Tron: Ares".

Samtidigt som vi väntar i foajén för att bli insläppta till pressvisningen av Tron: Ares pågår i biografens lokaler ”Beredskapskonferens”, anordnad av Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter. Tydligen har den svenska biokrisen gått så långt att Filmstaden behöver extraknäcka som värd för heldagspanelsamtal om IT-attacker, informationssäkerhet och krigsplacering.

Filmen, vars titel anspelar på den grekiske krigsguden, känns genast passande. Krig ute, inne och i sinne.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

Sanningen finns i orgasmen

Från vänster till höger: Theodor Adorno, Paul Feyerabend, Susan Sontag och Michel Foucault. Foto: Roessler/KEystone/TT, Wikimedia commons, Jeffrey Blankfort/Camera Press, Jacques Haillot/L’Express.

1900-talsfilosofins ”fantastiska fyra” framträder i kött, blod och kroppsvätskor i Wolfram Eilenbergers nya bok. Resultatet är ett verk som trollar bort gränsen mellan sex och tanke – men som i sin helhet ger ett något slappt intryck.

En otrogen professor och ett gränsöverskridande tonårsgeni. En megaloman självmordsaspirant som förföljer meningsmotståndare med kniv och en opiatmissbrukande krigsinvalid. Nej, det är inte hjältarna i Marvels Fantastic four, utan fyra av 1900-talets mest inflytelserika filosofer: Theodor Adorno, Susan Sontag, Michel Foucault och Paul Feyerabend. I den tredje delen av Wolfram Eilenbergers filosofiska grupporträtt följer vi dessa bångstyriga giganter från andra världskrigets slut till det symboliska året 1984.

Efter framgångarna med Trollkarlarnas tid och Frihetens lågor är Eilenberger något så ovanligt som en populär, kanske till och med sexig filosofihistoriker. Samtidsandar: Filosofins sista år och början på en ny upplysning 1948–1984 (Daidalos, 2025) bräcker dock föregångarna som den köttsligaste skildringen av filosofi jag har läst. Listan kan göras lång: Adorno möter en älskarinna i efterkrigsårens New York och översätter hennes orgasmer till insikten att sanningen flyr våra begrepp; Sontags sexdebut i det promiskuösa San Francisco väcker hennes motstånd mot dualismen kropp och själ; den vetenskapsteoretiska anarkisten Feyerabend tar med sig frågan om standardmetoden från seminariet till sängkammaren. Bara sexualitetshistorikern Foucaults sexliv – beryktat för vidlyftiga orgier och pedofilanklagelser – lämnas åt läsarens fantasi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

En progressiv mask för nygammalt kvinnohat

Förra veckans visning av modehuset Jean-Paul Gaultier är kvinnohatiskt, anser Flammans modeskribent Alice Aveshagen. Foto: Maison Jean Paul Gaultier.

Designern Duran Lantink vill leka med queer identitet för anrika Gaultier – men landar i ett förlöjligande av kvinnor. Hur radikala är han och hans manliga designerpolare?

In på catwalken kommer en ung slank man glidande, med inte många trådar på kroppen. Men där hans pojkbröstvårtor skulle ha suttit, gungar i stället en imponerande fritt hängande kvinnobyst som är omöjlig att slita blicken ifrån. Skandal? Genidrag? Snälla – gäsp.

Den nederländske designern Duran Lantink har hyllats som ett stjärnskott inom det konceptuella modet, det vill säga mode som sätter idéer och konst före kommersiell bärbarhet. Han beskrivs som queer, radikal och politisk, men uttrycket har ofta vacklat på gränsen till parodi. Redan förra säsongen väckte han uppmärksamhet genom sin så kallade ”bröstchock” som varken kändes särskilt nyskapande eller särskilt radikal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 oktober, 2025

Skyller näthat på ”propalestinier” – hälften kom från nazistkonton

Två av kommentarerna i Alice Teodorescus kommentarsfält. Foto: Caisa Rasmussen/TT / X (skärmavbild).

