Ledare 01 februari, 2012

Vinster kan skada din hälsa allvarligt

Vinster gör vården sämre och mer osäker för patienterna.

Vinstdrivande vård är sämre vård. Den kan rent av leda till fler dödsfall, enligt den forskning som finns tillgänglig. Inge Axelsson, professor vid Mittuniversitetet och överläkare, har nyligen gjort en genomgång i Läkartidningen om de undersökningar som finns kring vinstdrivande vård kontra icke-vinstdrivande vård i olika länder.
Forskning från USA och Kanada visar till exempel att äldre på boenden utan vinstkrav har färre liggsår. Riktigt obehagligt blir det när man tittar på en analys av dialyskliniker. De vinstdrivande klinikerna uppvisar en ”signifikant högre dödlighet” än de som inte har vinstkrav på sig. I USA motsvarar det ungefär 2500 ”extra” dödsfall per år jämfört med om dödligheten hade varit lika låg som på de icke vinstdrivande.
Axelsson själv säger till Flamman att han försökte göra sammanställningen utan skygglappar åt vare sig ena eller andra hållet.
– Jag blev själv förvånad över att det var ett så pass enhetligt resultat.

Det är värt att hålla i minnet
att det finns flera olikheter mellan vården i USA och Kanada och i Sverige. Samtidigt rör det sig inte om väsensskilda verksamheter. Dessutom; vill man få ett hum om skillanderna mellan vinstdriven vård och icke vinstdriven är det den forskning som finns att tillgå. Det finns väldigt lite forskning, eller konsekvensanalys kring vad vinster i vården har inneburit i Sverige. Vilket är anmärkningsvärt i sig. Artikeln i Läkartidningen pekar framför allt på att vinster och bonusar försämrar och fördyrar vården. Tittar man på vinstdriven vård i Sverige kan man få några fler fingervisningar. 2009 gjorde vårdföretagen i Sverige en rörelsevinst på sammanlagt 1,6 miljarder kronor. Någonstans har de pengarna plockats ifrån. Enligt samma logik är det inte heller särskilt lönsamt att bedriva förebyggande vård, något som anses viktigt för hälsotalen.

Även Arbetsmiljöverket
har reagerat på förhållandena på privata vårdinrättningar. I höstas skickade verket ut ett pressmeddelande: Av 32 privata vårdcentraler i Västmanland, Örebro och Värmland har de allra flesta brister i arbetsmiljön. Det saknas ofta skyddsombud, finns inget eller bristfälligt förebyggande arbete mot hot och våld – vilket är ett vanligt arbetsmiljöproblem inom vården. Hög arbetsbelastning hör också till vanligheterna. Stressad vårdpersonal som mår dåligt är illa nog i sig. Det krävs inte heller så mycket fantasi för att tänka sig att de lättare begår misstag i sitt arbete.
Unikt för Sverige är meddelarfriheten, som gör att arbetsgivare inom den offentlig verksamhet inte får efterforska källor till media. Så kallade visselblåsare, som pekar på missförhållanden inom vården får det svårare när vården blir privat.

Så, vad ska vi göra?
Inge Axelsson drar i alla fall tre slutsatser:
• Undvik vård på sjukhus eller sjukhem med vinstkrav,
• Landstingen bör inte sluta vårdavtal med sådana institutioner.
• Vinster är patientfientliga.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Kommentar 25 september, 2024

Allan Stutzinsky, ordförande judiska församlingen i Göteborg, under en manifestation för öppenhet, demokrati och mot nazism 2017. Foto: Adam Ihse/TT.

Se den här bilden framför dig: Till vänster, en man med muslimsk huvudbonad som står på en stapel av dödsskallar. Ur klädnaden sticker en sabel ut och ovanför honom står det ”1 400 years”. Mitt emot honom står en ortodox jude med vidbrättad hatt, på en pelare av filosofiböcker. Handen är utsträckt som i hälsning. 

Bilden lades upp på Facebook den 9 juli av Allan Stutzinsky, ordförande för Judiska församlingen i Göteborg tillika kommunpolitiker för Liberalerna. Förutom att bilden är ett klockrent fall av rasism och islamofobi, i en tid där den utpekade gruppen är exceptionellt utsatt, är det bortom allt tvivel att en sådan publicering visar på omdömeslöshet. Inte minst hos en person som inte bara företräder ett politiskt parti, och åtminstone tidigare uttalat antirasistiskt, utan även tusentals församlingsmedlemmar. 

Inlägget möttes av ett ramaskri från församlingsmedlemmarna, som protesterade vilt mot det rasistiska innehållet. Stutzinsky själv blev omedelbart skild från alla sina uppdrag och bad ångerfylld om ursäkt. 

Nej, jag skojar bara. Först tre månader senare gör Judiska centralrådet ett uttalande där de berättar att de  ”påbörjat en intern dialog inom styrelsen för att utvärdera situationen och vidta nödvändiga åtgärder.” Målet är, skriver de, att ”säkerställa att detta inte upprepas”.

Det är en optimistisk förhoppning. Stutzinsky själv är nämligen mindre ångerfull. ”Det har lett till missförstånd, men jag ser ingen anledning att be om ursäkt”, säger Stutzinsky till Dagens Nyheter. Inte ens till sin egen församling? Precis som den vänsterpartistiska kommunpolitikern Daniel Bernmar påpekar vore det minsta man kunde begära att han bad Sveriges muslimer om ursäkt. Men att även be svenska judar om ursäkt vore också på sin plats. För vad tror Stutnitzky? Gör utspel som dessa livet säkrare för judar och muslimer eller otryggare? Gissa. 

