LO har tillsammans med Seko, Byggnads och Transport granskat Citytunneln i Malmö, Norra länken i Stockholm och Citybanan i Stockholm. Samtliga har svenska staten som beställare. Många arbeten utförs av utländska arbetare vars löner ligger mellan 55 och 80 procent av svenska löntagares. Arbetsmiljön är dålig och arbetsplatsolyckor förekommer ofta.
Representant att förhandla med
Socialdemokraternas ekonomiske talesperson Sven-Erik Österberg säger till Flamman att problemen inte är helt nya, men att de har accelererat kraftigt sedan 2006. Han hänvisar till socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiska tiopunktsprogram. Dess viktigaste inslag är att Lavallagen ska rivas upp, att ILO 94, som garanterar löner och villkor vid offentlig upphandling, ratificeras och implementeras, och framför allt ett ökat ansvar för huvudentreprenörer.
– Det är också viktigt att vi får en så kallad filiallag, säger Sven-Erik Österberg, det måste finnas en representant här i Sverige för utländska företag som facket kan förhandla med.
En sådan lag är verklighet i många andra EU-länder, Österberg nämner Tyskland, och den svenska regeringens egen utredare har också konstaterat att den inte på något sätt strider mot EU-rätten.
– Vi måste få bättre ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Sven-Erik Österberg.
Mindre anslag till Arbetsmiljöverket
Ulf Holm, Miljöpartiets representant i riksdagens arbetsmarknadsutskott, poängterar den överenskommelse som har uppnåtts i en av de rödgröna arbetsgrupperna.
– Vi är helt eniga om att huvudentreprenörer måste ta större ansvar.
Ulf Holm är noga med att säga att ingen vill klämma åt bemanningsföretag, och att det är viktigt att vi välkomnar utländsk arbetskraft. Men naturligtvis måste det ske på acceptabla villkor.
När det gäller många bemanningsföretag tror Ulf Holm att det är betydelsefullt med information, eftersom många av dem inte vet vad som gäller i Sverige. Han understryker också att det existerande regelverket är solklart, inte minst på arbetsmiljöns område.
– Tyvärr har den borgerliga regeringen minskat Arbetsmiljöverkets resurser, säger Ulf Holm, vilket har gjort det svårare både att informera och att genomföra nödvändiga kontroller.
Entreprenörernas ansvar
– Staten måste kunna garantera att upphandlingar går rätt till, säger Josefin Brink, Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson och som också sitter i riksdagens arbetsmarknadsutskott, till Flamman
Därför måste lagen om offentlig upphandling skärpas, så att de svenska kollektivavtalen efterlevs, och där en rad etiska krav kan ställas.
Josefin Brink tycker också att entreprenörernas huvudansvar måste öka, men hon lyfter fram en annan aspekt av frågan. Det som kallas entreprenörsavdrag bör införas, och det finns mycket riktigt som en punkt i Socialdemokraternas åtgärdsprogram. Det innebär i korthet att huvudentreprenören är skyldig att betala sociala avgifter och skatter för hela entreprenaden.
Brink tycker också att filiallagen är viktig, och påminner om att det har tidigare funnits ett krav på representanter för utländska företag på plats i Sverige, men att det har slopats av den borgerliga regeringen.
– Alliansen gömmer sig ofta bakom EU för att försämra arbetsrätten, men det stämmer aldrig vid närmare granskning, säger Josefin Brink.