Alice Teodorescu Måwe, EU-politiker för Kristdemokraterna, menade att ”nästan samtliga” hatkommentarer om en minnesceremoni kom från propalestinska konton. Men Flammans granskning visar att omkring hälften av de hatiska kommentarerna kommer från högerextrema konton.

Under torsdagskvällen möttes europaparlamentarikern Alice Teodorescu Måwe (KD) av flera hatiska kommentarer på X, efter att ha lagt ut sitt tal från en minnesceremoni för Hamas offer den 7 oktober 2023.

”Jag lägger ut mitt tal från gårdagens minnesceremoni i synagogan. På X rasar judehatarna, i nästan samtliga fall kommer hatet från så kallade pro-palestinier”, skriver hon i ett inlägg på X.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 oktober, 2025

Arabländerna kommer för enkelt undan i Gaza

Tahrir-torget i Kairo står öde. Foto: Nariman El-Mofty/AP.

Medan protesterna mot Israel sprider sig förblir arabvärldens ledare och folk tysta. Hittills har ingen offrat sig för palestiniernas sak.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

De arabiska länderna kommer inte att komma Gaza till undsättning. Inget av dem har tagit något större diplomatiskt initiativ för att förhindra återockupationen av enklaven och sätta stopp för det israeliska eld- och stålregn som den utsatts för i snart två år. Trots en fruktansvärd mänsklig balansräkning (70 000 döda, varav 70 procent kvinnor och barn enligt uppskattningar) och en svält värdig de värsta medeltida belägringarna, finns det inte en enda huvudstad i Nordafrika eller Mellanöstern som kräver sanktioner mot Tel Aviv eller hotar sina västerländska partner med repressalier för deras orubbliga stöd till Benjamin Netanyahu och hans regering.

Till skillnad från vad som hände 1973 under Oktoberkriget, försöker inte Organisationen för arabiska oljeexporterande länder (Opec) övertyga andra producenter att begränsa oljeleveranserna för att få Washington att utöva påtryckningar på Israel. Vissa händelser symboliserar perfekt detta skifte: medan amerikanska vapen fortsätter att strömma in i Israel och kongressen röstar igenom kredit efter kredit till förmån för Tel Aviv, gjorde USS Forrest Sherman, en jagare i den amerikanska flottan, en lugn mellanlandning i den algeriska huvudstaden Alger i maj.

Det är en skam för historien. En skam för de arabiska massorna, ännu mer än för regimerna.

Den kommunistiske aktivisten Georges Ibrahim Abdallah, som nyligen frigavs efter 41 års fängelse i Frankrike, kritiserar folken lika mycket som deras ledare – om inte mer. ”Barnen i Palestina svälter ihjäl”, förklarade han vid sin ankomst till Beirut. ”Det är en skam för historien. En skam för de arabiska massorna, ännu mer än för regimerna. Regimerna känner vi till. Hur många martyrer har fallit i demonstrationerna? Vid försöken att passera gränserna till Gaza? Ingen. Ingen har fallit. Allt hänger på folket i Egypten, mer än på någon annan part. ”

De egyptiska ledarna vill inte höra talas om det. De förstärker utan förbehåll det ekonomiska samarbetet med Tel Aviv. För Kairo är det uteslutet att bryta de diplomatiska förbindelserna, även om Gazas invånare dör i dussintal varje dag. Visst är 40 000 egyptiska soldater utplacerade i norra Sinai, men deras uppdrag är inte att bana väg för humanitär hjälp, utan att förhindra en tillströmning av flyktingar till halvön. Om det inte var luktfritt skulle man kunna säga att denna passivitet luktar metan. I början av augusti tillkännagav det israeliska företaget Newmed att man undertecknat ett ”historiskt” kontrakt på motsvarande 385 miljarder kronor om leverans av naturgas till Egypten från offshorefältet Leviathan från och med 2026. Leveranserna i fråga – 135 miljarder kubikmeter under 15 år – motsvarar 20 procent av landets årliga förbrukning. Sedan 2019, då man slöt ett första köpeavtal på 60 miljarder kubikmeter, accepterar Kairo alltså att dess energisäkerhet är beroende av dess granne. Detta förklarar utan tvekan varför dess polisstyrkor med våld hindrade deltagarna i den globala marschen mot Gaza från att samlas i Sinai i juni.

