Kultur/Nyheter 31 maj, 2016

Längtan efter att fucka ur

Läs Sara Abdollahi om begreppet tolkningsföreträde, klassresenärens jakt på respektabilitet och vad som riskerar att osynliggöras i ett uttryck som ”vi som rasifieras”. Texten i sin helhet publicerades i Flamman 21/2016.   

Året är 2016. Det är en polemisk tid, präglad av anemi när det gäller lusten att lära, lyssna och kritisera utan att gå till personangrepp. Ett vanligt förekommande begrepp i diskussionerna är ”tolkningsföreträde”, det vill säga att personer tillhörande en förtryckt grupp har första tjing på att definiera hur det förtrycket ser ut, vad som är nedsättande mot denna grupp samt hur kampen skall föras.

Det är många som vill ta strid om sanningen med tolkningsföreträdet som verktyg och den egna erfarenheten som främsta argument för ”hur det är”. Men när tolkningsföreträdet per automatik blir ett argument för de bästa insikterna stannar diskussionen ofta hos den enskilda individen. Att hela tiden argumentera utifrån sig själv gör att det blir omöjligt för en motpart att bemöta – resultatet blir små öar istället för stor värld med plats för olikheter.

I vissa sammanhang slängs begreppet tolkningsföreträde på alla som på något sätt avviker från åsikten att en vit medelklassman alltid är det största problemet i samhället. Separatistiska forum på nätet ballar snart ur när den största frågan blir om någon som är vit kan ha någon åsikt om förorten, ungefär som om det inte skulle bo vita människor utanför tullarna. Att vara icke-vit blir ett kapital i sig som ibland automatiskt tycks ge just tolkningsföreträde till att prata om ett visst postnummer. Man behöver inte ens bo i orten, eller så kan man med lätthet röra sig till och från den – för man tillhör en icke-vit medelklass.

Samtidigt lider offentligheten brist på skildringar av dem som rasifieras som icke-vita som bor och växer upp och i mindre städer. Ett undantag är det uppmärksammade reportaget ”Hem till byn” (i tidskriften Re:publik #28, 2014) där Alexander Mahmoud beskriver hur han åker tillbaka till sin barndomsby Grimslöv och möts av barndomskamrater som behandlar honom kränkande och tycker att Sverigedemokaterna är helt okej. Plågad överväger han att göra slut med sitt hem. Mahmoud skriver om vita svenskar, men han vågar även blotta sin egen strupe och lyfter till exempel sin brorsas rasistiska tankegods: ”Överraskar brorsan på jobbet. Det känns som om han äger stället på något sätt. Skriker polska ord till polackerna, många bögskämt.”

Att uttrycka antirasism är förbundet med många krav och förväntningar. Å ena sidan reglerar en samhällelig rasism hur en icke-vit person tillåts föra fram sina åsikter, å andra sidan finns ett normsystem inom den antirasistiska rörelsen som också reglerar vad som är rätt sorts antirasism och hur den ska uttryckas. I nyhetsmagasinet Fokus (11/11, 2014) skrev Ida Ölmedal träffande: ”Alexander Mahmoud blottar hur rädslan att sparka nedåt gör att många drar sig för att beskriva vardagsrasismen på landsbygden. Så till den grad att sociologisk insiktsfullhet ibland glider över i respektlöst omyndigförklarande. Och till viss del bottnar rädslan i det dåliga samvetet hos alla oss som drog därifrån.”

Det är en paradox att det är så svårt att hantera erfarenheter som inte passar in i rådande antirastisk norm att man hellre ser dem raderas. Trots värdet som läggs i ordet tolkningsföreträde löper människor inom den antirasistiska rörelsen ständig risk för att säga eller uppmärksamma fel saker och på så sätt pekas ut som världens förrädare av kollektivet, någon som går vitas ärenden. Normen är stark: bete sig respektabelt, vara kritisk utan att gå för långt, rätta sig i ledet, och aldrig fucka ur på riktigt.

