– Vi har bråkat om det här i ett och ett halvt år nu, säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig för Kommunal på Södermalm i Stockholm.
Det var sommaren 2010 som Södermalm stadsdelsförvaltning meddelade att hemtjänsten låg högt i antal timmar jämfört med andra stadsdelar och att biståndsbedömarna hade fått i uppgift att se över om man hade varit för generösa.
– Ganska snart efter det började vi få höra från alla möjliga håll av medlemmar inom både privat och kommunal hemtjänst att de inte hinner med sitt jobb.
Inga garantier
Det fanns även äldre som vittnade om att de fick hjälp med samma insatser som tidigare, men tiden för dem hade minskat. Kommunal beräknar att tiden att utföra arbetet har skurits ner med 20 procent.
– Biståndsbedömare beviljar ofta insatser för att slippa riskera att kvällspressen skriver en artikel om Agda 93, som inte får duscha två gånger i veckan. Men det finns inget som garanterar att duschen blir utförd på ett bra sätt, eller att den blir utförd alls när man samtidigt minskar tiden.
– Vi har bett om att göra mätningar av hur lång tid insatserna tar i jämförelse med riktlinjerna, men tjänstemännen säger nej.
15 brukare per pass
Orsakerna till att det blivit som det blivit är flera. Äldreomsorgen drabbades hårt redan under nedskärningsåren på 90-talet och har egentligen aldrig hämtat sig. 2010 skedde ytterligare nedskärningar.
– Man har gått från kanske åtta ärenden per dag innan krisåren till 15-16 som det är idag och upp till 20-25 på kvällstid, säger Ulf Bjerregaard.
Lagstiftningen ger inte äldre ett så starkt skydd. Ulf Bjerregaard ser också den så kallade beställar utförar-modellen inom kommunen som en bidragande orsak.
När biståndsbedömarna blev tillsagda att se över besluten gick beställarenheten i stadsdelen back och utförarna, den kommunala hemtjänsten gick plus.
Ett halvår senare gick samma enhet med överskott och de kommunala hemtjänstenheterna minus.
– De som är satta att fatta beslut ingår i samma budget som de som ska utföra besluten och den är för snäv. Nu är det senaste budet från stadsdelsnämnden att den kommunala hemtjänsten kan komma att läggas ner om inte budgeten kommer i balans.
Fler har reagerat
Den pressade arbetstiden gör att personalen bränner ut sig eller inbjuder till fusk.
– Man ringer till en dement person och säger ”hej, vill du ha hjälp i dag?” Sedan säger man att de tackade nej.
Det är inte bara Kommunal som reagerat. I Stockholms äldreombudsmans rapport över 2011 kan man läsa att ”äldre och anhöriga framför sällan klagomål på personalens bemötande. Snarare är det så att både äldre och anhöriga uttrycker en oro över de förutsättningar personalen har. Många påtalar att personalen saknar tid…”
– Även seriösa privata utförare som till exempel Borgerskapets hemtjänst och Ersta Diakoni har lagt ner sin verksamhet, säger Ulf Bjerregaard.
Ersta Diakoni meddelade hösten 2010 att ersättningen var för låg för att kunna bedriva en kvalitativ vård och omsorg med rimliga löner och valde att lägga ner sin hemtjänstverksamhet i Stockholm.
– De som klarar sig är de som har många timanställda och fuskar. Det blir både en lönedumpning och en kvalitetsdumpning.
– Den bilden delar inte förvaltningen, säger Christoffer Järkeborn, stadsdelsnämndsordförande (M) i Södermalm om tidsbristen.
Istället säger han att det rör sig om en samkörning mellan de olika stadsdelarna.
– Tidigare kunde man tilldelas lite längre tid för en insats och lite kortare för en annan beroende på stadsdel, nu är det lika för alla.
– Vi gör också en satsning nu på äldreomsorgen där vi höjer ersättningsnivåerna med fem procent 2012.
Kommunal är skeptiska till att höjningen leder till mer tid för hemtjänsten och pekar på att det snarare rör sig om ett systemfel.
Räcker den insatsen?
– Jag hoppas att det ska räcka till. Vi kanske får anledning att höja ersättningsnivåerna mer senare.