New York Den oberoende filmproducenten Steve Garfield säger att det finns två anledningar till att han tänker ställa upp i webbsajten movon.org:s reklamtävling ”Bush in 30 seconds”.
– För det första känner jag att jag har fått höra lögner om varför vi gick ut i krig. Och för det andra så gör jag bara företagsfilmer och musikvideor just nu, men jag vill hålla på med tv-produktion. Det här är bra övning.
Moveon.org uppmanar alla sina besökare att skicka in sina egna reklamfilmer på 30 sekunder för att ”säga sanningen” om Bush och den amerikanska administrationens politik.
Poängen, enligt projektledaren Eli Pariser, är inte bara att avslöja administrationens ”lögner och misslyckanden”, utan även att låta vanliga amerikaner få uttrycka sig i kommersiell tv.
Det målet delas av medieorganisationen Adbusters, som under flera månader har försökt få sina reklamfilmer sända på tv-kanaler runt om i världen, utan framgång.
MoveOn kommer att låta sajtens besökare betygsätta bidragen, och bland de populäraste filmerna kommer en jury att välja ut den som de anser är bäst. I juryn finns bland andra filmaren Michael Moore, REM:s sångare Mchael Stipe, och regissören Gus Van Sant.
45-årige Garfield, som kommer från Boston, säger att han tänker berätta sanningen om ”ett par av Bushs lögner”:
– Hans påstående om att det fanns en koppling mellan Saddam Hussein och den elfte september, och det han sa om massförstörelsevapen i Irak.
Tävlingen finansierades helt och hållet av moveon.org:s nätverk på gräsrotsnivå, tills förra veckan, då mångmiljardären Georg Soros lovade upp till fem miljoner dollar till kampanjen – ett led i hans ansträngningar att se till att Bush förlorar presidentvalet 2004.
Soros sa vid en presskonferens nyligen att kampanjen för att bli av med Bush är det viktigaste i hans liv för tillfället.
Han bekräftade också att han dittills hade donerat 15 miljoner dollar till rörelser som arbetar mot Bush och mot republikanerna.
Soros har tillsammans med sin affärspartner Peter Lewis lovat att ge 50 cent för varje dollar som andra givare donerar till MoveOn.
– 24 timmar efter att Soros hade avslöjat det fick vi mer än 15 000 bidrag på sammanlagt över en miljon dollar, berättar Eli Pariser.
Men det är fortfarande gräsrotsstödet som är grunden för MoveOn, vilket också är det som tilltalar många. En av dem är medieanalytikern Danny Schechter, grundare och chefredaktör för mediabevakningsgruppen Media Channel.
Men även om Schechter tycker att ”Bush in 30 seconds” är en kul idé, säger han samtidigt att tävlingen inte kommer att förändra något.
– Om man spelar enligt fiendens regler kommer man att förlora, för man har inte tillräckliga resurser. De som styr politiken leds av en regelbok som bygger på 30-sekunders tv-spottar, säger Schechter.
Och även om det gick att vinna på fiendens planhalva, så skulle det vara en ihålig seger, menar Schechter.
– Det finns en fara i att lita till 30-sekunders tv-annonser. Det innebär att folk ser politiken som slogans, och det är en av anledningarna till att den politiska kulturen är så förstörd.