Redan sex månader innan den utredning om eventuella förändringar i rätten att ta till stridsåtgärder på arbetsmarknaden är klar öppnar arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) för lagändringar. Det rapporterade SVT Väst i förra veckan.
Ylva Johansson säger i ett inslag i SVT att situationen i Göteborgs hamn är ett exempel på där den svenska modellen inte fungerar som det är tänkt. Därför är arbetsmarknadsministern nu beredd att ändra lagen för att få slut på konflikten i Göteborgs hamn. Sedan 18 månader tillbaka har Hamnarbetarförbundet, som organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen i Göteborg, kämpat för att få ett stopp på vad de menar är en fackföreningsfientlig personalpolitik från arbetsgivaren APM Terminals och för att få representera sina medlemmar i förhandlingar. APM Terminals menar att Hamnarbetarförbundet kan teckna ett hängavtal till det avtal som finns med Transportarbetarförbundet, något som skulle begränsa deras inflytande, trots att de är det största förbundet i hamnen.
Skarp kritik från flera håll
Ylva Johanssons uttalande får skarp kritik från flera håll, inte minst från Hamnarbetarförbundet som varnar för en utveckling där företag kan teckna avtal med oseriösa fackföreningar och vara skyddade från alla sorters konflikter. Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet lyfter samma farhågor och skriver i ett pressmeddelande att det är ”oacceptabelt att inskränka strejkrätten”.
Till Flamman säger Ali Esbati att man kommer rösta mot inskränkningar i strejkrätten om det skulle läggas ett sådant förslag till riksdagen, men att ett eventuellt lagförslag inte omöjliggör framtida samarbeten med Socialdemokraterna i budgetprocessen eller andra frågor, utan att man tar ställning till varje fråga för sig.
Pappers ordförande Matts Jutterström kallade i en artikel på SVT:s hemsida förslaget ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv
Flera experter på arbetsrätt uttalar sig också kritiskt mot Ylva Johansson. I Arbetet säger Kurt Junesjö att det hela är ett självmål från Socialdemokraternas håll, och Mats Glavå, lektor vid Göteborgs universitet säger till ETC att ”Det är så dumt så det finns inte.” Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap säger till SVT att förslaget är ett tydligt avsteg från den svenska modellen om regeringen på detta sätt lägger sig i arbetsmarknaden.
Även fackliga organisationer som Pappers och Transport har riktat skarp kritik mot Ylva Johansson. Pappers ordförande Matts Jutterström kallade i en artikel på SVT:s hemsida förslaget för ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv, och Transports ordförande Tommy Wreeth skriver på Facebook att förbundet aldrig kommer ställa sig bakom ett förslag om att inskränka strejkrätten. SEKO:s Stockholmsavdelning har också uttalat sig kritiskt till förslaget och uppmuntrar sina medlemmar att höra av sig till arbetsmarknadsdepartementet med sina åsikter om förslaget. Även Byggnads skriver i ett uttalande på Facebook att de aldrig kommer acceptera angrepp på den svenska modellen, utan att specifikt nämna Ylva Johanssons förslag.
SAC Syndikalisterna är också kritiska till Ylva Johanssons utspel, och till tidningen Arbetaren säger den fackliga samordnaren Frederick Batzler att IF Metalls agerande är ännu allvarligare.
IF Metall och näringslivet positiva
IF Metall välkomnar nämligen förslaget, eftersom deras medlemmar ofta arbetar på arbetsplatser som är beroende av att hamnen i Göteborg fungerar.
Ordföranden för Göteborgs kommunstyrelse, socialdemokraten Ann-Sofie Hermansson ställer sig positiv också till Ylva Johanssons förslag. I en debattartikel i Dagens Industri skriven ihop med den tidigare socialdemokratiska ministern Ulrica Messing, nu styrelseordförande i Göteborgs Hamn AB, skriver hon att konflikten i hamnen måste lösas, antingen genom förhandlingar eller med lagstiftning för att det inte ska råda någon osäkerhet bland de företag som är beroende av hamnen.
Även Moderaterna och Almega välkomnar en ändrad lagstiftning, men är skeptiska till att en förändring tar så lång tid och vill se en lagändring redan före valet.
Fakta
Sammanlagt har Hamnarbetarförbundets avdelning 4 strejkat i 8 timmar sedan konflikten inleddes, mellan 12.00 och 20.00 den 24 januari 2017. Dessutom har man periodvis blockerat övertidsarbete och nyanställningar.
Mellan den 19 maj och 30 juni genomförde i sin tur APM Terminals en lockout i hamnen klockan 16.00-07.00 varje dag, vilket ledde till ett produktionsbortfall på över 370 timmar.