100 miljoner kronor.
Så mycket betalar Försvarsmakten för att marknadsföra sin verksamhet.
– Byter man system så får man ett stort personalbehov, förklarar Eva Regnér, kommunikationsstrateg vid Försvarsmakten, till Flamman.
Försvarsmakten högprioriterar PR-kampanjer. Under Almedalsveckan i Visby kunde HMS Carlskrona, med 38 personer i besättningen, besökas vid Säkerhetspolitiskt sommartorg.
Totalt lockades tusentals besökare. Kampanjen är en del av en satsning på 100 miljoner kronor som läggs på marknadsföring i år. Det är fem gånger så mycket som 2009. Pengarna syftar till att skapa mer utrymme för reklamtid och varumärkesbyggande.
Mer konkret handlar det dock om en omfattande rekryteringskampanj, vilket är resultatet av det slopade värnpliktssystemet.
Fler måste rekryteras
– Vi bygger upp ett försvar med insatsberedda, med kort framförhållning. Schablonsiffrorna visar att vi behöver rekrytera 4-6 000 om året. Byter man system så får man ett stort personalbehov, förklarar Eva Regnér, kommunikationsstrateg vid Försvarsmakten, till Flamman.
I dagsläget är uppemot 17 000 personer sysselsatta inom försvaret, där huvuddelen jobbar i olika förband. Sveriges närvaro i Afghanistan har skapat ytterligare behov av rekrytering.
Ung Vänster förespråkar en återgång till ett system med värnplikt och håller med om förklaringen till den kraftigt höjda marknadsföringsbudgeten.
– Det är en logisk följd av att man har gått från värnplikt till att ha ett yrkesförsvar. Det blir viktigare för Försvarsmakten som arbetsgivare att marknadsföra sig, säger Stefan Lindborg, förbundsordförande i Ung Vänster, till Flamman.
Lindborg menar att 100 miljoner hade kunnat användas för att satsa på lärare och sjuksköterskor, eller till och med bättre inom försvaret.
– Många ställer sig frågande till det här. Det är inte den generella bilden, att anslaget bör gå till marknadsföring, säger Lindborg.
Polisen ett föredöme
Eva Regnér utesluter inte att marknadsföringen kan uppfattas som ett sätt att driva ungdomar ut i krig med en alltför romantiserad bild av arbetet.
– Det finns alltid en sådan risk, men vi är noggranna med att berätta om vad det finns för risker och vad försvaret har för uppdrag, främst i Afghanistan. Det vi märker är att bilden av en försvarsmakt inte grundar sig på fakta, det finns ett kunskapsunderskott.
Försvarsmaktens fortsatta PR-satsningar är ännu inte bestämda. Men om kampanjerna blir effektiva och många tar värvning kan utgiftsposten minska.
– Vår förhoppning är att det [utgifterna] långsiktigt ska minska. Vi vill bli lika attraktiva som polisen där det är fler som söker än de som kommer in, säger Regnér.