Sent på torsdagskvällen den 27 juni avbröts busstrejken. Då enades Kommunal och Bussarbetsgivarna om ett nytt avtal som berör närmare 15 000 anställda. Strejken inleddes den 19 juni bland buss- och spårvagnsförare samt servicepersonal i bland annat Umeå, Norrköping, Gävle, Östersund och delar av Stockholm.
– Det känns väldigt bra att vi har kommit överens och kunnat enas om de viktigaste frågorna. Nu har vi fått avtalsregleringar kring upphandlingar, arbetstider och lägstalön för yrkesgrupper som inte har det i dag, säger Maj Karlsson som är ordförande i Kommunal Öst.
Personalupphandlingar
I det nya avtalet har löneökningen satts till 1732 kronor under en 40 månader lång avtalsperiod (1 juni 2013-30 september 2016). Lägstalöner införs för personal i servicehallar och verkstäder, korta raster på 30 minuter får inte längre vara ständigt återkommande och de anställdas inflytande över schemaläggningen ökar. Det finns ingen central reglering, men ett ökat inflytande ska möjliggöra för de anställda att styra över sina arbetstider och undvika allt för långa arbetspass och oavlönade håltimmar.
– De nya skrivningarna om arbetstider inrymmer både passens längd, delade turer och raster, säger Kjell Sjödin som är presskontakt för Kommunal i Mellersta Norrland.
Kjell Sjödin menar att utifrån utgångsläget blev det nya avtalet bättre än vad man kunde förvänta sig. Främst än han nöjd över att ha fått till skrivningar om att ta över personal vid upphandlingar och entreprenörsbyten. Kommunal krävde från början en garanterad övergång till den nya arbetsgivaren, men det nya avtalet säger istället att ambitionen ska vara att ta över personalen, att provanställningar inte ska tillämpas generellt och att en partsammansatt nämnd ska övervaka att skrivningarna följs.
– Det finns ingenting bindande på så vis, men nämnden ska rapportera om företag inte sköter sig och nu finns, till skillnad från tidigare, möjlighet att tvista vid upphandlingar. Nu är det viktigt att vi lokalt visar våra medlemmar att det som står i avtalet verkligen har ett värde, säger Kjell Sjödin.
För Anders Forsberg, bussförare på Råstagaraget utanför Stockholm som intervjuades i förra veckans Flamman, var arbetsförhållandena och garantier för de anställda vid upphandlingar viktiga frågor. Han tycker det är synd att Kommunal inte kom längre i frågan om upphandlingar:
– Det står ungefär att man i möjligaste mån ska ta över personalen. Jag begriper inte varför inte all personal kan få tas över.
Samtidigt är Anders Forsberg tveksam till om strejken borde ha fortsatt då han anser att strejk är det yttersta man har och därför någonting man ska vara lite rädd om.
– Jag har varit ute och kört i Sollentuna nu, som drabbades hårt av strejken. De är jätteglada, förstående och välkomnar oss tillbaka, men om vi hade fortsatt strejka då hade vi kanske fått en gnällstämpel på oss, säger han.
Maj Karlsson poängterar att företag ska sträva efter övertagande så långt det är möjligt. De mottagande företagen ska exempelvis inte få provanställda alla rakt av utan rimliga skäl.
– Självklart vill man alltid komma längre i förhandlingar, men jag tycker att vi har fått ett bra avtal som ska förbättra våra medlemmars arbetsvillkor, säger hon.
”Helheten en seger”
Minko Dimitrov arbetar som bussförare vid Keolis Söderhallen i Stockholm. Han ser det nya avtalet som en seger och menar att Kommunal fick igenom de viktigaste frågorna: övertagande av personal, arbetstider och löner.
– Jag ser till helheten på avtalet och nu kan vi sluta lokala avtal samt kontrollera att allting går rätt till vid övertagande. Framtiden får utvisa om det nya avtalet verkligen verkar, men jag tycker att det är för tidigt att kritisera redan nu, säger han.
Men kan du förstå den kritik som exempelvis riktas mot de svaga garantierna gällande personalövertagande vid upphandlingar?
– Jag har fullständig förståelse för att människor känner oro, men man måste vara realistisk och jag tror inte att garantier om att all personal ska tas över är möjlig. Man måste självklart verka för det och nu har vi trots allt verktyg att arbeta med.