Att som Jomshof och Stutnitzky teckna en generisk ”muslim” och benämna den som jihadist är nämligen lika illa som de antisemitiska karikatyrerna. Och det är skamligt att det skulle krävas att Dagens Nyheter uppmärksammar händelsen för att något över huvud taget ska hända. 

Samma snabba reaktion som vi borde kräva av Vänsterpartiet när antisemitiska karikatyrer dyker upp, borde vi kunna förvänta oss av religiösa ledare när de ställs inför antimuslimska budskap. Men en sådan senfärdig och halvhjärtad reaktion på det inträffade är ett tecken på att något inte står rätt till med Judiska församlingen i Göteborg. Med L vet vi ju redan vilken sida de väljer under press.

Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Kultur 25 september, 2024

Hammarskjölds andliga tvättstuga återuppstår i Hökarängen

Kortsidan i Dag Hammar-skjölds meditationsrum är ett typexempel på svensk ”lagom-modernism”. Foto: Johan Österholm/Konsthall C.

Mariam Elnozahy, ny chef för Konsthall C, bygger en kopia av Dag Hammarskjölds meditationsrum i FN-skrapan. Jakten på svensk andlighet börjar och slutar i tvättstugan.

Vad har en offentlig tvättstuga i Stockholmsförorten Hökarängen och FN-skrapan i New York med varandra att göra? Just nu överraskande mycket. På Konsthall C, inhyst i en av Sveriges första offentliga tvättstugor, har Mariam Elnozahy, konsthallens konstnärliga ledare, låtit uppföra en kopia av Meditationsrummet i Förenta nationernas byggnad.

Beställaren och den engagerade inredaren bakom rummet i FN-skrapan var svensken Dag Hammarskjöld (1905–1961) (bilden), diplomat och världssamfundets andre generalsekreterare själv. Den tillfälliga förvandlingen på konsthallen är Elnozahys första presentation i sin roll och den första i hennes serie Sacred spaces, heliga rum, som hon, genom en rad utställningar och konstnärer, kommer att arbeta med under det kommande året.

För stunden är konsthallen en byggarbetsplats, det långsmala rummet i rummet saknar tak och möblerna är ännu inte på plats. Men kortsidans vägg är målad i ett abstrakt, organiskt mönster i grått och blått. Formspråket är omisskännligen förknippat med den svenska efterkrigstidens modernistiska universalism, modell ”lagom”. En stil som känns igen i utsmyckningar i trappuppgångar, på fasader och annan samhällsbärande arkitektur – kanske även i en gemensam tvättstuga.

Varför just FN:s meditationsrum som startpunkt för din serie Sacred spaces?

– För mig är det ett sätt att kliva rakt in i nuet där inställningen till FN:s auktoritet inte längre är självklar. Under det att folkmordet i Palestina pågår, vilken roll har en sådan här institution i dag?

Ett mini-FN inhyst i en tvättstuga från folkhemsåren omvandlad till konsthall. Båda som månlandare ur ett gemensamt efterkrigsförflutet som landat i en ny tid, med en annan ideologisk grammatik. Är båda andar ur förgångna, som de svartvita ansikten som tittar tillbaka på oss när vi bläddrar i gamla familjealbum?

Men vi tar det från början. När jag kommer till Konsthall C några dagar före vernissagen har Mariam varit konstnärlig ledare i nästan ett år, men på distans från Kairo, för att planera verksamheten. I Sverige har hon bott i fyra månader. Jag undrar vad som fick henne att ta klivet från Kairo till Hökarängen. Svaret: Resurser och ett robust offentligt system för konstnärlig verksamhet.

– Jag vill inte arbeta i brist.

Med sig hade hon sin idé om en serie utställningar som dyker ner i det andliga och religiösa svenska arvet, en osynlig aspekt av det moderna Sverige. Religion har blivit något som ”de andra” håller på med.

– När jag funderade över temat med heliga platser så tänkte jag mycket på kristendomen och dess roll i byggandet av välfärdsstaten. Som egyptisk muslim var det intressant för mig att se på den religiösa pluralistiska kris vi är mitt uppe i – inte bara i Sverige utan i Europa.

Mariam Elnozahy (bilden) växte upp i en sekulär egyptisk familj i det konservativt kristna Texas. Den arabiska våren sammanföll med hennes utbildning och vuxenblivande och efter studier i New York blev resorna fram och tillbaka till Kairo allt mer frekventa. Till sist tog hon steget och flyttade dit.

– Det var där min yrkesbana inom konsten började.

Varför valde du konsten som uttrycksform för ditt politiska intresse?

– Jag tror att vi är politiska som människor, för mig är det en tautologi. Jag började jobba på Townhouse Gallery i Kairo, en konsthall grundad 1998 som under 20 år fungerade som en knutpunkt för konstnärligt skapande för hela Mellanöstern.

Att bo och arbeta i Kairo gav Mariam Elnozahy ett inifrånperspektiv på i landets och regionens historia, en alternativ bild som inte var möjlig att begripa utifrån.

Där verkade på 00- och 10-talet några av samtidskonstens mest intressanta konstnärer med frågor som tacklade sociopolitiska frågor. Walid Raad med sina absurda grepp kring det utdragna inbördeskriget i Libanon eller Wael Shawkys trollbindande glasmarionetter som iscensätter arabisk-europeisk historia ur de förras perspektiv.

– Det var min verkliga utbildning. Jag blev kär i konstnärerna och deras processer. Hur de får saker att hända och materialisera sina idéer. Som typ: ”Jag vill göra en 20 meter lång docka”. Och så gör de det.

Vi blir avbrutna av buller från en borrmaskin, och passar på att titta in i meditationsrummet. Tidsmässigt sammanfaller byggandet av den offentliga tvättstugan i Hökarängen med den senare inhysta konsthallen med anläggandet av rummet i FN-huset så när som på några få år: 1949 och 1953.

