Den 10 december 2004, på de mänskliga rättigheternas dag, publicerade det tyska fackförbundet Ver.di en svart bok om Lidl. I boken samlades de anställdas erfarenheter med en arbetsgivare som systematiskt bryter mot de anställdas fackliga rättigheter. I förrgår kom uppföljaren ut, ”Svartboken Lidl i Europa”. Den nya boken beskriver i detalj hur den tyska lågpriskedjans företagsfilosofi exporteras i hela Europa med rasande fart – delvis finansierat med medel ifrån Världsbanken. I dag finns Lidl i nästan hela Europa och i de sammanlagt över 6 500 Lidl-butikerna jobbar nästan 100 000 anställda. Här återfinns historier om hur förtaget prickats i Polen för brott mot arbetsskyddsförordningar, i Frankrike och Tyskland för att fackligt organiserade avskedats. Och ett speciellt kapitel om Lidl i Sverige skrivet av Henning Süssner (se intervju nedan).
Kringgår sociala normer
I förordet till Schwarzbuch Lidl Europa, av Frank Bsirke, ordförande i fackförbundet Ver.di. målas en mörk bild av det framgångsrika företaget:
”Schwarzkoncernens kedjor Lidl och Kaufland är numera ledande i Europa när det kommer till expansion och omsättningstillväxt. Tillsammans med sina butiker exporterar Lidl också systemet ’billigt på de anställdas bekostnad’. Överallt hålls kostnaderna för arbetet så låga som möjligt. Man försöker kringgå sociala normer och tvingar producenterna till prisdumpning. I alla länder där Lidl är aktivt skärps konkurrensen inom handeln med allvarliga konsekvenser för de anställda, kunderna och allmänheten.”
Producerar fattigdom
Ur det tyska fackets perspektiv är Lidl också infogat i en specifik politisk situation, där EU:s inriktning på liberalisering av handeln spelar en viktig roll:
”Det är den politiskt beslutade liberaliseringen av handels- och tjänstemarknaderna i Europa som främjar den här utvecklingen. Konflikten om tryggandet av arbetsskyddsnormer inom EU:s tjänstedirektiv är bara en av många strider i samband med internationaliseringen av tjänster och varor. Exemplet Lidl visar på ett särskilt tydligt sätt hur de negativa sidorna av obromsad avreglering och ökande konkurens genom transinternationell expansion ser ut.
På grund av sina låga inkomster är alltfler människor hänvisade till att handla hos Lidl och andra lågpriskedjor. Samtidigt producerar dessa kedjor överallt i Europa ny fattigdom hos sina anställda och leverantörer. Ett ansvarsfullt handlande gentemot butik- och lagerpersonalen, respekt för de mänskliga rättigheterna i arbetets vardag, hänsyn till kvinnors särskilda behov, tryggande av privatsfären, rätten till fri facklig organisering och facklig intresserepresentation – allt detta ryms inte i Lidls system.”
Under bevakning
Men Lidls system är inte immunt mot konsumentprotester och fackligt arbete, enligt Frank Bsirke.
”När de anställda tillsammans med sina fackförbund, när intresserade kunder och medvetna människor tydligt och konsekvent kräver socialt och ekologiskt ansvar så ändrar också Lidl sitt beteende till det bättre. Det visar aktuella erfarenheter från Norden, Belgien och Nederländerna. Men ser man på hela Europa så finns en lång väg kvar att gå innan man når dit.”, skriver Ver.di.s ordförande.
Syftet med Ver.di:s kampanj är att visa att Lidl står under bevakning. I kampanjen har fackföreningen hittills ordnat en aktionsdag på den internationella kvinnodagen den 8 mars 2006 och anordnat seminariet på på Europas sociala forum i Aten i maj. Nu fortsätter kampanjen med svartboken. Utgångspunkten är att kämpa för ”värdiga arbetsvillkor i alla Lidl butiker, demokrati inom företaget, arbetarhälsoskydd och hänsyn till kvinnors behov.”
Lidl i spetsen för hårt utnyttjande
Lågpriskedjan Lidl är kända för att kontrollera sina anställda och aktivt motarbeta facklig organisering. Företagsmodellen exporteras i hela Europa med rasande fart, stödd av Världsbanken. Flamman publicerar här utdrag ur den europeiska svartboken om Lidl, där även Lidls framfart i Sverige och Norden är belyst.