I en uppmärksammad studie gjord av den brittiska sociologen Beverly Skeggs (diskuterad bland annat i tidskriften Fronesis #40–41, 2012) visar hon att de 83 vita arbetarklasskvinnor som medverkar i studien ständigt blev satta på plats som ”felaktiga, otillräckliga, ofullkomliga, subjekt med bristande kultur, vanor och moral.” Hon visar också hur en allmänt spridd bild av kvinnlig arbetarklass byggdes upp genom dokusåpor där dessa kvinnor ”fostrades” genom ständig kritik av deras klädsmak, matvanor, familj. Att allt detta dömande skapade en stark rädsla för att bli dömd är inte förvånande. Om du hela tiden får höra att du inte duger kommer det att påverka din självkänsla.

Värt att notera i sammanhanget är att samma kvinnor inte alls ansåg medelklassen vara åtråvärd, ville inte vara medelklass, eftersom de ansåg den ha en dålig och pretentiös smak.

Ironiskt nog är det samma dåliga smak som dessa kvinnor ändå var tvungna att underkasta sig i sin kamp för att bli respektabla. De kunde inte ignorera den blick som flåsade dem i nacken. Den blick som dömde ut dem som fel. Skeggs skriver om vita arbetarklasskvinnor, men dessa erfarenheter delas sannolikt av både en vit och icke-vit arbetarklass – oavsett kön.

Som klassresenär pendlar jag ständigt mellan hybris: ”Titta, vilket uppdrag jag fick!” och kass självkänsla: ”Jag är inte värd(ig), jag är sämst”. Det är klassresenärens förbannelse, känslan av att aldrig duga. Jag kan se detsamma hos min pappa som också är fast i den där dåliga självkänslan. Det är inte bara modersmålet, att han inte behärskar svenska på samma sätt som farsi, utan handlar också om vilka som uppmuntras och inte uppmuntras av sin omgivning: att erövra ett språk, att tycka att man är bra på något, att erövra ett språk till.

Min pappa har under hela mitt liv sällan eller aldrig velat ringa till myndigheter. Istället har han velat att vi barn ska framföra hans ärenden. Länge blev jag irriterad och undrade varför han inte kunde sköta sina ärenden själv. Det är först nyligen jag har börjat mjukna, för sättet på vilket jag bemöts när jag ringer är verkligen ett helt annat i jämförelse med när min pappa som ”bryter” och inte talar ”ren svenska” gör det. Hur du talar ett språk, om du har erövrat det helt, eller om du bryter, inte bara i uttal, utan också mot de regler som finns kring ett språk (syftningsfelen, en eller ett, hur verben böjs), spelar roll för hur du tas emot i den värld där just det språket gäller.

Kanske skulle samma sak hända mig i Iran. Jag är förvisso född där, hann gå i skolan i sex månader, och har på så vis viss tillgång till mitt modersmål. Men till skillnad från pappa har jag bott i Sverige under huvuddelen av mitt liv. Jag är uppväxt här, han är uppväxt där.

Samtidigt utvecklas språken hela tiden. Den farsi som både han och jag pratar är inte den farsi som talas i Iran just nu. Farsin som vi som har flyttat använder kan låta väldigt gammeldags för iranier boende i Iran. En gång när jag och min vän Samira Motazadi pratade om smink sa jag: ”Jag älskar matik” (läppstift på farsi). Samira skrattade: ”Att du säger matik, så sa man förr, nu säger man rouge lab”. Min pappa befinner sig mellan språk.

När jag var liten och vi var relativt nyanlända var mina föräldrar måna om att jag skulle gå på modersmålslektionerna i skolan. Jag minns att vi till och med åkte till Göteborg och deltog i ett slags nationella prov i farsi som skulle ge oss betyg som var godkända i Iran. Jag förstod aldrig varför, och var alltid sämst på att klara dessa prov. Jag var inte intresserad av farsi, ville lära mig det nya landets språk. Nu inser jag att mina föräldrar kanske hade en förhoppning, en önskan om att återvända till sitt hemland, att kunna bo i Iran igen. Språkets möjligheter kan ge hopp, men också fylla de som inte har rätt ingång och tillgång med en utanförskapskänsla.

