– Det är helt felaktigt att låta en sådan anläggning gå i stöpet, säger Anders Carlsson, ordförande för Kommunistiska partiet.
Istället vill han att bilfabriken i Trollhättan ska förstatligas.
– En kapitalstark stat kan antingen gå in och styra om mot att utveckla miljöbilar, men också vindkraft och liknande produktion.
Ett liknande resonemang för Lars Henriksson, själv arbetande inom bilindustrin, författare till boken Slutkört och organiserad inom Socialistiska partiet. Han har länge drivit linjen att staten bör gå in som ägare till Saab och ställa om produktionen mot en hållbarare produktion som till exempel vindkraft.
Är det realistiskt?
– Det finns inget som är lätt här i världen. Men mitt favoritexempel är när USA:s regering gick in under andra världskriget, pekade med hela handen och ställde om bilindustrin till krigsproduktion på ett par månader.
”Tåget har gått för Saab”
Rossana Dinamarca, vice ordförande i Vänsterpartiet tror däremot inte att staten kan rädda Saab i dagsläget.
– Det tåget har nog gått.
Hon hade velat att regeringen varit mer aktiv och möjligen gått in som delägare i ett långt tidigare skede. Nu vill hon istället se satsningar på en sammanhållen industripolitik. Det bästa man kan göra i dagsläget är att ge stöd till dem som jobbar på Saab, och som nu har väntat på sin lön i tre veckor, i form av utbildningssatsningar och jobbskapande.
– Det går inte att göra akututryckningar, utan ska vi ha kvar en industri i Sverige måste vi ha en långsiktig och hållbar industri, säger hon.
Anders Carlsson är kritisk mot att facken inte har agerat hårdare kring ett förstatligande. Han menar att det hade kunnat skapa ett tryck i frågan.
– För 30-40 år sedan hade det varit självklart att ställa krav på staten i ett sådant här läge.
Han får medhåll av Lars Henriksson.
– Det är tragedin i Saab, det enda IF Metall kan göra är att hoppas att det kommer en riddare i vit rustning, oavsett om det i själva verket är en skurk.
Kommer bilindustrin att dö?
– Om vi ska klara av att ställa om till ett hållbart samhälle är det en del av många omställningar vi måste göra. Jag tror inte på en miljöbilstillverkning, jag tror snarare att det är att det är blå dunster, säger Lars Henriksson.
– Oavsett vad man kan tycka om bilindustrin kommer människor att ta sig fram med fordon i framtiden. Det har funnits långtgående tankar på att utveckla bättre alternativ än etanol i Saab i Trollhättan, men det har inte funnits intresse eller pengar att vidareutveckla det. Vi kan bli ledande på det här i Sverige om vi inte låter det gå om intet, säger Rossana Dinamarca.