Vad är nytt i den nya litteraturen? 00TAL, en av Sveriges ledande kulturtidskrifter, ägnar huvuddelen av sitt senaste nummer åt att besvara denna fråga.
Chefredaktör Madeleine Grive har samlat en stor grupp författare och kritiker som alla på olika sätt närmar sig det nya i det nya.
Göran Greider konstaterar (föga överraskande) att den politiska poesin är tillbaka, kritikern Jonas Ask menar att litteraturen i jämförelse med konsten är mer konservativ (säkert sant) och författaren Lotta Lotass (själv en del av det nya i det nya) skriver personligt och vackert om Annikas Korpis debutroman Hevonen Häst, en av höstens mer uppmärksammade debuter.
Dock är det i de mer utförliga och överblickande artiklarna som årets första nummer av 00TAL blir riktigt intressant.
Det nya årtiondet är nu tillräckligt långt gånget för att man ska kunna dra intressanta slutsatser. Malte Persson visar klarsynt att det råder en falsk motsättning mellan experimentlusta och realism; verklighetsskildringar behöver inte innebära statisk Hemingwayprosa. Istället manar Persson, liksom flera av numrets skribenter, till steg bort från 1990-talets fyrkantiga och psykologiskt deterministiska minimalism, modell Hans Gunnarsson.
Perssons alternativ, anno 2004: en vildare, mer prövande realism, modell Frans Daniel Nessle eller Alejandro Leiva Wenger.
I essän Prosans nya kläder är Dan Jönsson, kritiker på DN, inne på ungefär samma linje. Han skildrar det litterära 1990-talet som en konservativ och epigonisk period, men menar också att vi nu tycks vara på väg in i en ny och mer språkligt experimenterande tid, en sorts neomodernistisk era.
Bland de nydanande av de nya nämner Jönsson vitt skilda namn som Mara Lee, Hansi Linderoth, Daniel Sjölin och Malte Persson.
Nya 00TAL ger sammantaget en ganska komplex och nyanserad bild av den litterära samtidskartan. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det också, med lika väl underbyggda resonemang, skulle gå att visa en helt annan nutidsbild. Persson och Jönsson drar sina slutsatser utifrån rätt få böcker, utgivna på några få stora förlag.
Skulle bilden bli en annan om man läste annat? Kanske, kanske inte.
Tanken är i alla fall värd att pröva.