Hammarskjöld skapade det här meditations-rummet i FN som ett rum för alla religioner där gäster, ministrar och statsmän kunde tillbe sin gud.

Hammarskjöld brann för samtidskonst och valde själv ut konstnärerna, berättar Mariam. Fresken gjordes ursprungligen av Bo Beskow. Man föreställer sig hur samtalet mellan dem gått. Beskow, för övrigt son till den berömda Elsa Beskow, var mest känd för sina porträtt och verk för kyrkor. Den här målningen behövde dock vara abstrakt och inte föra betraktaren i riktning mot någon särskild religion. Så måste Hammarskjölds instruktioner ha sett ut.

– Han skapade det här meditationsrummet i FN som ett rum för alla religioner där gäster, ministrar och statsmän kunde tillbe sin gud. Samtidigt är den svenska moderna designen förstås inte heller helt befriad från ideologi eller kristendom.

Utöver ett par bänkar, exakta Carl Malmsten-kopior tillverkade av elever från en hantverksskola på Öland som arbetar i hans anda, står även i rummet en replika av det 6,5 ton tunga järnblocket, donerat till rummet av det svenska kungahuset. Säkerligen en vink om skatterna i de norra urbergen. Men i det kapelliknande rummet går associationerna till Mecka med dess Kaba.

Läs mer

– Hammarskjöld hade ett andligt etos bakom sin syn på internationalism. Han betraktade sig själv och sågs av andra som en symbol för den nya freden efter andra världskriget. Sverige var ju neutralt. I sin biografi uppehåller han sig mycket kring det andliga och bekänner sin påverkan från den medeltida mystikern Mäster Eckhart.

Meditationsrummet på Konsthall C är utgångspunkten för en serie samtal, poesiläsningar och meditationer. Den 8 oktober kommer även före detta utrikesminister Pierre Schori för ett samtal om ett Sverige efter Nato. Är neutraliteten lika mycket en relik som putsen på Hökarängens funkistrivsel, eller vad hände med Sveriges gamla internationalism? Kvällen kommer att inledas med journalfilmen Generalsekreterare Dag Hammarskjölds julfirande i Gaza från 1957.

Hur har responsen varit hittills kring ämnet religion?

– Många är sugna på att prata om sina andliga livserfarenheter. Om en pappa som var med i frikyrkan och hur det var konstigt, eller om vad det har betytt att inte känna sig kristen men ändå längta efter något andligt. Andra är inne på magi och ockultism. Andlighet och religion är ett bra sätt att närma sig ett nytt land.

Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Nyheter 25 september, 2024

Inga liv räknas

En docka utanför Hagley Park i Christchurch efter terrordådet mot stadens moské i mars 2019. Foto: Adobe Stock.

Gruppen No lives matter utlovar en ”ny era av ondska” efter två brutala knivdåd i Hässelby. I media beskrivs de som nihilistiska våldsverkare. Men bakom våldet finns en ideologi med drag av både satanism och nazism.

Det är tidigt på morgonen den 18 juli och en ny extremistgrupp är på väg att göra sin debut i Stockholmsförorten Hässelby. En ung man direktsänder i en chatt när han smyger fram mot en 50-årig kvinna som är på väg till jobbet. Pojken hugger henne bakifrån med en kniv. När kvinnan börjar skrika rusar han därifrån.

Det har knappt gått en timme innan nätforumet Flashback börjar spekulera kring dådet. Den 24 juli skriver den nyregistrerade användaren Betroddmedlem72 sitt första inlägg, där han förklarar attackens syfte. De följande dagarna ger han initierade beskrivningar av allt från hur attacken planerades till vilken kniv som användes.

Att slå nedåt blir att slå mot alla. Tryggheten faller sönder.

”Det här är information som själva polisen inte har gett ut”, skriver användaren. ”Jag vet att han är medlem i onlineterrorgrupperna 764 och NLM (No lives matter).” Han berättar också att en video från attacken lagts upp i deras grupp på plattformen Telegram.

Den 11 augusti startar samma användare en ny tråd på Flashback. Denna gång har en äldre man i 80-årsåldern med rullator knivhuggits i Hässelby, på väg hem från sin demenssjuka hustrus äldreboende. Mannen träffas av tre hugg i ryggen som punkterar hans lunga. Medlemmen berättar att en film från attacken just laddats upp på samma Telegramsida.

Nu reagerar Flashback, tråden exploderar när användarna börjar försöka kartlägga och avslöja vem trådskaparen är. De tipsar polisen om vad de kommer fram till. ”Haffad än?”, frågar Sir89. ”Nope”, svarar Betroddmedlem72 strax efter midnatt den 13 september. Sedan tystnar kontot.

På förmiddagen 13 september berättar Stockholmspolisen i ett pressmeddelande att de omhändertagit en person vid en husrannsakan för att säkra bevisning. Den omhändertagne är bara 14 år.

(mer …)
Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Ledare 24 september, 2024

Svantesson fyller de rikas fickor

Regeringens nya budget fyller plånboken på de mest förmögna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Medan sjuksköterskor och lärare får sparken satsar finansministern på sig själv.

Bara dagar efter att regeringen lagt fram sin höstbudget meddelar Region Östergötland att förhandlingarna om uppsägningar är färdiga. Miljardunderskott leder till att 235 personer nu sägs upp. 235 par ögon, öron, händer och fötter i svensk välfärd. Antagligen samma 235 som vi applåderade när de räddade våra liv under pandemin. Nu sänker Elisabeth Svantesson sin egen skatt, i stället för att rädda deras jobb.