Läs mer

Ett annat exempel är Förenade Arabemiraten, som normaliserade sina relationer med Israel 2020 inom ramen för Abrahamavtalen. Edge Group, ett av flaggskeppen inom deras försvarsindustri, meddelade i januari att man avser att investera 93 miljoner kronor för att förvärva en andel på 30 procent i det israeliska företaget Thirdeye Systems, som specialiserar sig på att upptäcka drönare med hjälp av artificiell intelligens. I Egypten, Förenade Arabemiraten och Marocko, som också har undertecknat Abrahamavtalen, innebär normaliseringen av relationerna med Israel goda affärsmöjligheter. Detta kan inspirera Syrien och Saudiarabien, som ökar kontakterna med palestiniernas fiende.

Översättning: Jonas Elvander.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 16 oktober, 2025

Han kan utvisas och tvingas kriga: ”Sverige hjälper Ryssland”

Martin Uggla på Svenska Freds menar att Migrationsverket agerar ”väldigt bisarrt”. Foto: Liz Fällman.

Vapenvägraren Allan, 41, kan när som helst utvisas till Ryssland och tvångsrekryteras till en armé som utreds för brott mot mänskligheten. Trots det menar Migrationsverket att det ”saknas stöd” för att de som skickas till Ukraina tvingas att begå krigsbrott. Experten Martin Uggla kallar bedömningen ett ”moraliskt och politiskt haveri”.

– Jag vill bara fråga dem, kräva en förklaring. Varför göra det här valet?

Allan Khanmagomedov står utanför riksdagen en kylig måndagseftermiddag, med ett fåtal vänner och meddemonstranter vid sin sida. Han har nu lagt flera år på att försöka överklaga sitt fall i olika domstolar, men Migrationsverkets inställning kvarstår: han ska till Ryssland.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 oktober, 2025

Skolforskarna: Inkludering är inte problemet

För mycket individanpassningar har gjort svenska klassrum till ”vilda västern”, menar Liberalerna. Skolforskarna Gunnlaugur Magnússon och Annette Bagger är överens om att situationen är komplex – men menar att politiken undviker frågan om pengar och resurser.

Simona Mohamsson, partiledare för Liberalerna och utbildningsminister, konstaterade nyligen att svenska klassrum varit ”rena vilda västern” – på grund av för mycket anpassat stöd till elever med särskilda behov.

”Tidigare fick elever med större behov av stöd hjälp av speciallärare i mindre grupper, men nu har ansvaret för att hjälpa de med extra behov lagts på klassläraren. Det är ett omöjligt uppdrag”, skrev hon i GP.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 15 oktober, 2025

Anna-Karin Hatts avgång är en demokratisk tragedi

I dag meddelade Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt att hon avgår på grund av hotelser. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

För andra gången på kort tid avgår en centerpartistisk partiledare på grund av hot och hat. Det är ett nederlag inte bara för Centerpartiet – utan för hela den svenska demokratin.

I dag kom ett sorgligt besked för svensk politik.

På en blixtinkallad pressträff förklarade Anna-Karin Hatt att hon är stolt över partiets politiska inriktning, men inte kan fortsätta leda det ”i det samhällsklimat vi verkar och samtidigt känna mig trygg. Det är ett pris jag inte kan betala.” Hon tackade också journalistkåren för sitt arbete för demokratin, men uppmanar dem också att ”förklara för svenska väljare vilken uppoffring det är att vara politiker i dag”.

Hon sade att hon inte vill gå in på enskildheter, men säger att det ”handlar inte bara om troll bakom en skärm, utan det har hamnat mycket närmare än så”. Hon beskriver också en ”ny verklighet” med ett ”råare samhällsklimat” än tidigare, där man ”hela tiden måste se sig över axeln, och inte ens kan känna sig trygg i sitt eget hem, och då är det inte värt det”.

