På måndagen höjdes priserna för kontantbiljetter i Storstockholms lokaltrafik, från 20 kronor till 40 kronor för en enkel resa. Priset gäller om biljetten köps i spärren eller ombord på bussen eller tåget, samtidigt införs möjligheten att betala biljetten via SMS. Från och med den 1 april kommer dessutom en ny zonindelning införas i lokaltrafiken i Stockholm. Under ett år har hela staden varit en zon, men i april kommer den att delas in i tre zoner. Det maximala beloppet för en enkel resa som betalas kontant i trafiken blir då 80 kronor för en vuxen. Med ett förköpshäfte blir priset 40 kronor. Detta gäller för en resa i alla tre zoner. Vänsterpartiets representant i SL:s styrelse, Gunilla Roxby-Cromwall har tidigare uttalat sig kritiskt till den de nya priserna och den nya zonindelningen.
– I stället för att behålla den rättvisa enhetstaxan som den förra rödgröna majoriteten införde med lyckat resultat, driver högeralliansen en politik som går ut på att sätta åt låginkomsttagare. Och i stället för att uppmuntra kollektivt resande är nu risken överhängande att många väljer bilen i stället. Det är ett kortsiktigt och krasst tänkande där miljömedvetandet lyser med sin frånvaro.
Hon menar att många barnfamiljer i utkanten av Stockholms län har så dålig ekonomi att pengarna inte räcker till ett månadskort och att dessa inte har något annat val än att köpa biljetter kontant. Gunilla Roxby-Cromwall tycker också att det är fel att höja priset på en lokaltrafik som dessutom dras med stora problem med förseningar och inställda avgångar.
– Att höja avgiften för dem är uteslutet då de inte har en fungerande kollektivtrafik! I stället för att föra en solidarisk politik som utjämnar ekonomiska skillnader, verkar Alliansen göra allt för att återupprätta klassamhället, säger Gunilla Roxby-Cromvall.
Flamman frågar:
Vad tycker du om SL:s nya priser?
Lollo Andreini:
– Det var bra när resan kostade 20 kronor, det kan jag säga. Men för mig spelar det ärligt talat inte så stor roll, jag åker väldigt sällan buss eller tunnelbana. Jag promenerar istället. Men jag tror att folk kommer att bli mer upprörda sedan i april när zonsystemet införs.
Julius Jorborn:
– Det är asdåligt helt enkelt. Som jag ser det så tjänar ingen på det här. Det har ju pratats om stora satsningar på kollektivtrafiken så man hoppas på det framöver. SMS-betalningen är ju en fin idé, men det var bättre som det var innan.
Pernilla Ekström:
– Det är rätt trist tycker jag. Jag förstår att de vill få bort kontanthanteringen från bussarna och för de i tunnelbanespärren. Men det är trist med prishöjningen.