Snart kommer högerdebattörer att berätta om hur det politiska ansvaret för välfärden fördelas mellan parlamenten. ”Regeringen ansvarar inte för sjukvården”, kommer de att skriva. Sjukvården styrs av regioner, äldreomsorgen och skolan av kommuner. De har inte fel. Men det är också en förenkling.

De välfärdsarbetare som får en hundralapp extra varje månad av Svantesson måste på-minnas om att ministrarna själva får 30 gånger så mycket.

Politikerna i kommuner och regioner har inte samma ekonomisk-politiska styrmedel som finansministern. De kan antingen skära i verksamheten eller höja patientavgifter, kollektivtrafikavgifter och skatt – men deras skatter kan bara höjas platt, och avgifterna slår hårt mot arbetarklassen. Svantesson kan däremot beskatta övervinster, höginkomsttagare, banker, arvtagare, flygresenärer och fastighetsägare. Sig själv och sina högavlönade kollegor. Men det vill hon inte. I stället mobiliseras en armé av politiker, timbroiter och ungdomsförbundare för att skriva spaltmeter om kommuners och regioners slöseri med skattemedel. Om vems ansvaret för krisen i sjukvården egentligen är. Och sedan sänka skatten med 26,7 miljarder.

Läget i välfärden är akut. Tusentals familjer kämpar för att få pengarna att räcka. Nu räcker det inte med delningsbilder om SD-regeringens taffliga prioriteringar eller klimatministerns lögner. Nu krävs reformförslag som vänder utvecklingen.

Läs mer

Vi har alla ansvar för att bära berättelsen om vilket samhälle vi vill ha. Mer-pengar-i-plånboken-politikens gudfäder Reinfeldt och Borg slog sönder sjukförsäkringssystemet med hjälp av sjuksköterskornas extra hundralapp redan 2006. Vi kan inte låta det hända igen. De välfärdsarbetare som får en hundralapp extra varje månad av Svantesson och Kristersson måste påminnas om att ministrarna själva får 30 gånger så mycket. Och att hundralappen finansieras av färre kollegor, försämrat högkostnadsskydd och högre patientavgifter. Den berättelsen behöver bäras av varje människa som kallar sig progressiv.

Samtidigt måste vänstersidan presentera ett alternativ. Sverige behöver en kraftfull opposition som svarar på Svantessons rikemansvurmande, arbetarklassfientliga och orättvisa budget med en annan politik. Övervinster, förmögenhet, arv och fastigheter måste beskattas. Avdrag för städhjälp och köksrenoveringar på Mallis måste fasas ut. Magdalena Andersson gick in i den förra valrörelsen med löften om att inte höja skatter. Hon måste gå in i nästa med löften om att göra det motsatta.

Linn Svansbo
S-debattör.
Ledare 23 september, 2024

Högerdemagogerna har fel om Northvolt

Fabriken Northvolt i Skellefteå varslar 1 600 anställda. Foto: Magnus Lejhall/TT.

Northvolts kris är ett bakslag för den gröna industriella revolutionen. Men svaret får inte vara en återgång till nyliberal politik.

På måndagen kom beskedet att 1 600 anställda, nästan halva arbetsstyrkan, får lämna batteritillverkaren Northvolt. Majoriteten av tjänsterna finns i Skellefteå, där företagets expansion avbryts helt. Beskedet kommer efter att statsminister Ulf Kristersson tidigare under dagen meddelat att det inte är aktuellt med statliga nödlån eller att staten går in som ägare i Northvolt.

Samtidigt menar högerdemagogen Henrik Jönsson att Northvolts problem bekräftar att hela klimatomställningen är dödfödd. I denna halsbrytande slutsats får han stöd av Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch, som skriver på X att klimatmålen nu måste överges, eftersom ”det går inte att få acceptans för politiken som krävs.”

Exakt vad Northvolts misslyckande har med de svenska klimatmålen att göra är oklart. Den framväxande batteriindustrin spelar visserligen en viktig roll i världens klimatomställning, eftersom batterier är en nyckelkomponent i ett fossilfritt transportsystem. Men ur ett utsläppsperspektiv spelar det mindre roll var batterierna tillverkas – bortsett från att det naturligtvis är bättre om batterifabrikerna drivs av fossilfri el snarare än tysk eller kinesisk kolkraft.

För progressiva politiker är de nya industrisatsningarna ett sätt att vinna stöd för en mer radikal klimatpolitik, genom att också peka på de nya jobb och den ekonomiska utveckling som omställningen skapar. Men det finns andra drivkrafter som förmodligen spelar en större roll för EU:s och USA:s nyfunna intresse för aktiv industripolitik.

Efter flera decennier av nyliberal globalisering har den politiska eliten i de flesta industriländer i väst insett att de sociala och politiska konsekvenserna av låt gå-politiken nått en smärtgräns. Att för kapitalets skull flytta industrin till låglöneländer med svagare miljölagstiftning och arbetsrätt har bidragit till social oro och ett växande stöd för högerpopulister och nationalister. Krafter som på många sätt utmanar det politiska systemet och skapar oförutsägbarhet, även om de knappast utgör något hot mot kapitalet som helhet.

Än värre för de politiska eliterna i väst är det faktum att Kina håller på att springa om väst på viktiga områden. Från att länge ha setts som världens fabriksgolv är Kina på väg att skaffa sig ett teknologiskt övertag på många områden. Den nyliberala retoriken om att ömsesidigt beroende gynnar fred och demokrati har sedan länge kastats överbord, och västs beroende av Kina när det gäller viktiga mineraler, batterier och andra komponenter som industrin inte klarar sig utan betraktas i stället som ett säkerhetspolitiskt hot.

