”Hela Europa står inför ett flexiblare arbetsklimat för både företag och arbetstagare och det är där My crew kommer in i bilden. Vi skapar möjligheter för er som företag att stärka era positioner inom era respektive verksamhetsområden”.
Med dessa rader presenterar sig det estniska bemanningsföretaget My crew sig på sin hemsida. Det handlar rätt och slätt om att erbjuda svenska företagsägare en lönedumpning: ”Nu kan du spara upp till 15 000 kronor per månad och anställd!” lovar myCrew.
Företagets vd Bengt Björenäs svävar inte på målet när Flamman ringer upp honom på sitt estniska kontor att det är EU som möjliggjort för honom att starta företaget den 1 maj 2004:
Är det en tillfällighet att My crew inleder sin verksamhet nu efter att Estland blivit EU-medlem? Du hävdar också att facket kände till denna utveckling redan för tio år sedan.
– Det är en naturlig utveckling av EU-medlemskapet. Vi gick med i EU 1994 eller 1995. Sedan dess har man vetat vilka spelregler som råder. Jag förstår inte varför personer i höga maktpositioner i vissa fackförbund har blivit upprörda, det är ju rena sandlådenivåer de går ner på för de har vetat hela tiden vad det handlar om.
Borde LO redan 1994 ha sagt nej till ett medlemskap om man velat undvika dagens situation?
– Ja, om de hade velat slippa att sitta i egen sandlåda, absolut. Vi har ju en öppen marknad med varor och tjänster. Jag tycker att svenska företrädare för fackförbunden i stället borde försöka få en harmonisering av andra europeiska länder för att minska det här glappet (löner). Men man har hela tiden bara blundat.
LO:s Per Bard säger att Byggnads och Transport har vänt ut och in på upphandlingar men har hittills inte hittat några anställda från My crew . Var finns ni?
– Det är en information som jag behåller för mig själv.
Du vill inte nämna någon arbetsplats?
– Nä, men vi har hyrt ut personal, men hur många det är vill jag inte uppge.
LO säger att om de upptäcker er på någon arbetsplats kommer de kräva kollektivavtal mellan fackförbundet och My crew. Skriver ni inte under blir det blockad och stridsåtgärder.
– Det verkar ju ganska otroligt. Jag förstår inte vad de ska blockera? Vi hyr ut personal som Manpower eller vilket bemanningsföretag som helst i Sverige. Vad jag vet så finns det massor av bemanningsföretag i Sverige som inte har kollektivavtal. Blockeras dessa dagligdags också?
Jag har räknat samman de antal personer inom olika yrkesområden som är lediga och finns uppräknade på din hemsida och kommit fram till att det är 409 personer. Vad gör de under tiden de inte har något arbete?
– De flesta har väl andra jobb men väntar på något bättre via My crew .
Om man är anställd inom Manpower så har man en viss ersättning när man går och väntar på arbete. Hur är det inom My crew ?
– Jag anställer de personer som jag behöver (vid tillfället) och hyr därefter ut dem. Är de anställda hos oss så har de jobb.
Du skriver att en företagare i Sverige kan tjäna 10 000–15 000 kronor per anställd estnisk anställd. Är inte det en lönedumpning i Sverige?
– Nä, det är en löneökning för en est.
Hur mycket tjänar dina anställda?
– Timlönen ligger mellan 50-80 kronor.
Har ni anställda inom de 20-tal yrken som ni erbjuder?
– De som vi har anställda har vi också uthyrda, även om det inte är inom alla nämnda verksamhetsområden.
Nu kör nu vad ni kallar för ”Sommarkampanj” för 75 kronor per timmen. Vad blir det då kvar för era anställda efter att du har tagit ditt?
– Efter vi har tagit den lilla marginal (20 procent) som vi ska ha så … man kan väl säga att den personal som är aktuell för den sortens arbete så handlar det om okvalificerad arbetskraft, den har ingen yrkesutbildning eller erfarenhet. För den yrkesgruppen erbjuder vi 4-5 gånger mer än vad de skulle tjäna för samma bit av arbete som de kan göra hemma i Estland
Betalar ni skatter och sociala avgifter på den summan till den estniska staten?
– Ja, det gör vi, det är ungefär som i Sverige samt 26 procent i inkomstskatt.
Om ni skulle bli upptäckta av fackförbunden som sätter er i blockad och tvingar My crew att skriva under ett kollektivatal med facket, försvinner då inte hela idén med billig estnisk arbetskraft och estniska kollektivavtal?
– Det är hypotetiskt för det finns ingen lag i Sverige som säger att det ska finnas kollektivavtal. Vi är heller inte ett svenskt bolag.
Du kanske blir en katalysator för andra i din bransch?
– Jag vet att de stora drakarna har etablerat sig här också.
Vilka då?
– Om vi säger Manpower och Proffice.