Att bli exkluderad för att man inte behärskar eller på rätt sätt erövrar ett språk är något som förutom modersmål också hänger ihop med klass. Det är sant att vi, vars modersmål inte är svenska, behöver förråda modersmålet för att inte avfärdas: från litterära rum, av myndigheter, och olika gemenskaper. Men om du kommer från en klass där böcker, akademiska teorier och bildning alltid har varit en del av livet, lika mycket som köttet är en del av din kropp, kan du också lättare röra dig mellan modersmålet och andra språk (som du förmodligen också lättare lär dig). Därför är en kategori som ”vi som rasifieras” otillräcklig. Vi måste också prata om: vilka som uppmuntras att lära sig ett (nytt) språk, vilka som kan erövra ordens makt, och göra anspråk på bildning. Vi måste prata om att ”vi som rasifieras” (utan att vara födda i Sverige) har helt olika förutsättningar.

Iranier i Sverige är en grupp som ofta uppfattas som bestående av många högutbildade, och till stor del är detta en bild som stämmer. Men en enda berättelse som förväntas omfatta alla blir lätt destruktiv. Det finns många iranier i Sverige som tillhörde under- eller arbetarklass i Iran, och som hamnade ännu längre ner på klasstrappan efter flykten till Sverige. Inte bara på grund av exilen – även om det är vanligt att människor som i hemlandet tillhör en högutbildad och kulturell samhällsklass genom flykten gör en klassresa nedåt – utan för att det alltid har varit så. Man föddes, lever och kommer med största säkerhet dö som under- eller arbetarklass. Det hade kvittat om man inte hade behövt fly.

Men det finns vissa berättelser som får större genomslagskraft än andra. Som berättelser om ”Teheranmedelklass, avantgardistiska intellektuella, som läser de Beauvoir, Marx och persiska storheter. De hatar den islamistiska regimen som kidnappat deras socialistiska revolution. Men trots det socialistiska patoset, håller de sig med både husa, Cadillac och en ekonomi som tillåter utsvävningar och relativ frihet”, som Lidija Praizovic nyligen skrev i Aftonbladet Kultur (12/5).

Man kan förstås läsa Marx, de Beauvoir, vara intellektuell och samtidigt vara arbetarklass. Men poängen är att det är de ovan nämnda typerna som framför allt har inflytandet att avfärda alla dem som inte rättar in sig i ledet. Jag tänker att de kan vara värsta revolutionärerna i orden, men i handlingen finns det inget viktigare än att hålla på sitt. Jag tänker att den här typen av människor kan skriva värsta revolutionerande texterna, men om revolutionen skulle komma skulle de vara för upptagna med det sista kapitlet i sin kommande bestseller om revolutionen. Minns Situationisterna och hur de satt inomhus och drack rödvin medan studentrevolterna pågick utanför deras fönster.

Jag vill kunna känna att vi som är kritiska mot vithetsvåldets uteslutningsmekanismer också ser det egna våldet som vi utövar mot varandra. Att vi ser hur ett erövrande av språket, att bilda sig, inte kan vara ett fåtal icke-vita förunnade. Inte oss iranier inom kulturvärlden, inte några icke-vita antirasister som vet vilket språk som behöver användas för att skriva sig ur det koloniala språket.

Respektabilitet handlar enligt Beverly Skeggs om tillhörighet, värdighet och legitimitet, och är en viktig mekanism som kickar igång när det finns ett behov av att avgränsa sig mot andra. Jag önskar att den antirasistiska rörelsen i högre grad försökte undvika en respektabilitetens måttstock som delar rörelsen i bra och dålig, där skiljelinjen går mellan poeter och farsor som inte vågar ringa myndigheter.