Det är helt avgörande att vi inte låter Northvolts problem utnyttjas som svepskäl för att minska ambitionerna i klimatpolitiken.

Med tanke på vad som står på spel är det extremt osannolikt att Henrik Jönsson och Timbro får som de vill. Varken EU eller USA kommer att överge försöken att bygga upp en egen batteriindustri, trots krisen för Northvolt och andra bakslag som oundvikligen kommer att kanta en storskalig industriell omvandling. Däremot finns det på kort sikt risk att beslut tas som leder i fel riktning. En konkurs för Northvolt innebär att privata investerare får ta smällen för misstag som företagets ledning har begått, vilket vore rimligt. Men som ekonomhistorikern Mattias Näsman påpekar i DN Debatt (20/9) kan politisk passivitet också leda till att det i slutändan blir kinesiskt kapital kliver in och tar över de anläggningar som redan har byggts upp.

För den som ser bortom nyliberalernas upptrissade retorik finns också verkliga lärdomar att dra. Inte minst måste hårdare krav ställas på industrisatsningar som får statligt stöd när det gäller till exempel arbetsmiljö, säkerhet och fackligt inflytande. För att säkra insyn och inflytande – men också en andel av de framtida vinsterna – bör staten gå in som ägare i strategiska projekt som får ta del av stödpengar.

Läs mer

Samtidigt är det helt avgörande att vi inte låter Northvolts problem utnyttjas som svepskäl för att minska ambitionerna i klimatpolitiken. Tvärtom måste den breddas från att bara handla om industrins omställning, till att också handla om hur vi bygger mer hållbara samhällen. Vi behöver inte bara elbilar och fossilfri el, utan också kollektivtrafik, hållbart jord- och skogsbruk och ökade möjligheter för människor att leva hållbart. Allt det där som Timbro och Henrik Jönsson avskyr.

Krönika/Kultur 23 september, 2024

Erik Galli wallraffar som tjock i ”Uppdrag Granskning: Jakten på Ozempic”. Foto: SVT.

En bild på mig själv i badbyxor för några veckor gjorde mig förvirrad. Vilken kroppstyp har jag egentligen? Förlåt mig för den fåfänga frågan, men efter att i hela livet ojat mig över min kropp i den eminenta bögvärlden är frågan ännu obesvarad.

Kanske har du som läsare stött på bögars kroppsliga terminologi hämtad från djurvärlden. Här finns bland annat twinks (ung, smal och hårlös), uttrar (muskulös och samtidigt smal och hårig), björnar (stor benstomme, hårig), björnungar (säger sig självt, en yngre och hårlös variant av björn). Dessa har historiskt fungerat som ett subkulturellt kodifierat språk med syftet att förhindra avlyssning och att riskfritt kunna ge omdömen.

I högstadiet var jag rund och go’. Klipp till ett par år senare: jag tappade mitt babyfett, klippte mitt långa svall och hade för första gången en riktig frisyr, ansiktet gav sig äntligen till känna och jag blev snygg. Eller fick en glow-up som det också kallas. Livet som hingst kulminerade när jag som 19-åring bodde i Paris. För att få de dagliga baguetteinköpen att gå runt sökte jag jobb i en klädbutik, och intervjun gick över förväntan. Innan jag reste mig upp för att gå frågade chefen om jag inte skulle vilja vara modell för deras höstkollektion. Hen kunde lika gärna ha frågat om jag skulle vilja ha en miljon. ”Det är bra att du är så smal”, lade han till innan jag gick. Mitt spartanska kaloriintag hade gjort mig till en renodlad, spinkig twink.

Ögongodis. Är du en björnunge eller redan döende ”twink”? Den amerikanska kroppsbyggaren Steve Reeves vinner Mr Universe i London 1950. Foto: AP.

Konsekvensen av att i dag ha ett och annat trivselkilo är det jag nu långsamt upplever som fenomenet twink death. När nu Erik Galli wallraffar som tjock i ”Uppdrag Granskning: Jakten på Ozempic” och injicerar diabetesmedicin från svarta marknaden förstår man att bögar gör precis allt för att klamra sig fast vid sin twink-status. Den som tidigare varit ung, smal och hårlös mister med oundvikligt åldrande sitt ungdomliga utseende och smärta kropp. Redan vid 30-strecket befinner den sig i ett ingenmansland. ”Det finns inget som ett gammalt och nytt passfoto för att officiellt tillkännage att man inte är en twink längre”, skrev den australienska komikern Rhys Nicholson i somras. Eftersom han inte var 25 utan 32 år såg han, tja, äldre ut. Han hade som homosexuell man alltså ”dött”. Eller som alla andra kallar det – åldrats.

Homosexuella män kunde läsa Tomorrow’s man och Muscular development utan homofoba anklagelser eftersom det inte var porr, utan träning och hälsa.

Skribenten Mark Harris skrev nyligen i The New York Times att 50-talets kroppsbyggartidningar födde ett nytt ideal, muskelbögen. Hur gick det till? Homosexuella män kunde läsa Tomorrow’s man och Muscular development utan homofoba anklagelser eftersom det inte var porr, utan träning och hälsa. Tidningarna inspirerade konstnären Tom of Finland att teckna sjömän och poliser med parodiskt muskulösa kroppar. I hans illustrationer ägde den homosexuella mannen lagen och var därmed inget offer för homofobi. Den starka kroppen sågs som frisk. I ett senare skede sammanflätades dessutom den tunna kroppen med effekten av aids, vilket förstärkte det muskulösa idealet än mer.