Det är svårt att inte beröras av gråten i hennes röst.

För andra gången på kort tid avgår alltså en centerpartistisk partiledare med hänvisning till det hat som de utsätts för.

För andra gången på kort tid avgår alltså en centerpartistisk partiledare med hänvisning till det hat som de utsätts för.

Först var det Annie Lööf som utsattes för ett ständigt hat, i egenskap som ”förrädare”, då hon fortsatte stå upp mot rasism även när den övriga borgerligheten gick högerut. Hatet mot henne kulminerade 2022, när mannen som mördade Ing-Marie Wieselgren även visade sig ha kartlagt Annie Lööf som central måltavla.

Det här var också en del av en bredare kampanj från Sverigedemokraterna, som TV4 senare avslöjade drev en trollfabrik med Annie Lööf som återkommande måltavla. Så här skrev hon senare i sociala medier:

”Alla visste. Hatet som piskas upp. Det vulgära språkbruket som passerar alla gränser. Avhumaniseringen av meningsmotståndare. De senaste tio åren har det varit min och många andras vardag. M, L och KD visste vilket parti de valde att samarbeta med. SD är det största partiet i deras samarbete. Politik är att samarbeta – att välja och välja bort. Ingen kan säga att man inte visste vilka metoder som använts det senaste decenniet.”

Trycket var även hårt mot Muharrem Demirok, och inte minst lyftes hans turkiska och muslimska bakgrund som en riskfaktor. Nu har alltså även Anna-Karin Hatt tappat lusten. Det här är en hemsk utveckling, och ett tecken på ett hårdnande samhällsklimat.

Som hon säger är det här någonting som politiker i alla partier drabbas av, även om kvinnor och antirasister troligen utsätts särskilt hårt. Centerpartiet är också särskilt utsatta som ”förrädarparti” i borgerligheten som kan fälla en högerregering efter nästa val.

I det här hårda klimatet är det synd att vissa politiker försöker utnyttja debatten till sina egna syften. Som när Rashid Farivar påstår sig vara rädd för en mamma med keffyesjal som hämtar sina barn på samma förskola – och själv sprider bilder på henne som riskerar utsätta henne för hot. Ulf Kristersson framställer sig gärna som den vuxne i rummet, samtidigt som hans eget parti kallar demonstranter för ”odjur” och sjunger att de ”hatar” Magdalena Andersson. Men vi ser också exempel på hur små delar av Palestinarörelsen bryter sig ut och förföljer både journalister och politiker på ett hotfullt sätt.

Läs mer

Sverigedemokraterna bör dock hålla lägst profil i frågan, med tanke på att de inte ens markerade mot Jessica Stegruds trakasserier tillsammans med högerextremisten Nick Alinia. Och det börjar bli dags att även statsministern får frågor om extremismen i ett samarbetsparti. Hennes kommentar på Anna-Karin Hatts avgång på X är talande: ”Partiledarskapet i Centerpartiet känns lite hattigt…”

Ett sådant här samhällsklimat gynnar ingen, och våldet kommer inte minst att drabba vänstern hårdast. Den politiska terrorn de senaste decennierna har framför allt riktats mot socialdemokratin, både i Sverige och Norge. Men måltavlan spelar förstås ingen roll: ingen ska hotas och hatas för sitt politiska engagemang, från vänster till höger. Därför är Anna-Karin Hatts avgång en tragedi för alla som bryr sig om demokratin.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 15 oktober, 2025

Zohran Mamdani – New Yorks nästa borgmästare?

Demokraternas borgmästarkandidat Zohran Mamdani träffar volontärer vid starten av sin dörrknackningskampanj i Bedford-Stuyvesant, Brooklyn, den 28 september. Foto: Michael Nigro/Sipa/TT.

Partitopparna i Demokraterna vägrar stöd och medietrycket är hårt. Ändå ser Zohran Mamdani ut att vinna borgmästarvalet nästa månad. Det är för att hans budskap går rakt in hos de yngre väljarna.

