Jordens vänner anser att Oljekommissionens förslag borde varit mer konkreta och långtgående.
– Antalet flygresor ökar alarmerande och det är ett akut hot mot vårt klimat, säger Göran Folin, ordförande i Miljöförbundet Jordens vänner. Sverige bör verka för en internationell koldioxidskatt på flygbränsle.
Oljekommissionen lade fram sin rapport i förra veckan, och även om rapporten får både ris och ros är de flesta positiva till ambitionen att minska oljeberoendet.
– Energibesparingar är det viktigaste för att minska oljeberoendet och koldioxidutsläppen, säger Göran Folin.
Jordens vänner vill se trängselavgifter i fler städer, höjd bensinskatt, sänkta hastighetsgränser och skärpt hastighetsövervakning. Förbundet varnar också för nya vägbyggen.
”Ödesfråga”
Miljöpartiet tycker att målet att halvera användningen av olja och andra fossila bränslen till år 2020 visar att kommissionen inser att klimatförändringen är en ödesfråga. Språkröret Maria Wetterstrand jämför med bantning.
– Att effektivisera bort en stor del av oljeanvändningen är ungefär som att banta bort en kraftig övervikt – både möjligt och nödvändigt om man ska må bra. Göran Perssons ambitioner är det inget fel på, men man måste våga mer för att kunna göra verklighet av sina ambitioner, säger hon.
Miljöpartiet saknar, precis som Jordens vänner, skarpa åtgärder i kommissionens förslag.
– Avvecklingen av oljan är ett jättetillfälle för svenskt näringsliv att bli världsledande inom bland annat effektiviseringssektorn och utvecklingen av nya bränslen, säger säger Karin Svensson Smith, som är partilös riksdagsledamot i trafikutskottet och medlem i miljöpartiet.
– Det kommer att bli en stor exportmarknad som kan ge massor av arbetstillfällen.
Samma tankegångar är vänsterpartiets Peter Ekelund, politisk sekreterare, inne på. Han pekar också på att en stor utmaning ligger i att skydda skogarna och samtidigt utnyttja dem som resurs.
– Det finns förutsättningar att utvinna drivmedel ur cellulosa men det gäller också att värna den biologiska mångfalden. Vi måste skydda och bevara den biologiska mångfalden i skogen bättre än idag, och samtidigt utnyttja de här resurserna såsom cellulosabaserad etanol. Där finns en enorm potential och lovande projekt.
Men Ekelund får inte riktigt medhåll av Skogsindustrierna.
– Värdet av virke som förädlas i sågverks- och pappersindustrin är många gånger högre än om det används som biobränsle, säger Marie S. Arwidson, Skogsindustriernas vd.
– Stöd och subventioner för att främja uthållig energiproduktion måste utformas på ett sätt så att det inte snedvrider konkurrensen om råvarorna. En ökad skogsproduktion förutsätter mer skogsgödsling, större andel snabbväxande trädslag och att det inte fattas nya beslut om ytterligare reservatsavsättningar.
Sveriges elförbrukning hög
Oljekommissionens förslag innehåller flera brister, menar Anders Wijkman, kd.
– Oljekommissionen är en bra start. Rapporten innehåller många bra förslag, men genom att fokusera främst på oljan skapas intrycket att övrig energianvändning är okej. Så är inte fallet. Vår elanvändning är mycket hög jämfört med resten av Europa. Det kan vi inte fortsätta med.
Det säger kristdemokraternas EU-parlamentariker Anders Wijkman. Han är före detta ordförande för Svenska Röda korset och har skrivit flera böcker om människans påverkan på miljön.
– Europaperspektivet är överhuvud taget dåligt belyst i Oljekommissionens rapport. Vi är en del av EU:s el-och gasmarknad och alla åtgärder vi gör måste vägas av mot Europa i övrigt. Särskilt tydligt är EU-beroendet på elsidan. Mer än hälften av EU:s elproduktion är fossilbaserad. Vi har stor potential att spara el i Sverige. Den insparade elmängden kan exporteras, och därmed skulle ineffektiva kolkraftverk på kontinenten kunna stängas. Det skulle minska koldioxidutsläppen rejält och därtill vara en vinst för folkhushållet. Hela denna problematik berörs knappast alls i Oljekommissionens rapport.
Bryta Sveriges beroende
– Etanolimport från utvecklingsländer bör befrias från tull, fortsätter Anders Wijkman. Det är principiellt fel att lägga tullar på u-ländernas export. Här har många u-länder en chans att tjäna pengar genom en effektivare produktion än vi kan åstadkomma. Varför då straffa ut dem med tullar? frågar han.
”Kommissionen mot oljeberoende” tillsattes av regeringen i december 2005. Uppdraget var att presentera en konkret strategi för att till år 2020 bryta Sveriges beroende av olja – så att det ska finnas alternativ om priset stiger – och påtagligt reducera vår faktiska oljeanvändning. Därigenom kan Sverige bättre säkra sin långsiktiga energiförsörjning, minska klimatpåverkan, utveckla ny teknik, förbättra konkurrenskraften och bättre använda energiresurserna från skog och jordbruk.
– Rapporten är ett första viktigt steg för att Sverige ska bli oberoende av olja, säger Göran Persson i en kommentar. Min bedömning är att det kan bli svårt att nå det till 2020. Takten påverkas dessutom av en mängd faktorer som ligger utom den nationella politikens räckvidd.
Bakgrund: Rapportens slutsatser
Kommissionen har arbetat för att Sverige till år 2020 ska kunna nå följande mål:
• Energieffektivisering av hela samhället med minst 20 procent.
• 40-50 procent mindre bensin och diesel i vägtransporterna.
• 25-40 procent mindre olja i industrin.
• Ingen olja i uppvärmningen av bostäder och lokaler.
Produktionen av drivmedel från det svenska skogs- och jordbruket måste öka. För att det framtida utbudet av alternativa bränslen ska kunna täcka efterfrågan, krävs en minskad energiåtgång bland person- och lastbilar. För att i praktiken ta bort all olja i uppvärmningen av våra hem, är en ökning av biobränslen och ökad energieffektivitet nödvändig.
Kommissionen sätter upp ambitionen att halva andelen uppvärmningsolja i industrin ska ersättas med biobränslen till 2020 och att oljan i processerna – där så är möjligt – ersätts med biobränslen eller energigaser.
Kommissionen pekar på forsknings- och utvecklingsprojekt som kan bli avgörandeför användningen av olja. Det gäller bland annat solceller, bränsleceller, hybridfordon, vågenergi och förbättringar av energisystemen i bostäder och industri.
Källa: Oljekommissionen.