”Förtidsrösta och dela en bild på vad du röstar på” eller ”Ställ en fråga till Nooshi på instagram”. Så kan det låta i uppmaningarna från appen Agera, som utvecklats av stiftelsen Zetkin för Vänsterpartiets räkning.
Det är en del av en ny strategi där Vänsterpartiet vill sänka trösklarna för människor som vill bli aktiva inom partiet.
Alla medlemmar och sympatisörer uppmanas ladda ned appen. I den skickar partiet ut uppgifter som på ett eller annat sätt stöttar partiet.
När brittiska Labour gjorde ett överraskande bra val 2017 tillskrevs delar av framgången ofta organisationen Momentum, som använde sig av en digital plattform med ett spel-liknande upplägg för att bygga engagemang. En snarlik strategi har också använts av Bernie Sanders rörelse i USA, där med appen Bern.
– Vi vet att det är mycket effektivare att Daniel skickar något till tre av sina vänner, än att Vänsterpartiet skickar samma sak till tre av Daniels vänner, säger Daniel Sestrajcic, ordförande på Zetkin Foundation, till Flamman.
Vänsterpartiet har enligt somliga företrädare historiskt haft problem med att få medlemmarna att aktivera sig. När Flamman frågade runt inför valet 2018 uppgav bara två av Vänsterpartiets 25 distrikt att mer än var fjärde medlem deltog aktivt i arbetet. Efter att partiet backat kraftigt i söndagens val har också många medlemmar pekat ut organisationen, inte minst på landsbygden, som en av förklaringarna.
– Om vi pratar om vänster på ett generellt plan har har en av våra styrkor varit att vi är jävligt många medlemmar som vill göra saker. Sedan är en av våra svagheter att det har varit för svårt för människor att ta sig in i sammanhangen och faktiskt börja göra saker, säger Daniel Sestrajcic.
Hur stora effekterna av den nya digitala organiseringen faktiskt blev i valet är omöjligt att säga. Vänsterpartiets digitalt ansvarige Jonas Wikström säger till Flamman att appen har drygt 4 000 aktiva användare. Enligt honom är det en stor framgång jämfört med tidigare försök att organisera liknande kampanjer via Facebook, där man som mest har kommit upp i 1000 personer.
– Jag har faktiskt inte hunnit utvärdera eller titta på siffrorna så konkret, men jag vet att det är uppskattat bland användare, säger Jonas Wikström till Flamman.
Under valrörelsen har formuleringar i sociala medier ibland återgivits snarlikt – eller identiskt – så som de formulerats i appen.
Finns det inte en risk att det framstårsom lite falskt eller toppstyrt?
– Jo, men jag skulle nog säga att vi jobbar ganska lite med färdiga budskap ändå. Det som är huvudstrategin är att man formulerar sina egna tankar. För oss är det väldigt viktigt att det är äkta. Det handlar om att tipsa om olika aktiviteter som kan hjälpa vänstern, sedan väljer man själv vad man vill göra och hur man vill göra det.
Pengarna för att konstruera appen kommer från fyra skandinaviska vänsterpartier. Hur den används är sedan upp till varje organisation. Appen finns sedan i våras i en svensk version för Vänsterpartiet och lanserades i förra veckan i en dansk – för V:s systerparti enhedslistens räkning.