Orättvisor kan och ska inte främst lösas genom individuellt agerande – skillnader mellan människor utjämnas genom politiskt arbete och organisering. Men här finns ändå en diskussion värd att föra:

Är du den enda icke-vita i ett kulturellt rum, men du blev ändå bjuden? Öppnar du dörren för andra eller slår du igen den med lås och bom? Om och hur du väljer att dela med dig visar om du menar allvar med din systemkritik.

Språkets skönhet är värd att spridas, ordets makt ska fördelas. När vi slutar vara värsta divorna som ska ha allt, då kanske vi också kan skapa ett kollektiv som, förutom att brodera ut visionerna i texten, också vågar göra avtryck i den materiella världen. Ett kollektiv som inte skräms av syftningsfel och brytningar, av olämpligt beteende, jobbiga skavande erfarenheter och människor som uppfattas som ”fel” kan bli hur starkt som helst. Det är en fråga om vilken lojalitet som du i slutänden väljer, vad du är beredd att förlora för att vinna något större. En stark rörelse är en rörelse som tillåter sig att fucka ur.

Om mina begrepp

Med icke-vit menar jag någon som kodas enligt föreställningar som kan handla om ursprung, kultur och bakgrund. I ett samhälle där vithet är en rådande maktfaktor hamnar de som rasifieras som icke-vita lägre i hierarkin än de som rasifieras som vita. Begreppet rasifiering visar hur föreställningar om ras ständigt ”görs” och därför är sociala, även om de ofta uppfattas som av naturen givna.

[caption id="attachment_213690" align="alignnone" width="240"] Foto: Patrick Miller[/caption]

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 17 april, 2025

Billigare busskort kan rädda miljön: ”Helt centralt”

De småländska Krösatågen trafikerar sträckor mellan Linköping i norr och Hässleholm i söder. Foto: Johan Nilsson/TT

För tre år sedan lanserades en rikstäckande tågbiljett i Tyskland. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en motsvarande ”Sverigebiljett” – och enligt transportforskaren Jens Hylander kan det också vara ett sätt att bygga politiskt engagemang kring kollektivtrafiken.

Mellan 2000 och 2021 steg priset på en svensk kollektivtrafiksbiljett med 139 procent – en dubbelt så stor ökning som bensinpriset genomgick under samma tid, enligt SCB.

– Även efter att Bränsleupproret krigat som värst är det som att kollektivtrafiken undgår samma populistiska vrede, säger Jens Hylander (bilden), forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 17 april, 2025

Motorstaden som rostade sönder

Fisher Body-verket i Detroit har varit övergiven sedan företaget gick i konkurs 1984. Nu finns det planer på att omvandla det gigantiska verket till bland annat hyresrätter. Foto: Mathias/Adobe stock.

En gång var Detroit den amerikanska ekonomins motor. I dag är fabrikerna stängda – men stadens arbetare kämpar på. I en grön Ford rattad av en fackveteran ger sig Flamman ut på upptäcktsfärd genom välfärdskapitalismens ruiner.

Efter en trött gränsvakts uttråkade frågor kliver jag ut från flygplatsen i Detroit, platsen som i hundra år varit den globala bilindustrins bultande hjärta.

Motorstaden, förevigad genom Motownsoundets namn, var byggd av och för bilindustrin, och erbjöd under en tid ett enormt välstånd för regionen.

Här har bilen format alla aspekter av det urbana rummet. Den trottoarremsa jag befinner mig på är del av ett trevåningssystem av vägar staplade på varandra, direkt uppkopplade mot Detroits motorvägssystem. Bakom taxibilarna tornar ett gigantiskt parkeringshus upp sig.

En silvrig kommunal buss glider in på parkeringsplatsen framför flygplatsens ingång. Jag kastar mig på, men lyckas inte köpa en biljett eftersom chauffören inte kan växla en tjuga. Hon låter mig åka med ändå, och under min timslånga resa genom natten fylls bussen sakta av stadens arma, sjuka och utslagna. Enligt en snabb bedömning har de flesta som hasar sig på drabbats på ett eller annat sätt av den opiatepidemi som härjar i landet.


