Konsums marknadstänkande börjar gå för långt. Det medlemsägda, av konsumenterna startade ”koopra” har under en lång tid glidit allt längre från medlemmarna. Vems intressen anser man sig tjäna?
Droppen för mig var inte då det uppdagades att Coops vd håvar in miljontals kronor i årslön. Nej, den hade kommit långt tidigare då jag insåg vidden av kooperationens nedläggningar av butiker, särskilt i glesbygden.
När jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder, tog pappa med mig till dåvarande Obs! Interiör. Innan vi klev in i butiken gick vi till informationsdisken och löste ett medlem-skap till mig. För hundra spänn blev jag livstidsmedlem.
Sedan dess väljer jag nästan uteslutande Konsum när jag handlar. Det är inte för poängsystemet, som ger obetydlig utdelning och mest är till för företaget att registrera vilka varumärken jag använder. Det är sannerligen inte för de låga priserna, eftersom Konsum redan för tio år sedan utmärkte sig som en av de dyrare livsmedelskedjorna. Min trohet mot Konsum har alltid byggt på känslan av att vara delägare och medlem i något som vi styr gemensamt, som finns till endast för konsumenternas egen skull. Den känslan är nu djupt urholkad.
Konsum startades som ett konsumentkooperativ, med tanken att egna butiker, leverantörer och tillverkare skulle ge låga priser och motverka karteller.
Men kooperationens ledare har börjat tänka i marknadstermer. Olönsamma butiker läggs ned. Otaliga glesbygdsbor har sett sina gamla butiker i bästa fall köpas upp av privata intressen, i värsta fall läggas ner utan att ersättas. Om en kooperation inte kan bygga på principen att de lönsamma enheterna ska subventionera de olönsamma – vem ska då ta tillvara de olönsammas intressen?
För ett par år sedan var kooperationen mycket rätt ute. I spåren av bankskandalerna planerades för en ny, medlemsägd bank. De planerna har gått om intet. Coop har nu ingen annan uppgift än att håva in pengar. Till vem? Jag kan gärna avstå från mina 50-kronors rabattkuponger om pengarna i stället kan gå till dem som idag måste ta bussen flera mil till närmsta affär. Men det skulle förstås aldrig Coop genomföra. Det verkar vara dags att skapa en ny kooperation, som tjänar sina medlemmar!