– Man kan säga att My crew är djävulens påfund, men det är inte det det handlar om. Vi har gått med i en union och då får man rätta sig efter de reglerna som finns i den här unionen. Sedan kan man tycka vad man vill om mig, att jag är en skitstövel. Men det är svenska folket som har röstat om EU. Sedan har man kanske inte förstått de långtgående konsekvenserna av det, för det här handlar om en tidsperiod som går mot en harmonisering inom de europeiska länderna.
Fakta My crew
My crew erbjuder timavlönad (minst 40 tim/vecka) arbetskraft vilket de de säger ger ”lönsamhet”. ”Flexibilitet av arbetskraft” är vd Bengt Björenäs honnörsord och han upplyser svenska företagare att den estniska personalen ”arbetar så länge ni behöver” dem.
Blir personalen sjuk två dagar under en vecka behöver verkstadsägare Karlsson inte oroa sig. Det blir ”således minimidebitering för denna vecka på 24 tim”.
Slutligen återinförs mer eller mindre den gamla förhatliga Paragraf 32 eftersom det införs ”Enkelhet” vilket gör att det inte längre behövs ”svåra tidskrävande rekryteringar alternativa uppsägningar”.
Naturligtvis debiteras inte OB eller andra ekonomiska ersättningar för obekväm arbetstid eller skiftarbete. Esterna är ”i Sverige för att jobba”, är Björenäs slutsats.
Slutligen ska våra baltiska grannar ha någonstans att bo, sova och äta. Björenäs krav till den svenske företagaren är att arbetarna kan inhysas i ”Husvagn, stuga,lägenhet eller liknande”. Den enda invändningen är om det är kvinnor och män, de får inte bo tillsammans i grupp.
LO hotar med blockad om inte kollektivavtal skrivs
De svenska facken är inte glada över utvecklingen med nya utländska bemanningsföretag som öppet utmanar den svenska modellen med kollektivavtal och strikta arbetstidsregler.
På LO i Stockholm är Per Bard ansvarig för projektet ”ordning och reda” och han hotar My crews vd och liknande företagsledare att sätta deras verksamhet i blockad om de inte sluter avtal med respektive fackförbund.
Hur långt har facket kommit i kartläggningen av företag av My crews karaktär?
– Det gäller att hitta dem på arbetsplatserna men hittills har vi inte lyckats. Hela Byggnads avtalsenhet har mer eller mindre vänt upp och ned på alla förhandlingar som har har gjorts kring intagandet av bemanningsföretag och de kan inte hitta My crew i några upphandlingar. Andra förbund har också gjort efterforskningar men med samma resultat. Därför tror vi att det är mer en hemsidesdel än att det faktiskt är ett företag.
My crews vd säger att introduktionen av My crew på svensk arbetsmarknad inte är någon överraskning och att facket visste om denna utveckling redan för tio år sedan.
– Sedan vi blev medlemmar i EU kan vi konstatera att det finns en frihet för tjänster att röra sig fritt inom EU. Då kan företag av den här typen dyka upp var som helst inom EU.
– Etablerar man sig på svensk arbetsmarknad och verkar inom områden som vi skriver avtal på måste vi se till att det blir ett avtal med det här bolaget. Då ska svenska regler gälla, inte de My crew uttrycker på sin hemsida.
Trots att det hävdar sig ha kollektivavtal i Estland?
– Svenska kollektivavtal gäller i Sverige om det ska verka här.
Förbunden kan sätta dem i blockad om avtal inte undertecknas?
– Japp! Kommer de in på Metalls avtalsområde ska Metalls avtal gälla, och så vidare.
Hur ser LO på utvecklingen? Det har varit en intensiv debatt med övergångsregler och tjänstedirektiv på arbetsmarknaden?
– Det har hela tiden legat på den fackliga styrkan att sluta avtal. Ju fler företag som medvetet säger att de ska följa andra regler än svenska kollektivavtal, kommer det att bli mer av blockader och stridsåtgärder. Men övergångsreglerna hade inte på något sätt hindrat det här bolaget.
– Hade Sverige infört strikta regler för arbetskraftens inträde på svensk arbetsmarknad hade det här företaget ändå kunnat verka. Det man skulle kunna ha stoppat är en enskild arbetstagare att åka till Sverige och ta anställning i här. Men detta är ett bolag som kommer till Sverige med egen arbetskraft och då betecknas det inte som arbetskraft utan en verksamhet av tjänst.
Men farhågor har uttalats att först var det nej till övergångsreglerna och nu ja till Tjänstedirektivet.
– Vi menar att den form för tjänstedirektivet som kom och som är en annan form för tjänsters fria rörlighet är farliga för svensk arbtsmarknad och fackliga organisationer. Orsaken är att de sätter begränsningar i hur mycket vi får ställa krav på dessa bolag i kollektivavtalet.
My crew vd säger att hela Europa står inför ett flexiblare arbetsklimat för både företag och arbetsgivare.
– Det får han stå för, det menar inte vi.