I dag ligger trafiklederna som skurit genom stadens väv öde – åtminstone om man jämför Detroit med folklivet i New York eller trafikstockningarna i Los Angeles.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar 16 april, 2025

Borlänges kommunalråd Erik Nises bakom ratten på sin amerikanare. Foto: Jennifer Björck

”Om man är född bland proletärer / och gör narkotikaaffärer / om man är redan en gång straffad / så är det lätt att man blir haffad”, sjunger Nationalteatern i låten Kolla kolla, som släpptes år 1978.

”Jag släpper bara dunder, shoutout till kranen”, vrålade vi i kör 38 år senare. Av ”Du gamla, du friakunde vi inte mer än ett par rader, men varje gång introt till Yasins ”Trakten min” drog igång stämde vi upp i spontan allsång. Vi kunde hela låten utantill. Alla kunde den. Att sjunga med var lika självklart som att säga prosit när någon nös.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 16 april, 2025

Ebba Buschs Instagram-oro övertygar ingen

Ebba Busch talar under KD-dagarna i Karlstad den 4 april. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Regeringens 50 miljoner mot ätstörningar är inte bara en droppe i havet – utan ett vapen riktat mot den offentliga vården.

”Jag skulle kunna namnge influencers som förmedlar kroppsideal som får barn att hata sina kroppar”, sade Ebba Busch under KD:s landsdagar i Karlstad. ”Det är inte sådana röster vi vill att våra barn ska höra.”

Med de orden lanserade hon satsningar på 50 miljoner kronor mot ätstörningar i vårbudgeten. Hon förklarade att frågan är på ”liv och död” för unga kvinnor, och att det därför är dags att ”vrida om armen på tech-jättarna”.

Det är en välregisserad berättelse. Men det är också ett ypperligt exempel på hur regeringen använder ett verkligt, allvarligt folkhälsoproblem för att vinna politiska poänger – på bekostnad av just den vård de säger sig vilja rädda. Lägligt nog välkomnades utspelen av den välfärdslobby som just nu kämpar för att stoppa Socialdemokraternas återtagande av vård i offentlig regi.

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik.

I Stockholm pågår just nu något ovanligt: ett konkret försök att föra tillbaka välfärden i folkets händer. Det handlar om att sätta stopp för den vinstjakt som länge präglat stadens sjukvård, där privata aktörer – ofta med starka lobbyapparater bakom sig – har undergrävt likvärdig vård och urholkat resurserna. Inte oväntat möts förändringen av motstånd. De privata vårdlobbyisterna mobiliserar, och plötsligt står regeringen redo med det perfekta motdraget: en ”satsning” på just det område som Region Stockholm nu förändrar.

Entreprenören Isabella Löwengrip har engagerat sig för att stoppa nedläggningen av privata Mandometerkliniken (som avslöjats med systematiskt fusk), och tankesmedjorna Timbro och Synaps storsatsar på att bevaka S ”ideologiska projekt”. I den offensiva kommunikationen används inte sällan oroliga ätstörningspatienter som ”möts av nej från en pressad regionvård”.

Nog finns genuin oro för hur omstöpningen av Stockholmsvården ska gå till på ett patientsäkert sätt. Men för välfärdskapitalet handlar det snarare om att rädda vad som räddas kan i ett system där företag tillåtits tjäna pengar på patienter och brukare.

Och samtidigt som Busch nu slår sig för bröstet över öronmärkta pengar till en specifik diagnosgrupp, blundar regeringen för det som hela sjukvården – i samtliga regioner – har larmat om i åratal: behovet av kraftigt höjda generella statsbidrag till kommuner och regioner. Och reformer som säkerställer att pengarna stannar i sjukvården. Det hade kunnat rädda vårdcentraler, korta köer, ge bättre arbetsvillkor och faktiskt stärka ätstörningsvården – på riktigt. Men risken finns att det inte välkomnas lika varmt av kompisarna i näringslivet.

