I förra veckan stod det klart att National Electric Vehicle, Nevs, köper Saabs konkursbo. Tanken är att det ska produceras elbilar i fabriken, med Kina som den främsta marknaden.
Rossana Dinamarca, vänsterpartistisk riksdagsledamot från Trollhättan, har engagerat sig mycket i Saabs framtid. Hon är försiktig med att uttala sig om vad hon tror kommer hända nu.
– De säger att det kommer att bli nyanställningar, men det är svårt att säga vilka som kommer att anställas och hur många. Det handlar inte om den skala Saab hade produktion i förut.
Framtidssatsning
Man har pratat om ett par hundra anställda till att börja med och runt 800 anställda på lite längre sikt. Fabriken i Trollhättan hade tidigare 3 500 anställda. Samtidigt säger Dinamarca också att hon hoppas att det innebär något positivt för Trollhättan. Hon ser elbilar som något som kan vara en framtidssatsning.
– Det vore bra om Sverige kunde komma i framkant i de här frågorna.
Även IF Metall är försiktigt positivt.
– Det känns spännande med en satsning på elbilar som i ett internationellt perspektiv ligger rätt i tiden. Vi har i Sverige allt för få elbilar i drift och är långt efter många länder. Med den satsning som nu görs öppnas sannolikt nya exportmöjligheter, säger förbundsordförande Anders Ferbe, i ett uttalande.
Elbil ingen quick fix
Staffan Laestadius, professor i industriell omvandling, på KTH, tror det finns en framtid för elbilar, men påpekar samtidigt att det inte är någon universallösning på bilismens problem.
– Elbilar i allmänhet är inte en technology fix, men det kan vara en del av lösningen, säger han.
Förhållningssättet till bilism måste ändras från grunden, menar han. Elbilism måste kombineras med ett drastiskt minskat bilåkande och en annan syn på bilen.
– I dag är det lite av en kris i elbilsbranschen, eftersom förväntningarna på dem är orimliga.
I stället får vi kanske tänka oss att hyra bil när vi behöver en i stället för att äga en och att använda olika bilar för olika ändamål.
– Om man ska åka på fjällsemester behöver man en stor bamsebil som tar hela familjen och all packning. Problemet är att vi köper en bil att använda hela året som är dimensionerad bara för den veckan.
Staffan Laestadius är inte insatt exakt i hur Saabs produktion är tänkt att se ut, men han tror att Saabs framgångar hänger på hur förhållningssättet till bilism ser ut i framtiden.