Zohran Mamdanis kampanj för att bli borgmästare i New York City är den mest kraftfulla utmaningen mot stadens maktelit sedan Henry George fick det styrande skiktet att darra och inspirerade Friedrich Engels att hylla de amerikanska massornas uppfinningsrikedom.

Det var 1886. Att det var så länge sedan påminner om hur svårt socialismen har haft för att tränga sig igenom partiduopolet och in i den etablerade politiken. Men till skillnad från George har Mamdani valt att arbeta inom den befintliga partiapparaten. Hans ursprungliga mål var inte ens att bli vald, utan att putta den demokratiske kandidaten Brad Lander några steg åt vänster.

Med sin kritik av ojämlikhet i en stad präglad av obscena klassklyftor är Mamdani långt ifrån en typisk borgmästarkandidat. Han föddes i Uganda 1991 i en indisk familj och flyttade till Upper West Side som sjuåring, när hans pappa fick tjänst som professor i postkoloniala studier vid Columbia University. Hans mor är filmregissören Mira Nair. Efter den intellektuella uppväxten grundade han en lokalavdelning av Students for justice in Palestine vid Bowdoin College i Maine, varefter han återvände till New York för att arbeta som bostadsrådgivare för låginkomsttagare.

När han valdes in i delstatsförsamlingen 2020 använde han sitt mandat till att stärka de lokala grenarna av Democratic socialists of America (DSA) – bland annat genom att hungerstrejka för att få skuldlättnader för taxiförare 2021 – samtidigt som han drev lagstiftning om förnybar energi, skydd mot godtyckliga vräkningar och satsningar på kollektivtrafiken.

Energi. Jubel bryter ut bland anhängarna när Zohran Mamdani äntrar scenen under hans primärvalsfest den 25 juni. Foto: Heather Khalifa/AP/TT.

Under årets demokratiska primärval, som Mamdani enkelt vann den 24 juni, mobiliserade han en frivilligarmé på 50 000 personer och byggde en apparat för namninsamlingar, registrering, finansiering, dörrknackning och valdeltagande som snarare påminde om Bernie Sanders presidentkampanjer än ett kommunval.

I hans sociala medier kunde vi se honom möta människor med vänlighet och värme över alla fem stadsdelar – till fots, på buss och tunnelbana, eller i en gul taxi.

Samtidigt gav sig hans rival Andrew Cuomo in i kampen – ett beslut som tycktes lika ofrånkomligt som ödesmättat. Pressen kallade det en ”återkomst”, men hans kandidatur framstod snarare som en reträtt till ett ämbete han själv försökt försvaga under sina elva år som guvernör i delstaten New York, där stora delar av stadens ekonomi kontrolleras. Då försökte han styra stadens resurser genom lagstiftningsuppgörelser i delstatssenaten – med påtagliga konsekvenser: nedskärningar i Medicaid, offentliga skolor, kollektivtrafikmyndigheten MTA och utbyggnaden av allmän förskola.

Cuomos förakt för storstadens vardag, som han betraktade på avstånd från delstatshuvudstaden Albany, märktes i hans mekaniska framträdanden hos kyrkor, fackföreningar och veteranföreningar.


Cuomo förkroppsligar den demokratiska elitens heliga treenighet: han är arvtagare till en politisk dynasti som son till den tidigare guvernören Mario, medlem av en annan genom sitt tidigare äktenskap med Kerry Kennedy, och lärling till en tredje som yngste medlem i Bill Clintons andra regering 1997–2001.

Han symboliserar också cynismen och förfallet inom partiets ledning och finansiärer. Nästan hälften av de tjänstemän som i dag stöder honom hade, enligt en uppskattning, krävt hans avgång för fyra år sedan efter anklagelser om sexuella trakasserier och mörkläggning av dödsfall på vårdhem under pandemin. I det sistnämnda fallet ledde hans påstått skickliga hantering till ett förskott på 48 miljoner kronor för en bok skriven av hans egna medarbetare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)