Läs mer
Inrikes 20 februari, 2025

Ebba Busch, jag fryser

Att bekämpa ätstörningar kräver mer än medieträning och markeringspolitik. Det kräver en vårdpolitik som sätter patienter före profit, och långsiktiga satsningar som stärker hela sjukvården – inte bara väl valda diagnosgrupper när det passar den politiska dramaturgin. Eller, för den delen, Ebba Buschs instagramföljare.

Utrikes 16 april, 2025

”Vi vill leva!” – vrede i Italien efter dubbla kvinnomord

Tusentals studenter demonstrerar den 3 april vid La Sapienza-universitet i Rom efter att Ilaria Sula, en student vid universitet, mördats av sin pojkvän. Foto: Marco Di Gianvito/ZUMA Press Wire/Shutterstock.

Efter mordet på två 22-åriga kvinnor inom två dygn skakas Italien av protester. Ilskan handlar inte bara om dåden, utan om en kultur där kvinnors liv ännu verkar väga lätt.

I onsdags såg jag Ilaria Sulas ansikte fyra gånger på väg till jobbet. ”Försvunnen”, löd texten i stora, röda bokstäver under bilden som tejpats längs min gata.

– Hon har sorgsna ögon, tänkte jag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 15 april, 2025

Vad ”White Lotus” kan lära oss om rikedom

Aimée visar upp en broderad Lóco från Valentino Garavani, i säsong tre av tv-serien ”White Lotus”. Foto: Fabio Lovino/HBO.

Sann rikedom sticker inte i ögonen – för den syns inte. Förutom när miljardärerna ger sig in i medierna och politiken. Då blir pengarna också farliga på riktigt.

I säsong tre av succéserien The White Lotus, som följer degenererade amerikaner på olika lyxresorter, signalerar kvinnorna status med sina handväskor.

Företagsjuristen Laurie bär en olivgrön Loewe i läder – ett av flera osäkra försök att hålla jämna steg med sina moderiktiga väninnor, medan Kates svarta Valentino uttrycker tjusig Texaselegans. Men skådespelerskan Jaclyn överglänser dem alla, inte främst genom att släpa med en svindyr flätad Bottega till stranden, utan med sin billiga tygpåse från matkedjan Erewhon. Hennes stil kommer inifrån.

Så länge det har funnits hierarkier har det också funnits tekniker för att framställa dem som eviga.

Aristoteles menade att vissa föds som naturliga slavar, med tankekraft nog att förstå order men inte fatta egna beslut. I religiösa system som katolicismen eller det indiska kastsystemet ges ojämlikheten en andlig sanktion. I den liberala kapitalismen framställs klyftorna i stället som rättvisa med skolbetyg, anställningsintervjuer och IQ-tester – alla påstått meritokratiska. Alla dessa tekniker gör klasskillnaderna svåra att ifrågasätta, eftersom de verkar naturliga.

Så hur ser distinktionen ut bland Sveriges rika?

Konservativa, till både höger och vänster, älskar att håna den urbana medelklassens köpvanor, med symboler som rosévin, cykling och elbilar. Den sortens konsumtionsval visar visserligen hur vi lockas att tävla genom diskreta framgångsmarkörer, i stället för att se vad vi har gemensamt.

Hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på?

Men den som är intresserad av den verkliga eliten måste byta scen.

De senaste åren har en ny miljardärklass växt fram i Sverige. De är så många att Affärsvärlden har börjat ranka dollarmiljardärer för att få plats med alla tjusiga namn i tidningen. Men att skriva om denna nya klass är omöjligt, för de syns inte i några flöden. De bär dyra kläder utan loggor, tränar med privata yogainstruktörer, och köper viner som aldrig syns på butikshyllorna. Osynlighet är överlägsenhet.

Det här är förstås uttänkt.

För hur ska vreden över orättvisorna kunna väckas utan talande symboler att ta fasta på? Viss konsumtion dyker åtminstone upp i statistiken, som de privatplan vi annars inte ser skymten av. Då och då lägger plutokraterna till för att stiga ned bland sina undersåtar, som när Mark Zuckerberg klev iland på norska Bodø från sin 118 meter långa tremiljardersjakt ”Launchpad”. Resten av rikedomen stuvas undan på öar utan postnummer.

