Offentliga debatter om porr är som regel tröttande och måttligt intressanta. Tillskyndare och motståndare vräker överdrifter och förenklingar över varandra. Fakta väger lätt när ensidiga budskap ska säljas in: Porr är vidrigt och livsfarligt / Porr är en kul grej för frisinnade vuxna.
Det var därför med viss entusiasm jag tog mig an Mattias Anderssons bok Porr – en bästsäljande historia. ”Ett undersökande reportage från porrens bakgårdar och finrum” utlovas och baksidestexten fyller i ”en berättelse om pornografins historia, sociologi och politik /…/ bortom myterna och de etablerade sanningarna.”
I bokens inledning ger författaren intryck av att faktiskt vilja utmana myterna och hitta den mer komplexa verkligheten. Skildringen av en porrfilmsinspelning i Skåne ger en inblick i den absurda halvvärd där den legala pornografin produceras. En värld där det i skuggan av en berså utropas repliker som: ”Nu knullar vi så det blir klart någon gång” och där plastmuggar med tapetklister utgör centrala delar av rekvisitaförrådet.
Men också en värld där en av de kvinnliga aktriserna måste bryta för dagen på grund av oförklarliga blödningar, och där den andra i en paus berättar om hur exmaken skar upp hennes underliv med kniv. Pornografen bakom produktionen är Christer Frankell, en veteran i den svenska porren med ett otal filmer bakom sig. En ärlig, sjysst och professionell kille enligt Anderssons skildring. Liksom de övriga pornografer som intervjuas och beskrivs i boken. Det är lite patetiska, avtrubbade, men i grunden goa gubbar som tjänar – ganska lite – pengar på att sälja ”snusk”. Branschen som sådan är nämligen på dekis får vi veta. Sedan internet etablerats, med fildelning och gratissidor, har möjligheterna att tjäna pengar på att producera porr beskurits väsentligt.
Den ekonomiska granskning av porrbranschen som redovisas i boken överbevisar till synes dem som hävdar att porren är en mångmiljardindustri i samma storleksordning som vapenindustrin eller narkotikahandeln. De största pengarna på porr tjänar i själva verket i dagsläget Telia och andra internetleverantörer, vilket ju är bestickande. Å andra sidan är siffrorna hämtade ur det som väl är vad som avses med ”porrens finrum”, nämligen den legala delen av branschen.
De svarta och grå zonerna undersöks inte – ”bakgårdarna” lämnas därhän både när det gäller ekonomin och de rent mänskliga aspekterna. De aktörer som intervjuas har själva inga dåliga erfarenheter, och värjer sig mot porrmotståndares ständiga påhopp på en bransch de sällan känner till. Där finns onekligen en poäng. Alltför ofta negligeras aktörernas egna berättelser i porrmotståndares argumentation, vilket Mattias Andersson gärna understryker. Å andra sidan gör han sig skyldig till exakt samma sak – fast åt andra hållet. Före detta porraktriser som Traci Lords, Linda Lovelace och Louise Eek, som alla i bokform vittnat om de verkligt mörka sidorna av branschen, avfärdas tämligen respektlöst. Traci Lords, menar Andersson, skulle till exempel knappast ha kunnat göra karriär som b-filmskådis eller fått ge ut en bok om hon inte blivit känd som porrstjärna som tonåring (!).
Det blir alltmer tydligt genom bokens 300 sidor, att Andersson är ute i ett bestämt ärende: att tillintetgöra varje form av kritik mot porren. Inte oväntat väljer han att fokusera på vad han, vid ett tröttsamt antal tillfällen, kallar ”vita medelklasskvinnor”. Mot slutet av boken buntas en rad kvinnliga politiker på vänsterkanten plus kvinnojourerna och några till ihop till ett slags kollektiv av oreflekterat porrmotstånd i avsaknad av varje sakkunskap. För en feminist som ogillar såväl det antiintellektuella och moralistiskt färgade porrmotståndet som de chict libertarianska porrförespråkarna finns få röster att lyssna till i Anderssons bok.
Men så är också hans analys av själva porren mycket förenklad: Porr är skildringar av ”sex”. Som om sex är en neutral och naturgiven storhet, frikopplad från såväl maktrelationen mellan kvinnor och män som hela överbyggnaden av religiösa och kulturella föreställningar och tabun. Just där skulle den verkligt spännande diskussionen om porr kunna ta sin början: i frågorna om kvinnors förtryckta sexualitet, om moralism, makt och manlighetsideal och den dystra verklighet som råder på de bakgator Andersson så nogsamt aktar sig för att besöka.