Läs mer

När jag nu sakta men säkert träder in i den oundvikliga twinkdöden måste jag likt en Pokémon anta en ny form. Det finns liksom – ännu – inget ord för någon som står och stampar mellan två djurtyper. För att upprätthålla ordningen i bögkosmos står jag nu inför valet att beställa en årsdos Ozempic från Apotea eller börja med ett dagligt kaffemått proteinpulver. För vad skulle hända annars bli en okategoriserad avart bland bögar? Det får inte hända!

Om twinkdöden är det värsta som kan hända i och med min trettionde födelsedag, låter jag hellre ett och annat semesterkilo tala sitt tydliga språk. Jag får dra till med ”pensionerad twink”. Det är i varje fall bättre än döden.

Andreas Siotis
Frilansskribent.
Kultur 22 september, 2024

Selma Lagerlöf var först med goth 

Tonsatt mord och samvetskval. Folkoperan satsar stort på Herr Arnes Peniningar. Foto: Mats Bäcker

Folkoperans nya verk Herr Arnes penningar är lika magnifik som konst och som ren motståndshandling.

”Av alla ljud, är operans det dyraste”, lär teatermannen Molière ha sagt. Det är lika sant i dag som då, på 1600-talet. Minst en stjärnsolist, några starka röster, en hel orkester, och dirigent. En opera utan kör är inte värd namnet och därtill förväntar sig publiken både dramaturgi och innovativ scenografi. Bakom den mäktiga ljudbilden hörs även rasslet från sedlar.  

Därför känns det obegripligt lyxigt att bevittna en urpremiär av en nyskriven opera samma dag som kulturministern presenterar den fattigaste budgeten på tjugo år. Folkoperan på Hornsgatan i Stockholm har beställt en nyskriven opera med libretto baserat på Selma Lagerlöfs spökhistoria Herr Arnes penningar från 1904 och musik av Peter Nordahl. 

Det gastkramande händelseförloppet berättas med ursprungstextens bibliska språkbehandling, med omtag och ett starkt och våldsamt bildspråk.

Historien går så här: Två systrar, Sigrid och Elsalill, lever i Marstrand hos sin förmögne farfar Arne, vars rikedom härrör från en kyrkostöld i det förflutna. Under ett brutalt rån av okända män mördas farfadern, alla tjänare i hushållet och den ena systern. Den andra har lyckats gömma sig och är således vittne och den enda överlevande. Utblottad och ensam ansluter hon till de andra fiskrensarkvinnorna, som viskar om hennes olycka. Två skotska ädlingar dyker upp, varav den ene faller pladask för Elsalill som besvarar hans känslor. Publiken får snart bekräftat att främlingen är systerns mördare. Men då är det redan försent. Elsalill är blint förälskad och drömmer om ett lyckligt liv som fru på andra sidan havet. Skeppet som ska ta dem till ett annat, bättre liv ligger olycksbådande fastfruset i viken och kan inte avsegla, trots att våren har anlänt. 

Selma Lagerlöf har förminskande kallats sagoberätterska. I själva verket baseras historien på en verklig historisk händelse och Lagerlöf använder psykologiskt och etiskt den tragiska episoden för att blottlägga människans svaghet att falla för magiskt tänkande för att rättfärdiga avskyvärda handlingar – som att osjälvisk kärlek (Elsalills) ska bota ett hjärta svart av en mördares kval (den skotske främlingen). Förmågan att förklä ett tidlöst mänskligt dilemma, självbedrägeri, tron på kärlekens helande kraft och skräcken för bottenlös ensamhet till en gothig skräckis utan nåd är ett lagerlöfskt adelsmärke. 

Läs mer

Om historien utspelar sig under Vasatidens Marstrand, så rör sig det musikaliska uttrycket kring den senromantiska klangvärlden från början av 1900-talet. Det känns som att Peter Forsdahl lyssnat mycket på Gustav Mahler och Arnold Schönberg när han komponerat. Inte dumt att inspireras av en musikalisk inriktning som borrade ner sig till tidsandans understa nervtrådar och dolda sår.  De dova dissonanserna inom ett begränsat, ångestfyllt malande omfång speglar den djupfrysta isoleringen. Endast de två systrarnas ljusa skrin bryter sig då och då igenom ishöljet. Det gastkramande händelseförloppet berättas med ursprungstextens bibliska språkbehandling, med omtag och ett starkt och våldsamt bildspråk. De kvalfyllda duetterna mellan huvudpersonerna, varav en är en vålnad, ramas in av fiskrensarkörens kallt silvriga harmonier. 

Det är svårt att hitta något att anmärka på i det nya verket. Även scenografin spelar skickligt på den bohuslänska blåheten, de blodiga gengångarscenerna är återhållna men effektfulla och låter realismen bryta av mot en estetik hämtad från filmens barndom och Mauritz Stillers filmatisering av Herr Arnes Penningar från 1919.  

Kanske är det så här som kulturen behöver bete sig, fortsätta att dödsföraktande och kompromisslöst sätta ribban skyhögt och anse överflöd som ett nödvändigt villkor för skapande.  

Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Kultur 21 september, 2024

Dagens tråk-Stockholm får mig att sakna gubbväldet

Artikelförfattaren som ung pressekreterare på Moderna Museet tillsammans med den legendariska museimannen Pontus Hultén, 2005. Foto: Privat.

De svartvita arkivbilderna i SVT:s dokumentär spritter av liv och ger en nostalgisk fläkt från när konsten var ett folknöje. Men nu är det dags att gå vidare.

Pontus Hultén utgjorde en betydande del av konstvärldens livsöden. Så även mitt. På bilden, där jag står lutad över den legendariske museimannen är jag 34 år, året är 2004 och fotot är taget under nyinvigningen av Moderna museet, där jag sedan några år arbetat som pressekreterare. Pontus är hedersgäst under festligheterna i samband med att museet åter kunde öppna efter flera års sanering av den nya byggnaden, som nästan direkt uppmätt hälsofarliga mögelnivåer och behövt stänga. En utställning av hans samling och en hel bok ägnas honom. Hans österrikiska fru bor på Grand hotell, men ”har inte tid” att köra runt honom, så det är jag som baxar honom in och ur taxin under deras vistelse.

Den här vintern är vi som arbetar på museet uppfyllda av eufori över att museet nu går in i en ny guldålder och att vi är en del av den. Symbolen för den kommande glansperioden är alltså den svårt alkoholiserade mannen i rullstolen som för ett ögonblick skinit upp mot kameran. Några dagar innan, på en påkostad middag, har han till allas förtjusning, berättat att han ska donera sin privata samling till museet. Den astronomiska summan av dess värde i pengar mumlas tyst mellan oss. I vår värld pratar vi inte om pengar över huvud taget.

Som historia är den oemotståndlig, men som förebild blir den bara en deppig påminnelse.

De bitterljuva minnena kommer tillbaka under SVT:s nya dokumentär Pontus Hultén: Succérna och Brilloskandalen (K-special, 13/9), men inledningvis motvilligt. Vad är syftet med att upprepa den här moderna manslegenden, denna hypermaskulina odyssé i spjuveraktig Mulle Meck-modernism till förbannelse? Snart släpper mina surmagade reflexer och det blir omöjligt att inte bedåras och fnissa över hur Pontus Hultén med sina obrydda hänsynslöshet förvandlade en stel och grå huvudstad i norr till ett nav för lekfull anarki och ett spirande löfte om att saker kunde vara radikalt annorlunda och att vi, publiken, kunde göra det möjligt.

SVT:s rörliga svartvita arkivsnuttar inifrån utställningarna Rörelse i konsten (1961) och Hon (1966) spritter av liv, besökarnas ansikten skiftar mellan glädje och harm. När en senare chef, Lars Nittve, berättar hur han som 13-åring darrande av upphetsning köar in genom Niki de Saint Phalles jättevagina, spricker hans ansikte upp och blir riktigt gammaldags bra tv. Kvinnornas, de två längre officiella relationerna Anna-Lena Wiboms och Marie-Louise Von Plessens, berättelser ger en bild av en typisk kulturman av sin tid. Mest berörande är Anna-Lena när hon minns de korta stunderna av innerligt faderskap och deras givande samtal om konsten. Hon hade gärna fått mer utrymme.

Konstupplevelse. Hon – en katedral av Niki de Saint Phalle, 1966. Foto: Arne Schweitz/Scanpix/TT.

Sagan går så mot sin undergång. När vänstern får vind i seglen räcker inte Pontus busanarkistiska tilltag till, och hans ”bromans” med amerikaner som Robert Rauschenberg och Andy Warhol väcker irritation. Med Svarta pantrarnas solidaritetskväll i samband med utställningen Poesin måste göras av alla 1969 går radikalerna och rödvinsborgerligheten till slut skilda vägar, med de senare som vinnare. Oskuldens tid är över. Det passar inte Hultén alls.

Klon i dokumentären är den nesliga historien om de falska Brilloboxarna. Jag hade själv det tveksamma nöjet att som pressis ta emot det allra första samtalet från Expressens Mikael Ölander som bad mig kolla upp dateringen av lådorna som snickrats och målats av museets tekniker inför utställningen för att se ut som tvättmedelspaket av den mest sålda sorten i USA. I dag kan jag bli förvånad och stolt över att ledningen lät mig göra mitt jobb, nämligen inte dölja något, även om det var hur pinsamt som helst.

Det visade sig att originalpaketen som transporterats till Sverige både var för få och trasiga och att de behövde kompletteras med nygjorda som höll för att staplas snyggt. Några av dem var således tillverkade under Warhols levnad och kunde med konceptuellt tänkande passera som ”äkta”. Men har man väl börjat så… Under de kommande åren skulle det tillkomma ett okänt antal hemmasnickrade Brilloboxar som såldes titt som tätt för runda summor. Om Pontus gjorde det för pengarna eller för sitt eget höga nöjes skull får vi aldrig veta.

För egen del ställer jag mig mer skeptisk inför ”donationen”, varav jag anser en målning, gjord efter en fest på Djurgården genom att Robert Rauschenberg lade ut en duk direkt på gatan med färgfyllda påsar som konstnärer och publik sedan dansade sönder, är ett av museets mest fantastiska verk. På vilket sätt var det Pontus privata ägodel? De och flertalet av verk gjordes och gavs till museets chef under dessa år. På svenska kallar vi det korruption.

Läs mer

Det var någon gång kring tiden när fotot med mig och Pontus Hultén togs som jag insåg den dåvarande chefen Lars Nittves geniala tilltag. Att hylla och återupprätta sin företrädare en sista gång i livet, för att med list och smicker återbörda det som egentligen hela tiden tillhört museet. Hjältens seger var samtidigt början på hans undergång. Men då var han redan död.

Så är det motiverat att gång på gång skapa den ultimata berättelsen om Pontus Hultén? Som historia är den oemotståndlig, men som förebild blir den bara en deppig påminnelse om hur grått och stelt Stockholm har blivit, inte minst museet självt.

Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Kommentar 20 september, 2024

Romina Pourmokhtari skröt om en större klimatbudget. Egentligen var den mindre. Foto: Jessica Gow/TT.

Dagen före budgeten skulle presenteras, alltså i onsdags, kallade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och finansminister Elisabeth Svantesson till presskonferens. De ville presentera nyheter på miljöområdet, och visa att de visst har en bra klimatpolitik.

– Till skillnad från vad rubrikerna annars brukar säga, tillade de surt till journalisterna framför sig.

Ja, det är verkligen tråkigt att reportrarna kan tänka och räkna själva. Och granska regeringens floskler.

I vilket fall. Där på presskonferensen visade Pourmokhtari och Svantesson stolt upp sina nya beräkningar. De talade vitt om hur deras nya politik visst kommer att minska utsläppen. ”Tji fick ni” och så vidare.

Men inte nog med det. Det var viktigt för klimatministern att understryka att Tidögänget visst är bättre än tidigare makthavare. Hon underströk att regeringen under onsdagen presenterar en historisk klimatbudget, som nu kommer vara större än vad den var hos Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

2022 låg budgeten på 21,9 miljarder. Pourmokhtaris ligger på 16,4.

Pourmokhtari och Svantesson har alltså styrt landet i två år, men beter sig fortfarande som att de är i opposition? Normalt.

Dessutom stämmer inte Pourmokhtaris påstående. När regeringen presenterade sin budget för 2025 och där stod det svart på vitt: klimatbudgeten minskar med tre miljarder.

Den har alltså blivit ännu mindre från föregående år. Och är fortsatt mindre än när de tog över från Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

2022 låg budgeten 21,9 miljarder. Pourmokhtaris ligger på 16,4.

Ministern stod alltså och ljög på presskonferensen? Inte konstigt att hon duckar klimatreportrars medieförfrågningar.

Och så var det de där minskade utsläppen som de gjorde sådant rabalder om. Det stämde inte heller. Av de 10 miljoner ton regeringen redovisar som utsläppsminskningar kan Naturskyddsföreningen nu visa att bara 0,7 ton är verkliga utsläppsminskningar. Resten är bara kreativ bokföring.

Läs mer

Tidögänget har i stället hittat ett kryphål i klimatramverket och kan därför få att se ut som de minskar utsläppen. Fast de i realiteten inte gör någonting. Och det, menar Naturskyddsföreningen, är att bryta mot både svensk och europeisk lagstiftning.

Hoppsan. Pinsamt är bara förnamnet.

Det hela får en att tänka på när medierna i USA fick börja ta in faktakontrollanter för att dubbelkolla allt Donald Trump slängde ur sig under valdebatterna.

Tyvärr är det nog dags för svenska medier att ta efter.

Fanny Jönsson
Journalist och ledarskribent bosatt i Paris.
Kultur 20 september, 2024

Svetsaren som lovsjunger kapitalet

På Medborgarplatsen september 2015: ”Mitt Europa bygger inga murar”. Foto: Maja Suslin/TT.

Förre statsministern vill gärna utmåla sig som gammelsosse. Men han agerade snarare dödgrävare åt en historisk vänstervåg, menar Rasmus Landström.

Stefan Löfvens självbiografi Svetsare och statsminister (Atlas, 2024) kan betraktas som inverterad arbetarlitteratur. Det kan låta som en kritisk anmärkning – men är det inte. Den klassiska arbetarlitteraturen handlar ofta om en skönandlig yngling som vuxit upp i statarmiljö. Han – det är ofta en han – drömmer mer om att skriva poesi än fackföreningsbok och vantrivs i den förråade och inskränkta fattigmiljön. Mot slutet av boken lyfter han sig själv i håret, växer ur klassen.

Löfven däremot trivs som fisken i vattnet i arbetarmiljöer. De flesta i barndomen var ”hyggliga” och körde med ”raka puckar” (hockeyterminologin är genomgående i boken). Att växa upp som fosterhemsbarn var inte det minsta jobbigt – han fick ju frisk luft på landsbygden. I kontrast till alla hypersensibla skildringar av en dylik uppväxt är det befriande med Löfvens bistra arbetarklassblyghet. Det tränger till och med upp ett opassande fnitter ur mig när han beskriver sin nazistiska morfar lakoniskt som ”en ond och otrevlig man”. Så var det med det.

Politikerbiografier är en knepig genre. Skrytet är en lika självklar del som drakar i fantasy. Ofta känns de skrivna för att 27 journalister ska skumma dem efter skvaller. (Spoiler: det finns ingenting i Löfvens självbiografi). Vilka som i övrigt ska läsa dem förstår jag inte – Löfven har väl knappast några brinnande fans? Svetsare och statsminister börjar dock oväntat medryckande (och här föreställer jag mig att Ulrika Knutson – som Löfven skrivit boken i samarbete med – kan ta åt sig en del av äran). Men lika bra som Löfvens lite bistra sätt att beskriva kafferasterna i slipdammet på Hägglunds, lika uselt funkar stilen när han ska skildra sitt politiska liv. Vem fan bryr sig om att Löfven tycker att Thomas Östros, Carin Jämtin och Sven-Erik Österberg var ”hyggliga” och ”duktiga på sina jobb”?

Löfven började sin politiska bana i Metall i slutet av 80-talet. Under regeringen Perssons hårda åtstramningspolitik efter 90-talskrisen med ökad arbetslöshet och sociala klyftor som följd spreds protester ända upp i LO-toppen. Vid millennieskiftet kom dock LO att acceptera den marknadsorienterade politiken fullt ut. Särskilt entusiastiska var Kommunal som öppet bejakade privatiseringar av den offentliga sektorn, liksom Metall under Löfven som slöt långtgående överenskommelser som luckrade upp partsförhållanden och klassperspektiv. Om detta står det givetvis ingenting i självbiografin, men det är värt att komma ihåg när Löfven utmålar sig själv som ”gammelsosse” i medierna. Det finns ganska lite av socialdemokratisk kontinuitet i hans ledarskap.

(mer …)
Rasmus Landström
Författare, litteraturredaktör och medlem i Flammans styrelse.