Men inte heller fåtalets lyx är något stort samhällsproblem. Det må vara användbart som bränsle för vår klassvrede, men om någon techbrorsa tror att en klocka för 10 miljoner är bättre än en för tusen spänn spelar ingen större roll. Att någon har byggt en vinkällare i rymden är inte problemet. Problemet är om han finansierar en högerpopulistisk tankesmedja.

Vilka effekter det kan få ser vi inte minst i USA, där teknikmiljardärerna först tog sig an San Francisco, och därefter stod uppradade under Donald Trumps installation. Ägarna till anrika tidningar som Los Angeles Times och Washington Post – Patrick Soon-Shiong respektive Jeff Bezos – har också anpassat sina redaktionella linjer efter presidenten.

Men utvecklingen är densamma i Europa.

I Frankrike har affärsmannen Vincent Bolloré förvandlat mediekanalerna CNews och Journal du Dimanche till högermegafoner, i Tyskland har Mathias Döpfner styrt den redan ökänt konservativa Axel Springer-koncernen ännu längre högerut, och i Österrike använde Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz sin tv-kanal Servus för att sprida högerradikala konspirationsteorier.

Den svenska utvecklingen följer den amerikanska.

Kvartal startades 2016 av en grupp industrialister, däribland grundarna av kosmetikaföretaget Oriflame, och året därpå köpte finansmannen Mats Qviberg gratistidningen Metro. ”Måste rensa ut en del stalinister”, dundrade han och skapade uppror på tidningen, som han tvingades sälja bara ett halvår senare.

2020 lanserades Bulletin med pengar från en rad miljardärer, i fjol sjösatte Handelsbanken sin mediesatsning EFN, och Flamman har beskrivit hur miljardären Saeid Esmaeilzadeh grundat en numera vilande samtalsklubb på Östermalm för att krossa ”woke”.

Pengar innebär uppenbarligen inte kompetens, och tur är väl det. Men obalansen i makt finns där. Det är inte Jaclyns tygpåse som borde provocera oss – utan miljardärernas nya medieimperier.

Inrikes/Nyheter 15 april, 2025

Kampanj vill samla 300 000 – i protest mot ”mjäkig” vänster

Fayyad Assali är talesperson för gruppen Rättvisa för alla och kampanjen Folkets röst. Foto: Rättvisa för alla.

Kampanjen Folkets röst vill samla dem som inte känner sig representerade av dagens rödgröna partier. Inför valet 2026 lanserar man en kravlista – och vill få tre procent av väljarna att rösta kollektivt.

– Vi vill vara tydliga med att våra röster inte längre är gratis, säger Fayyad Assali till Flamman.

Han är talesperson för Rättvisa för alla, en av grupperna bakom initiativet Folkets röst. I måndags gick de ut med en politisk kravlista inför valet 2026.

På listan finns punkter som avskaffade visitationszoner i förorten, återinförande av permanenta uppehållstillstånd och avgiftsfri sjukvård och kollektivtrafik. Men också krav på att ”fördöma USA:s imperialism” och förklara sionism som en ”rasistisk bosättarkolonial ideologi”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Kultur 14 april, 2025

Vem tar vem? Nya gänget på SVT:s parsåpa ”Gift vid första ögonkastet”. Foto: SVT.

Än en gång förvandlas hela Sveriges vardagsrum till en mottagning för parterapi. Bakom framgången för ”Gift vid första ögonkastet” ligger den trygga drömmen om att kärlek är något som kan kontrolleras av experter.

Tolfte säsongen av Gift vid första ögonkastet. Redan?

Med den slaka vintersäsongen av GVFÖ och nyligen avslutade Love is blind i bagaget hade jag inte hunnit börja längta efter relationella problem av typen ”hur ska vår vardag gå ihop när han är kvällsmänniska och jag vaknar vid nollsex?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr